Toon posts:

HTTP response headers uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel ben ik bezig met een project waarbij een clientsysteem verbinding maakt met een serversysteem over de HTTP-laag. Dit serversysteem is niets anders dan een simpel PHP script dat door het clientsysteem wordt aangeroepen met slechts één parameter (p). De URL aanroep moet je dus als volgt voor je zien:

http://host.net/script.php?p=data

Nu is het zo dat het belangrijk is om het dataverkeer te minimaliseren. Voor het clientsysteem wordt een eigen, hele simpele, implementatie van het HTTP-protocol geschreven om de communicatie mogelijk te maken, waarbij een socketverbinding wordt opgezet met de webserver en vervolgens het volgende wordt verzonden:

GET /script.php?p=data HTTP/1.1
Host: a_host.net

Dit werkt uitstekend voor het serverscript, alleen nu ontstaat er dus een 'probleem' in het kader van het minimaliseren van het dataverkeer. De webserver retourneert een aantal, voor mijn systeem, totaal overbodige headers, zoals de OK-code van HTTP 1.1, de datum, contentlengte, contenttype enzovoort. Het enige dat er dient te worden teruggestuurd is een succes, dan wel een foutcode.

Zijn er (correcte) mogelijkheden om in te stellen dat deze, voor mij, overbodige headers niet door de server worden teruggestuurd, maar dat enkel datgene wat ik zelf, via het script, 'echo' bij de client binnenkom?

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:20
Vertel anders eens welke webserver je gebruikt?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb overigens ook al geprobeerd om de resultaatcode als eigen header mee terug te geven:

PHP:
1
header("Result: OK");

Dat werkt, maar de header verschijnt pas na de header voor HTTP 1.1 OK en die voor datum en tijd.

Verwijderd

Topicstarter
razorhead schreef op zondag 07 mei 2006 @ 15:16:
Vertel anders eens welke webserver je gebruikt?
Excuses :), het is Apache (2.0.55). Echter wil ik zoveel mogelijk het aanpassen van de basisconfiguratie ontwijken, aangezien ik daar zelf geen controle over heb.

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Tja, dat ligt natuurlijk volledig aan de configuratie van je webserver, dat is niet echt een programmeer-probleem. Ik zou zeggen probeer het eens met het Header directive in een htaccess, al weet ik niet of je daarmee ook invloed kan uitoefenen op standaard-headers.

[ Voor 14% gewijzigd door Erik Jan op 07-05-2006 15:39 ]

This can no longer be ignored.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Wat jij wilt is gewoon een eigen protocol ipv HTTP :)
Wat je zou kunnen doen is een simpele server maken (wat eventueel kan met CLI PHP als je geen andere taal kent) en op die manier kan je de hoeveelheid dataverkeer reduceren tot slechts het hoogst nodige :)

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Die response headers zijn gedefinieerd in de rfc van het http protocol. Die moet een server gewoon versturen. Dat jij die headers niet nodig hebt is dan jammer ;) zonder die headers is het geen HTTP meer. Ik ken de situatie niet, maar ik denk dat er globaal twee oplossingen zijn: http 'overhead' accepteren en op je client gewoon weggooien of geen http gebruiken en zelf een protocol definieren en daar een server applicatie voor schrijven die bijvoorbeeld de cli versie van php gebruikt om het script uit te voeren.

edit:
Wat Erkens dus zegt....

[ Voor 5% gewijzigd door Andre-85 op 07-05-2006 15:53 ]

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Andre-85 schreef op zondag 07 mei 2006 @ 15:52:
Die response headers zijn gedefinieerd in de rfc van het http protocol. Die moet een server gewoon versturen.
Volgens mij zijn veel van de request en response headers optioneel hoor. Alleen de eerste response header (HTTP/* 200 OK) is geloof ik verplicht.
Verwijderd schreef op zondag 07 mei 2006 @ 15:13:
Nu is het zo dat het belangrijk is om het dataverkeer te minimaliseren.
Waarom is dat (zo) belangrijk?

[ Voor 23% gewijzigd door Olaf van der Spek op 07-05-2006 15:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Erkens schreef op zondag 07 mei 2006 @ 15:45:
Wat jij wilt is gewoon een eigen protocol ipv HTTP :)
Wat je zou kunnen doen is een simpele server maken (wat eventueel kan met CLI PHP als je geen andere taal kent) en op die manier kan je de hoeveelheid dataverkeer reduceren tot slechts het hoogst nodige :)
Het gaat mij niet zozeer om de taal :), het gaat mij er om dat het bij voorkeur als een webapplicatie wordt geïmplementeerd. Ik bedoel, ik zou in plaats van PHP net zo goed ASP of JSP kunnen gebruiken bijvoorbeeld. Een eigen simpele socket server zou inderdaad het mooiste en handigste zijn, alleen komt dat de schaalbaarheid met betrekking tot hostingplatforms niet ten goede.

Verwijderd

Topicstarter
OlafvdSpek schreef op zondag 07 mei 2006 @ 15:55:
Waarom is dat (zo) belangrijk?
Omdat de transacties verlopen over het GSM netwerk en er in verhouding meer moet worden betaald voor dataverkeer... deze dataverkeer minimaliseren geniet dus wel degelijk de voorkeur :).

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-02 08:43
Ik weet niet of er meerdere V-hosts op hetzelfde ip-adres draaien, maar anders zou je http 1.0 ipv 1.1 kunnen gebruiken? Deze gebruikt volgens mij een stuk minder headers.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op zondag 07 mei 2006 @ 16:26:
Het gaat mij niet zozeer om de taal :), het gaat mij er om dat het bij voorkeur als een webapplicatie wordt geïmplementeerd. Ik bedoel, ik zou in plaats van PHP net zo goed ASP of JSP kunnen gebruiken bijvoorbeeld. Een eigen simpele socket server zou inderdaad het mooiste en handigste zijn, alleen komt dat de schaalbaarheid met betrekking tot hostingplatforms niet ten goede.
tja, als jij wilt besparen op die paar bytes dan zal je idd op die schaalbaarheid moeten inleveren ;)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bij CGI heb je NPH. Misschien is dat iets om naar te kijken?
Pagina: 1