Toon posts:

Linux binaries van gameservers draaien op FreeBSD*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment ben ik rond aan het kijken naar een nieuw OS.
BSD heeft mijn interesse, echter is mij onduidelijk hoe compatibel software is die staat omschreven als "Linux" software (zoals meestal op websites het geval is).

Bijvoorbeeld: Als ik een gameserver download die vaak ook beschikbaar is als "Linux variant", zal dit dan ook op BSD draaien? En als er sprake is van gedeeltelijke compatibaliteit, hoe groot is die dan ongeveer? Wat ik eigenlijk wil weten is of ik tegen een hoop problemen qua compatibiliteit ga aanlopen als ik BSD ga gebruiken.

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-01 10:44
Uit het FreeBSD handboek:
FreeBSD provides binary compatibility with several other UNIX® like operating systems, including Linux. At this point, you may be asking yourself why exactly, does FreeBSD need to be able to run Linux binaries? The answer to that question is quite simple. Many companies and developers develop only for Linux, since it is the latest “hot thing” in the computing world. That leaves the rest of us FreeBSD users bugging these same companies and developers to put out native FreeBSD versions of their applications. The problem is, that most of these companies do not really realize how many people would use their product if there were FreeBSD versions too, and most continue to only develop for Linux. So what is a FreeBSD user to do? This is where the Linux binary compatibility of FreeBSD comes into play.

In a nutshell, the compatibility allows FreeBSD users to run about 90% of all Linux applications without modification. This includes applications such as StarOffice™, the Linux version of Netscape®, Adobe® Acrobat®, RealPlayer®, VMware™, Oracle®, WordPerfect®, Doom, Quake, and more. It is also reported that in some situations, Linux binaries perform better on FreeBSD than they do under Linux.

There are, however, some Linux-specific operating system features that are not supported under FreeBSD. Linux binaries will not work on FreeBSD if they overly use i386™ specific calls, such as enabling virtual 8086 mode.

Facebook :: Twitter :: PSN

Verwijderd

Topicstarter
riotrick schreef op zondag 07 mei 2006 @ 14:59:
Uit het FreeBSD handboek:

[...]
Thanx.
De server ga ik voornamelijk gebruiken om gameservers te draaien zoals het aankomende ET: Quakewars. Ik zie dat Battlefield 2 te draaien is onder BSD.
Iemand met "hands on" ervaring?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Maar waarom wil je per se BSD draaien? Voldoet een Linuxinstallatie niet ook? Je gaat het risico nemen dat iets niet werkt onder BSD, terwijl dat niet zou hoeven, toch?

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Cyphax schreef op zondag 07 mei 2006 @ 15:13:
Maar waarom wil je per se BSD draaien? Voldoet een Linuxinstallatie niet ook? Je gaat het risico nemen dat iets niet werkt onder BSD, terwijl dat niet zou hoeven, toch?
BSD is slechts een voorkeur. Wat ik ervan gelezen heb spreekt me erg aan.
Als dat risico erg groot is dan begin ik er niet aan.
Feit is dat ik niet weet wat wel en niet werkt onder BSD.

Wellicht dat ik toch beter voor Linux kan kiezen dan...

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb even de topictitel aangepast naar iets wat wel duidelijk en minder nietszeggend is :)
Voor de rest werkt linux_compat in ieder geval op freebsd behoorlijk goed, ik zou zeggen: probeer het eens. Je hebt niet vermeld welk OS je precies wil draaien, maar de 3 populairste BSD's zijn gewoon gratis te downloaden en het lijkt me dus dat niets je in de weg staat het gewoon eens te proberen met verschillende spellen.

Verwijderd

Topicstarter
blaataaps schreef op zondag 07 mei 2006 @ 15:46:
Ik heb even de topictitel aangepast naar iets wat wel duidelijk en minder nietszeggend is :)
Voor de rest werkt linux_compat in ieder geval op freebsd behoorlijk goed, ik zou zeggen: probeer het eens. Je hebt niet vermeld welk OS je precies wil draaien, maar de 3 populairste BSD's zijn gewoon gratis te downloaden en het lijkt me dus dat niets je in de weg staat het gewoon eens te proberen met verschillende spellen.
Ik zat te denken aan freebsd, simpelweg omdat ik daar nu de meeste documentatie voor heb.
Ga het inderdaad gewoon eens proberen.
Het zal allemaal wel een kwestie van smaak zijn, maar iemand nodg suggesties c.q. argumenten welke BSD ik het beste kan nemen? Voor zover ik weet zijn de mogelijkheden: NetBSD, OpenBSD en FreeBSD....

• Michael
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 19:22
Voor een gameserver raad ik FreeBSD aan. Waarschijnlijk kan je op dit moment het beste 6.1 RC2 installeren, en dan als die officieel uit is cvsuppen naar de release tag.

En er zijn genoeg redenen om voor BSD te kiezen in plaats van linux, echter is het het beste om het gewoon zelf te ervaren.
Pagina: 1