Toon posts:

Pentium 120 Mfg. Process, welke?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu weet ik dat 75 t/m 100 MHz cpu's 600nm zijn, en de 133 t/m 200 MHz 350nm. De 600nm heeft een 148mm² Die en de 350nm heeft een 83mm² Die.
Maar nu zit ik vast met de 120MHz Pentium, want die zijn er in 600nm en 350nm. Zie hier.
Hoe zie ik nu in welke process hij is gemaakt? Kan ik dat meschien met het blote oog zien, of kan ik doormiddel van de mfg. stepping zien waarin hij is gemaakt?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:11

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kijk dit eens door, misschien word je er wijzer van:
BalusC Server

[ Voor 40% gewijzigd door Outerspace op 07-05-2006 14:31 ]

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
Outerspace schreef op zondag 07 mei 2006 @ 14:31:
Kijk dit eens door, misschien word je er wijzer van:
BalusC Server
Is een nuttige pagina, maar niet geheel compleet. Dus met wat ik zoek heb ik er niet veel aan.

Verwijderd

ik wordt dan toch wel een beetje nieuwsgierig, mag ik je vragen waarvoor je deze info nodig hebt ?

Verwijderd

Kijk anders eens met CPU-Z onder het kopje "Technology" daar staat welke grootte gebruikt is.

(Ik ga er even vanuit dat ie draait)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 07 mei 2006 @ 14:55:
ik wordt dan toch wel een beetje nieuwsgierig, mag ik je vragen waarvoor je deze info nodig hebt ?
Ik verzamel oude CPU's en zoek dan de specs er bij. Maar dat is soms wat moeilijk, aangezien niet alle info op internet het zelfde is.
Verwijderd schreef op zondag 07 mei 2006 @ 15:02:
Kijk anders eens met CPU-Z onder het kopje "Technology" daar staat welke grootte gebruikt is.

(Ik ga er even vanuit dat ie draait)
CPU-Z had ik al geprobeerd, die zegt bij alle pentiums (p54c) het zelfde, wat dus niet klopt. CPU-Z is denk ik ook meer voor nieuwe cpu's gemaakt.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op zondag 07 mei 2006 @ 15:16:
CPU-Z had ik al geprobeerd, die zegt bij alle pentiums (p54c) het zelfde, wat dus niet klopt. CPU-Z is denk ik ook meer voor nieuwe cpu's gemaakt.
Maar bij Family, Stepping, Model etc staat toch niet telkens hetzelfde? Die wordt rechtstreeks uitgelezen dmv de CPUID-instructie.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op de CPU staat normaliter een SSpec nummer (in de trant van SX969, etc), die kun je dan weer gebruiken om de stepping te achterhalen :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zondag 07 mei 2006 @ 15:16:
CPU-Z is softwarematig en softwarematig kan onbetrouwbaar zijn. Ook al zou CPU-Z aangeven dat een processor geproduceerd is op een bepaald procedé dan is het nog maar de vraag of die info klopt.

Anyways, alle Intel Pentium processoren hebben een sSpec nummer. Zo ook de Intel Pentium 120.
Gaan we informatie zoeken dan vinden we o.a. CPU-World - Intel Pentium 120 - A80502120 (A80502-120). Daar staan de zogenaamde 'Specification numbers'. Helaas wordt er niet vermeld welk model gemaakt is op 600nm of 350nm.

Wel staat er 'Manufacturing stepping' bij. De hoger het cijfer/getal de nieuwe de stepping. Over het algemeen is een nieuwere stepping gemaakt m.b.v. nieuwere technieken. Stepping A0 (en in geval van deze CPU B1) zal ongetwijfeld de eerste technieken gebruiken. Stepping E0 lijkt mij dan de nieuwere techniek, ofwel 350nm.

Nu weet ik niet exact hoe de vork in de steel zit bij deze processoren maar bovenstaande redenering lijkt miij vrij logisch. Nu rest enkel nog de vraag : Waar zit het keerpunt tussen 600nm en 350nm. Ofwel, vanaf welke stepping ging Intel het 350nm procedé gebruiken?

Ook daar is een antwoord voor : sSpec Q0776 laat wat interessante informatie zien. We zien stepping cB1. Daar staat o.a. het volgende bij:
The cB1 stepping is logically equivalent to the C2-step, but on a different manufacturing process. The mcB1 step is logically equivalent to the cB1 step (except it does not support DP, APIC or FRC). The mcB1, mA1, mA4 and mcC0-steps also use Intel's Voltage Reduction Technology and are available in the TCP and/or SPGA package, primarily to support mobile applications. The mxA3 is logically equivalent to the xA3 stepping (except it does not support DP or APIC).
De cB1 stepping is vergelijkbaar met C2-stepping maar is gemaakt met een ander procedé. Als we er vanuit gaan dat C2 nieuwer is dan B1 kom ik tot de conclusie dat C2 350nm moet zijn en B1 600nm.

Nu blijft alleen de vraag over: Heb ik gelijk of niet? Alles wat ik hierboven beschreven heb is mijn logica gebaseerd op een paar cijfers. Misschien is de E-stepping wel weer gebaseerd op 600nm. Dit laatste lijkt mij onlogisch maar je weet maar nooit.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
_the_crow_ schreef op zondag 07 mei 2006 @ 15:31:
[...]
Maar bij Family, Stepping, Model etc staat toch niet telkens hetzelfde? Die wordt rechtstreeks uitgelezen dmv de CPUID-instructie.
Weet ik, die zijn dan ook wel goed (neem ik aan), maar dat zegt me dan nog niet de mfg. process.
BalusC schreef op zondag 07 mei 2006 @ 15:32:
Op de CPU staat normaliter een SSpec nummer (in de trant van SX969, etc), die kun je dan weer gebruiken om de stepping te achterhalen :)
De stepping kan ik wel achterhalen, doormiddel de methode die je zelf al geeft. Maarja, wat is dan de mfg. process.
Thandor schreef op zondag 07 mei 2006 @ 15:34:
[...]
CPU-Z is softwarematig en softwarematig kan onbetrouwbaar zijn. Ook al zou CPU-Z aangeven dat een processor geproduceerd is op een bepaald procedé dan is het nog maar de vraag of die info klopt.

Anyways, alle .................maar je weet maar nooit.
Dat had ik ook gezien, en daar ga ik dan ook vanuit als ik hier niet verder kom.
Het gaat over de volgende cpu's SY033 (E0), SY062 (cC0), SX994 (C2) en SK110 (cB1).
Dus als jou verhaal klopt dan zou de E0 en C2 350nm zijn, en de cB1 600nm, maar dan snap ik niet waar ik die cC0 moet plaatsen........ (Ik weet niet eens zeker of cB1 wel voor E0 komt....)

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Thandor schreef op zondag 07 mei 2006 @ 15:34:
Dat suggereerde ik niet. Het procede wordt uit een database gehaald. De stepping, de family etc worden uitgelezen met het CPUID commando en dat is behoorlijk betrouwbaar heb ik ondervonden. Maar theoretisch kan het inderdaad afwijken ja. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik gewoon de manier van Thandor neem. Maar dan ben ik er nog niet zeker van of de volgende volgoorde goed is:
(Family - Model - Stepping --- Mfg. Stepping)

5 - 2 - 4 --- B5
5 - 2 - 5 --- C2
5 - 2 - B --- cB1
5 - 2 - B --- mcB1
5 - 2 - C --- cC0
5 - 2 - C --- mcC0
5 - 2 - 6 --- E0

Dan heb ik de m niet meegerekend, want ik denk dat dat iets anders aanduidt dan alleen de Mfg. stepping.
Wat denken jullie, is die volgoorde goed?

Zo ja, dan neem ik aan dat de B5 en C2 600nm zijn, en de rest 350nm.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:11

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

cB1 (5-2-B) ??/1995
C2 (5-2-5) 03/1995
C2 (5-2-5) 03/1995
cC0 (5-2-C) 01/1996

Dat komt van de site af die ik je eerder heb gegeven. Even ter bevestiging ;)

Wauw, een sig!

Pagina: 1