Toon posts:

verschil layer2/3 switch

Pagina: 1
Acties:
  • 358 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan mij het verschil uitleggen tussen een layer2 en 3 switch. Ik weet dat een L3 feitelijk een switch is met routerachtige funcionaliteit. Moet namelijk uitzoeken wat echt nodig is voor een Voice over ip systeempje. Ik wil dus graag weten of je een layer3 altijd nodig hebt, ook al heb je max 10 clients oid.
De cisco tech info zegt dat een layer3 altijd het beste is maar dat ding kost ook 4x zo veel dus als het niet echt nodig is dan uiteraard liever niet :)
Pleaze, netwerk guru's help mij een beetje op weg.
T.

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
zoek effe in je osi model wat die 2 lagen pcies doen en je zal't zelf ontddekken
ik ken me osi niet uit me kop dus geen hulp van mij verwachten :)

Verwijderd

nou een layer 2 kijkt alleen naar mac adressen, dus waar mot het pakketje naartoe, meer niet. een layer 3 kan priorities instellen, dus dat filmpjes voorgaan voor andere data. Een layer 3 moet je namelijk configureren.

Verwijderd

Topicstarter
hmm, maar wat nou als je een layer2 switchhebt die voldoet aan de 802.p norm. Zowel switches van cisco en bay-networks beweren dat ze daarmee ook prioriteit kunnen geven aan data. ik heb niet het idee dat dat alleen kan met layer3 doosjes. Of heb ik het nou weer niet helemaal gesnapt?
T.

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-07 15:41

boner

misantropisch altruïst

Een layer 2 switch kent inderdaad alleen maar mac-adressen. IP zit op laag 3.
Een layer 3 switch kent dus mac-adres en ip adres combinaties, zoeits als een arp cache. En is dus in staat buiten de router om pakketten af te leveren buiten de router om. Het is een erg lastige feature die idereen anders heeft ingevuld omdat een normale ip-host altijd alle naar de router stuurt en dus mac-adressen moeten worden omgebouwd door de switch.

kijk voor meer info bij Cisco. Cabletron heeft ook ziets dergelijks maar dat werkt dus ff niet.

Verwijderd

Je hebt het wel gesnapt, layer2 kan bij de duurdere modellen ook priorities aangeven. layer 3 switch gaat gewoon wat verder, dat is gewoon een router bijna, je kan dan echt alles instellen. Ik weet niet in welke prijsklasse je kijkt, daarom m'n eerste verhaaltje, dit verschilt namelijk echt per merk. ik heb hier namelijk een 3com switch, die kan je niet instellen, maar 3com heeft geen layer 2 switches dacht ik, die priorities kan aanpassen(don't kill me if i'm wrong) dat kunnen alleen de layer 3. Ik zou als ik jouw was maar naar cisco kijken, toch nog altijd beste merk (wel duurste), daarna pas na 3com.

Verwijderd

Topicstarter
prijsklasse is nog niet echt aan de orde, maar een layer2 zit rond de 5 en layer 3 rond de 20 duizend, de apparaten die ik gezien heb. afgezien van het aantal poorten etc. het gaat me in 1e instantie om de functionaliteit. of ik perse een layer3 moet hebben nl met voice over ip, of dat ik het ook afkan met een layer2 die veel goedkoper. Ik snap dat ik bij grotere netwerken routers/layer3 nodig heb om "traffic shaping" (oid?) moet doen om congestie te voorkomen.
Thanks voor de snelle replys.
T.

Verwijderd

Topicstarter
ideetje?
Als je de clients allemaal in een layer2 prikt met QOS,stel je hebt 2 L2 switches.
dat moet kunnen lijkt mij.
En dan voor de "backbone" een layer 3 gebruiken om de routering/policy based QOS te doen,dus die 2 L2 in de L3 te prikken.
dan ben je er toch? Dus L3 is niet perse nodig lijkt mij met de info die ik tot nu toe gevonden heb. L3 is pas noodzakelijk indien je een groot lan of errug druk lan hebt, of wan natuurlijk.
Als ik het mis heb, gaarne reply :)
T.

Verwijderd

Het gaat toch om voice over IP?

Dat betekent dat je een minimale bandbreedte voor alle poorten nodig hebt. Meestal iets van een 8kByte/s (dat is wat ISDN ook heeft, zelfs met de overhead van IP en zo is dat genoeg met de huidige compressietechnieken voor een mooie voiceverbinding). Dan moet je ook kiezen voor een UDP (sneller) of TCP (zekerder) verbinding.

Dan kijken naar het andere bandbreedte verbruik naar je server (voice server) en dan kan je zien of je traffic priorities nodig gaat hebben of dat een gewone switch genoeg is. Als er verder ook nog veel filetransfers plaats gaan vinden heb je al snel zoiets nodig, maar met gewoon database gebruik en printen en zo kan het waarschijnlijk ook zonder.

Ga je voor zeker, dan een layer 3 switch. Wil je een budget oplossing, dan kan je kiezen voor een gewone switch.

Als je voor moeilijk maar goedkoop wil kiezen, ga dan voor een 2de netwerk. 10mbit kaartjes erbij voor alle machines en desnoods een hubje (max 10 clients? kom je nooit boven de 10mbit) en alleen het voice over IP verkeer daar overheen gooien. FF opletten met je routing tables, maar dat moet ook kunnen. Je moet dan alleen wel erg secuur werken met kabels nummeren en zo.

CC

[edit: spelling]

Verwijderd

Topicstarter
dankjewel, dat leesvoer is erg handig :)
Dus als ik het goed begrijp moet hetvolgende mogelijk zijn: voice server(dedicated) en dan een layer2 switch in met prioriteitkeuze voor spraak/data. dat moet toch zonder problemen goed kunnen werken op redelijk beperkte schaal. dus zolang de NIC van de VOIP-server niet volloopt natuurlijk. Stel je voor dat alle clients op een layer2 switch zwaar aanhet kopieren zijn naar een fileserver, dan moet de spraak toch gewoon voorrang krijgen lijkt mij. Ik probeer een harde criteria te verzamelen zodat ik kan stellen wanneer je wel/niet een layer2 of 3 switch nodig hebt namelijk.
Ik begrijp wel wat een layer2 of 3 kan inmiddels dankzij de uitgebreide info :)
Maar is het niet mogelijk een stelling te formuleren zo van: Vanaf 0 tot XX clients/segmenten layer2 is prima. van XX tot XXXX is een layer 3 switch een must.

De layer2 is uiteraard eenje met QOS(prioriteit keuze spraak/data).
losstaande van de capaciteit van de voice server. een rekensommetje aan de hand van de 8 kb levert wel een aantal op, maar omdat je netwerk dynamisch is houd je dan niet met alles rekening geloof ik.
Aparte nics + kabels voor Voip is niet echt een optie ben ik bang, lost wel de dilemma's op maar je helpt meteen een paar voordelen van VOIP op :(
Bedankt in ieder geval voor alle hulp. Ik kan alle heldere ideeën goed gebruiken,ben er nog lang niet.
T.

Verwijderd

Als je praat of QOS heb je eigenlijk al geen layer 2 switch meer. Het beste is wat dus eigenlijk een layer 4 switch genoemd wordt in dat verhaal.

Verschillende bedrijven verkopen dat soort apparaten. Als je minder kabels wilt (wat inderdaad 1 doel is van Voice over IP, maar niet het leukste) dan ben je altijd beter uit met een layer 3 switch (met QOS verhaal erbij). Ik zou liever meteen goed investeren en klaar zijn voor groei, dan steeds weer nieuwe hardware moeten kopen en het oude weggooien/verkopen enzovoort.

CC

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-07 15:41

boner

misantropisch altruïst

voor voice en video over netwerken is een opslooing FirstVirtual een (dure) oplossing. De beste manier om voice over een netwerk te pompen.

Kijk maar eens op www.FVC.COM of op www.XPERTEAM.NL

kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Pagina: 1