Wat gebeurt er met de rest van de energie dan?Een groot deel van de hierboven opgenomen energie wordt omgezet in warmte.
reviews: Testlog april/mei 2006: Videokaarten & harde schijven
Wat gebeurt er met de rest van de energie dan?Een groot deel van de hierboven opgenomen energie wordt omgezet in warmte.
Professioneel Hyves-weigeraar
PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060
Licht wordt uiteindelijk ook omgezet in warmte en de energie die ventilators gebruiken wordt ook direct omgezet in warmte.Wouter Tinus schreef op maandag 08 mei 2006 @ 02:30:
Ventilators laten draaien en lampjes laten branden
Licht = licht en niet per see warmte en een gedeelte van de energie uit de ventilatoren wordt omgezet in kinetische energie en niet warmte (bewegende lucht)OlafvdSpek schreef op maandag 08 mei 2006 @ 10:37:
[...]
Licht wordt uiteindelijk ook omgezet in warmte en de energie die ventilators gebruiken wordt ook direct omgezet in warmte.
Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten
Eh, dat volg ik niet helemaal. De fans heb je nodig voor alle warmte, of die nou direct of indirect wordt geproduceerd.JHS schreef op maandag 08 mei 2006 @ 18:07:
Het punt lijkt me dat een groot deel van de energie niet ten goede komt van de functies, maar direct warmte produceert, waardoor de fans hun werk krijgen.
Waarom niet?Natuurkundig gezien zal op termijn alles inderdaad omgezet worden in warmte, maar dat lijkt me niet echt relevant.
Je bedoelt kinetische energie?De energie die naar de fans gaan wordt uiteindelijk wel omgezet in warmte, maar eerst voor een groot deel in energie
Klopt, maar dat is omdat de functie van een lamp het produceren van licht is.(het rendement van de fan buiten beschouwing gelaten). De energie die naar de lampjes gaat wordt eerst omgezet in licht, en daarna pas in warmte. Dat het uiteindelijk warmte wordt is volgens mij dus helemaal niet relevant. Je zegt toch ook niet dat het rendement van een lamp 0% is omdat het uitgezonden licht uiteindelijk omgezet wordt in warmte?
De uitkomst van een berekening vertegenwoordigt geen energie. Die energie moet dus ergens anders gebleven zijn.Yoeri schreef op maandag 08 mei 2006 @ 18:25:
Maar waar men het haalt dat àlles uiteindelijk warmte wordt snap ik niet.
[ Voor 24% gewijzigd door Olaf van der Spek op 08-05-2006 19:19 ]
Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten
Maar de tekst 'een groot deel' uit de originele quote doet vermoeden dat een significant deel niet wordt omgezet in warmte.GH45T schreef op maandag 08 mei 2006 @ 19:13:
Simpelweg stellen dat alle energie in warmte opgaat vind ik wel erg kort door de bocht inderdaad.
Voorbeelden zijn inderdaad fans en lampjes op je kaart maar wat dachten jullie van de signalen die richting monitor gaan? Dat is geen gigantische berg energie wat er heen gaat maar een gedeelte wel.
De vergelijking is IMO dan ook scheef. Je past het rendement van je huis toe op de centrale verwarming.En dat het licht wat van het lampje afkomt, uiteindelijk op een bijvoorbeeld zwarte plaat weer omgezet wordt in warmte is natuurlijk niet relevant, dat is net zoiets als stellen dat alle warmte die een centrale verwarming de verwarming inblaast uiteindelijk verloren gaat omdat de warmte via ramen en dergelijke weer ontsnapt. Een centrale verwarming heeft geen rendement van 0% omdat je huis koud wordt als je de verwarming uitzet als je begrijpt wat ik bedoel
De vergelijking is IMO dan ook scheef. Je past het rendement van je huis toe op de centrale verwarming.
Dat was meer bedoeld richting die licht wordt uiteindelijk ook omgezet in warmte, de functie van een lampje is licht geven, dat dat licht uiteindelijk ergens wordt omgezet in warmte is niet relevant.Licht wordt uiteindelijk ook omgezet in warmte en de energie die ventilators gebruiken wordt ook direct omgezet in warmte.
Een groot deel is correcter dan alle energie. Nu kan er wel 99% (of noem het maar) van de energie worden genoemd maar het is en blijft een groot deel en het leest zich imo een stuk prettiger dan 99% van de opgenomen energie wordt omgezet in warmte. Daarbij heeft "een groot deel" als voordeel dat je niet de exacte cijfers van het rendement per kaart hoeft te weten. Daarbij kan het rendement zelfs per kaart verschillen, een slechtere core verbruikt vaak meer energie en heeft dus een lager rendement, of als je 2 beeldschermen aansluit stijgt het rendement van 1 naar 2 procent maar "een groot deel" is gewoon erg makkelijk te gebruiken en zoals je zelf al aangeeft weten de mensen die het echt interesseert dat het rendement bijzonder laag is.Maar de tekst 'een groot deel' uit de originele quote doet vermoeden dat een significant deel niet wordt omgezet in warmte.
Dat is waar.GH45T schreef op maandag 08 mei 2006 @ 19:27:
Dat was meer bedoeld richting die licht wordt uiteindelijk ook omgezet in warmte, de functie van een lampje is licht geven, dat dat licht uiteindelijk ergens wordt omgezet in warmte is niet relevant.
Maar vrijwel alle lijkt me dan weer een stuk beter dan een groot deel.Een groot deel is correcter dan alle energie. Nu kan er wel 99% (of noem het maar) van de energie worden genoemd maar het is en blijft een groot deel en het leest zich imo een stuk prettiger dan 99% van de opgenomen energie wordt omgezet in warmte.
Had dat dan bovenaan in het topic gezet, hadden we er in ieder geval niet over hoeven te discussierenMaar vrijwel alle lijkt me dan weer een stuk beter dan een groot deel.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq