Toon posts:

Strepen en zwart scherm in Oblivion

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Iedere keer dat ik Oblivion speel krijg ik na een tijdje altijd 2 problemen;
Het eerste speelt zich af in de buitenlocaties. Er verschijnen strepen in beeld en ze hebben de kleur van de plaats waarvan ze vertrekken. Ze verschijnen onafhankelijk van de positie van mijn spelkarakter. Ze kunnen bijvoorbeeld breed onderaan het scherm starten en in een punt aan de virtuele horizon verdwijnen maar veranderen niet met het verplaatsen van mijn spelkarakter. Het hoeft niet gezegd te worden dat dit zeer storend werkt.
Het tweede probleem stelt zich bij gesprekken met NPC’s. Wanneer ik in steden veel gesprekken achter elkaar voer dan gebeurt het steeds dat na een bepaalde tijd het beeld zwart wordt. Het eigenaardige is dat mijn inventaris, de gespreksonderwerpen en het opties menu zichtbaar blijven, ook de HUD blijft zichtbaar.
Weet iemand waar deze problemen uit voortvloeien en hoe ik ze kan verhelpen.
Er is reeds een patch voor het spel en er zijn updrade’s voor mijn grafische kaart geïnstalleerd, allen zonder resultaat. Ik moet wel toegeven dat mijn kennis in dit soort materie beneden alle peil is. In de computerwinkel heeft men alles opnieuw geïnstalleerd en verscheidene tests uitgevoerd maar ook zij kunnen het probleem niet achterhalen.
Computersysteem:
Moederbord: DFI Lanparty NF4 SLI-DR
CPU: AMD Athlon 64 ×2 4400+64bit,dual-core,Skt 939, Retail
Geheugen: Corsair 1024 MB DDR400-XMS3200
Harde schijven: 2 × WD 200Gb 7200rpm UDMA 100WD2000JB 8MB Cache
Grafische kaart: Geforce 7800GTX 256Mb DDR W/TV Out AGP 8×
Scherm: NEC MultiSync LCD2170NX/21.3” TFT91.1kHz 8ms TCO 03
Dank bij voorbaat,
vdbj

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:39

Clush

Do as I say...

heh, aan de kracht van je systeem kan het in elk geval niet liggen.
maar bekijk de temperaturen van je videokaart eens (of laat ze bekijken)... het lijkt erop dat je een koelingprobleem hebt.

... not as I do.

Verwijderd

Topicstarter
OK, bedankt, ik zal er eens naar laten kijken.

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Je kunt het zelf ook heel eenvoudig bekijken met een programma zoals speedfan.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Verwijderd

Clush schreef op maandag 08 mei 2006 @ 13:29:
heh, aan de kracht van je systeem kan het in elk geval niet liggen.
maar bekijk de temperaturen van je videokaart eens (of laat ze bekijken)... het lijkt erop dat je een koelingprobleem hebt.
ja helemaal mee eens, klinkt echt als een overhittings probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn computer heeft 1.5 maand in de winkel gestaan ondertussen. Heb deze nu wel terug maar met een voorlopige kaart zodat ik hem kan gebruiken, maar geen spellen kan draaien. In ieder geval bedankt voor de info, maar heeft niemand nog van deze problemen gehoord bij de 7800 GTX ?
Het zal nog een maand duren voor ik de nieuwe kaart in mijn bezit zal hebben, hopelijk was het een eenmalige fout want omwisselen voor een 7900 GTX (het verschil bijbetalen natuurlijk) is niet mogelijk. Men wil de kaart niet meer overnemen, dus als het niet lukt is dat dan 520 euro in het water en ik zwem nu niet bepaald in het geld. Enige sugesties of tips ?

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:03

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

*topic kick*
Ja ik weet het. Beetje overbodig om een nieuw topic te openen als er 1 al op lijkt met waar ik mee zit.

Ik zit echter met zelfde soort problemen. Volledig random dat er na een tijd een zwart scherm komt. HUD e.d. zijn nog wel gewoon zichtbaar dan. Soms kan ik een uur spelen en heb nergens last van, soms zie ik het al (niet) na 5 minuten. Tevens heb ik ook last van gekleurde vlakken die vanaf een bepaald punt in het beeldscherm komen en de helft van het beeld vullen (of in sommige gevallen nog veel meer). Op die momenten krijg ik ook een enorme slowdown in framerate.
Ik gebruik de laatste versie WHQL videokaart drivers en heb ook de officiele (en niet officiele) patches geinstalleerd, maar de problemen blijven bestaan. Had ze voor die patches ook al namelijk.
Tevens heb ik sinds een kleine tijd last van paars gekleurde textures. Zie screenie daarvoor:

Afbeeldingslocatie: http://monsternextdoor.student.utwente.nl/screeniek.png
*clickable*

Relevante hardware:
Processor: AMD Athlon 64 3500+ socket 939
Moederbord: Asus A8N-e
Geheugen: 2x 1GB DDR RAM PC3200 OCZ value CL 2.5
Videokaart: Gainward 7800GTX ViVo Golden Sample
Harde schijf: 2x Hitachi 7k250 160GB SATAII (RAID 0)
Geluidskaart: Soundblaster Audigy 4 (bulk)

Relevante software:
Window XP x64-edition (maar ik had deze problemen ook op windowsXP Pro), SP2
Oblivion: Alle officiele patches, plus een on-officiele patch die ik aan en uit kan zetten. Maakt overigens geen verschil.

Kan dit aan de videokaart zelf liggen dat ie niet genoeg koelt? Standaard in windows is de videokaart zo'n 53 graden, als ik een tijdje intensief heb zitten spelen loopt dit op richting de 70 graden. In de tab voor temperature settings van NVidia geeft hij aan dat de core slowdown threshold pas bij 115 graden ligt. De ventilator van de videokaart is geloof ik ook temperatuurgestuurd, maar ik hoor deze eigenlijk nooit harder draaien dan de langzame stand.

[ Voor 7% gewijzigd door Bubbles op 31-03-2007 21:36 . Reden: extra informatie ]

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #10

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Even een kleine update: ik heb rivatuner geinstalleerd, waardoor ik de snelheid van mijn fan kan aanpassen. De problemen blijven zich echter ook voordoen als ik de snelheid fixed op 100% zet. Je zou toch eigenlijk wel mogen verwachten dat de koeling die bij zo'n kaart geleverd is, voldoende moet kunnen koelen als je zelf niet gaat overclocken oid?

Verwijderd

Hmm, 53 graden idle klinkt niet helemaal gezond. Het is geen ramp maar mijne draait idle 31, snap je ;) 70 stressed mag ook geen problemen opleveren. Is een vrij normale temperatuur voor stressed.

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

De Gainward 7800GTX Golden Sample heeft een fabrieksoverclock waarbij de core op 470 MHz loopt en het geheugen op 1300 MHz (DDR). Die 53 graden in idle stand heeft hij altijd al gedaan, vanaf het moment dat ik hem in mijn PC zette. Alle overige onderdelen in mijn kast hebben prima temperaturen.
Ik heb nu overigens de ventilator van de videokaart standaard op 100% draaien (was 41%) en hij is in idle stand nu 49-50 graden. Stressed wordt hij ook een paar graden koeler.

Ik heb vandaag trouwens tot 2 maal toe gewoon lekker lang achter elkaar kunnen spelen zonder verdere problemen, op die paarse textures na, wat toch wel erg jammer eruit ziet. Ik heb hier pas sinds kort last van, maar ik heb recentelijk ook een stel veranderingen doorgevoerd.
Allereerst had ik een tweakguide gevolgd en een bult add-ons geinstalleerd om het beeld mooier te maken of diverser, etc. Het lijkt me echter stug dat het hieraan ligt, anders hadden ze die add-ons niet vermeld in die tweakguide. Ik heb daarnaast dus ook nog de laatste officiele patch erover heen gegooid, die net een weekje of 2 uit is. Ik weet echter niet meer zeker wanneer ik last had van die paarse laag over textures.

Edit: nevermind over dat paarse gedoe. Ik heb nog eens even wat op internet gezocht en het bleek dat het toch is gekomen door wat extra dingen die ik had gemod en kennelijk in de ArchiveInvalidation.txt een regel verkeerd had gezet.
Het blijkt dat als Oblivion textures niet kan vinden, hij er standaard een paarse texture overheen gooit.

[ Voor 12% gewijzigd door Bubbles op 01-04-2007 21:28 ]

Pagina: 1