Toon posts:

Nieuw systeem, voeding krachtig genoeg?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat m'n desktop-systeem toch wat te log en zwaar is wou ik graag een makkelijker meesleepbaar systeempje bouwen (deels uit hardware die ik nog heb liggen). Ik zat aan de volgende specificaties te denken:

processor:Pentium 4 2,53 GHz (Northwood)
moederbord:Asus P4RD1-MX (ATi X200 chipset)
geheugen:2x 512 MB PC3200
videokaart:Asus EN7600GT (nVidia 7600 GT)
harddisk:1x Seagate/Samsung/Maxtor/WD/whatever ~300GB

Dit alles moet in een Micro-ATX kastje gaan. De voeding die daar op 't moment in zit is echter lang niet goed genoeg (135W) dus daar moet een andere voeding in (SFX-formfactor). Ik zat daarvoor te denken aan een Fortron FSP300-60GLS. Dat is een 300W voeding met de volgende specificaties:

lijnstroom
+3,3V18A
+5V18A
+5V & +3,3Vmax. 125W
+12V114,5A
+12V28A
+5Vsb2A
-12V0,5A

Nu lees ik bij Newegg over de Asus EN7600GT het volgende:
System Requirements:
[...]
A 350W PCI Express compliant system power supply
[...]
(deze opmerking komt niet terug op de EN7600GT productpagina, dus ik vraag me af hoeveel waarde ik hieraan moet hechten)

Zal mijn configuratie met die Fortron voeding goed gaan? Of moet ik toch gaan boren/zagen in m'n kast om d'r iets krachtigers in kwijt te kunnen?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

zie het grote "welke voeding heb ik nodig deel ???" topic (use the search :))

Verwijderd

Topicstarter
Aha, *daar* hebben ze die verstopt. :)

Even daar opnieuw vragen, bedankt.

Verwijderd

ik denk dat de voeding het wel trekt, maar dat ie wel behoorlijk aan de max zit dan.

maar vind je verder die processor niet een gigantische bottleneck voor de graphische kaart :S

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 07 mei 2006 @ 00:15:
ik denk dat de voeding het wel trekt, maar dat ie wel behoorlijk aan de max zit dan.
Ja, daar ben ik ook bang voor. En dan wordt 't wel erg krap als ik nog 'ns wil upgraden.

Ik heb net wat zitten passen, en het blijkt dat een een "gewone" (ATX formfactor) voeding gewoon echt niet gaat passen. En die 300W is 't zwaarste wat ik in SFX formfactor kan vinden. Dus da's 'n beetje 't probleem.

Nou kan ik 't natuurlijk gewoon proberen en als 't echt niet goed gaat evt. dingen als de harddisk van 'n 2de voeding af laten draaien...
maar vind je verder die processor niet een gigantische bottleneck voor de graphische kaart :S
Nou, 't idee is dat ik die heb liggen, en die videokaart nieuw koop. Bovendien is de processor tegenwoordig niet echt meer de bottleneck.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2006 16:14 ]

Verwijderd

Met zo'n videokaart is je processor weer ouderwets de bottleneck :)

Verwijderd

Fortron is een topmerk, die 300 Watter moet het makkelijk kunnen redden, het wordt pas linker bij meer harde schijven enzo, maar zoals het er nu staat moet de voeding het wel kunnen trekken

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 20:02:
Met zo'n videokaart is je processor weer ouderwets de bottleneck :)
Een P4 nortwood heeft het grote voordeel dat hij erg ver over te klokken is op de standaard corespanning. de 3 Ghz zou hij makkelijk kunnen halen, en dan lijkt mij dat de cpu niet echt een grote bottleneck is.

Betreft je voeding, volgens deze calculator verbruikt het systeem maar 260 watt waardoor er zelf voldoende vermogen is om de cpu nog wat hoger te krijgen (northwood slurpg standaard 60 Watt)

*theodouma heeft zelf ook een northwood 2.0 Ghz oop 2.84 lopen*

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Seasonic heeft ook een min of meer gelijkaardige voeding.
http://www.seasonic.com/p...t/01PC/SS-300SFD_APFC.pdf
Pagina: 1