Nieuw systeem voor alg. gebruik

Pagina: 1
Acties:

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01-2025
Hallo allen,

Het wordt voor mij weer eens tijd om een nieuw systeem te kopen.

Op dit moment heb ik een DUAL P3-733 met 1,5GB aan RAM. Hier ben ik eigenlijk nog best wel blij mee. De meeste dingen die ik doe zijn wat browsen, emailen en chatten, wat gewoon nogsteeds lekker loopt.

Zo nu en dan wil ik ook nog wel eens een spelletje spelen. Een van de spellen die ik dolgraag goed wil kunnen spelen is Oblivion (de voorganger heb ik op huidig systeem helemaal uitgespeeld). Ook wil ik MMORPG Entropia goed kunnen spelen, en dat draait op mijn huidige systeem ook soms echt heel slecht (2fps of minder als ik uit het gebouw met revival terminal loop).

Eisen
  • Het moet stabiel en compatible zijn met Linux
  • Morrowind Oblivion en Entropia moeten er goed op kunnen draaien
  • Enigzins voorbereid op de toekomst (in zelfde mate als een dual P3 dat 6jr geleden was)
  • Niet al te hoge geluidsproductie
  • Meer wens: geen buitensporig vermogenverbruik.
Ik zat zelf te denken aan het volgende systeem:

let op: vermelde prijzen zijn stukprijzen
Processor1x AMD Athlon 64 X2 3800+319,-
Moederbord1X MSI K8N Neo4 Platinum
1x MSI K8N Neo4 FI
95,-
Geheugen2x G.E.I.L Dimm 1GB 2.5CL99,-
Kast1x Chieftec BX Serie79,-
Voeding1x Enermax ...?
1x Enermax 495AX SFMA of 455AX
189,-
99,-
Grafische kaart1x Asus EN7600GT/2DHT189,-
Harddisk1x Western Digital Caviar SE 7200RPM SATA119,-

Processor
Mijn ervaring is dat ik redelijk veel upgrade aan een computer, maar eigenlijk nooit processor en moederbord. Reden hiervoor is niet goed te onderbouwen, maar ik vindt het gewoon zonde om iets wat goed functioneerd weg te doen (een van de redenen waarom ik op mijn huidige systeem werk, omdat hij op spelletjes na aan mijn eisen voldoet).

Keuze op AMD gevallen omdat dat gewoon goed werkt, en DualCore spreekt me wel aan (werkt soepel in desktop omgeving).

Wat mij ook leuk lijkt aan deze proc is dat ik met Gentoo Linux (draa ik nu op huidige PC ook al) alles kan builden met 64bit support, en daar hoop ik een leuk winstje mee te halen (en ook wel leuk om te vertellen in nerdy/patser gesprekken ;) )

Moederbord
Volgens mij een heel mooi plankje. SLI zit ik niet op te wachten (ga ik gegarandeerd nooit gebruiken) en deze plank heb ik nog wat PCI en PCIe sloten. Verder is de firewire een nice to have.
Overklokken ga ik ook waarschijnlijk niet doen.

Geheugen
Valt niet veel over te zeggen. Volgens mij wel lekker snel geheugen tegen goede prijs. De hoeveelheid geheugen is wel fors, maar als ik 1 reepje koop heb ik later moeite om een identiek reepje te vinden, en als ik voor 2x 512MB ga dan beperk ik geheugen bij latere upgrade. Voorderest is mijn inschatting dat de grotere spellen van tegenwoordig met 1GB ook al iets geknepen worden

Behuizing
Ouders hebben een chieftec kast. Mooie indeling, lekker makkelijk.

(VRAAG) Voeding
Ja... ik heb goede ervaringen met enermax voedingen. Zit me alleen af te vragen hoeveel vermogen ik hier in moet zetten. Aan een 480W voeding zou ik toch wel genoeg moeten hebben, met ruimte voor uitbreiding?

(VRAAG) Grafische kaart
Zoals ik al aangaf zit ben ik geen die-hard gamer, maar ik heb wel 1 spelletje wat ik zeker goed wil kunnen spelen. Morrowind Oblivion. Ik hoef niet alle details en resolutie op zijn hoogst, maar ik wil wel een mooie resolutie (1280x1024 zou mooi zijn) met gewoon goed beeld en speelbaarheid. Zelf denk ik dat ik met een 7600GT wel daar moet komen. Wat zijn de ervaringen? Geld voor een duurdere kaart vindt ik zonde, want dank kom ik op de EUR 300,- alleen voor een videokaart.

Verder valt me op dat de 7600GT nog een behoorlijke bakbeest aan koeler heeft. Nu probeer ik mijn systeem relatief stil te houden (mag wel wat lawaai maken, zeker als hard aan het rekenen slaat), zijn er dan andere kaarten met zelfde performance die beter/anders koelen?

Verder werk ik superveel onder linux. Alle normale desktop-werk doe ik onder dat OS, en eigenlijk zit ik alleen onder windows voor een spelletje. De kaart MOET dus goed werken met Linux. Dit is de reden dat ik voor een NVidia kaart gekozen heb, omdat ik daarvan zeker weet dat ik die zonder enig probleem goed kan laten werken (heb nu ook een nvidia).

(VRAAG) Harddisk
Ik ben geen harddisk snelheids junkie. Onder linux heb je dat ook niet echt nodig, omdat daar alle vrije RAM wordt gebruikt als disk cache (en met 2GB aan ram heb je echt heel veel vrij geheugen, wat je niet volkrijgt). een gewone 7200RPM WD moet gewoon lekker werken. Is dit voor spelletjes een probleem?

Is deze schijf stil? Ik zie wel dB waarden, maar vertaling naar real-life is voor mij moeilijk te maken.

[edit] moederbord aangepast

[ Voor 3% gewijzigd door Bart B op 18-05-2006 22:16 ]

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-02 20:42

makje

Professioneel prutser

Oke, je opzet lijkt me vrij goed, de keuze voor welke hardware ook. Wel vraag ik me af of je de meest optimale prijs/kwaliteit hebt gekoen voor een aantal onderdelen, vooral omdat het niet erg is als je videokaart wat beter zou kunnen...

Waarom de MSI K8N Neo4 Platinum? Je hebt 1 schijf dus waarom zou je voor een moederbord met 8 sata poorten kiezen? Neem de MSI K8N NEO4-F, dat bespaart je gauw 40 euro en het enige echte verschil is de hoeveelheid sata poorten. Zelfs de SLI variant is goedkoper (maar 2 videokaarten maken altijd meer lawaai dan 1 en prestaties hoeven niet veel beter te zijn)

Waarom zulk top kwaliteits geheugen? Kun je niet simpelweg 2x 1GB Twinmos ofzo nemen? Doen ze in de Best Buy Guide ook en het verschil zit hem voornamelijk in het overklokken en de prijs.

Waarom zulk een dure 450W voeding? Ik ben er altijd voor om voor een kwaliteitsvoeding te kiezen, maar 189 euro voor een niet superzwaar systeem als de jouwe lijkt mij wat overdreven. Tagan Antec en ook Enermax zelf hebben ook wel 400-500W voedingen voor minder geld (rond de 100 euro ofzo).

Stop het geld dat je ovehoud in een betere videokaart, de 7900GT is een aanrader (maar kies inderdaad wel voor nvidia als je met linux bezig bent) en/of koop er een goede geluidskaart bij

9800x3d

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Voor de voeding is een apart topic, ik denk dat ze je daar heel goed advies kunnen geven :) Samsung maakt trouwens stille schijven. Ook kun je op je videokaart een andere koeler zetten, die een stuk stiller is, die kosten niet zoveel.

Verwijderd

Bart B schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 17:29:
Op dit moment heb ik een DUAL P3-733 met 1,5GB aan RAM.
Is het niet mogelijk dat RAM-geheugen over te zetten? Het zou me namelijk niet verbazen als het allebij DDR-400 is.

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-01 09:19
P3 is ook nog heel vaak PC133 soms zelfs P4 nog

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Bart B schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 17:29:
(VRAAG) Grafische kaart
Verder valt me op dat de 7600GT nog een behoorlijke bakbeest aan koeler heeft. Nu probeer ik mijn systeem relatief stil te houden (mag wel wat lawaai maken, zeker als hard aan het rekenen slaat), zijn er dan andere kaarten met zelfde performance die beter/anders koelen?
Asus heeft er een passief gekoelde variant van. Van o.a. de 7600GS, de 7600GT en de X1600XT. Dat is een stuk stiller.

Ik heb die neo4 als moederbord en het is zeker een heel volledig moederbord. Let wel dat er een koeler op de chipset zit die aardig wat geluid maakt. Ik heb hem zelf vervangen door een passieve koeler, maar dan ben je en je garantie kwijt en kom je in de knel met grotere grafische kaarten. Zover ik het kan zien past een X1600XT silent er wel bij. (Ben toevallig zelf ook naar het kijken naar iets in de richting van een 7600GT of 1600XT voor oblivion.)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 18:46:
[...]

Is het niet mogelijk dat RAM-geheugen over te zetten? Het zou me namelijk niet verbazen als het allebij DDR-400 is.
Ik denk dat hij zijn systeem gewoon compleet wil houden...
Zoon Dual P3 is natuurlijk ideaal voor server oid

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:29

bakvis

Tweakers.Nerd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 18:46:
[...]

De p3 heeft alleen op SD-ram (pc133 133 mhz) gedraait voor zover ik weet. Ik heb nog nooit DDR geheuge in een p3 gezien.

Mijn Specs

• Graft
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:38
P3 is bijna altijd 133mhz.
Kon me ook herinneren dat er ooit moederborden waren met zowel DDR als SDRAM voor P3(4?)

Maargoed dat was voor mijn tijd. ;) (Jonge god! >:) )

• Bart B
Verwijderd schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 19:01:
Ik denk dat hij zijn systeem gewoon compleet wil houden...
Zoon Dual P3 is natuurlijk ideaal voor server oid
Yeppas :) En idd is het toch alleen PC133, dus overzetten is geen optie

• Bart B
makje schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 17:54:
Waarom de MSI K8N Neo4 Platinum? Je hebt 1 schijf dus waarom zou je voor een moederbord met 8 sata poorten kiezen? Neem de MSI K8N NEO4-F, dat bespaart je gauw 40 euro en het enige echte verschil is de hoeveelheid sata poorten. Zelfs de SLI variant is goedkoper (maar 2 videokaarten maken altijd meer lawaai dan 1 en prestaties hoeven niet veel beter te zijn)
Heb je gelijk in. Ander verschil is toch dat er ook firewire zit op die platinum, en 2 GBit lan. Beide gevallen zal ik hoogstwaarschijnlijk niet snel gebruiken. Ik zal ff verder zoeken
Waarom zulk top kwaliteits geheugen? Kun je niet simpelweg 2x 1GB Twinmos ofzo nemen? Doen ze in de Best Buy Guide ook en het verschil zit hem voornamelijk in het overklokken en de prijs.
Het is EUR 99 de stuk. Lijkt me niet zo'n topprijs (ik heb dus niet de stukprijs er achter gezet.
Waarom zulk een dure 450W voeding? Ik ben er altijd voor om voor een kwaliteitsvoeding te kiezen, maar 189 euro voor een niet superzwaar systeem als de jouwe lijkt mij wat overdreven. Tagan Antec en ook Enermax zelf hebben ook wel 400-500W voedingen voor minder geld (rond de 100 euro ofzo).
De prijs die ik had staan klopte niet (was een worst case scenario).
Stop het geld dat je ovehoud in een betere videokaart, de 7900GT is een aanrader (maar kies inderdaad wel voor nvidia als je met linux bezig bent) en/of koop er een goede geluidskaart bij
Geluidskaart hoef ik niet te kopen, ik stel niet zulke hoge eisen aan geluid. Als ik hoge eisen aan geluid zou stellen, dan kocht ik een andere versterker met een digitale line-in.

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:21
Als je een goede stille kast wil en toch niet te veel wil uitgeven, dan kan je een antec lifestyle sonata 2 nemen of een p 150.

Die zijn beide zeer stil, hebben goede airflow en er zit een zeer goede kwaliteitsvoeding bij.

De prijs voor de sonata ligt rond de 100euro (incl voeding) en 130euro voor de p150.
Hiermee bespaar je zeker 100euro op wat jij voorstelt en heb je geld over voor een goede 7900GT (vermits je linuxer bent)

Mijn voorstel dus:

Processor 1x AMD Athlon 64 X2 3800+ 288,-
Koeler 1x Arctic Freezer 64 Pro 16,01
Moederbord 1x MSI K8N NEO4 FI 82,-
Geheugen 2x Twinmoss 1GB DDR PC 3200 (dc kit) 166,-
Kast + Voeding 1x Antec Sonata Lifestyle II Zwart, 450 W, 1 X 120mm 98,-
Grafische kaart 1x Club3D GeForce 7900GT 256 MB 280,-
Harddisk 1x Samsung SP2504C 250 GB, 8 MB, Serial ATA II/300 85,-

Totaal: 1015,01

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

* John_Glenn heeft geen idee wat dat Oblivion voor game is, maar herinnert zich toevallig dat daar een test van op Anandtech voorbij kwam vorige week: link - misschien heb je daar nog wat aan bij uitzoeken van je videokaart :)

[ Voor 12% gewijzigd door John_Glenn op 07-05-2006 03:34 ]

• WoBaDijk
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01-2025

WoBaDijk

Aapje

Ik denk dat je aan een GF7600GT al genoeg hebt. Een GF7900GT is natuurlijk mooi, maar je moet het geld ervoor hebben.

Zelfs speel ik hier Oblivion op 1024x768 met bijna alle Eye candy aan op een X800XL. Ik denk dus dat het wel genoeg is.

Fantastische spel btw :*)

Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |

• Bart B
WoBaDijk schreef op zondag 07 mei 2006 @ 09:13:
Ik denk dat je aan een GF7600GT al genoeg hebt. Een GF7900GT is natuurlijk mooi, maar je moet het geld ervoor hebben.

Zelfs speel ik hier Oblivion op 1024x768 met bijna alle Eye candy aan op een X800XL. Ik denk dus dat het wel genoeg is.

Fantastische spel btw :*)
Het is waarschijnlijk net wat de gek er voor wil uitgeven. het geld voor de GF7600GT kan ik voor mezelf verantwoorden, dat voor een GF7900GT niet. Kan dan beter later de videokaart upgraden als de chips goedkoper zijn.

• Bart B
En ik zit na al deze tijd toch weer met een klein probleem. Het moederbord dat ik voor ogen had wordt niet meer door mijn plaatselijke winkel geleverd (alternate). Ook andere winkels is hij moeilijk/niet te krijgen.

Ik zit nu aan een MSI K8N Neo4-FI te denken. Ik ben er echter niet zeker van of dit ding met een X2 processor werkt. Ook als ik op de website van MSI zelf kijk dan zie ik bij dit moederbord er niet bijstaan dat deze met een X2 werkt. Hoe kan ik nu zien of dit ding met een X2 werkt?

Verwijderd

ik weet het zo gauw niet, maar je kan het natuurlijk aan alternate zelf vragen
en als ze het fout hebben is het hun fout en moeten ze een vervangend mobo leveren

waarom wil je trouwens een MSI, asus of gigabyte is minstens zo goed, kijk ook maar eens bij hun rond

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-02 20:42

makje

Professioneel prutser

Wat is er niet duidelijk aan de cpu support table dan? http://www.msi.com.tw/pro...detail.php?UID=651&kind=1

9800x3d

• Bart B
Mijn systeem is gekocht, en alles draait als een zonnetje.... Oblivion draait supermooi :) (man, wat een mooi spel is dat), Entropia nog niet installed, gentoo ook niet (ben ik nu mee bezig, stage1), maar alles gaat goed.

Wat misschien wel leuk is om te weten, is dat ik windowsXP heb geinstalleerd, en dat ik daar totaal geen floppy-drive voor nodig heb gehad. Er zit dus ook totaal geen floppy-drive in (weer een legacy-device wat weg kan)

* Bart B is helemaal happy :) :)
Pagina: 1