(adobe) video-editen relatie hoeveelheid ram/cpu speed

Pagina: 1
Acties:

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
ik ben deze week weer eens begonnen met video-editen, maar loop tegen een aantal dingen aan.

specs.

asus k8vse deluxe.
AMD 64 socket 754 3000+
mem. 1024. DDR 400 (pc3200) cas. 2.5
harddisk: sata maxtor 300 GB
IDe 160 GB maxtor 7200 toeren

ati radeon 9800 pro @ xt dual screen setup 1280/960x2

ok waar ik tegenaanloop:

ik gebruik adobe premiere elements 2.0

het systeem loopt niet lekker, veel stottert inlaad gedeelte. een mem check geeft aan dat ik 1.5 gb gebruik terwijl ik maar 1 gb heb, swatfile dus die op een 96% volle sata drive staat. niet ideaal dus.

Ik heb 512 mb geheugen er ff tijdelijk bijgeprikt maar merk weinig verschil. denk dat het komt om ik dan 1.5 gb heb verdeeld over 3 banken (dual channel) waardoor het op mijn mobo niet hoger dan DDR 200 gaat (helft van de snelheid dus).

verder heb ik veel achtergrond shit draaien (meeste uitgedaan maar nog wel standaard windows dingen.)

Wat raden jullie aan? Een dual boot setup met alleen videoedit shit + acdsee pro 8 etc? en voor de rest zo kaal mogelijk?

ik heb ook een win xp 64 install liggen die ik kan testen, ik las dat adobe elements 64 bit ondersteuning heeft, maakt dit veel verschil?

ik denk dat ik het best minimaal 2 gb ram DDR 400 moet hebben, probleem is echter dat ik dan 2x512 mb ram heb waar ik niks mee kan (ja verkopen ofzo) maar toch zonde om dan voor 175€ nieuw ram te kopen.

graag wat tips hoe dit op te lossen. Kan ik adobe draaien op 1 gb? (ik bedoel dan ook met effecten, meerdere lagen over elkaar, pic in pic, effecten hier en daar dus redelijk gebruik)

• Tennisbal
kick?

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:31
Je zegt het zelf al, de hardeschijf staat bijna helemaal vol!
Probeer de swap file eens op een vrij lege schijf en/of partitie.
Het is natuurlijk het beste om de video schijf en de swap schijf fysiek gescheiden te houden.
Ook de video schijf goed gedefragmenteert houden helpt veel, dan hoeft hij de (constante)stroom aan data niet in alle hoekjes te stoppen maar kan die achterelkaar doorschrijven.

Ook lijkt mij 1,5 geheugen gebruik vrij veel, weet je zeker dat er niks ander open staat dat veel gebruikt?
En anders 1gig pc3200 400mhz kost +- 65,- dus dat is ook wel te overwegen, scheelt denk ik wel aanzienlijk.

Je hebt geen langzame processor maar misschien piekt de cpu af en toe, kun je dit nakijken?
Want als er even niet genoeg cpu power beschikbaar is dan kan het zijn dat er een paar frames overgeslagen worden (ik heb geen idee hoe zwaar premiere2 is....)
Dan kan een beetje overclocken denk ik wel helpen, 250megahertz erbij (wat de rating denk ik met +-400 punten verhoogt) kan dan net het beetje extra zijn dat nodig is en is met een amd64 makkelijk te doen, (zelfs op stockkoeling)

[ Voor 31% gewijzigd door Lennart_1337 op 08-05-2006 23:14 ]

• Tennisbal
Lennart_1337 schreef op maandag 08 mei 2006 @ 23:09:
Je zegt het zelf al, de hardeschijf staat bijna helemaal vol!
Probeer de swap file eens op een vrij lege schijf en/of partitie.
Het is natuurlijk het beste om de video schijf en de swap schijf fysiek gescheiden te houden.
Ook de video schijf goed gedefragmenteert houden helpt veel, dan hoeft hij de (constante)stroom aan data niet in alle hoekjes te stoppen maar kan die achterelkaar doorschrijven.

Ook lijkt mij 1,5 geheugen gebruik vrij veel, weet je zeker dat er niks ander open staat dat veel gebruikt?
En anders 1gig pc3200 400mhz kost +- 65,- dus dat is ook wel te overwegen, scheelt denk ik wel aanzienlijk.

Je hebt geen langzame processor maar misschien piekt de cpu af en toe, kun je dit nakijken?
Want als er even niet genoeg cpu power beschikbaar is dan kan het zijn dat er een paar frames overgeslagen worden (ik heb geen idee hoe zwaar premiere2 is....)
Dan kan een beetje overclocken denk ik wel helpen, 250megahertz erbij (wat de rating denk ik met +-400 punten verhoogt) kan dan net het beetje extra zijn dat nodig is en is met een amd64 makkelijk te doen, (zelfs op stockkoeling)
ik ga nu gelijk ff een zooi schijfruimte vrijmaken, daarna je andere tips bekijken thanks alvast!

edit: is het misschein een overweging waard om er een extra harddisk in te hangen en raid te gaan draaien?

ik heb nu 2 schijven, 1 maxtor maxline 3 300 GB sata
en 1 ata133 met 160 gb

op de D: 295 gb win xp install
e en f: 2 partities van 80 gb beide. waar nu ook de videofiles op staan

[ Voor 11% gewijzigd door Tennisbal op 09-05-2006 00:11 ]

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

tennisbal schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 17:24:
graag wat tips hoe dit op te lossen. Kan ik adobe draaien op 1 gb? (ik bedoel dan ook met effecten, meerdere lagen over elkaar, pic in pic, effecten hier en daar dus redelijk gebruik)
Ik draai Adobe Premiere Pro 2.0 op een laptop (2Ghz, 1Gb geheugen, X700 gfx, WinXP Home).
En alles staat op 1 HD (100Gb 5400rpm) verdeelt in 2 partities (progs, data).

Zelf op dit systeem loopt Premiere prima. Het gebruik van effecten, filters, pips etc etc gaat zonder schokken.

Zie je de problemen alleen in Premiere of ook in andere (zwaardere) applicaties ?

Ik probeer mijn systeem zo schoon mogelijk te houden. Ik draai standaard alleen een virusscanner, firewall en uiteraard de standaard windows services. Om de zoveel tijd gebruik ik CrapCleaner om de meuk te verwijderen (logs, temp bestanden, IE en firefox caches etc etc). Met dit programma kan je ook kijken wat er standaard op wordt gestart bij Windows. Daar kom je vaak erg veel ellendige applicaties tegen die te niet nodig hebt. Ik hou de opstart lijst dus ook schoon.

Een aanrader is ook je HD's regelmatig te defragmenteren. Gebruik niet de standaard Windows defragmenter, die is traag en doet het ook niet efficient. Ik gebruik PerfectDisk 7, die houdt rekening met het gebruik van bestanden en daarmee kan je ook je offline bestanden (MFT, swapfile etc) defraqgmenteren. Uiteraard eerst crapcleaner gebruiken en daarna defragmenteren.

Je hebt genoeg HD ruimte en ze zijn snel genoeg, je CPU is ook prima en je RAM moet voldoende zijn om net als ik soepel te kunnen draaien als je niet al te veel tegelijkertijd wilt doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Xymox op 09-05-2006 09:51 ]

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Tennisbal
Xymox schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 09:50:
[...]

Ik draai Adobe Premiere Pro 2.0 op een laptop (2Ghz, 1Gb geheugen, X700 gfx, WinXP Home).
En alles staat op 1 HD (100Gb 5400rpm) verdeelt in 2 partities (progs, data).

Zelf op dit systeem loopt Premiere prima. Het gebruik van effecten, filters, pips etc etc gaat zonder schokken.

Zie je de problemen alleen in Premiere of ook in andere (zwaardere) applicaties ?

Ik probeer mijn systeem zo schoon mogelijk te houden. Ik draai standaard alleen een virusscanner, firewall en uiteraard de standaard windows services. Om de zoveel tijd gebruik ik CrapCleaner om de meuk te verwijderen (logs, temp bestanden, IE en firefox caches etc etc). Met dit programma kan je ook kijken wat er standaard op wordt gestart bij Windows. Daar kom je vaak erg veel ellendige applicaties tegen die te niet nodig hebt. Ik hou de opstart lijst dus ook schoon.

Een aanrader is ook je HD's regelmatig te defragmenteren. Gebruik niet de standaard Windows defragmenter, die is traag en doet het ook niet efficient. Ik gebruik PerfectDisk 7, die houdt rekening met het gebruik van bestanden en daarmee kan je ook je offline bestanden (MFT, swapfile etc) defraqgmenteren. Uiteraard eerst crapcleaner gebruiken en daarna defragmenteren.

Je hebt genoeg HD ruimte en ze zijn snel genoeg, je CPU is ook prima en je RAM moet voldoende zijn om net als ik soepel te kunnen draaien als je niet al te veel tegelijkertijd wilt doen.
ik gebruik diskkeeper 10 en defragmenteer regelmatig. ik ga een nieuwe xp 64 erop zetten en houdt deze zo kaal mogelijk. kijken of het beter werkt. tnx voor de tips

• Tennisbal
als je een dualboot install hebt, moet je dan je winxp installatie 2 (drive e) met die windows runnen? of maakt dat niet uit? en akn je gewoon met xp 1 (op d:) een defrag draaien op alle schijven? met diskkeeper 10?

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:31
Als het beeld onverklaarbaar schokt (bijv. als er genoeg mem. vrij is en de cpu gebruik niet 100% dan kan het ook aan driver conflicten enzo liggen, heb je ook al andere drivers geprobeert?

Drivers voor northbrige en southbridge, hd controller nieuwste video drivers?

En heb je al gecontoleerd of de cpu piekt op 100% tijdens het openemen?
En als de computer meer ram geheugen gebruikt dan dat er is dan werkt het ook niet lekker, was je er al achter welk programma al je ram bezet hield? (dat zat namelijk voller dan dat je heb aan MB zei je hier boven)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:07

voodooless

Sound is no voodoo!

Het is eigenlijk heel simpel:

- OS en video op gescheiden disks laten staan
- swap liefst op eigen disk
- veel memory
- veel CPU power
- degelijke drivers

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 09-05-2006 16:45 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1