XFX 6800LE Sensor brak?

Pagina: 1
Acties:

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-07 01:44

FlyEragon

Alien Monkeys

Topicstarter
Mensen,
normaal heb ik nooit problemen met computers, maar vandaag is een uitzondering blijkbaar :9

Probleem begon met de melding dat de video-core te heet werd volgens nvidia, toen heb ik in de tabblad gekeken en hij was niet zo heel hoog, 54 graden. Maar net na een tijdje BF2 heb ik nog eens gekeken en toen stond ie op 75 graden. Zo heet werd ie niet eens met de stock koeler in warme zomer dagen.

Omdat er een Zalman VF700 op zit, dacht ik eerst dat de schroeven misschien wat los zaten, of dat de pasta weg was. Dus ik heb de Zalman weggehaald en opnieuw erop gezet, zonder succes.
Nader inspectie gaf aan dat de temperatuur schommelt als ik de kaart of de koeler aanraak, zelfs als ik de kast een klap geef schommelt de temperatuur. Maar de koeler zit er absoluut goed op en ruim een half jaar geen problemen mee gehad.

Is de sensor nou brak, of is er inderdaad iets mis? Overigens voelt de kaart niet zo heet aan maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen omdat ik niet direct op de core kan voelen.

Videokaart: XFX 6800LE
Driver : Nvidia 84.25
Voeding : Tagan 420Watt X-eye
mobo : MSI K8N NEO2
Schommel-screen:
Afbeeldingslocatie: http://img455.imageshack.us/img455/9685/troepsensor1mc.jpg

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:55

XanderDrake

Build the future!

Dit is wel intens heet ja. Mijn XFX 6800LE haalde max 84 graden.
Volgens mij ligt het aan 2 dingen;
- de goedkope stock cooler van XFX (haal een Silencer :) )
- het hete weer ;)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Uhm xanderdrake ga de startpost nog eens lezen :?

ontopic: Volgens mij kan je wel spreken van een brakke sensor dan wel een brakke uitlezing van de sensor. Je kan een driverupdate proberen, maar het lijkt me sterk dat dat zou helpen.
Misschien nog garantie?

Verwijderd

ik heb ook zo'n ding, maar hij is altijd al rond de 70 graden geweest. Heb er geen probleme mee dus het intereseert me niet zo veel :P

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Topicstarter
Ik heb nog een paar keer de kaart eruit gehaald en wat meer koelprut bijgedaan evenals het klemmetje weer strak gebogen van de Zalman. Maar het heeft niet zoveel geholpen, als ik de kast een klap geef of de met de kaart romml schommelt de temperatuur alsnog ontiegelijk. Binnen 1 sec naar 125 en na een paar sec. weer terug naar normale 50-60 graden.

Nouja meer kan ik er niet aan doen, als ie nu doorbrandt is het zn eigen schuld, en dan haal ik lekker een 7800/7900.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
offtopic:
Welk meetprogramma is dat eigenlijk?
Bij mij werkt SpeedFan niet altijd even goed, en dit programma ziet er wel goed uit :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DarthPlastic schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 17:32:
offtopic:
Bij mij werkt SpeedFan niet altijd even goed, en dit programma ziet er wel goed uit :)
lijkt me aan het logo te zien rivatuner te zijn;)

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Topicstarter
DarthPlastic schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 17:32:
offtopic:
Rivatuner inderdaad, hiermee kan je ook gelockte pixel pipelines en vertex shaders openen.

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-07 18:21
mijn tempsensor van mijn asus klopt ook voor geen meter , hij geeft in everest 50 graden aan , en stressed 52 graden. alleen het geheugen wordt van 40 ilde naar 55 graden gebracht . klopt geen reet van :P

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

• Me_Again
  • Laatst online: 19-05-2025
Met mijn Asus V9999/TD is de core ook altijd tussen de 50 en 53 graden, het memory tussen de 39 en 56. Conclusie, goedkope sensors die niet goed werken ;)

Verwijderd

Toch duit het erop dat de koeler niet goed op de kaart zit. Vooral omdat de temp schommelt als je met de kast wiebelt.

Kan je mischien met een beetje digi-camera wat fotos van je VF700 osptelling maken? En dan ben ik vooral geinterreseert in een close op van het stukje waar de koeler de kaart op de core raakt.

Wat ook een mogelijke oorzaak kan zijn is dat de standaart zalman koelprut na verloop van tijd helemaal droog is. Heb hier zelf ook last van gehad, kan zelfs al na 2 maanden gebeuren. Als je de koelprut eerst schoonmaakt van de core en koeler en vervolgens wat nieuwe erop doet is er msichien ook verschil. Maar zoals je al hebt gezegt, heb je de prut al eens vervangen.

Edit, ik heb zelf een leadtek 6800le gehad die met VF700Cu op 5 V met OC en voltmod maar 75 graden werd. Daardoor weetk dus waar ik over praat ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2006 22:54 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 22:53:
Toch duit het erop dat de koeler niet goed op de kaart zit. Vooral omdat de temp schommelt als je met de kast wiebelt.

Kan je mischien met een beetje digi-camera wat fotos van je VF700 osptelling maken? En dan ben ik vooral geinterreseert in een close op van het stukje waar de koeler de kaart op de core raakt.

Wat ook een mogelijke oorzaak kan zijn is dat de standaart zalman koelprut na verloop van tijd helemaal droog is. Heb hier zelf ook last van gehad, kan zelfs al na 2 maanden gebeuren. Als je de koelprut eerst schoonmaakt van de core en koeler en vervolgens wat nieuwe erop doet is er msichien ook verschil. Maar zoals je al hebt gezegt, heb je de prut al eens vervangen.

Edit, ik heb zelf een leadtek 6800le gehad die met VF700Cu op 5 V met OC en voltmod maar 75 graden werd. Daardoor weetk dus waar ik over praat ;)
Binnen 1 sec naar 125 en na een paar sec. weer terug naar normale 50-60 graden.
Tuurlijk, dit is ook helemaal te verklaren door een slecht contact met het koelblok :z
Als dat echt de oorzaak is schommelt de temperatuur veel geleidelijker en niet naar die extreme waardes.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• McGryphon
  • Laatst online: 09-07 00:21

McGryphon

Veul vrouwkes!

Het kan natuurlijk ook zijn dat de kaart te heet werd, en dat hij daarom gaat throttlen, en icm een brakke sensor(uitlezing) kan dat leiden tot zoiets :)

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 22:53:

Over het drogen van de koelprut:

Ik had dus de hele opstelling eraf gehaald en alles opnieuw opgedaan, zonder resultaat.
Daarna heb ik zelfs nog de oude XFX koeler geprobeerd die met een soort veersysteem werkt waardoor hij altijd goed tegen de core aandrukt, ook zonder resultaat.

Mijn cam is niet zo goed dat je iets zou zien van een core close-up, maar op het moment van schrijven is ie 169 graden :9
Hij zit er goed tegenaan, ik heb hem zelfs extreem strak ( en ook losjes geprobeerd )vastgeschroefd.
Toch is het inderdaad wel raar dat als ik aan de koeler rommel dat de temperatuur zakt.
Ik denk nu zelf dat de sensor de juiste waarde uitleest als ik er een beetje tegenaan duw, mogelijk maakt ie slecht of geen contact.

Afbeeldingslocatie: http://img387.imageshack.us/img387/4615/holyshit4fr.jpg

Verwijderd

Erkandude schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 22:45:
[...]

Over het drogen van de koelprut:

Ik had dus de hele opstelling eraf gehaald en alles opnieuw opgedaan, zonder resultaat.
Daarna heb ik zelfs nog de oude XFX koeler geprobeerd die met een soort veersysteem werkt waardoor hij altijd goed tegen de core aandrukt, ook zonder resultaat.

Mijn cam is niet zo goed dat je iets zou zien van een core close-up, maar op het moment van schrijven is ie 169 graden :9
Hij zit er goed tegenaan, ik heb hem zelfs extreem strak ( en ook losjes geprobeerd )vastgeschroefd.
Toch is het inderdaad wel raar dat als ik aan de koeler rommel dat de temperatuur zakt.
Ik denk nu zelf dat de sensor de juiste waarde uitleest als ik er een beetje tegenaan duw, mogelijk maakt ie slecht of geen contact.

[afbeelding]
Lekker warm in je kamer zeker? :P

Verwijderd

Wat je ook nog kan doen is met je hand aan zowel de koeler als de achterkant van de kaart (boven de core) voelen. Als de temps die je zelf voelt binnen de perken zijn (lees je brand je nog net niet als je het PCB aanraakt) dan kan je er ook wel vanuit gaan dat de sensor brak is. Heb je nog garantie?

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
als hij echt 169 graden was geweest, was hij al dood geweest...

U vraagt, wij antwoorden.

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 11:22:
Wat je ook nog kan doen is met je hand aan zowel de koeler als de achterkant van de kaart (boven de core) voelen. Als de temps die je zelf voelt binnen de perken zijn (lees je brand je nog net niet als je het PCB aanraakt) dan kan je er ook wel vanuit gaan dat de sensor brak is. Heb je nog garantie?
Geen garantie meer denk ik, maar hij draait nog goed gelukkig, overigens voelt de core niet zo warm aan als dat de sensor vermeld dus ik ga ervan uit de sensor kaduuk is. Heb toen is 169 graden was zogenaamd probleemloos 3dmark gedraaid.

Verwijderd

misschien moet je stoppen met het slaan van je kast...verklaart ook meteen waarom je sensor brak is ;)

maareh ik heb hetzelfde probleem met mn ati x850 pro, deed het een half jaar goed (stock koeler) en nu wordt het even iets warmer, temperatuur schoot omhoog naar 58 C (idle) probeerde het nog te meten tijdens bf2, maar hij is al doorgebrand :(. Maar opsturen voor de garantie dus...

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

En ik maar denken dat de meeste temperatuursensoren niet boven de 127 graden konden meten. Dit biedt trouwens wel mogelijkheden, bij dit soort temperaturen is het mogelijk om een ei te bakken :P
Wel jammer dat die kaarten altijd ondersteboven in een slot hangen.

en oja, bij daadwerkelijk 169 graden zou de GPU zo door het pcb van je kaart heengesmolten zijn

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Pagina: 1