[winXP - bestanden delen] geen toegang tot netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 2.606 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 13:39
Hier is mijn probleem: ik wil graag bestanden delen, maar het lukt niet

2 computer (1 laptop, 1 desktop) allebei WinXP
draadloos netwerk (54Mb):
router: zyxel hw2600, beveliging WPA-PSK
laptop: asus wl-100g
desktop: belkin us wireless

en nu wil ik bestanden delen via het netwerk:
* MAAR vanaf de desktop kan ik mijn werkgroep niet in, en dus de bestanden op de laptop NIET zien
* vanaf de laptop kan ik de desktop WEL bereiken
* ik krijg de foutmelding: "Werkgroep is niet toegankelijk...etc"

wat heb ik al gedaan:
* bestands en printer deling aan
* mappen gedeeld
* kan WEL pingen naar de laptop, ook pingen naar locaalhost werkt en pingen naar "desktop"
* vanaf de desktop werkt "\\desktop" wel maar "\\laptop" niet
* firewalls staan uit (zowel in de router, laptop en desktop)
* alle computers ziten in deezelfde werkgroep
* gebruikers accounts aangemaakt op zowel de laptop als de desktop
* [naar aanleiding van een google search], netBIOS os TCP\IP aangezet

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Heeft de gebruiker op beide pc's dezelfde naam (vanaf het begin, géén gewijzigde naam in de loop der tijd!) en hebben ze hetzelfde (evt. géén) wachtwoord?

Anders:
U hebt geen toegang tot gedeelde bestanden en mappen of u kunt niet bladeren naar computers in de werkgroep

en
1- Open dos prompt, type ipconfig -all.
2- Look at the 'Node Type' it probably says Peer-Peer or something (this is what mine said)
... we want it to say 'Hybrid'
3- Press 'Start' button > Run... > In the box type regedit. This opens your system's registry.
4- Navigate the tree to: HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Services/NetBT/Parameters
5- Rt. mouse click and select New > DWORD Value
6- Name it 'NodeType' (without the quotes)
7- Rt. mouse click on it and select Modify
8- Set Value Data to '8' (no quotes)
9- Leave Base alone. 'Hexadecimal' should be selected
10- Press 'ok'
11- Close regedit and reboot. (Your done!)
12- Open dos prompt and type ipconfig -all
For node type it should now say 'Hybrid'
13- Do this to the other computer that you cannot network. Your computers should be able to see one another.
en
Registry Location:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Netbt\Parameters
Key: DhcpNodeType
Value Type: REG_DWORD - Number
Valid Range: 1,2,4,8 (B -node, P-node, M-node, H-node)
Default: 1 or 8 based on the WINS server configuration
Description: This optional parameter specifies the NBT node type. It is written by the DHCP client service, if enabled. This parameter determines what methods NetBT uses to register and resolve names. A B-node system uses broadcasts. A P -node system uses only point- to-point name queries to a name server (WINS). An M -node system broadcasts first, and then queries the name server. An H -node system queries the name server first, and then broadcasts. Resolution through LMHOSTS and/or DNS, if enabled, follows these methods. If this key is not present, the system defaults to B -node if there are no WINS servers configured for the network. The system defaults to H -node if there is at least one WINS server configured.

By the way, there is another optional parameter at the same registry location that you (or a helpful Net Administrator) may add which will override any DHCP server value placed in the DhcpNodeType. If present, check that the value of this parameter is correct as well.

NodeType
Key: Netbt\Parameters
Value Type: REG_DWORD - Number
Valid Range: 1 - 8
Default: 1 (moet op 1 staan!)
Description: This parameter specifies the NBT node type. It is an optional parameter that, if present, will override the DhcpNodeType parameter. See the entry for DhcpNodeType above for a complete description.
Let er ook op dat het bij sommige firewalls (zoals ZoneAlarm) niet voldoende is om hem uit te zetten. Ze moeten compleet verwijderd worden.

[ Voor 94% gewijzigd door Z-Dragon op 06-05-2006 15:33 ]

^ Wat hij zegt.

• Mad_Cow
Ik heb een hele nieuwe account aangemaakt, met inlognaam en wachtwoord waarvan ik zeker weet dat ik die nog nooit heb gebruikt

maar het werkte weer niet

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Zie mijn wijziging. Wel even opnieuw opstarten na dat alles. ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Z-Dragon op 06-05-2006 15:39 ]

^ Wat hij zegt.

• Mad_Cow
ik heb dus net windows opnieuw geinstalleerd, maar het probleem is er nogsteeds. kan het zijn omdat de desktop is verbonden via een USB wifi dongle?

• Mad_Cow
hmmm vreemd maar raar, ik heb het opgelost door bestands en printer delen op mijn laptop te verwijderen en weer te installeren
maar goed het werkt

• GunGrave
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-03 23:11
Na 3 dagen kloten geef ik het op !

Ik heb exact hetzelfde probleem en heb echt alles geprobeerd

a8n32sli 2x lan
1x nvidia lan op switch dus via die internet ik (bridge adsl2+ modem op de switch)
1x de gigabit gebruik ik icm me laptop direct hop kabel naar laptop en ip hard intikken
192.168.1.1 = me main pc en laptop heeft dan een 2tje op het eind ;d heeft jaren goed gewerkt tot ik iets van cvs voor school installeerde en nu ook me systeemherstel naar de klote is.
(windows verrot ?)

main pc ziet de laptop en ik kan gewoon alles doen
(van me desktop naar laptop zijn er dus totaal geen issues)
me laptop ziet de main pc maar ik kan niets doen
als ik op de pc druk om bijv films te kijken krijg ik de melding:
(overigens zie ik me pc wel in netwerk locaties en ik kan pingen)

You dont have rights to acces \\atlonxp(is me pc) please contact network administrator blablabla

eigenlijk exact dit probleem alleen mijn oplossing was niet zo simpel ik heb het opnieuw geinstalleerd maar werkt nog steeds niet :(

[ Voor 23% gewijzigd door GunGrave op 01-10-2007 02:48 ]

Alienware R11 i9-10900kf - 32GB - 3060 12GB - watercooling by Alienware

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-03 15:33
al eens op ip verbinden geprobeerd? \\xxx.xxx.xxx.xxx\share ... ook pingen op ip en daarna op computernaam verhelderd een hoop ;) als eea wel gevonden wordt maar geen toegang -> rechtenbla, account met zelfde username/pass -> nog niks? dan klopt of de bestandstoegang niet, de (netwerk)usertoegang of de verbinding :S let op dat het bestandssysteem een security policy heeft, het netwerk een eigen security policy en dat normaliter een useraccount met dezelfde username en password standaard geaccepteerd worden als lokaal account (in tegenstelling tot domein) en check ook even de werkgroepnaam (werkgroep/workgroup etc.... )

[ Voor 65% gewijzigd door base_ op 01-10-2007 02:57 ]

• GunGrave
Dit is dus gebeurd nadat triple20 (schoolprogramma met cvs enzo heb geinstalled) of bioshock dat heb ik gedaan en toen had ik dit probleem opeens.

Ik kan dus wel pingen ik zie de computers ook via lokaal netwerk
Uiteraard heb ik ook dezelfde werkgroup ;) ben een "beetje" thuis in het netwerken :)
Normaal zou ik windows reinstallen maar omdat ik bezig ben met allerlei schoolprojecten is dat niet zo handig, wel vind ik werken vanaf me laptop via me desktop ideaal ! daarom dat ik het graag terug wil.

Me laptop heeft als username GunGraveC5 en geen password me desktop GunGrave met password.
Dat moet toch niet uitmaken het werkte een paar dagen geleden prima :(

Wat ik vreemd vind is dat pingen kan met het 192.xxx.x.x adres via beide kanten
ze zien elkaar ook prima, desktop kan alles doen dus laptop browsen maar me laptop kan main pc niet browsen... en het komt naar mijn idee door die stomme bestanden van school
Prolog CVS triple20 allemaal van dat "beta troep". En door dat gezooi doet me systeemherstel het ook niet meer... ik krijg de melding systeem herstel is beveiligd, herstart en schakel systeemherstel opnieuw in. Dit werkt uiteraard ook niet.

• GunGrave
FF update:

Op aanraden van een maat van me heb ik op me desktop een ftp aangemaakt onder me 2de lan de 192 ip adres en dat werkt gewoon :S

Ik kan met de laptop de ftp gewoon benaderen en zooi downloaden met 10mb/s dus dat zit "goed". Nu wil ik gewoon steaming me movies kunnen afspelen en het feest is compleet.

Iedere keer eerst 700mb downloaden is ook geen pretje maar iig al een "oplossing".

Pagina: 1