Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een gps systeem aan te schaffen voor op de boot. Deze wil ik voornamelijk gaan gebruiken voor de snelheid te meten en het kompas. De snelheid moet vrij exact zijn te meten zijn. Ook bij lage snelheden (bv. 5 km/h). Verder moet er uiteraard een kaart op zitten. Tot mijn grote spijt kom ik weinig gps modellen tegen voor gebruik op de boot. Of je gaat gelijk naar een dure prijsklasse > €1000.
Als ik een tomtom go voor deze doeleinden kan gebruiken dan koop ik liever een tomtom go.

Zijn er misschien mensen die gps systemen kennen met deze eisen voor een prijs < €500:
-snelheid
-kaart (op het water)
-kompas
-12V aansluiting

Zijn er mensen die ervaringen hebben met een tomtom 700 go op de boot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen ervaringen met Tomtom op een boot, wel op de weg. Mijn conclusie is dat de snelheids-bepaling van Tomtom niet echt nauwkeurig is, het scheelde altijd een paar km/h met wat mijn dashboard zei (met digitaal display). Juist bij lage snelheden zal de onnauwkeurigheid alleen maar groter worden, vanwege de onnauwkeurigheid van gps.

Een echt kompas heeft Tomtom ook niet, het bepaalt de richting waarin je rijdt ook door middel van plaatsbepaling met gps (zoiets als "net was je dáár, nu ben je hier, dus je richting is 72 graden"). Als je achteruit rijdt, dan denkt hij dus ook dat je je auto hebt omgekeerd en zo. En ook hierbij geldt weer dat bij lage snelheden dit alleen maar onnauwkeuriger wordt (Tomtom gaat al snel 'slingeren' als je stapvoets rijdt).

Kortom, als je hoge eisen stelt aan betrouwbare snelheidsmeting en kompas, dan zou ik niet naar Tomtom kijken, vanwege de onnauwkeurigheid van gps bij lage snelheden (eventueel ligt dat meer aan gps in z'n algemeen dan aan Tomtom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 13:56:
Ik heb geen ervaringen met Tomtom op een boot, wel op de weg. Mijn conclusie is dat de snelheids-bepaling van Tomtom niet echt nauwkeurig is, het scheelde altijd een paar km/h met wat mijn dashboard zei (met digitaal display). Juist bij lage snelheden zal de onnauwkeurigheid alleen maar groter worden, vanwege de onnauwkeurigheid van gps.
Snelheidsbepaling via GPS (wat TomTom doet) is vaak vele malen betrouwbaarder dan een het dashboard van de auto. Dit komt zowel doordat een GPS niet afhankelijk is van de banden onder de auto als een bewuste overdrijving door automobiel fabrikanten. Het is niet voor niets dat politieauto's een geijkte teller moeten hebben en dan alsnog een correctie moeten uitvoeren.
Een echt kompas heeft Tomtom ook niet, het bepaalt de richting waarin je rijdt ook door middel van plaatsbepaling met gps (zoiets als "net was je dáár, nu ben je hier, dus je richting is 72 graden"). Als je achteruit rijdt, dan denkt hij dus ook dat je je auto hebt omgekeerd en zo. En ook hierbij geldt weer dat bij lage snelheden dit alleen maar onnauwkeuriger wordt (Tomtom gaat al snel 'slingeren' als je stapvoets rijdt).
Als je achteruit rijd, rijd je ook in omgekeerde richting :) en nogmaals de plaatsbepaling is exact genoeg voor het doel. Zelfs zeeschepen kunnen de weg vinden met GPS.
Wel is het zo dat zeker bij lage snelheden en veel bebouwing de plaatsbepaling per meeting kan afwijken. (Het slingeren) Maar dat is normaal gesproken geen probleem. Zeker niet op het water waar de GPS ontvangst niet gestoord wordt.
Kortom, als je hoge eisen stelt aan betrouwbare snelheidsmeting en kompas, dan zou ik niet naar Tomtom kijken, vanwege de onnauwkeurigheid van gps bij lage snelheden (eventueel ligt dat meer aan gps in z'n algemeen dan aan Tomtom).
Dit is dus onzin. Plaatsbepaling via GPS is op zich geschikt maar het grote probleem is dat er geen echte waterkaarten beschikbaar zijn voor TomTom. En dat is wel zo handig. Daarnaast is TomTom natuurlijk vooral interessant als routeplanner en voor routebegeleiding. Beide zijn nogal zinloos op het water. Dus ik zou geen TomTom aanschaffen voor op de boot.

Wat ik zelf gedaan heb is mijn GSM voorzien van een GPS en een programmaatje gedownload wat op willekeurige kaarten de route en snelheid kan plotten. Waterkaart gescand en van wat bekende locaties de GPS posities bepaald en hopla, mijn kaartplotter met snelheid, positie en richting waren beschikbaar. Telefoonlader in de 12 volt aansluiting en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-07 12:38

Ginz

Trek Superfly 5 powered

TomTom is eigenlijk niet geschikt voor navigatie op het water. Daar zijn andere, onbekendere merken veel beter in. Helaas, omdat de markt daarvoor erg klein is, is de aanschafprijs voor zo'n product meestal veel hoger dan de TomTom prijzen.

Kijk bijvoorbeeld een bij Garmin

[ Voor 4% gewijzigd door Ginz op 06-05-2006 19:27 ]

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"