Conroe & AGP

Pagina: 1
Acties:
  • 339 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
We weten dat de Intel Conroe eraankomt, en dat dat waarschijnlijk een mooi beestje gaat zijn.

Nu ben ik, en volgens mij vele tweakers met mij, bereid om een eventuele upgrade uit te stellen en te wachten op de komst van de Conroe.

Helaas heb ik een nVidia 6800 grafische kaart. Op AGP.
Nu zat ik me af te vragen wat de kans is dat er een moederbord voor de Conroe uit gaat komen die AGP & PCIe ondersteunt, net als bijvoorbeeld de Asrock Dual voor AMD.

Persoonlijk acht ik die kans klein, omdat AGP behoorlijk uitgefaseerd is.
Daarnaast zou er een Northbridge/chipset uit moeten komen voor de Conroe die AGP überhaupt ondersteunt en deze is er niet naar mijn weten (al kan ik er naast zitten).
Is er misschien een PCIe -> AGP bridge te verwachten oid?

Hoe zien jullie de situatie?
Zal er ooit een Conroe moederbord komen met AGP? Waarom wel/niet? Hoe zit dit technisch?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-04 20:19
Ik vermoed van niet. De Conroe is namelijk al wel voorgesteld, maar het zal nog wel even duren voor er daadwerkelijk Conroes en geschikte moederborden in de winkel liggen. Toevoeging: de mensen die een systeem willen dat zo snel is dat er een Conroe in gaat, zullen dan ook meteen een nieuwe grafische kaart nemen.

[ Voor 30% gewijzigd door Z-Dragon op 06-05-2006 13:08 ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-03 00:22
Als ik me niet vergis komt ASrock met een bord dat conroe en agp ondersteund.

http://www.hkepc.com/bbs/news.php?tid=593760

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152769

Ik vermoed van niet. Iemand die perse een conroe wil hebben (en zo gaan er volgens mij wel veel zijn), die koopt er gewoon de grafische kaart bij, op de prijs van een nieuw moederbord + Conroe + deftig fsb800 ddr2 gaat de prijs van een VGA niet zo zwaar meer wegen, te meer daar de zwaarste AGP's nu toch al bij te houden zijn door PCIe kaarten van 250a300€, wat op een meerprijs van minstens een 800€ voor een upgrade niet zoveel meer gaat maken (ok, tis nog steeds een redelijk bedrag, maar iemand die gewoon conroe wil om een conroe te hebben, die betaald het toch)...

@ hierboven: Als je een conroe steekt en deftig ram geheugen, dan ga je toch direct voor een echt moederbord (dus Intel of DFI) en niet voor een Asrock...
Modbreak:We zijn hier Gathering of Tweakers, niet Gathering of Merknaamfetishisten... :/

In de GoT Huisregels staat duidelijk dat je een mening dient te onderbouwen. Dit is gewoon een loze flame (die bovendien naar mijn weten nergens op slaat, als ik reviews en ervaringen hier van Asrock producten mag geloven :o

[ Voor 33% gewijzigd door dion_b op 06-05-2006 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is een beetje koffiedik kijken natuurlijk, technisch is eea met een bridge wel te realiseren, maar dan moet je bedenken dat dit 1) niet ten goede komt aan de snelheid en 2) extra kosten met zich meebrengt.

Grootste probleem is dat een fabrikant die dit zou doen, het totaal unsupported zou moeten doen, dus de stabiliteit voor eigen rekening zou moeten garanderen. Dat is een *enorme* last voor een mobobakker...

Dan de vraag wie zo'n ding zou kopen - de potentiele markt is klein, de meeste mensen die een nieuwe CPU kopen, kopen ook gelijk een nieuwe videokaart. 90% van PCs worden nog altijd als complete systemen verkocht, van de overige 10% van zelfbouw zullen de meesten ook gelijk een nieuwe VGA kopen, en van de paar die dat niet doen zullen genoeg al een PCIe VGA hebben. En tenslotte zullen de meeste mensen die toch een AGP kaart met een Conroe willen koppelen juist erg prijsbewuste kopers zijn, want anders kocht je gewoon een PCIe kaart...

Kortom, de niche voor een product als dit is miniscuul, de risico's zijn groot en de potentiele kopers zijn niet bereid een grote meerprijs te betalen.

Tja, zet jezelf eens in de plaats van een mobobakker. Zou jij zo'n product gaan ontwikkelen en in productie gooien? :z

Edit:
Gelukkig is er nog altijd Asrock die de (markt)technisch meest idiote zaken wel weet te ontwikkelen en zowaar verkopen :D
En meestal werkt het ook nog...

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 06-05-2006 13:24 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71531

Ik denk het niet .. aangezien dat de chipset dat niet toelaat zit het voorlopig niet in :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Ik heb anders ook al ASrock moederbordjes gezien met S775 op een intel i865 chipset uit de S478 tijd. Deze had gewoon DDR1 en AGP, maar schijnbaar ook support voor 65nm Intel technologie. De ASrock Dual-Sata serie word volgens mij best goed verkocht. Veel mensen die alleen de CPU willen upgraden naar Athlon 64 (X2) maar die nog met DDR1 en agp zitten kunnen op die manier een goedkope en betrouwbare upgrade uitvoeren.

Als ik kijk naar het assortiment van ASRock zie ik idd de meest gekke combinaties passeren (DDR1 + DDR2 + SATA + SATA2 borden heb ik ook al een keer waargenomen). Ik acht de kans dus redelijk aanwezig dat er een ASRock bord komt met Conroe support en AGP en/of DDR1. Er is zeker een markt voor, want ik overweeg zelf ook een dergelijke upgrade. :)

DDR1 heeft natuurlijk wel een zeer negatieve invloed op de performance van de Conroe. De Conroe is ontwikkeld om samen te werken met hooggeklokt DDR2 geheugen om zodoende de benodigde bandbreedte te krijgen.. Voor mij wordt dat wel lastig omdat ik nog met PC2700 geheugen zit (HyperX 2-2-2-5)..

[ Voor 20% gewijzigd door frankknopers op 06-05-2006 13:56 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloudy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:04
Asrock komt waarschijnlijk dus wel met een Conroe/AGP bordje, waarschijnlijk zijn de prestaties van dat bordje nog redelijk te noemen, gezien de reacties op dat site.

waarschijnlijk, mijn chinees is nogal beroerd om iets concreet op te maken uit dat stukje tekst :S

Wazaa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cloudy schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 14:18:
Asrock komt waarschijnlijk dus wel met een Conroe/AGP bordje, waarschijnlijk zijn de prestaties van dat bordje nog redelijk te noemen, gezien de reacties op dat site.

waarschijnlijk, mijn chinees is nogal beroerd om iets concreet op te maken uit dat stukje tekst :S
Tja, al teveel Chinees hoef je niet te begrijpen om te lezen dat het een i865G chipset heeft. Daar kun je al een aantal conclusies uit trekken:

1) dit is niet een PCIe chipset met een AGP bridge, maar een AGP-native chipset waarbij men de electrische eigenschappen van het bord opgelapt heeft om Conroe te laten draaien.

2) dat betekent dat de non-CPU bepaalde eigenschappen identiek gaan zijn aan elk ander i865G-based mobo, dus AGP 8X, DDR1, SATA1, geen PCIe 1x sloten etc.

3) keerzijde van bovenstaande: muv CPU is het allemaal tried & tested technologie, het gaat gewoon betrouwbaar werken.

Wat nog overblijft is de prijs/prestatieverhaal. Als dit bord uitgebracht gaat worden, gaat het goedkoop worden (Asrock, he :z ). Daar staat tegenover dat het slechter gaat presteren dan een bord met een recent chipset en features ism de Conroe. Hoeveel slechter is nog de vraag, maar als het meer dan zo'n 5% is, moet je goed gaan rekenen om te zien hoe zinnig dit is.

Want:

Stel dat je een 2.2GHz Conroe koopt dat hiermee even snel draait als een 1.86GHz Conroe op een bord met een nieuw chipset. Dan moet je het prijsverschil tussen de 1.86GHz en 2.2GHz versies meerekenen bij de prijs van dit systeem. Als dat verschil groter is dan de prijs van een PCIe versie van je videokaart (en evt DDR2 RAM) ben je goedkoper *en* sneller uit om een nieuwe chipset te nemen, samen met nieuw VGA (en RAM) en een tragere CPU :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-12-2024
Intel heeft de Conroe geoptimaliseerd voor DDR2, DDR1 zal nooit de nodige bandbreedte kunnen leveren, heb ik het gevoel. En zoals hierboven gezegd wordt, het beste is wat het snelste is voor het minste geld. Punt :)

Daarnaast denk ik dat meer mensen voor stabiliteit gaan, en het blijft een gokje natuurlijk. Je kan nog zoveel testen, maar de CPU blijft een gok..

Daarnaast denk ik dat je voor een 2.0 GHZ conroe veel minder betaald qua performance per euro, dan een 2.4 of 2.X. Wat weer resulteerd in het niet waard zijn van een goedkoop moederbord. Die veel features mist.
:)

[ Voor 3% gewijzigd door Timo op 07-05-2006 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

fooker schreef op zondag 07 mei 2006 @ 10:23:
Intel heeft de Conroe geoptimaliseerd voor DDR2, DDR1 zal nooit de nodige bandbreedte kunnen leveren, heb ik het gevoel. En zoals hierboven gezegd wordt, het beste is wat het snelste is voor het minste geld. Punt :)
Waar haal je dat vandaan :?

Vergeet niet dat de Conroe *geen* P4-derivaat is die bandbreedte boven alles eist en waarbij latencies van ondergeschikt belang zijn. Conroe is een doorontwikkeling van de Pentium-M, wat op zijn beurt weer uit de P3 voortkomt, die juist wel erg latency-gevoelig was :o

Dat wil niet zeggen dat het bijvoorbaat vaststaat dat latencies weer belangrijker gaan worden, maar het tegendeel is allerminst gegarandeerd het geval. Volgens mij heb je gewoon iets teveel Intel marketingblaat geslikt ipv daadwerkelijk naar de techniek te kijken :o
Daarnaast denk ik dat meer mensen voor stabiliteit gaan, en het blijft een gokje natuurlijk. Je kan nog zoveel testen, maar de CPU blijft een gok..
Tja, dat geldt dan voor iedere Conroe bord. Beetje non-argument...
Daarnaast denk ik dat je voor een 2.0 GHZ conroe veel minder betaald qua performance per euro, dan een 2.4 of 2.X. Wat weer resulteerd in het niet waard zijn van een goedkoop moederbord. Die veel features mist.
:)
WTF heeft prijs ermee te maken :?

Dit bordje is een beetje kaal omdat het een oudere chipset heeft, maar met name Asrock heeft nogal de naam juist meer features erin te stoppen dan menig duurder fabrikant (ik noem de 939Dual en 939SLI borden...). Wederom, het zou je sieren als je eens wat minder vanuit je onderbuik en je vooroordelen zou posten :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 07 mei 2006 @ 12:16:
[...]

Waar haal je dat vandaan :?

Vergeet niet dat de Conroe *geen* P4-derivaat is die bandbreedte boven alles eist en waarbij latencies van ondergeschikt belang zijn. Conroe is een doorontwikkeling van de Pentium-M, wat op zijn beurt weer uit de P3 voortkomt, die juist wel erg latency-gevoelig was :o
Maar als het latency-gevoeliger is, dan snap ik de keuze voor DDR2 niet helemaal?
Die hebben toch hogere latencies dan DDR1? Afaik is het enige voordeel van DDR2 dat er theoretisch hogere kloksnelheden mee te bereiken zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

anandus schreef op zondag 07 mei 2006 @ 12:19:
[...]
Maar als het latency-gevoeliger is, dan snap ik de keuze voor DDR2 niet helemaal?
Die hebben toch hogere latencies dan DDR1? Afaik is het enige voordeel van DDR2 dat er theoretisch hogere kloksnelheden mee te bereiken zijn, toch?
DDR is EOL (End Of Life), een nieuw platform gaat daar niet mee uitgerust worden :o

Ook al is de performance misschien beter. Zie Athlon64 + DDR vs. DDR2, DDR is voor een latency-gevoelige CPU vaak gewoon sneller, maar toch zullen de Athlon64 systemen met AM2 socket ermee uitgerust worden - anders loop je kans geen geheugen bij je CPU te kunnen vinden :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122793

anandus schreef op zondag 07 mei 2006 @ 12:19:
[...]
De snelheid zal de latency wel compenseren, en aangezien DDR2 nog steeds doorontwikkeld word zal de latency tegen die tijd ook wel weer lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

De clocks van DDR2 zijn hoger, en ook de latencies uitgedrukt in cycles. Maar omdat ddr2 op een hogere frequentie draait zijn er meer cycles. De werkelijke latencies worden dus voor een deel opgeheven. Onthoudt dat 2-2-2-5 op 400 mhz in principe dezelfde latencietijd heeft als 4-4-4-10 op 800 mhz.

Of zie ik nu iets over het hoofd :?
dion_b schreef op zondag 07 mei 2006 @ 12:16:
[...]

De conroe werkt met een FSB van 1066 mhz, de gewone Intel P4's (niet de EE's) draaiden op 800 mhz FSB. Dat betekent toch dat de bandbreedte is toegenomen van 200 naar 266 mhz, of zie ik dat verkeerd?

Om van een Pentium-M tot een volwaardige all-round desktop processor te komen heeft Intel een aantal wijzigingen moeten doorvoeren in het ontwerp. De twee grootste verbeteringen waren:
  • Bandbreedte (Pentium-M werkte op 533 mhz FSB, Conroe doet het dubbele (1066MHz)
  • Betere implementatie van SSE instructies en het verbeteren van de floating point prestaties

[ Voor 75% gewijzigd door frankknopers op 07-05-2006 13:23 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Anoniem: 122793 schreef op zondag 07 mei 2006 @ 13:09:
De snelheid zal de latency wel compenseren, en aangezien DDR2 nog steeds doorontwikkeld word zal de latency tegen die tijd ook wel weer lager zijn.
Niet zozeer compenseren, als wel vaststellen. De latency is in kloktikken. En 5 kloktikken duurt op 200MHz is in seconden omgerekend even lang als 10 kloktikken op 400MHz. Maar zoals je al aangeeft is de latency al dermate laag dat het qua die timings al redelijk gelijk is. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:04
_the_crow_ schreef op zondag 07 mei 2006 @ 13:19:
[...]
Niet zozeer compenseren, als wel vaststellen. De latency is in kloktikken. En 5 kloktikken duurt op 200MHz is in seconden omgerekend even lang als 10 kloktikken op 400MHz. Maar zoals je al aangeeft is de latency al dermate laag dat het qua die timings al redelijk gelijk is. :)
Juah. Maar als je per tik meer data kan doorsturen is het alsnog sneller en dat is het voordeel van ddr2 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-04 19:12
Frank_Knopers schreef op zondag 07 mei 2006 @ 13:15:

[...]

De conroe werkt met een FSB van 1066 mhz, de gewone Intel P4's (niet de EE's) draaiden op 800 mhz FSB. Dat betekent toch dat de bandbreedte is toegenomen van 200 naar 266 mhz, of zie ik dat verkeerd?
Het aantal mhz is niet de bandbreedte. Dit moet nog keer het aantal bit en dan keer de multiplier. (dacht ik..naja zoiets dan :P )
Dan krijg je hoeveel mb/s de bandbreedte is. Aangezien P4 op een hogere clocksnelheid runt heeft die meer bandbreedte nodig dan de Conroe. :)

[ Voor 25% gewijzigd door -DG- op 07-05-2006 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

418O2 schreef op zondag 07 mei 2006 @ 13:21:
Juah. Maar als je per tik meer data kan doorsturen is het alsnog sneller en dat is het voordeel van ddr2 toch?
Heb je helemaal gelijk in. Maar ik had het over de timings. Die hebben eigenlijk niet zoveel te maken met de transport-snelheid van de data. Ten minste, in zoverre dat de timings alleen wachttijden zijn voor de adressering en de interne verwerking.
-DG- schreef op zondag 07 mei 2006 @ 13:23:
Het aantal mhz is niet de bandbreedte. Dit moet nog keer het aantal bit en dan keer de multiplier. (dacht ik..naja zoiets dan :P )
De bandbreedte van en naar het geheugen heeft niks met de multiplier te maken.
Dan krijg je hoeveel mb/s de bandbreedte is.
Snelheid in MHz * 4 (QDR) * geheugenbusbreedte in bytes = max. geheugenbus-bandbreedte
Aangezien P4 op een hogere clocksnelheid runt heeft die meer bandbreedte nodig dan de Conroe. :)
Clocksnelheid van de processor zegt niks over de behoefte aan data. Misschien heeft de Conroe een hogere IPC. ;)

[ Voor 45% gewijzigd door _the_crow_ op 07-05-2006 13:33 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Clocksnelheid van de processor zegt niks over de behoefte aan data. Misschien heeft de Conroe een hogere IPC. ;)
Vergeet niet dat bij hogergeklokte cpu's de cache ook sneller loopt, en daardoor meer bandbreedte nodig heeft.Dus cpu kloksnelheid heeft wel iets met de behoeft van bandbreedte temaken.

En de data kan sneller verwerkt worden. ;) (van gelijke cpu architecture)

[ Voor 42% gewijzigd door mad_max234 op 07-05-2006 23:18 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-12-2024
Intel is niet gek, intel weet ook dat DDR2 nooit de zelfde timings haalt als DDR1. Dus je kunt eigenlijk al wel zeggen dat intel met het maken van de conroe er rekening mee heeft gehouden. Daarom denk ik dat de conroe toch wel graag snel geheugen heeft. Maar het blijft gis werk :) En dat geld voor iedereen, tenzij je een nda hebt afgesloten, maar dan mag je er niet eens over vertellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

fooker schreef op zondag 07 mei 2006 @ 23:07:
Intel is niet gek, intel weet ook dat DDR2 nooit de zelfde timings haalt als DDR1. Dus je kunt eigenlijk al wel zeggen dat intel met het maken van de conroe er rekening mee heeft gehouden. Daarom denk ik dat de conroe toch wel graag snel geheugen heeft. Maar het blijft gis werk :) En dat geld voor iedereen, tenzij je een nda hebt afgesloten, maar dan mag je er niet eens over vertellen :P
Volgens mijn zijn deze timing toch best strak. :P

OCZ DDR2 PC2-6400 Platinum Enhanced Bandwidth 2.1V 800@4-3-3-8 Fatbody D9 chips/Micron BT-3

De timings zij het probleem niet meer bij DDR2.

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 07-05-2006 23:46 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

edit

[ Voor 100% gewijzigd door Rol-Co op 08-05-2006 12:45 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Volgens mijn zijn dat de stock timings (4-3-3-8)van de OCZ DDR2 PC2-6400 PE

Deze doen het ook lekker.
My Corsair 8000UL sticks used MT47H64M8BT-3 (rev. A) chips, and they worked just fine at DDR800 3-2-2-1 with only 2.1V.
Zijn deze latencies wel het zelfde als bij ddr1, staat die 3 ook voor CL?

[ Voor 65% gewijzigd door mad_max234 op 08-05-2006 01:04 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

edit

[ Voor 116% gewijzigd door Rol-Co op 08-05-2006 12:46 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oi, hou het ff een beetje on-topic :o

Het gaat hier over Conroe + AGP, niet over welke DDR2 timings geil zijn
wmb is alles >CAS 2 te hoog, maarja, dat ben ik met mijn bejaarde P3/Athlon systemen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

dion_b schreef op maandag 08 mei 2006 @ 11:15:
Oi, hou het ff een beetje on-topic :o

Het gaat hier over Conroe + AGP, niet over welke DDR2 timings geil zijn
wmb is alles >CAS 2 te hoog, maarja, dat ben ik met mijn bejaarde P3/Athlon systemen...
offtopic
srry hor, maar nu ga je er zelf mee door. :9
En waar zit je in noviomagus? ik zit in het Rode dorp. ;) (hengstdal)

[ Voor 14% gewijzigd door mad_max234 op 08-05-2006 12:07 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Hefe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 05:48
vroeger verdubbelde de kloksnelheid iedere 9maanden, is dat nu nog steeds zo? ik snap niks meer van die processors... (sorry als dat een beetje noobachtig klinkt..)
Modbreak:noobachtig is niets om je over te schamen, ronduit offtopic posten is dat wel. Jouw opmerking heeft niets met het onderwerp hier te maken.

Bovendien zit je hier (zoals zo vaak) Moore's law fout te citeren. Het gaat over de dichtheid van transistoren die elke 18 maanden verdubbelt. Dat is wel even iets anders :o

[ Voor 51% gewijzigd door dion_b op 08-05-2006 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

El_Hefe schreef op maandag 08 mei 2006 @ 19:40:
vroeger verdubbelde de kloksnelheid iedere 9maanden, is dat nu nog steeds zo? ik snap niks meer van die processors... (sorry als dat een beetje noobachtig klinkt..)
Waarom post je dan deze reply in dit topic :? Hier gaan we echt niet alle details over de processor bespreken hoor. Laat staan jou uitleggen dat de GHz hype al meer dan een jaar achter ons ligt...

Dit topic gaat over de mogelijkheden die er zijn om de nieuwe Conroe CPU in een oud platform met AGP en DDR1 te integreren.

[ Voor 10% gewijzigd door frankknopers op 08-05-2006 19:50 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
mad_max234 schreef op maandag 08 mei 2006 @ 11:52:
[...]

offtopic
srry hor, maar nu ga je er zelf mee door. :9
En waar zit je in noviomagus? ik zit in het Rode dorp. ;) (hengstdal)
Offtopic: Nijmegen is toch Noviomagum?

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

tikkietrugjaap schreef op maandag 08 mei 2006 @ 23:06:
[...]

Offtopic: Nijmegen is toch Noviomagum?
Offtopic/
En het was 'Ulpia Noviomagus Batavorum' in het jaar 105 gesticht door Marcus Ulpius Traianus.
En onder de franse was het 'Numaga' , Nijmegen heeft vele namen.
Ik woon op de plek waar vroeger het '10e legioen' zijn legerplaats had, op de Hunerberg. :+

Modbreak:Vanuit de Wolfskuul (wat is Nimweegs toch een lelijk dialect...) waar er een handelsnederzetting was op het moment dat de 10e bij jou zat het verzoek nu echt on-topic te gaan, anders ga ik iets richting HK moeten afsplitsen of de boel helemaal dicht moeten gooien :o

[ Voor 50% gewijzigd door dion_b op 09-05-2006 10:10 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Even simpel antwoord op de TS:
Ja het is mogelijk. Inmiddels staat het vast: er is een Asrock bordje (klik!) dat de Conroe gaat ondersteunen. Helaas wel een bordje met énkel AGP, misschien dat er later nog een dual variant komt. Maar AGP en Conroe is dus mogelijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The__Virus schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 18:49:
Even simpel antwoord op de TS:
Ja het is mogelijk. Inmiddels staat het vast: er is een Asrock bordje (klik!) dat de Conroe gaat ondersteunen. Helaas wel een bordje met énkel AGP, misschien dat er later nog een dual variant komt. Maar AGP en Conroe is dus mogelijk :).
Hoe kom je op het idee van dual AGP :?

De hele grap is dat AGP een poort en geen bus is, dus dat je er niet zomaar meerdere achter elkaar kunt knopen. Het is wel zo dat de AGP 3.0 spec voorziet in een tweede poort vanaf de AGP controller, maar aangezien geen chipsets dat geimplementeerd hebben lijkt het me sterk...

Andere mogelijkheid zou zijn een SLI moederbord met twee PCIe -> AGP bridges. Tja, het zou kunnen werken...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 14:34

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

dion_b schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 19:42:
[...]

Hoe kom je op het idee van dual AGP :?

De hele grap is dat AGP een poort en geen bus is, dus dat je er niet zomaar meerdere achter elkaar kunt knopen. Het is wel zo dat de AGP 3.0 spec voorziet in een tweede poort vanaf de AGP controller, maar aangezien geen chipsets dat geimplementeerd hebben lijkt het me sterk...

Andere mogelijkheid zou zijn een SLI moederbord met twee PCIe -> AGP bridges. Tja, het zou kunnen werken...
Doin_b ik denk dat The_Virus bedoelt met dual variant PCI-e en AGP. :) en niet twee AGP sloten.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 09-05-2006 20:11 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
_Dune_ schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 20:11:
[...]

Doin_b ik denk dat The_Virus bedoelt met dual variant PCI-e en AGP. :) en niet twee AGP sloten.
Denk het ook, en daar ben ik ook vooral benieuwd naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
En dat bedoelde ik inderdaad, net als de andere dual bordjes PCI-e en AGP gemengd. Er zijn namelijk ook geen kaarten met AGP én SLI ondersteuning (in geen enkele vorm) dus dat zou ook niet echt reëel zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Ik zat net de specs te lezen van die ASRock 775i65G, maar één feature kan ik niet zo plaasten, jullie wel?
  • Supports FSB 1066 MHz for external graphics and FSB 800/533 MHz for Internal graphics, EM64T CPU and H-T Technology
wtf heeft die graphics hiermee te maken, het gaat hier om de FSB speeds toch?

Ik zie dat de Conroe serie alleen vanaf PCB versie 2.0 ondersteunt wordt. Opletten dus welke revisie je hebt, mocht je dit moederbord willen halen.

[ Voor 34% gewijzigd door frankknopers op 09-05-2006 21:53 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frank_Knopers schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 21:51:
Ik zat net de specs te lezen van die ASRock 775i65G, maar één feature kan ik niet zo plaasten, jullie wel?

[...]

wtf heeft die graphics hiermee te maken, het gaat hier om de FSB speeds toch?
Simpel, dit is een i865G chipset, dus heeft het een integrated GMA900 videocore. En die core houdt er blijkbaar niet van om naar 266MHz geOCd te worden (die 'effectieve' 1066 is gewoon 266MHz quad-pumped).
Ik zie dat de Conroe serie alleen vanaf PCB versie 2.0 ondersteunt wordt. Opletten dus welke revisie je hebt, mocht je dit moederbord willen halen.
Idd, heeft hoogstwaarschijnlijk met de voltage regulator te maken, PCB 1.0 zal niet de benodigde lage voltages kunnen leveren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Nog een mooi bordje gespot. Ik weet niet zeker of deze ook de Conroe support, maar hij doet in elk geval 1066mhz FSB en biedt ondersteuning voor dualcore en 64bit instructies.

Asrock 775Dual-880Pro
Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/tweakers/ASRock_775Dual-880Pro_small.JPG

Features:
  • LGA 775 socket
  • FSB op 1066, 800 of 533 MHz
  • HT support
  • EM64T support
  • Northbridge: VIA PT880 Pro
  • Southbridge: VIA 8237R
  • DDR (266/333/400) & DDR2 (667/553/400) support
  • AGP 8x
  • PCI-Express 16x
  • 4x 32-bit PCI slots

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Intels volgende generatie desktopprocessor - codenaam Conroe - zal waarschijnlijk niet op de huidige moederborden kunnen werken. Hoewel de chip nog steeds gebruikmaakt van het vertrouwde Socket 775 en qua uiterlijk dan ook nauwelijks verschilt van de huidige (dualcore) Pentium 4, vereist de nieuwe architectuur een betere spanningsregelaar op het moederbord. Deze moet niet alleen lagere spanningen ondersteunen, maar ook kleinere tussenstappen. Zuinigheid is een van de belangrijkste doelstellingen voor Intel nieuwe generatie processors: door allerlei stroombesparende technieken, deels nieuw en deels afgekeken van de Pentium M, wil het bedrijf het maximale verbruik van zijn dualcore desktopchips terug gaan brengen van de huidige 130 watt naar een maximum van 70 watt. Als de stroomvoorziening van een moederbord echter niet gebouwd is om het vermogen zo fijntjes te regelen als vereist is, kan een simpele BIOS-update geen uitkomst meer bieden.
Het lijkt mij dus niet zo moeilijk om een nieuwe revisie en een nieuw Bios uit te brengen, en dan de Conroe alsnog op dit bordje te laten draaien?

Overigens wel een mooi bordje. Grappig dat er 2 DDR1- en 2 DDR2-sloten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

anandus schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 22:48:
[...]
Het lijkt mij dus niet zo moeilijk om een nieuwe revisie en een nieuw Bios uit te brengen, en dan de Conroe alsnog op dit bordje te laten draaien?

Overigens wel een mooi bordje. Grappig dat er 2 DDR1- en 2 DDR2-sloten zijn :)
Volgens mij lees je over iets erg relevants heen:
Hoewel de chip nog steeds gebruikmaakt van het vertrouwde Socket 775 en qua uiterlijk dan ook nauwelijks verschilt van de huidige (dualcore) Pentium 4, vereist de nieuwe architectuur een betere spanningsregelaar op het moederbord. Deze moet niet alleen lagere spanningen ondersteunen, maar ook kleinere tussenstappen.
Dat is meer dan alleen een BIOS-update, dat eist een heel ander ontwerp van de VRM...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 10:50:
[...]

Volgens mij lees je over iets erg relevants heen:

[...]

Dat is meer dan alleen een BIOS-update, dat eist een heel ander ontwerp van de VRM...
Daarom zeg ik ook "een nieuwe revisie" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:03

XanderDrake

Build the future!

Sorry voor de schop, maar om nou een nieuw topic te maken voor +/- hetzelfde probleem vind ik teveel :)

Dus, ik zit ongeveer met hetzelfde probleem als Anandus. Ik zit nu met een AMD64 + nForce3, oftewel Socket754 + AGP + DDR. Klik op Mnemosyne in mn sig voor complete specs.
Ik heb komende tijd (6 tot 8 maanden) geen geld voor een complete overstap naar Socket775 + PCI-E + DDR2, tevens beschik ik nu over A-merk onderdelen, die ik niet graag in de hoek donder.
Ik scoor nou ongeveer 7200 3dmark2005's en 3700 3Dmark2006's, kan bijna alle games wel spelen op 1280*960 @ High/Medium. Hier kan ik prima mee leven voor games, maar stil staan is achteruitgang :) Ik heb al lang geen nieuwe dingen gekocht, het begint te jeuken!

Dus ik zit te opten voor de volgende setup =>
nieuw:
ASRock 775i65G R2.0 + Core 2 Duo E6600
oud:
Corsair XMS Twinx1024 (2x 512mb DDR) @ 2-3-2-5 T1 @ 400mhz
Sparkle 7800GS AGP @ 486/1400mhz (TOPs overclock, nu 470/1300mhz vanwege hitte)
HDD, DVD-RW, voeding, enz. enz.

Is dit nou simpelweg dom B) ? Limiteer ik de conroe teveel met deze setup?

Het Asrocks mobotje is strontgoedkoop, 43€, als ik er een half jaar mee doe heb ik het eruit. Later koop dan meteen dik DDR2 geheugen en een PCI-E videokaart (nadat de G80/R600 is gelaunced) en natuurlijk een nieuwe moederplank. Dus een gefaseerde overstap. Wat denken jullie ervan?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:25

Thandor

SilverStreak

Het geheugen blijft enkel achter op de FSB. Het geheugen is immers 200MHz (DDR400, PC3200) en de FSB loopt een tikje hoger met 266MHz (QDR1066).
Overclocken hoef je bij ASRock borden niet zozeer op te rekenen en ik verwacht dat het instellen van geheugenfrequenties en latencies ook niet zo heel uitgebreid is ;)

Verder is het bord wel enorm goedkoop en derhalve wel interessant. Let bij de aanschaf wel op dat je de goede revisie meekrijgt en niet een ouder model dat al een tijdje achter in een magazijn lag :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2779
asrock775dual-vsta

Deze 100% compatible asrock komt binnenkort uit, ondersteund zowel ddr1 als ddr2 en agp als pci-e.

[ Voor 23% gewijzigd door duncanvdlinden op 06-07-2006 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Thandor schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 13:33:
Het geheugen blijft enkel achter op de FSB. Het geheugen is immers 200MHz (DDR400, PC3200) en de FSB loopt een tikje hoger met 266MHz (QDR1066).
Overclocken hoef je bij ASRock borden niet zozeer op te rekenen en ik verwacht dat het instellen van geheugenfrequenties en latencies ook niet zo heel uitgebreid is ;)

Verder is het bord wel enorm goedkoop en derhalve wel interessant. Let bij de aanschaf wel op dat je de goede revisie meekrijgt en niet een ouder model dat al een tijdje achter in een magazijn lag :)
De Computerfarm garanderen dat ze de R2.0 leveren voor 43€ :) dus dat zit goed.
Wat is verder het grote nadeel, als het geheugen langzamer draait dan de FSB?
Clockt de FSB terug naar 200mhz (QDR 800mhz)? Of krijg je geheugen lag?
Overclocken hoeft gelukkig niet meteen met zo'n Core 2 Duo ;) Ik denk dat ik toch wel een eindje zal komen met dit mobotje. Voltage verhogingen zullen wel het limiet vormen.
duncanvdlinden schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 13:50:
asrock775dual-vsta

Deze 100% compatible asrock komt binnenkort uit, ondersteund zowel ddr1 als ddr2 en agp als pci-e.
Je bedoelt dus deze, Asrocks site?
Die ziet er ook erg leuk uit :) dank voor de tip, ik zal em in de gaten houden.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

XanderDrake schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 13:59:
[...]
De Computerfarm garanderen dat ze de R2.0 leveren voor 43€ :) dus dat zit goed.
Wat is verder het grote nadeel, als het geheugen langzamer draait dan de FSB?
Clockt de FSB terug naar 200mhz (QDR 800mhz)? Of krijg je geheugen lag?
Overclocken hoeft gelukkig niet meteen met zo'n Core 2 Duo ;) Ik denk dat ik toch wel een eindje zal komen met dit mobotje. Voltage verhogingen zullen wel het limiet vormen.
Waarschijnlijk wordt er dan een 4/3 divider ingesteld. De FSB op 266MHz (QDR1066) en het DDR-SDRAM geheugen op 200MHz (DDR400, PC3200) :)
Daarmee zul je dus te weinig geheugenbandbreedte verkrijgen wat negatieve effecten heeft op de prestaties.

Of je de FSB flink kunt verhogen of überhaupt kunt verandere durf ik niet te zeggen. Er zit een oude chipset op en die draait al met een hogere klokfrequentie dan origineel bedoelt was ;)
The 775Dual-VSTA is Core 2 Duo ready and is based on the VIA PT880 PRO chipset while featuring support for both DDR2 and DDR memory along with PCI-E or AGP graphics capability.
Daar zit een VIA PT880Pro chipset en waarschijnlijk zal er dan 'slechts' een PCIe 4x slot opzitten. Dat slot zal waarschijnlijk qua compatibiliteit ook achterblijven.

Nu heb ik persoonlijk geen ervaring met deze chipset (binnenkort wel, helaas niet van het 775Dual-VSTA bord) maar ik vermoed dat je het dan alsnog bij AGP moet houden. Wel heb je als voordeel de DDR-SDRAM en DDR2-SDRAM ondersteuning :)

[ Voor 45% gewijzigd door Thandor op 06-07-2006 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 10:52

silitek

Tubes Only

duncanvdlinden schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 13:50:
asrock775dual-vsta

Dit is een interresant bordje!!!....ga deze zeker volgen >:)

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heeft dat bord wel dualchannel? want dat ander mobo met ddr1 en ddr2 heeft dat dus niet.

Was het verkeerde mobo, ik zoek het ff op.

[ Voor 96% gewijzigd door mad_max234 op 06-07-2006 14:12 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

mad_max234 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 14:08:
Heeft dat bord wel dualchannel? want dat ander mobo met ddr1 en ddr2 heeft dat dus niet.
Goed dat je het zegt. Volgens de specificaties wel:
ASRock 775Dual-VSTA
Supports Dual Channel DDRII667 (DDRII x 2 DIMMs) and DDR400 (DDR x 2 DIMMs)
Overigens zie ik dat het andere bord ook gewoon dual-channel ondersteunt:
ASRock 775i65G
Supports Dual Channel DDR400 (DDR x 2 DIMMs)

[ Voor 20% gewijzigd door Thandor op 06-07-2006 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 10:52

silitek

Tubes Only

@Thandor

Welk platform met VIA PT880Pro chipset ga je eerdags testen c.q ervaring opdoen?

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Thandor schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 14:09:
[...]

Goed dat je het zegt. Volgens de specificaties wel:
ASRock 775Dual-VSTA

[...]

Overigens zie ik dat het andere bord ook gewoon dual-channel ondersteunt:
ASRock 775i65G

[...]
Dit bordje was het dat ddr1 en ddr2 heeft en geen dualchannel.

775Twins-HDTV

Was ff kluts kwijt. :+

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 06-07-2006 14:18 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Thandor schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 14:03:
Waarschijnlijk wordt er dan een 4/3 divider ingesteld. De FSB op 266MHz (QDR1066) en het DDR-SDRAM geheugen op 200MHz (DDR400, PC3200) :)
Daarmee zul je dus te weinig geheugenbandbreedte verkrijgen wat negatieve effecten heeft op de prestaties.

Of je de FSB flink kunt verhogen of überhaupt kunt verandere durf ik niet te zeggen. Er zit een oude chipset op en die draait al met een hogere klokfrequentie dan origineel bedoelt was ;)
Ah zo. Noujah, bandbreedte moest je toch al missen, als je gebruikt maakt van DDR1 geheugen. Is deze limitatie zo erg dat de conroe minder zou presteren dan mijn huidige AMD64 2.4ghz (denk het niet, dan is het namelijk niet erg ;) )
Daar zit een VIA PT880Pro chipset en waarschijnlijk zal er dan 'slechts' een PCIe 4x slot opzitten. Dat slot zal waarschijnlijk qua compatibiliteit ook achterblijven.
Ik kan er weinig over vinden maar veel webshops melden dat er een PCI-E 16X laan wordt gebruikt.
Ook de gleuf zelf heeft het formaat van een 16X slot, als ik de foto's zie. De sites van VIA en Asrocks hebben het over een "PCI-E Graphics Slot". 4X PCI-E zou ik geen graphics slot noemen.... Erg dubieus en vaag allemaal :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

silitek schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 14:14:
@Thandor

Welk platform met VIA PT880Pro chipset ga je eerdags testen c.q ervaring opdoen?
Een bord zonder Intel Core 2 Duo support. Namelijk de ASRock 775Dual-880Pro :)
Op dat PCIe slot ná is het qua features een enorm interessant bord. Zeker bij de modellen waar VRD11 beschikbaar is en de Intel Core 2 Duo er ook op kan. (De ASRock 775Dual-VSTA kan dat wel)

Nu heb ik helaas geen PCIe kaarten voorhanden maar op gebied van AGP wil ik het bord wel doorgrondig testen :Y)
XanderDrake schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 14:23:
[...]
Ah zo. Noujah, bandbreedte moest je toch al missen, als je gebruikt maakt van DDR1 geheugen. Is deze limitatie zo erg dat de conroe minder zou presteren dan mijn huidige AMD64 2.4ghz (denk het niet, dan is het namelijk niet erg ;) )
Ik kan helaas niet vertellen hoe de Intel Core 2 Duo gaat presteren met te traag geheugen.
Ik kan er weinig over vinden maar veel webshops melden dat er een PCI-E 16X laan wordt gebruikt.
Ook de gleuf zelf heeft het formaat van een 16X slot, als ik de foto's zie. De sites van VIA en Asrocks hebben het over een "PCI-E Graphics Slot". 4X PCI-E zou ik geen graphics slot noemen.... Erg dubieus en vaag allemaal :Y)
Informatie bij webshops neem ik meestal met een korreltje zout. ASRock vermeldt dat er een PCIe slot op zit en daar hebben ze volkomen gelijk is. Een PCIe 1x slot is ook PCI Express? ;)
Verder zijn er reviews te lezen waarin vermeldt wordt dat het een PCIe 4x slot betreft.

• ASRock bevestigd niet dat er PCIe 16x op zit. Dan ga ik daar ook niet vanuit.
• Webshops hebben vaak (IMHO) slordige productinformatie en derhalve neem ik dat met een korrel zout.
• Reviews gaven aan dat het een PCIe4x slot was.

Verder lees ik hier en daar dat het ook PCIe4x is. Zie bv.:deze site waar het volgende vermeldt wordt:
1 слот 16х (работает в режиме 4х)
Daar staat: 1 slot 16x (werkt in 4x modus)
Ook hier zie ik:
可支持AGP8X、PCI-E 4X两种不同规格的显卡
Nu kan ik dit niet vertalen maar ik zie wel PCI-E 4x staan ;)

Al met al ben ik er wel van overtuigd dat er PCIe4x op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:46
Wel, het is eigenlijk kinderlijk eenvoudig. Die VIA chipset heeft op de northbridge gewoon AGP zitten, en heeft er een relatief moderne southbridge bij, welke 4 PCI-e lanes heeft, normaalgesproken bedoeld voor 4 PCI-e 1x slotjes, maar door Asrock creatief ingezet voor een PCI-e slot met 4 datalijnen maar fysieke ruimte voor 16x kaarten. Asrock heeft nog een paar van deze bordjes, precies dezelfde chipset maar min of meer een eerdere revisie die geen Conroe vraten, en daar halen ze het truukje precies zo uit.

Mooie oplossing, alleen ja, het is wel een aardige 'cap' waardoor ook niet iedere grafische kaart zal werken (hoort eigenlijk niet met PCI-e, maar is in de praktijk soms wel). Je moet dus niet al teveel hoop op dat slot vestigen. Het bord is voornamelijk interessant omdat het een normaal volwassen AGP8X slot heeft en DDR en DDR2 prima ondersteunt.

Op alle fronten een interessant upgrade bordje. Enige minpunt is slechts 2x SATA150. Ook heb ik van oudsher niet zo heel veel op met VIA, maar ik zeg eerlijk dat dat onderbuik gevoel is. Zou leuk zijn als iemand met dat bord hier hyperenthousiaste opmerkingen zou plaatsen ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Thandor schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 14:37:
Informatie bij webshops neem ik meestal met een korreltje zout. ASRock vermeldt dat er een PCIe slot op zit en daar hebben ze volkomen gelijk is. Een PCIe 1x slot is ook PCI Express? ;)
Verder zijn er reviews te lezen waarin vermeldt wordt dat het een PCIe 4x slot betreft.

• ASRock bevestigd niet dat er PCIe 16x op zit. Dan ga ik daar ook niet vanuit.
• Webshops hebben vaak (IMHO) slordige productinformatie en derhalve neem ik dat met een korrel zout.
• Reviews gaven aan dat het een PCIe4x slot was.

Verder lees ik hier en daar dat het ook PCIe4x is. Zie bv.:deze site waar het volgende vermeldt wordt:
[...]

Daar staat: 1 slot 16x (werkt in 4x modus)
Ook hier zie ik:

[...]

Nu kan ik dit niet vertalen maar ik zie wel PCI-E 4x staan ;)

Al met al ben ik er wel van overtuigd dat er PCIe4x op zit.
Yep, ik denk dat je gelijk hebt. Het feit dat Asrock (dito met VIA) bijna zeker weten de PCI-E 16X link zou aanduiden als "Feature", en dat nu dus niet doet, maakt het voor mij wel duidelijk.
Als ik zie dat een 7800GT al een beetje gecapped is op PCI-E 8X, vrees ik het ergste op PCI-E 4X... Misschien een 7600GT erin pluggen?
Ik ben wel benieuwd naar die reviews die je hebt gelezen :) kan je die misschien delen met ons?
Breepee schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 14:38:
Op alle fronten een interessant upgrade bordje. Enige minpunt is slechts 2x SATA150. Ook heb ik van oudsher niet zo heel veel op met VIA, maar ik zeg eerlijk dat dat onderbuik gevoel is. Zou leuk zijn als iemand met dat bord hier hyperenthousiaste opmerkingen zou plaatsen ;)
Jep, het gebrek aan fatsoenlijke SATA aansluitingen houdt mijn enthousiasme ook een beetje tegen. Ik was van plan om RAID-5 te gaan draaien in de toekomst, maar dat zal moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Breepee schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 14:38:
Wel, het is eigenlijk kinderlijk eenvoudig. Die VIA chipset heeft op de northbridge gewoon AGP zitten, en heeft er een relatief moderne southbridge bij, welke 4 PCI-e lanes heeft, normaalgesproken bedoeld voor 4 PCI-e 1x slotjes, maar door Asrock creatief ingezet voor een PCI-e slot met 4 datalijnen maar fysieke ruimte voor 16x kaarten. Asrock heeft nog een paar van deze bordjes, precies dezelfde chipset maar min of meer een eerdere revisie die geen Conroe vraten, en daar halen ze het truukje precies zo uit.
De VT8237R en VT8237A hebben geen PCIe lanes. Enkel de VT8251 heeft 2 PCIe lanes :)
De laatstgenoemde heeft overigens ook support voor S-ATA II.
Zie daarvoor deze website.

Overigens heeft ASRock niets creatiefs ingezet m.b.t. het 'samenvoegen' van de 1x sloten naar één 4x slot. Volgens VIA is het één PCIe slot met een bandbreedte van 4x die net als het AGP slot, op de northbridge zit aangesloten.

Wellicht (niet zeker) hangt deze PCIe slot op de AGP bus. Om daar nog wat verwarring over te zaaien: De chipset kan simultaan overweg met PCIe en AGP kaarten. Als het PCIe slot op de AGP bus zou hangen verwacht ik eigenlijk problemen (stalls) omdat beide bussen tegelijk gebruikt gaan worden. Wellicht heeft VIA hier een oplossing voor of wellicht hebben ze een 2e AGP bus weten te implementeren waar vervolgens dat PCIe slot aanhangt.
Uiteraard kan het natuurlijk ook gewoon echt PCIe interface zijn ;)
Voor S-ATA II is dus een nieuwere southbridge vereist.
XanderDrake schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 14:53:
[...]

Yep, ik denk dat je gelijk hebt. Het feit dat Asrock (dito met VIA) bijna zeker weten de PCI-E 16X link zou aanduiden als "Feature", en dat nu dus niet doet, maakt het voor mij wel duidelijk.
Als ik zie dat een 7800GT al een beetje gecapped is op PCI-E 8X, vrees ik het ergste op PCI-E 4X... Misschien een 7600GT erin pluggen?
Ik ben wel benieuwd naar die reviews die je hebt gelezen :) kan je die misschien delen met ons?
Die reviews zijn te vinden op de productpaginas van ASRock.
ASRock 775Dual-880Pro. Links zie ik een tweetal reviews staan.
OCWORKBench - ASrock 775Dual-880Pro (VIA PT880 Pro) en Allround-PC - ASRock 775Dual-880Pro der "Allrounder" im Test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Thandor schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 15:14:
[...]

De VT8237R en VT8237A hebben geen PCIe lanes. Enkel de VT8251 heeft 2 PCIe lanes :)
De laatstgenoemde heeft overigens ook support voor S-ATA II.
Zie daarvoor deze website.
Pardon, ze zitten natuurlijk op de noordbrug (is alweer een tijdje geleden dat ik het uitgezocht heb :P).
Overigens heeft ASRock niets creatiefs ingezet m.b.t. het 'samenvoegen' van de 1x sloten naar één 4x slot. Volgens VIA is het één PCIe slot met een bandbreedte van 4x die net als het AGP slot, op de northbridge zit aangesloten.
Zoals je aan de hoeveelheden PCI-e lijnen op de gemiddelde VIA zuidbrug kunt zien gelooft VIA niet in PCI-e op de southbridge, ook niet voor de PCI-vervangers. 'Meestal' zullen mobobakker een aantal van die PCI-e lijntjes gebruik voor een aantal PCI-e 1x slotjes. Asrock is dus in zeker zin creatief geweest door ze te combineren tot een min of meer bruikbaar PCI-e '16x' slot en zo een bord te maken waar min of meer PCI-e en AGP grafische kaarten inkunnen.

Toch jammer dat je niet een wat modernere zuidbrug gepakt hebben (met een 4+ SATA300NCQ poorten).

[ Voor 14% gewijzigd door Brent op 06-07-2006 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRISWA
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-06-2008
Ik heb nu tijdelijk een ecs moederbord dat ook agp en pci-e ondersteund

mijn a8n32sli is kapot dus nu ff een heel goedkoop bord erin

maar ik heb een 7800gtx met een x2 4400+ en het werkt prima
en er zitten via chips op het mb.

dus zullen de intel verzies het ook wel doen

ecs bord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Breepee schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 15:40:
[...]
Pardon, ze zitten natuurlijk op de noordbrug (is alweer een tijdje geleden dat ik het uitgezocht heb :P).

[...]

Zoals je aan de hoeveelheden PCI-e lijnen op de gemiddelde VIA zuidbrug kunt zien gelooft VIA niet in PCI-e op de southbridge, ook niet voor de PCI-vervangers. 'Meestal' zullen mobobakker een aantal van die PCI-e lijntjes gebruik voor een aantal PCI-e 1x slotjes. Asrock is dus in zeker zin creatief geweest door ze te combineren tot een min of meer bruikbaar PCI-e '16x' slot en zo een bord te maken waar min of meer PCI-e en AGP grafische kaarten inkunnen.

Toch jammer dat je niet een wat modernere zuidbrug gepakt hebben (met een 4+ SATA300NCQ poorten).
hoe belangrijk is sata300 voor je, het performanceverschil is klein tot niets, alle sata2 hdd's die je koopt staan standaard in sata1, en eigenlijk is het performanceverschil als je hem sata2 aansluit, te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

TRISWA schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 15:52:
Ik heb nu tijdelijk een ecs moederbord dat ook agp en pci-e ondersteund

mijn a8n32sli is kapot dus nu ff een heel goedkoop bord erin

maar ik heb een 7800gtx met een x2 4400+ en het werkt prima
en er zitten via chips op het mb.

dus zullen de intel verzies het ook wel doen

ecs bord
Dat is een hele andere situatie. Jouw chipset is anders en heeft native PCI Express support. Het AGP slot op jouw moederbord is een 'AGP Express' slot. Dat slot heeft de compatibiliteit van AGP8x maar hangt in feite op 2 PCI sloten en heeft daarmee een zéér beperkte bandbreedte :X

Bij de VIA PT880Pro is het andersom. Goede AGP support maar minder sterke PCIe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Het levert je qua burst transferrates een klein winstje op, en NCQ geeft iig bij Maxtor schijven ook een voordeeltje. Toch jammer dat je dat mist omdat er gewoon een oude southbridge opzit. Daarnaast is 2 poorten voor mij te weinig, gezien ik 3 schijven heb die ik op termijn naar 4 uit wil breiden :)

Kijk eens naar de concurrentie: borden met 2 SATA150 poorten zonder NCQ vind je haast nergens meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Breepee schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 16:09:
Het levert je qua burst transferrates een klein winstje op, en NCQ geeft iig bij Maxtor schijven ook een voordeeltje. Toch jammer dat je dat mist omdat er gewoon een oude southbridge opzit. Daarnaast is 2 poorten voor mij te weinig, gezien ik 3 schijven heb die ik op termijn naar 4 uit wil breiden :)

Kijk eens naar de concurrentie: borden met 2 SATA150 poorten zonder NCQ vind je haast nergens meer.
Dat is wel zo en jammergenoeg zijn losse sata2 controllers (NCQ/TCQ), zoals een goede van promise, 2 poorts al duurder als het moederbord :/ Wat ligt die verhouding toch krom dat sommige boarden in die prijsklasse wel een promise o.i.d. onboard hebben zitten.
Pagina: 1