XP loopt vast na inschakeling Wanadoo-modem (USB 330)

Pagina: 1
Acties:

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-12-2025

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Ik weet niet of dit het juiste forum is, maar ik heb een modem-probleem waar ik niet meer uit kom.

Ik heb op de pc van mijn schoonvader (Paradigit, XP, P4, 512 RAM, Geforce FX 5500 enz) een restore moeten doen via de Paradigit restore-cd's. Geen probleem, zelfs niet als ik het USB-modem ga installeren (Alcatel 330 USB). Ik maak geen gebruik van de eerdere Wanadoo-cd's die nog uitgaan van een inbel-situatie, maar heb de modem-driver rechtstreeks van de Wanadoo-Family cd geplukt. Dat werkt allemaal prima.

Het probleem ontstaat als ik het modem aan de USB-poort aansluit. Eerst gaat XP het modem herkennen en later ook de netwerkkaart, nog niets aan de hand. Daarna kan ik zonder password en dergelijk via de LAN-verbinding op internet. Gaat ook nog goed.

Maar na een aantal willekeurige pagina's surfen bevriest de PC. De muis kan ik nog wel bewegen en klikken op bijvoorbeeld een map. Die map wordt echter niet meer geopend. Ook komt het bevriezen voor nadat ik IE afsluit en daarna bijvoorbeeld 'deze computer' of een andere willekeurige map wil openen. Zelfs de pc herstarten kan dan niet meer. Na een harde herstart, waarbij ik het modem uit de USB-poort haal, werkt alles weer als een zonnetje. Maar zogauw ik het modem weer inplug gaat het weer fout.

Ik weet bij god niet meer of het een hardware- of softwareprobleem is, maar ik heb van alles uitgeprobeerd zonder succes. Voordien kon mijn schoonvader wel zonder vastlopers op internet. Omdat zijn pc enorm vervuild was heb ik hem de herinstallatie van Windows aangeraden en die ook uitgevoerd. Van de regen in de drup dus.

Heel, heel graag jullie hulp!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Heb je er na het installeren wel meteen SP2 opgezet?
Vroeger deden USB-modems in XP nogal moeilijk, sinds SP2 is dat iets beter geworden.

Je kan ook kijken voor een simpel 1poorts Ethernetmodem, wat echt stukken beter zal werken.
Op eBay/marktplaats/TweakersV&A zijn die dingen voor weinig te krijgen.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Je hebt hier twee ( en zelfs meer ) mogelijke problemen bij de hand , 1 je USB modem slurpt teveel stroom uit de usb 1poort.( stop modem in hub met eigen power )
Meer waarschijnlijk omdat situatie wel heeft gewerkt lijkt het mij eerder , vooral gezien de leeftijd van het modem dat het moederboard van de pc een Via chipset heeft en dat het raadzaam is om de chipset drivers na te kijken en te updaten , heeft mij in het verleden met een zelfde probleem uit de brand geholpen
http://www.viaarena.com/d...eID=420&OSID=1&CatID=1070

Verwijderd

Dus 4in1 driver installeren

Check de chipset , is het geen Via chip zoek dan naar een patch voor de chipset die het bordje wel heeft , kan maar zo een combinatie zijn van bv AMD en VIA

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 23:28:Meer waarschijnlijk omdat situatie wel heeft gewerkt lijkt het mij eerder , vooral gezien de leeftijd van het modem dat het moederboard van de pc een Via chipset heeft en dat het raadzaam is om de chipset drivers na te kijken en te updaten , heeft mij in het verleden met een zelfde probleem uit de brand geholpen
Bedankt voor je tip, maar met dezelfde chipset en hetzelfde modem werkte het voor de herinstallatie allemaal wel. Bovendien heb ik bewust hetzelfde USB-slot als voorheen gebruikt.

Met andere woorden: exact dezelfde configuratie, maar nu dat vreemde probleem.

Verwijderd

Precies daar gaat het mis , bij een herinstallatie van XP neem je de 4.1 drivers van Via niet mee ,
Probeer het maar , dit is een bekend probleem van dit modem in combinatie met de beruchte Via chipset.
Geloof me ik kom wel eens op de KPN centra waar deze modems zijn uitgeleverd ( je kunt uiteraard nog de laatste drivers voor dit modem downen wan de website maar hij zou het met de originele drivers en de juiste chipset drivers moetenm doen .
Neemt niet weg dat overstappen op een ethernet modem wel verstandig is , qua ondersteuning van de diverse providers .

Verwijderd

Je zegt dat je dezelfde usb pport gebruikt , ....tweakert ... stop 'm eens in een andere , usb poorten zijn (en vooral in kombinatie met usb1 apparaten juist niet stabiel ) , mag onlogisch lijken maar vraag de gemiddelde draadloze ST580 maar na .
Verschil in ontvangst kan zomaar 30% zijn .

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 23:57:
Precies daar gaat het mis , bij een herinstallatie van XP neem je de 4.1 drivers van Via niet mee ,
Probeer het maar , dit is een bekend probleem van dit modem in combinatie met de beruchte Via chipset.
Hé Xerox, hartstikke goed. Ik ga dat morgen direct proberen!

Even nog een vraag daarover: betekent dit dat Paradigit bij het afleveren van die pc dus wél de Via 4.1 drivers heeft geïnstalleerd?

Edit: Ik heb overigens wel verschillende USB-poorten geprobeerd, zonder succes.

Edit2: Kun je mij misschien een link geven waar (en welke) drivers ik moet downloaden? Op de site viaarena.com zie ik niet precies welke ik moet hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door Jammie op 06-05-2006 00:30 ]

Verwijderd

@ Jammie
Of paradigit destijds alle mogelijke drivers installeerde , kan ik niet bekijken maar ik weet dat wel dat uit die tijd ( van het modem waar wij het nu over hebben ) Dus die 4 in 1 drivers aan de orde kwamen vooral in samenhang met Asus /Via boards omdat wat men bij Microsoft beweerde (plug and play) er nogal wat gewoon niet goed genoeg werkte ( het probleem was dat de meeste spullen na wat patches wel werkten ). ik herrinner mij de VIA patch voor sommige Asus boards
En daar zijn we uitgekomen bij jouw probleem , daarvoor is dus geen patch ,.
Oplossing :

install : chipset drivers Via 4.1 ( AL gedaan ? Zeker weten ?? Nogmaals !!! geloof me )
installeer daarna de modem drivers )

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2006 00:59 ]

Verwijderd

UUhm gewoon klicken op Via HYPERION

Succes!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Xerox, bedankt. Ik had de 4in1 drivers nog niet geïnstalleerd (pc staat bij mijn schoonvader), maar ik ga het morgen doen. Hopen dat het werkt.

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Het blijkt niet aan de VIA-drivers te liggen. De pc heeft een ASUS-moederbord met een intel chipset. Op asus.com heb ik wel de nieuwe driver gedownload en geïnstalleerd, maar ook dat maakte geen verschil.

Ik ben er vandaag achter gekomen dat het probleem alleen optreedt als het telefoonstekkertje in het modem zit, met andere woorden: als er een internetverbinding is. Verder ben ik er inmiddels vrij zeker van dat mijn schoonvader het sasser-worm virus op zijn pc heeft met het irritante 60 sec. afsluitvenster (isass.exe). Dat virus wil maar niet verwijderd worden.

Na een hoop vastlopers en herstarts ben ik er uiteindelijk in geslaagd om alle beveiligingspatches voor XP en uiteindelijk SP2 te downloaden en te installeren. Ik heb het virus dus niet weten te verwijderen, maar het is in elk geval geneutraliseerd. Hoop ik.
Pagina: 1