Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

"bestuurbare" cantenna

Pagina: 1
Acties:
  • 1.531 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
hoihoi

ik kwam laatst dit projectje tegen.

In het kort: iemand heefft een soort van voetstuk voor een cantenna ontworpen die wordt bestuurd door de computer, en dan op zo'n manier dat de computer de antenne richt op een netwerk.

Filmpje!

Zelf lijkt het me ook wel leuk om te doen, maar er staat niet bepaald veel info, geen print ontwerpen enzo. Er staat wel dat er een PIC 877 is gebruikt op een SIMM stick ( :? ) die per seriële kabel aangesloten is op de pc. Op de pc draait een progsel gemaakt in visual basic 5 die aangeeft waar de antenne zich op moet richten door middel van een X en Y coördinaat.

Zelf hiermee beginnen lukt echter niet, why?
- 'k heb geen ervaring met PIC's, alleen atmega8515
- ben niet bepaald ervaren met zelf ontwerpen van prints
- nog niet bekend met Basic
- en, het belangrijkste, ik heb geen cantenna. Ik kan nergens vinden waar de can aan moet voldoen om het beste resultaat te krijgen, m.a.w., welk blik (diameter/hoogte) kan ik het beste gebruiken?

Nou hoop ik dus dat er wat tweakers zijn die met die dingen wat meer ervaring hebben om dan dit projectje na te bouwen en om daarna een howto hiervan op tweakers te zetten. Dus.... iemand interesse om dit projectje na te bouwen??

ps. ben nog op zoek naar email van diegene van dat projectje om meer info te vragen maar kan email niet vinden

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

bartgrefte schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 21:21:
...
ps. ben nog op zoek naar email van diegene van dat projectje om meer info te vragen maar kan email niet vinden
Probeer info@smithstuff.net eens zou ik zeggen :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 13:56

chromeeh

the Gnome

Na het filmpje te hebben gezien:

2 stappenmotortjes, een voor de X en een voor de Y.
Je kunt max. 2 steppers aansturen via een LPT poort.
Hier over zijn meerdere topics te vinden hier op GoT, of je er nu een cam, een antenne etc op zet dat maakt niet uit :)

[edit]
Misschien is dit topic wat voor je :?

[ Voor 19% gewijzigd door chromeeh op 05-05-2006 21:39 ]

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
whoei, ik ga dit ook maken. alleen dan niet met een cantenna, maar met een mooi spotje erin :*)

Hallo!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:00
of zet er een paar luxeon 3 watts in en doe er een paar gekleurde schijven ervoor zorg dat je deze kan verwisselen met een servo/stappenmotor kan verwisselen. maak dmx interface of stand alone (geprogrameerd IC) }) }) (8> :Y)

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
tolunaygul12 schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 10:36:
of zet er een paar luxeon 3 watts in en doe er een paar gekleurde schijven ervoor zorg dat je deze kan verwisselen met een servo/stappenmotor kan verwisselen. maak dmx interface of stand alone (geprogrameerd IC) }) }) (8> :Y)
je haalt de woorden uit me mond,

Hallo!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
chromeeh schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 21:32:
Na het filmpje te hebben gezien:

2 stappenmotortjes, een voor de X en een voor de Y.
Je kunt max. 2 steppers aansturen via een LPT poort.
Hier over zijn meerdere topics te vinden hier op GoT, of je er nu een cam, een antenne etc op zet dat maakt niet uit :)

[edit]
Misschien is dit topic wat voor je :?
Het zijn geen steppers. De maker gebruikt 2 servos (een voor iedere as) om het geheel te bewegen. Ze zijn makkelijk met een pic aan te sturen en je weet altijd in welke positie ze staan (je zet ze daar tenslotte neer), terwijl je met een stepper dat niet weet (kan je alleen maar uitrekenen ten opzichte van begin positie).

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 13:56

chromeeh

the Gnome

lemming_nl schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 11:32:
[...]
Het zijn geen steppers. De maker gebruikt 2 servos (een voor iedere as) om het geheel te bewegen. Ze zijn makkelijk met een pic aan te sturen en je weet altijd in welke positie ze staan (je zet ze daar tenslotte neer), terwijl je met een stepper dat niet weet (kan je alleen maar uitrekenen ten opzichte van begin positie).
Ok ok daar heb je gelijk in :)
Zodra je feedback hebt waar je richtpunt is kun je ook voorgeprogrammeerde posities gebruiken etc.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 00:11

M14

Ik heb op school een keer een projectje gehad met een webcam op een servomotor. Zo'n servomotor aansturen is eenvoudig. Je genereerd met de uC waar je mee werkt een pwm-signaal met een periodetijd van 2ms ofzo. Vervolgens kun je, door de dutycycle aan te passen, de servomotor op een bepaalde stand zetten.

Een pwm-signaal genereren moet lukken met zowel een Atmel als een PIC. Vervolgens moet je zorgen dat die uC met je pc kan communiceren (via seriele / parallele / usb-poort ofzo). Afhankelijk van wat de pc naar de uC stuurt kun je het ding op een bepaalde stand zetten. Zo'n programma kun je in C ofzo schrijven. Dan ben je al een heel eind denk ik.

Je moet dan alleen nog iets in je software inbakken dat ie automatisch zoekt naar een sterk signaal

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Pagina: 1