Toon posts:

[2003] SQL Connectie met lokale SQL*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een configuratie waarbij ik enkele Windows 2003 server Standard Edition met daarop SQL2000 heb staan in een domein. Op de Domain Controller draait de DNS server voor het domein. De servers hebben allemaal een vast IP adres.
Wanneer ik op een van de member servers met Query Analyser een connectie maak met de lokale SQL database en ik zet bij SQL Server een . of de hostnaam van de lokale machine (zie plaatje 1) dan duurt het enkele seconden voordat ik een verbinding krijg met de server.

Afbeeldingslocatie: http://www.paulix.nl/tweakers/inloggen1.jpg
Er komt dan in beeld: Connecting. (plaatje 2)
Afbeeldingslocatie: http://www.paulix.nl/tweakers/inloggen2.jpg
Dit duurt enkele seonden.

Wanneer ik echter het IP adres ingeef, of de tekst localhost, dan wordt de verbinding meteen tot stand gebracht.
Dit lijkt een DNS probleem te zijn, maar ik kan niet achterhalen waardoor dit wordt veroorzaakt. in een soortgelijke omgeving heb ik dit probleem namelijk niet en krijg ik wanneer ik lokaal een connectie maak op welke manier dan ook meteen een verbinding.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Resolven van WINS/Netbiosnamen gaat niet helemaal goed? Gokje

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Met de command prompt een NSlookup uitvoeren levert ook meteen resultaat op, dus dat lijkt me niet het probleem.
Ik zag overigens dat de machines al heel lang niet meer gereboot waren, dus dat heb ik nu gedaan. Daarmee is het probleem verholpen, maar de oorzaak niet gevonden.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Lijkt me dat je name resolving methode niet helemaal goed staat / stond. Afhankelijk van hoe je dit instelt doet hij bv. eerst een WINS lookup (als je die nog gebruikt) en dan een broadcast e.d. :)