Voorbereiding 1e fotoshoot: Zwangere vrouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.661 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 13:33

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Beste FG mensen,

Ik ben door een kennis gevraagd om foto's te maken van haar zussen, die zijn allebei zwanger, en wouden graag wat foto's van hun buiken hebben, verdere wensen weet ik niet precies.

Aangezien dit voor mij de eerste keer is dat ik echt mensen ga fotograferen zou ik graag wat tips krijgen, om te voorkomen dat ik blunders maak of een slechte fotoreportage overhoud.

Tot mijn beschikking heb ik:

Canon EOS 350D
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II
Sigma 28mm F1.8 EX DG ASPHERICAL MACRO
Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro

Ik denk dat ik gewoon de kitlens er op zet en zal ik misschien de macrolens meenemen?

Qua foto's, wat is leuk om te doen, iemand ideeën voor pose's, close-ups oid? Verder nog tips om rustig te blijven (zenuwen), de modellen gerust te stellen (ze zitten er wel half naakt) en gewoon te zorgen dat de shoot goed verloopt? :) Ik heb ongeveer 2 uur de tijd voor de shoot, de kennis gaat haar zussen opmaken en kleding e.d. doen, en ik heb al voorgesteld om een wit laken op te hangen (als achtergrond toch? Of is zwart dan beter?)

Ik vind het een leuke uitdaging om dit te doen, maar ik wil het niet verpesten. Voor mezelf niet en voor hen niet, zij willen wel een aantal leuke foto's er aan overhouden :)

Alvast bedankt ;)

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-01 10:19

samo

yo/wassup

Bij een zwangere vrouw is vooral het profiel heel mooi, en de details vaak minder. Dus zwart/wit, contrasten en schaduwen vind ik daar altijd wel mooi aan. De paar keer dat ik daar foto's van heb gezien dan.

edit: misschien een tip: google eens op zwangere vrouwen in de image search... En kijk wat je zelf mooi vind. Ik vind sommige poses mooier dan andere... Misschien doe je daar ideeen me op.

[ Voor 42% gewijzigd door samo op 05-05-2006 19:25 ]

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Verwijderd

Angeloonie schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 19:19:
Beste FG mensen,

Ik ben door een kennis gevraagd om foto's te maken van haar zussen, die zijn allebei zwanger, en wouden graag wat foto's van hun buiken hebben, verdere wensen weet ik niet precies.

Aangezien dit voor mij de eerste keer is dat ik echt mensen ga fotograferen zou ik graag wat tips krijgen, om te voorkomen dat ik blunders maak of een slechte fotoreportage overhoud.

Tot mijn beschikking heb ik:

Canon EOS 350D
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II
Sigma 28mm F1.8 EX DG ASPHERICAL MACRO
Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro

Ik denk dat ik gewoon de kitlens er op zet en zal ik misschien de macrolens meenemen?

Qua foto's, wat is leuk om te doen, iemand ideeën voor pose's, close-ups oid? Verder nog tips om rustig te blijven (zenuwen), de modellen gerust te stellen (ze zitten er wel half naakt) en gewoon te zorgen dat de shoot goed verloopt? :) Ik heb ongeveer 2 uur de tijd voor de shoot, de kennis gaat haar zussen opmaken en kleding e.d. doen, en ik heb al voorgesteld om een wit laken op te hangen (als achtergrond toch? Of is zwart dan beter?)

Ik vind het een leuke uitdaging om dit te doen, maar ik wil het niet verpesten. Voor mezelf niet en voor hen niet, zij willen wel een aantal leuke foto's er aan overhouden :)

Alvast bedankt ;)
FF proberen mee te denken...
(wel jammer dat je helemaal geen ervaring hebt met het fotograferen van mensen... maar goed anders schiet je maar wat meer foto's per pose!)

Ik denk dat je kitlens wel gaat voldoen, maar het kan nooit kwaad wanneer je wat extra spullen bij je hebt. 28mm macro (dat wordt een ca. 44mm?) Tsja... kun je proberen... maar wanneer je 2 vrouwen gaat fotograferen kun je t niet maken om alleen foto's van de vrouwen apart te maken.
Bovendien denk ik dat je leuke(re) poses kunt verzinnen juist door gebruik te maken van de interactie van beide vrouwen. Daarnaast is het fijn wanneer je zonder al te veel geklooi met lenzen (bij voorkeur zonder geklooi) ook wat close-up acties kunt fotograferen, bijvoorbeeld de hand van de één op de buik van de ander.

Voor eventuele accessoires moet je je denk ik even verdiepen in wat zwangere vrouwen allemaal bezig kan houden. Misschien dat die kennis voor iets kan zorgen, of de zwangere dames zelf?
Eigen accessoires kunnen voor een deel al voor rust zorgen. Daarnaast... vooral niet met open mond staan staren/gapen :+

Weet je iets over de verlichting in de zaal/kamer?
Heb je foto-lampen, of kun je ze lenen? In noodgevallen een flitser, al denk ik dat een flits te hard licht met zich mee brengt. Zwanger zijn, daar hoort zachtheid bij, dus ook zacht licht en zachte schaduwen.
Als je geen fotolampen hebt, zou je wat (klem)spotjes kunnen gebruiken met soft-tone lampen. Dat is goedkoper (voor <40 euro heb je al 2 klemspotjes en een paar gekleurde lampjes voor elk), en brengt gekleurd zacht licht. Dat lijkt me beter dan witte buiken... :+

Eventueel kun je je kennis vragen om 1 van je lampen vast te houden, en dichterbij of verder weg te gaan staan. (mobiele spot)
Zorg ook voor een aangename temperatuur in de ruimte waar je gaat fotograferen. Vrouwen zijn van nature koukleumen, en naakt hebben ze t nog sneller koud. Tenzij je gaat voor zogenaamde kippevel-foto's... :+
Mochten jullie toe zijn aan wat speelsere accessoires, een flesje water kan wat leuke foto's met zich mee brengen... druppels op hand+buik...

Andere dingen om ze gerust te stellen is praten, vragen stellen en zichtbare interesse tonen. Interactie is belangrijk. Mocht je jezelf ongemakkelijk voelen, geef hen dan ook de kans om je op je gemak te stellen. Durf dat gewoon te laten zien!

En zeg t gewoon dat het je eerste echte shoot is. Misschien minder professioneel, maar de mooiste platen komen van je handen als zowel jij jezelf op je gemak voelt, als je model!
Ik denk dat het professioneler staat je eigen onzekerheid te tonen, dan t te ontzien, en te doen alsof je alles kan.
Veel fotografen vergeten dat, maar voel je jezelf wel comfortabel om ongegeneerd je telelens op halfnaakte dames te richten en gewoon botweg te schieten?
Interactie is t beste wat je kan overkomen tijdens een shoot. En dat uit zich t beste in je foto's ;)

Je achtergrond-lakens mogen best plooien... (strijk ze wel even voor gebruik... of neem een kreukvrije... kreukels staan zo slordig... ;) )

Verwijderd

Wat je ook doet, het belangrijkste is om van tevoren te weten wat je gaat doen. Zorg ervoor dat de ruimte is ingericht zoals jij dat wilt, zodat je direct kunt beginnen als de dames binnen komen. Weet welke poses je wilt hebben en in welke volgorde; maak hiervoor desnoods een soort draaiboek. Leg ze duidelijk uit wat je wilt en blijf met ze praten!!!! Vertel ze hoe ze moeten staan en wat ze moeten veranderen. Besteed met name aandacht aan de handen als deze in beeld zijn. Gewoon laten hangen ziet er namelijk niet uit.

Vergeet van tevoren geen afspraken te maken over welke kleding de dames dragen. Willen ze naakt, schaars gekleed of volledig gekleed. De keuzes voor je opnamen hangen af van de kledij van je modellen. Laat ze van tevoren eventuele kleding op elkaar afstemmen.

Gebruik voor je lichtmeting een spotmeting op de blote huid. Zet de camera vervolgens op manual om deze belichting vast te houden. Neem even een testfoto om de belichting te controleren.

Je zult zien dat de uitdaging in een dergelijke setting niet je materiaal is, maar het contact met je modellen. Veel succes.

offtopic:
Edit:
[HKmodus] Doe iets aan je topictitel, want wat bedoel je met voorbereiding fotoshoot zwangere vrouwen :P [/HKmodus]

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2006 01:19 ]

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 13:33

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 23:27:
[...]

FF proberen mee te denken...
(wel jammer dat je helemaal geen ervaring hebt met het fotograferen van mensen... maar goed anders schiet je maar wat meer foto's per pose!)
Ik moet toch ergens beginnen? ;)
Tsja... kun je proberen... maar wanneer je 2 vrouwen gaat fotograferen kun je t niet maken om alleen foto's van de vrouwen apart te maken.
Tenzij ze dat zelf willen natuurlijk, dat weet ik nog niet.
Bovendien denk ik dat je leuke(re) poses kunt verzinnen juist door gebruik te maken van de interactie van beide vrouwen. Daarnaast is het fijn wanneer je zonder al te veel geklooi met lenzen (bij voorkeur zonder geklooi) ook wat close-up acties kunt fotograferen, bijvoorbeeld de hand van de één op de buik van de ander.
Zoiets had ik inderdaad al in gedachte :)
Voor eventuele accessoires moet je je denk ik even verdiepen in wat zwangere vrouwen allemaal bezig kan houden. Misschien dat die kennis voor iets kan zorgen, of de zwangere dames zelf?
Eigen accessoires kunnen voor een deel al voor rust zorgen. Daarnaast... vooral niet met open mond staan staren/gapen :+
Die kennis gaat de kleding, makeup en dat soort dingen doen, dus daar hoef ik me iig niet druk over te maken, ze trekken iets aan waar zij zich prettig in voelen, dus dat is al mooi meegenomen. Tevens had ze het geloof ik over doeken die om het bovenlijf (borsten) gewikkeld gaan worden.

Staren/gapen, tjah, dat lijkt me niet zo moeilijk, daar heb ik niet eens tijd voor ;)
Weet je iets over de verlichting in de zaal/kamer?
Heb je foto-lampen, of kun je ze lenen? In noodgevallen een flitser, al denk ik dat een flits te hard licht met zich mee brengt. Zwanger zijn, daar hoort zachtheid bij, dus ook zacht licht en zachte schaduwen.
Ik denk dat het een huiskamer wordt, dus binnenlicht zeg maar, waarschijnlijk gewoon kamerlampjes. Ik heb helaas geen fotolampen, en ik ken niemand die ze wel heeft, tenminste, een bouwlamp kan ik wel krijgen :+ Maar ze zullen vast zelf wel wat lampen hebben.
Andere dingen om ze gerust te stellen is praten, vragen stellen en zichtbare interesse tonen. Interactie is belangrijk. Mocht je jezelf ongemakkelijk voelen, geef hen dan ook de kans om je op je gemak te stellen. Durf dat gewoon te laten zien!

En zeg t gewoon dat het je eerste echte shoot is. Misschien minder professioneel, maar de mooiste platen komen van je handen als zowel jij jezelf op je gemak voelt, als je model!
Ik denk dat het professioneler staat je eigen onzekerheid te tonen, dan t te ontzien, en te doen alsof je alles kan.
Veel fotografen vergeten dat, maar voel je jezelf wel comfortabel om ongegeneerd je telelens op halfnaakte dames te richten en gewoon botweg te schieten?
Ik ben zelf nogal verlegen aangelegd, ik praat ook niet echt veel dus dit zal wel lastig worden, maar ik zal inderdaad zoveel mogelijk proberen te praten met ze :)
Verwijderd schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 01:17:
Wat je ook doet, het belangrijkste is om van tevoren te weten wat je gaat doen. Zorg ervoor dat de ruimte is ingericht zoals jij dat wilt, zodat je direct kunt beginnen als de dames binnen komen.
Ik kom bij hun binnen, niet andersom dus ik hoop dat het een beetje gereed is als ik kom...
Weet welke poses je wilt hebben en in welke volgorde; maak hiervoor desnoods een soort draaiboek.
Goed plan, schrijf wel een aantal poses e.d. op een kladblokje wat ik meeneem :)
Leg ze duidelijk uit wat je wilt en blijf met ze praten!!!! Vertel ze hoe ze moeten staan en wat ze moeten veranderen.
Zie hierboven (3x omhoog))
Besteed met name aandacht aan de handen als deze in beeld zijn. Gewoon laten hangen ziet er namelijk niet uit.
Bedankt voor de tip, hier had ik anders nooit aan gedacht :)
Vergeet van tevoren geen afspraken te maken over welke kleding de dames dragen. Willen ze naakt, schaars gekleed of volledig gekleed. De keuzes voor je opnamen hangen af van de kledij van je modellen. Laat ze van tevoren eventuele kleding op elkaar afstemmen.
Tsjah, zoals ik al zei, ik ga niet over de kleding, dat kiezen ze zelf uit, maar dat komt vast wel goed, het blijven vrouwen natuurlijk (iets met modebewust) ;)
Gebruik voor je lichtmeting een spotmeting op de blote huid. Zet de camera vervolgens op manual om deze belichting vast te houden. Neem even een testfoto om de belichting te controleren.
Ik ben nog niet echt super thuis in de FG wereld, dus ik fotografeer meestal in 1 van de automatische standen. Maar ik denk dat ik met de P stand wel het een en ander kan instellen qua lichtmeting toch?
offtopic:
Edit:
[HKmodus] Doe iets aan je topictitel, want wat bedoel je met voorbereiding fotoshoot zwangere vrouwen :P [/HKmodus]
:? Ik bedoel precies wat de titel zegt.. Voorbereiden op mijn eerste fotoshoot, namelijk een shoot met zwangere vrouwen.

In ieder geval super bedankt voor de tips! (ook samo-arne)

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Verwijderd

offtopic:
Ik bedoelde dus in hoeverre de dames nog voorbereid moeten worden op hun zwangere fotoshoot :P

Het gevaar van de automaat is dat je bij een witte achtergrond onderbelichte foto's en bij een zwarte achtergrond overbelichte foto's krijgt. Als je je altijd afvroeg wat dat sterretje achterop de camera (rechter bovenhoek) doet, dan is het nu tijd om in je handleiding te duiken. Vergeet verder niet je witbalans in te stellen en je sensor van tevoren schoon te maken.

Verwijderd

Angeloonie schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 01:44:
[...]
Ik ben zelf nogal verlegen aangelegd, ik praat ook niet echt veel dus dit zal wel lastig worden, maar ik zal inderdaad zoveel mogelijk proberen te praten met ze :)
Tsja, ik neem aan dat jezelf in elk geval nooit zwanger bent geweest, dus met wat nieuwsgierigheid, kom je al een heel eind :p

En dus idd niet staren/gapen :D
Je denkt er de tijd niet voor te hebben, maar ja... heb t zelf ook mee gemaakt hoor... mijn eerste foto-shoot was een shoot van jongedames die net gebodypaint waren (althans dat was de bedoeling). Ik was op tijd, zij waren alleen nog niet klaar... :o

Kan gebeuren... maar ik deed instinctief juist datgene wat zij niet verwacht hadden, wat resulteerde in een leuke band met de dames. :+

Als ik t over zou doen, zou ik t exact tzelfde doen... gewoon toegeven dat ik me ongemakkelijk voel, en dat laten zien.
Ik kom bij hun binnen, niet andersom dus ik hoop dat het een beetje gereed is als ik kom...
Tsjah, zoals ik al zei, ik ga niet over de kleding, dat kiezen ze zelf uit, maar dat komt vast wel goed, het blijven vrouwen natuurlijk (iets met modebewust) ;)
Hmmmz... tsja... vrouwen en smaak, bij sommigen valt daar idd over te twisten, meestal zit t wel snor :+

Tsja... qua verlichting zou je dus zelf wat in elkaar kunnen draaien qua kleine spotjes (misschien een softe tint). Bouwlamp kun je vergeten... dat licht is veel te hard om zoiets subtiels als zwangerschap op de gevoelige plaat vast te leggen!
Ik heb wel fotolampen, maar die leen ik over t algemeen niet uit, tenzij ze icm de fotoclub gebruikt worden. En ik denk niet dat t geschikt is om iemand mee te brengen bij deze shoot ;)

Accessoires kun je ook zelf regelen, of bij de dames thuis vinden... Die kennis kan dat wel verzorgen, maar je moet wel zeggen aan wat voor dingen je denkt.
Accessoires zijn zeer geschikt om 'handen bezig te houden'.
Ik ben nog niet echt super thuis in de FG wereld, dus ik fotografeer meestal in 1 van de automatische standen. Maar ik denk dat ik met de P stand wel het een en ander kan instellen qua lichtmeting toch?
Op zich wel... wel rekening houden met mogelijke overbelichting, etc.
Anders de S-stand of A-stand kiezen, en als je wat zekerder bent over de getallen die aangegeven worden de M-stand :)
Met P kun je je een heel eind redden.

Over t algemeen is t belangrijk dat je voor zo'n shoot je camera kent, dus niet zitten pielen met instellingen!

Een wit laken met plooien en eventueel een pastelkleurige lamp erop gericht geeft een schouwspel aan kleurvariaties en schaduwen. Daarmee ben je van de enorm witte achtergrond af, en zal je ook minder last hebben van overbelichting. tzelfde geldt voor de vrouwelijke huid.
Kies in elk geval geen harde spots/bouwlampen, daarmee bereik je t genuanceerde effect niet, wat je - of in elk geval de dames - in gedachten hebben.

Bedenk ook dat zwangere vrouwen liever zitten... dus dat je ook zittende/liggende poses in gedachten hebt. Lang moeten staan is not done.
:? Ik bedoel precies wat de titel zegt.. Voorbereiden op mijn eerste fotoshoot, namelijk een shoot met zwangere vrouwen.
Misschien bedoelde ie de voorbereiding op t zwanger maken? :+

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
praktische tip:

vaak zit kleding erg strak bij zwangere vrouwen. als ze een foto van de blote buik willen en ze trekken hun kleding opzij, zie je afdrukken van de kleding zitten op de huid en dat is niet zo mooi op de foto. Het duurt ongeveer 2 uur voor die afdrukken verdwenen zijn, dus hou daar rekening mee, misschien kunnen ze hun kleding daar op aanpassen!
Pagina: 1