Printen en Terminal Server

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:58
Tja, zoekerdezoek heeft me overal nog vrij weinig opgeleverd, dus daarom gaan we het nu vragen:

Wij zijn hier bezig met Terminal Server (Win2k adv. srv) en dat lukt heel erg aardig. Maar nu de printers. Dat schijnt wel zo veel bandbreedte te trekken als iemand gaat printen... :( Maar nu is mijn vraag: over hoeveel bandbreedte hebben we het dan???

Zie het als volgt: een persoon werkt op onze terminal server vanauit timboektoe via een dial-upje en wil zijn net getypte documentje gaan printen op de printer die lokaal bij 'm staat (zal dan wel draadloos zijn en op baterijen ;) maar dat doet er nu niet toe), hoe veel bandbreedte heeft die knakker dan eigenlijk nodig om het een beetje soepel te laten lopen? Iedereen roept altijd dat de bandbreedte die je voor de terminal-sessie nodig hebt laag is (16 kb zou voldoende zijn), maar ook iedereen zwijgt in alle talen over het printverkeer... |:(

Wie kan me helpen??

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-08 20:47

McMiGHtY

- burp -

Euhm, als je bij die gebruiker die wil printen eens de printer shared en hem op de terminal server verbindt. Als die dan wil printen blijv je volgens mij lokaal bezig

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:09

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Je moet het printerverkeer dan zo laag mogelijk houden.
Oftewel in dit specifieke hypothetische voorbeeld moet je hem laten printen via de lokale, en niet de job naar je server laten sturen, die hem weer naar timboektoe verpompt.

Heb me nooit in printing op TSE verdiept, maar ik meen dat Citrix met SP2/SR1 het printen iest verbetert had... kijk daar anders eens naar voor wat info.

Suc6
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-08 11:45
Het printen van Terminal server gaat via de gewone NT manier.
Dus dat heeft niet te maken met het rdp protocol.
Je zal ten alle tijde het verkeer krijgen van de server naar de printer, behalve als degene buiten ts-client om gaat printen.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:58
Dat klopt, je print inderdaad lokaal, maar je werkt niet lokaal, dus je data naar de printer toe gaat via het lijntje. Maar mensen zeggen dat je via een 16 kb verbinding al perfect kunt werken (wij werken trouwens niet via het ICA protocol (citrix), maar met RDP prot.

Maar ik begrijp wel hoe het verkeer loopt, maar ik ben bang dat wanneer je 4 mensen via een 64 kb lijntje (4x16) laat werken en eentje print er, wordt de hele lijn volgepropt en is er dan door de andere 3 niet meer te werken??? En wat moet je dan voor verbinding hebben (ja, 2 mbit, snap ik ook, maar minimaal) voordat het lekker werkt.

Laatste opmerking: Zij werken vanuit timboektoe op onze terminal server, en niet lokaal. Dat wordt zo ingesteld dat het niet anders kan >:) , dus als zij op de knop print rammen, verstuurt de terminal server de opdracht naar de printer, die in dit geval in timboektoe staat... Tja, het is allemaal best wazig, het duurde even vordat ik het doorhad. Af en toe vraag ik me nog wel eens af of ik het goed snap... :?

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Verwijderd

Wij hebben dit probleem ook gehad en opgelost met een printserver van Hp.
Die zorgt ervoor dat het printen lekker snel gaat ook over een 64K lijn met meerder gebruikers.
Pagina: 1