Toon posts:

Netwerk: Snelheidsprobleem

Pagina: 1
Acties:
  • 1.730 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Tweakers :)
Ik zit met het volgende probleem: Sinds vandaag heb ik een nieuwe router.
WRT55AG van Linksys. Dit om mijn oude model te vervangen. Dat was een BEFW11S4. Nu treedt alleen het volgende probleem op.
Als ik op een willekeurige pc in het netwerk iets wil downloaden, ligt de snelheid daarvan extreem laag. Via wireless kom ik tot max 25/50 kb/sec. Bij bedrade computer kom ik niet verder dan 100kb/sec. De volgende gegevens kan ik jullie mede delen:

Modem weet ik geen specs van. Kan wel plaatje geven:
Afbeeldingslocatie: http://ludit.kuleuven.be/internet/kotnet/images/arris-modem-1.gif
Router WRT55AG v2
PC: Wusb11v2.6 (11mbp)
PC: Wmp54G
PC: wired
xbox 360: WGA11B (11mbp)
xbox 360: wired

Verder zit ik op een Chello Classic abonnement (8mbit down 1 up dacht ik)

Met mijn oude router hield ik via bedraad 900kb/sec tijdens het downloaden. Over wireless hield ik toen ook 400 kb/sec.

Het rare is dat mijn ontvangst momenteel wel vele malen beter is dan met de oude router.
Hopelijk kunnen jullie mij met dit probleem verder helpen. Ik ben zelf geen kenner op dit gebied dus graag zoveel mogelijk in "normale" mensen taal helpen :)

Verwijderd

Om te beginnen zou ik de router er tussen uit halen en de modem met een kabel aan je PC hangen en de snelheid meten. Hiermee kun je uitsluiten of het probleem aan de modem of router ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Daar was ik zelf ook al opgekomen :) Dat is trouwens wel een apart verhaal. Als ik via modem doe haal ik noramle snelheid. Maar zodra ik de de router alleen stroom geef (dus maakt geen deel uit van het netwerk) dropt de download snelheid 8)7

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

om eerst even wat dingen duidelijk te krijgen:
- het enige wat je hebt verwisseld is de router?
- downloaden tussen pc's gaat wel met normale snelheid?

Er zijn van dit type router 2 versies, de 1.0 en de 2.0. Omdat hij net nieuw is ga ik er eerst vanuit dat het de 2e is.
Je vind dan hier een firmware update. Je zou kunnen beginnen met eens zien of dit je snelheidsprobleem enigszins verbeterd.

Wat heb je zelf (al) gedaan met de instellingen van de router (ik meen op http://192.168.1.1/, zie ook je documentatie.)

[ Voor 3% gewijzigd door SilentStorm op 05-05-2006 18:13 ]

Localhost is where the heart is

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:43
Je modem is een Arris zo te zien...

Hoe is de snelheid als je van pc1 naar pc2 download? Is die ook laag -> router probleem. Is die snelheid goed, dan kan het nog een routerprobleem zijn, maar waarschijnlijker moet jij je opnieuw provisionen.

Heb je de nieuwe router ook "aangemeld" bij Chello/Upc? Daarma bedoel ik dat je door een aanmeldingspagina moet zijn gegaan, nadat je de router hebt aangesloten. Is dat niet gebeurd, ga dan naar prov.upc.nl (zet er GEEN www of HTTP voor!). En volg de stappen daar. Vergeet niet de modem en router 30 sec van de stroom af te halen. UPC slaat namelijk het MAC-adres van de modem en van het eerste appparaat achter de modem op. Als dit verandert moet jij je opnieuw aanmelden, zodat de goede gegevens bij UPC in het systeem komen te staan. Dit gaat wel eens fout en het resultaat daravan is geen internet of traag internet.

[ Voor 8% gewijzigd door L.N. op 05-05-2006 18:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb idd (gelukkig) v2 van deze router. (v1 schijnt echt bagger te zij)
Maar ook deze versie is zeker niet bug-loos. Firmware updaten heb ik geprobeerd, maar doe ie niet "wrong firmware update failed"
Ik heb natuurlijk wel een even rond gekeken in de settings van mijn router, maar omdat ik dus niet echt verstand van zaken heb, ga ik niet willekeurig alles zomaar aanpassen. Enig id wat het kwa settings zou kunnen zijn?
Overigens heb ik ook de volgende beta firmware geprobeerd:
http://www.linksysinfo.co...sysWRT55AGv2_1.70(EU).zip

Die geeft aan tezijn geupdate, maar bij de settings van mijn router zegt ie nog steeds op FW 1.30 te draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dit vinden jullie vast ook vaag. Mijn router en modem stonden naast elkaar. Het schijnen geen vriendjes te zijn. Nu heb ik modem links naast de printer gezet en router rechts ernaast (ze staan dus niet meer tegen elkaar aan). Nu heeft het bedrade netwerk weer download snelheid van 900kb/sec :/ :9~

Even kijken of wireless ook sneller is geworden.

Iemand enig id hoe het kan dat 2 apparaten op elkaar storen? Magnetische velden ofzo?

Edit:/ Constant 950kb/sec op test.net.upc.nl via draad. Straks was dat nog max 400 en afnemend tot 200 max.

edit2:/ Ook draadloos komen de bits en bytes nu met 550 kb/sec over waaien :) Ik ben al dik tevreden.

En nog steeds vind ik het vaag dat apparaten elkanders prestatie zo kunnen beinvloeden :? 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2006 19:07 ]

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-03 13:01
Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 19:03:
Ok, dit vinden jullie vast ook vaag. Mijn router en modem stonden naast elkaar. Het schijnen geen vriendjes te zijn. Nu heb ik modem links naast de printer gezet en router rechts ernaast (ze staan dus niet meer tegen elkaar aan). Nu heeft het bedrade netwerk weer download snelheid van 900kb/sec :/ :9~

Even kijken of wireless ook sneller is geworden.

Iemand enig id hoe het kan dat 2 apparaten op elkaar storen? Magnetische velden ofzo?

Edit:/ Constant 950kb/sec op test.net.upc.nl via draad. Straks was dat nog max 400 en afnemend tot 200 max.

edit2:/ Ook draadloos komen de bits en bytes nu met 550 kb/sec over waaien :) Ik ben al dik tevreden.

En nog steeds vind ik het vaag dat apparaten elkanders prestatie zo kunnen beinvloeden :? 8)7
Waarschijnlijk zit je met een rotte kabel, die door het verplaatsen nu terug contact maakt. Even nakijken dus.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Verwijderd

Topicstarter
Evil_Homer schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 20:13:
[...]

Waarschijnlijk zit je met een rotte kabel, die door het verplaatsen nu terug contact maakt. Even nakijken dus.
Denk het niet. Als ik de test van test.net.upc.nl herhaal, krijg ik steeds zelfde resultaat:
Router + modem naast elkaar: 400kb/sec
Router + modem uit elkaar: 900kb/sec

Dit heb ik meerdere keren zo herhaald en steeds zelfde resultaat :)
Ontdekte net ook dat wireless mode nog op "b" only stond :) Nou gaat wireless downloaden nog zo'n 100kb/sec sneller :) Ik ben momenteel weer even tevreden.

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-03 22:31
Nadat je die snelheden hebt gehaald heb je de boel niet meer verplaatst :P

Als je de boel nu weer verplaatst, heb je kans dat de kabel net iets anders ligt, waardor deze weer slechter contact maakt, da's wat Evil_homer bedoelt denk ik :Y)

Lijkt me sterk dat het naast elkaar zetten van die 2 dingen voor het bedrade netwerk iets uitmaakt.

[ Voor 19% gewijzigd door --WaaZaa-- op 06-05-2006 14:21 ]

prutsert

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp wat ie bedoelt, maar check even mijn 2e post van boven :) Via modem bedraad downloaden ging met 900kb/sec. Gaf ik de router alleen stroom, kakte de snelheid in naar 400 kb/sec. ;)

• nemesis09
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik had hetzelfde probleem met mijn Linksys... Heel, heel erg traag, nog veel trager dan dat en ik had het ding eigenlijk al afgeschreven. Totdat ik mijn modem wisselde (van een Copperjet 810 naar een Zyxel 623PT) en ineens werkt het allemaal als een zonnetje (nou ja, bijna). Ik heb het vermoeden dat het iets met een mismatch van de duplex settings tussen modem en router te maken heeft, maar kan dit vermoeden niet bevestigen.

Dat firmware upgrade probleem heb ik ook en heb ik helaas ook (nog) geen oplossing voor.

Heb ook van de week wat problemen gehad met het droppen van packets, maar dit kan ook aan mijn ISP (Demon) liggen.

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-03 20:16

robertwebbe

Robert Webbe

Ik heb ook een WRT55AG met 1.30 ETSI software i.c.m. UPC Chello Classic.

Toen ik de deze router kocht en hem aansloot had ik nagenoeg 100% de snelheid die mijn aansluiting bood. In de meeste gevallen haalde ik de 8 megabit/sec prima binnen, zowel bedraad als draadloos. Ik heb geen enkel probleem met af en toe wegvallende verbindingen en ik kan ook prima een VPN leggen naar de zaak. Meestal leg ik de VPN vanaf mijn laptop dus via WiFi. Ik kan uren en uren verbonden blijven zonder enige verbreking. d:)b

Maar de laatste weken viel mij op dat ik nog maar 1 tot 2 megabit/sec haalde. Vanavond was de irritatiegrens bereikt dus ik ging op zoek. Ik heb de laptop via een goede kabel direct op het Chello modem aangesloten en daarmee haalde ik tussen de 6 en 8 megabit/sec. Aangezien in onze wijk helaas nog geen ADSL beschikbaar is, kun je dus alleen UPC Chello nemen. Ik weet dat bijna alle buren rondom mij (die dus op dezelfde eindverdeler zitten) ook Chello hebben genomen. Ook bij mijn nieuwe overbuurman aan de overkant stond van de week een Chello doe-het-zelf pakket bij het vuil dus nog een erbij. Dat zal vermoedelijk de oorzaak zijn dat ik nu op prime-time geen constante 8 megabit/sec meer haal. :S

Maar goed, de rest van het verlies moest dus hier intern veroorzaakt worden. Toen ik de router in het begin aansloot, had ik hem op een andere plek staan, zo'n 1,5 meter verder weg. Toen ik het verhaal van Geertt las dacht ik de oplossing gevonden te hebben. Ik vermoedde dat Chello router zich wellicht iets te makkelijk electromagnetisch laat verstoren door de Linksys router (of andersom!) en heb hem dus verhangen. De snelheid ging iets omhoog (naar 4-5 mb/s) maar ik was nog niet tevreden. Ik heb ook nog de spanningsadapter ook nog even in een andere wandcontactdoos geprobeerd maar dat hielp niets.

Daarna heb ik de UTP kabel vervangen voor één waarvan ik zeker wist dat het een hele goede was. En hop, daar had ik hem weer op 6-8 megabit/s.

Ergeo conclusio:
- Mijn eigen op maat gemaakte kabeltje was dus de oorzaak van de meeste demping.
- Daarnaast is het dus ook niet aan te raden om beide apparaten vlak bij elkaar te zetten, één van beide verstoort de ander. Ik zou ze minstens een meter uit elkaar hangen.

Ik ben weer tevreden. :)
Pagina: 1