K7S5A nu echt kapot? vervangen door?

Pagina: 1
Acties:
  • 682 views sinds 30-01-2008

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 22:29
Ik ben in het bezit van een K7S5A moederbord, en dat is al tijdje oud.
Alle andere onderdelen zijn sinds aanschaf eigenlijk vervangen.

voeding: Premier LC-A300 ATX
dvd brander: Benq
audigy geluidskaart,
768 MB DDR geheugen
2000+ AMD
Geforce 6200

Nu wil ik omdat mijn K7S5a steeds vaker de CMOS foutmelding geeft en daardoor soms de rest van de dag geen zin heeft om nog op te starten, graag iets anders gaan kopen...

Echter wat moet ik nu doen,
die videokaart, AGP houden, of ook maar wegdoen en direct op SLI overstappen?

Mijn budget is max zo'n 250 a 300 euro...

Ik game zo op zijn tijd een beetje, verder the usuall office gebeuren, dvd's afspelen.
En wil als ik mijn nieuwe mobo heb ook graag Media center eropgooien, zodat ik eindelijk gebruik kan gaan maken van mijn tv-kaart (hard disk recording en ja hij is ondersteund in WME)

Wat zouden jullie mij aanraden qua AGP,SLI
dan kan ik daarop verder gaan kijken naar welk moederbord ik wil enzo...
ik denk dat ik het voorlopig nog wel even bij IDE houd, omdat ik nog een recente 180 GB schijf gekocht heb.

Echter is de stap naar S-ATA ook wel interresant denk ik, qua snelheid...
Verder heb ik niet zo'n behoefte aan on-board spulletjes, omdat ik een audigy heb, en videokaart onboard ben ik geen fan van :-)

Graag dus even een stukje advies om te beginnen of ik beter voor AGP (wat ik al heb) kan gaan of gelijk ook een SLI nemen...

Verwijderd

stap van agp naar SLI is wel een beetje groot of niet ? en dat ga je niet redden met jou budget...
van agp naar pci-x lijkt me wat strakker id :)

je kan mobootje die lopen van 50 euro tot 150 euro , als je goedkoop neemt weet je dat je geen sli hebt , maar heb je wel geld over voor een processor amd 3000+ of iets dergelijks voor beetje budget prijsje, en een simpel pci-x videokaartje ik had laatst een as rock moederbordje voor 56 euro met agp en pci-x . kun je altijd nog u[pgraden naar andere videokaart

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
PCI-X en PCI-Express zijn 2 verschillende standaarden. Poster hierboven zal ongetwijfeld PCI-Express bedoelen. (aangezien PCI-X vooral in workstations en servers is te vinden)

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:10
Al een nieuw CMOS batterijtje geprobeerd? Als dat je probleem is, heb je ook niet zoveel moeite om je systeempje verkocht te krijgen...

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 15:22
Je zou eventueel ook even kunnen kijken naar een BIOS update, wil soms ook nog wel eens kleine dingen verhelpen.

Lees wel goed alle docs door als je het nog nooit hebt gedaan, is namelijk niet zonder risico.
Maja, als je toch al van plan bent om een nieuwe aan te schaffen :)

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Jackbq
Oke er komt een nieuwe.. :-)

ging net even alles uit elkaar halen en bleef achter die processor koeler "veer" een stukje elektronica hangen....

Zeer klein, Zeer kapot, Zeer niet meer te reparreren, En zeer doorslaggevend om een nieuwe te kopen.
Het is wel even balen, maargoed moederbord was een K7S5a en je leest overal dat ze niet goed zijn qua bios, begint het eenmaal word het steeds erger, gisteravond 5 maal vastlopen op 1 uur...
vanmorgen 1 maal vast, en nu dus dood door mijn actie :-)

Enfin,

geheugen wat ik nog heb:

1 X kingston KVR400X64C3A/512 (dit is volgens mijn 512 MB 400 Mhz? (klopt dat?)
1 X elixir 256 MB DDR 266 2100

Zou ik deze beide, enkel die kingston of geen van beide menemen naar mijn nieuwe mobo?

Ik ga maar voor een socket 939 omdat dit nieuwer is, met oog op de toekomst enzo...

[ Voor 6% gewijzigd door Jackbq op 05-05-2006 17:31 ]

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Ik zou er nog zo'n reepje kingston erbij doen en die elixir achterwege laten.

Ik heb dat kingston geheugen zelf ook en dat wil prima op cas 2,5 lopen.

Dat elixir geheugen is sowieso erg langzaam...

En ja dat is 512MB ddr 400.

[ Voor 29% gewijzigd door J0J0 op 05-05-2006 17:46 ]

specs

Verwijderd

jackel7007 schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 17:26:

ging net even alles uit elkaar halen en bleef achter die processor koeler "veer" een stukje elektronica hangen....

Zeer klein, Zeer kapot, Zeer niet meer te reparreren, En zeer doorslaggevend om een nieuwe te kopen.
Het is wel even balen, maargoed moederbord was een K7S5a en je leest overal dat ze niet goed zijn qua bios, begint het eenmaal word het steeds erger, gisteravond 5 maal vastlopen op 1 uur...

Enfin,

geheugen wat ik nog heb:

Zou ik deze beide, enkel die kingston of geen van beide menemen naar mijn nieuwe mobo?

Ik ga maar voor een socket 939 omdat dit nieuwer is, met oog op de toekomst enzo...
Je kunt beter die Kingston houden en die andere weg laten...al helemaal als die andere 266mhz is..
Gewoon nog een van 512 ofzo er bij kopen en je bent weer up to date...
En dat je voor socket 939 gaat....die heeft ook niet echt meer een toekomst :P mja

Denk er wel aan dat je ook een nieuwe processor moet kopen..
En als je voor PCI-E gaat moet er ook een andere graka komen!

Dus ik denk dat je budget van 300euro een beetje aangepast moet worden :o

• Jackbq
Zucht, naja half spul heb ik ook niets aan he..

Ik denk dat het een nieuw moederbord wordt, met SLI dan maar...
daar steek ik mijn kingston in 512 MB, waar ik nog 512 MB dezelfde reep bijkoop...
(Of is dat niet goed genoeg voor dual channel?)

Dan een 3000+ processor ofzo

en gelijk en budget kastje om de hele mikmak in te gooien...

Wat ik meenemen van mijn oude pc:

Audigy
Dvd Brander
IDE HD 200 GB
tv kaart

Wat ik graag wil
AMD (of zijn er goede redenen om voor intel te kiezen als je gamer bent?)
minimaal 1024 MB geheugen
toch maar nieuwe videokaart...

ik bedoel budget SLI is waarschijnlijk toch nog beter dan een "luxe" AGP kaart..?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jackel7007 schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 17:26:

"Stukje electronica" - wees eens wat duidelijker - een elco of spoel is zo terug te zetten, een MOSFET of IC kun je vergeten...
Dan let je niet op de data van de artikelen/posts die je leest :o

Die BIOS bug was erg pijnlijk maar ook erg specifiek (had niets met instabiliteit te maken, maar met read errors waardoor juist BIOS flashes fout konden gaan) en was 5 jaar geleden al opgelost. Bovendien is AthlonXP-support pas later gekomen dan die bugfix, dus ook al heb je nooit je BIOS geupdate, zelfs de default versie waar jij mee draait heeft er geen last van.

Verder zou je ook kunnen lezen in posts van de afgelopen 2 jaar dat de K7S5A, net zoals 1001 moederborden uit die periode, last heeft van minder goede condensatoren en dat dat erg vaak de oorzaak is van instabiliteit. Of het is iets anders (software, voeding, etc...)
Tja, lomp, maar het zij zo :z

Misschien is het nog te repareren. Als je dat overweegt (het is een oude bak, maar misschien heb je je geld harder voor andere dingen nodig als je het niet per se hiervoor *hoeft* uit te gevel) kunnen wij helpen. Zoek op wat je losgetrokken hebt (en kijk als je toch bezig bent naar de condensatoren, met name de grote rond CPU socket en ATX connector).
Enfin,

geheugen wat ik nog heb:

Wat denk je zelf?

1x PC3200 (200MHz)
1x PC2100 (133MHz)

Wat gebruikt een nieuwer systeem? Als je het antwoord daarop zoekt, weet je wat je kunt meenemen.
"Met oog op de toekomst" is het domste wat je kunt doen bij computers. Koop wat je *nu* nodig hebt. Nu EUR 100 extra uitgeven "voor de toekomst" is weggegooid geld, want over 6 maanden is die extra EUR 100 maar EUR 50 waard en over een jaar maar EUR 25 :o

Nu is een So939 wel een goed idee, maar dan omdat het *nu* een goede prijs/prestatieverhouding heeft.
En AMD komt toch over een paar maanden met een nieuwe socket, de AM2, dus zo future-proof is het niet, maar dat is niets in de IT

Oslik blyat! Oslik!

• Jackbq
nette reply :-)

maargoed, wat er precies kapot is... ik wilde toch al tijdje iets nieuws... dus nu maar direct de knoop doorhakken.

Nu heb ik het volgende moederbord gevonden bij alternate:

Asrock 939DUAL-SATA2 (Retail, sound, LAN, RAID)

Omschrijving:
De Asrock 939DUAL-SATA2 moederbord is een 939 moederbord op basis van de ULI 1695 chipset. De chip stelt twee Ultra DMA/133 en SATA aansluitingen tot uw beschikking. De 8-kanaals audio codec zorgt voor goed geluid en de 10/100 Mbit netwerkkaart maakt het moederbord af.

Socket:Socket 939

Chipset:Uli 1695

Slots:
1 x AGP
3 x PCI (32 bit)
1 x PCIe x1
1 x PCIe x16

AGP-standaarden:"AGP 4x (1,5 Volt), AGP 8x (0,8 Volt)

Bussnelheid: 1000 MHz

BIOS: AMI

Formfaktor: ATX

Voeding: ATX 2.03

Geheugen Maximaal: 4096 MB
Type: DDR-SDRAM
Sloten: 4 x DDR-DIMM
Ondersteunde snelheden: DDR333 (PC2700), DDR400 (PC3200)
Dual Channel: Ja

Lijkt me eigenlijk wel een fijn moederbordje, en dat voor 59 euro...

Deze beschikt dus echter niet over SLI, maar de vraag is of dit rendabel is..

SLI betekend voor mij, over zeg 3 jaar, is mijn kaart te oud, ik koop voor een prikje dezelfde (oude) kaart en heb dan weer wat extra power voor net geen geld.

Dit betekend echter wel dat ik nu mijn AGP kaart Geforce 6200 (jaja niet de nieuwste maar voldoende voor nu...) weg kan doen.

Dus beetje dubio of ik nu voor SLI ga, of een mobo met En AGP En PCI-e 16 X

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jackel7007 schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 18:20:
nette reply :-)

maargoed, wat er precies kapot is... ik wilde toch al tijdje iets nieuws... dus nu maar direct de knoop doorhakken.

Nu heb ik het volgende moederbord gevonden bij alternate:

Asrock 939DUAL-SATA2 (Retail, sound, LAN, RAID)
[...]

Lijkt me eigenlijk wel een fijn moederbordje, en dat voor 59 euro...

Deze beschikt dus echter niet over SLI, maar de vraag is of dit rendabel is..

SLI betekend voor mij, over zeg 3 jaar, is mijn kaart te oud, ik koop voor een prikje dezelfde (oude) kaart en heb dan weer wat extra power voor net geen geld.

Dit betekend echter wel dat ik nu mijn AGP kaart Geforce 6200 (jaja niet de nieuwste maar voldoende voor nu...) weg kan doen.

Dus beetje dubio of ik nu voor SLI ga, of een mobo met En AGP En PCI-e 16 X
Je gaat hier wel heel erg richting "wat moet ik kopen", wat niet echt de bedoeling is...

Er is veel geschreven over de 939Dual-SATA2, lees even een paar topics in dit subforum terug voor uitgebreide ervaringen. Even heel kort samengevat presteert het bord redelijk goed (5% trager dan nForce4, beter dan zowat ieder ander So939 chipset), is het zowat het enig moederbord dat daadwerkelijk volwaardig AGP en PCIe heeft (en niet een van de twee gecastreerd) maar zijn er soms wat compatibility issues met USB en SATA.

ALs je SLI wil kan dat trouwens voor vrijwel hetzelfde geld, de Asrock 939SLI-SATA2 is -kort door de bocht- hetzelfde moederbord, maar dan met twee PCIe 16x sloten (en geen AGP) die samen 16 PCIe lanes ter beschikking hebben. Deze presteert ook een tik beter (zeg maar halverwege tussen de 939Dual en een nForce4 SLI plank).

Maar dan nog, zoals ik al aangaf, *NOOIT* afgaan op wat je over 3 jaar gaat doen. Wat je nu koopt is per definitie over 3 jaar zo goed als waardeloos, dus koop gewoon op basis van wat *nu* het beste voor jouw situatie is (en vergeet als je het over dat soort termijn hebt nooit de stroomkosten mee te rekenen, die zijn namelijk vaak hoger dan de aanschafwaarde, zeker bij budgetonderdelen, wat gelijk een goede reden is om niet zo op SLI te focussen...)

Enfi, zoals gezegd, GoT is er niet voor "Wat moet ik kopen?"-vragen, dus liever niet daarop doorvragen. Detailvragen die je niet zomaar op kunt zoeken zijn daarentegen bij uitstek de dingen waar we je graag bij helpen :)

Oslik blyat! Oslik!

• smvs
  • Niet online
Volgens mij kun je beter een nieuw goedkoop socket A moederbord kopen, daarna die hele PC verkopen en wat nieuws aanschaffen.

• Jackbq
Na wat lang zoeken ben ik tot de volgende setup gekomen:

Asus EN7600GT/2DHT (Retail, GDDR3, 256 MB) € 189,-
AMD Athlon™ 64 3000+ (Boxed, OPGA, "Venice") € 119,-
OCZ DIMM 1 GB Premier (Retail, OCZ4001024PDC) € 89,-
Asus A8N-SLI SE (Retail, Gb-LAN, RAID) € 99,-

ondanks dat het boven mijn eigenlijk gestelde budget is, ga ik denk ik toch maar voor de 7600, gezien dit een generatie scheelt...

• Jackbq
Nu bedenk ik net dat ik misschien die kingston reep die ik nog heb,
kan gebruiken als ik precies dezelfde kan kopen...

Op het reepje staat:

kvr400x64c3a/512

als ik nou precies zo'n
512 MB
400 Mhz
met een cas van 3

kan kopen, kunnen die 2 dan in dual werken op bovengenoemd moederbord?

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik denk dat jackel7007 SLI en PCIe door elkaar haald. ;)

SLI zijn 2 videokaarten die samen werken

PCIe is de opvolger van AGP.

En dat Asrock 939dual-sata2 is een prima mobo je kan dan nog ff je agpkaart gebruiken en later PCIe.

Amd 3000+
Asrock 939dualsata2
1x512
je oude videokaart
en 1x512 die je al hebt.

En je bent klaar voor minder dan 200 euro. :y)

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 06-05-2006 20:35 ]

• Jackbq
Nee wil voorlopig een pci-E en later er eentje bijprikken en in SLI laten werken.

echter als ik die kingston die ik al heb erbij kan kopen, kunnen die 2 dan als dual werken....
of heb ik danperse zo een "kit" nodig?

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Je kan zelfs een ander merk pakken maakt niks uit gaat gewoon werken, is allemaal markting zooi die kits.(zijn vaak ook nog duurder, ze zouden juist goedkoper moeten zijn je koopt er immers twee tegelijk)

Als je sli wilt dan word het wel iets duurder dan 250 euro dan moet je ook een kaartje kopen.
Een bugetkaart is geen optie voor sli, want dan kan je beter een snelle enkele kaart halen.
Een sli opstelling is ook niet echt super in games soms is het langzamer dan een enkele kaart, en het sneller is leverd vaak maar een paar FPS meer op.En je verbruik meer stroom en je temps gaan omhoog.

2x6600gt in sli is langzamer soms langzamer dan 1x6600gt.
Sli is leuk voor benchmarks met 2x highendkaarten.

Aan welke kaart zat je te denken?

[ Voor 58% gewijzigd door mad_max234 op 06-05-2006 21:09 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Identiek betekent niet noodzakelijkerwijs hetzelfde merk en partnummer, maar wel hetzelfde aantal chips met dezelfde dichtheden en organisatie.
M.a.w. : Als je nu een dubbelzijdige 512MB DDR-SDRAM DIMM hebt koop je er een dubbelzijdige 512MB DDR-SDRAM DIMM bij :)

Een 'kit' van 1024MB levert jouw 2x512MB modules die na elkaar van de lopende band afrolden.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

* Ultraman aait zijn K7S5A

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Offtopic

Erg leuk om te zien hoe dit bordje de tand der tijds heeft doorstaan. :)
Die vanmijn is al een paarjaar naar de eeuwige mobo velden.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

hmm :P

die k7s5a van mij (al +- 4-5 jaar in gebruik) is eigenwijs:
- kieskeurig in RAM, erg last van
- USB controller heeft issues met XP, krijg de Code 19 in apparaatbeheer nogal vaak te zien bij usb apparaten.

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 06-05-2006 21:12 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Jackbq
Oke de knoop is door...

zojuist dit besteld:

Mobo : A8N-SLI SE (nVidia nForce4 SLI) (nVidia nForce4 SLI)
CPU : Athlon™ 64 3000+ (1800 MHz) (1800 MHz)
geheugen : DIMM 512 MB (voor PC) (voor PC)
videokaart : GV-NX66T128D (128 MB GDDR3) (128 MB GDDR3)

en dat alles komt ook maar in nieuwe kast:

Afbeeldingslocatie: http://www.alternate.nl/pix/prodpic/450x450/t/tqxj26.jpg

Nu heb ik nog wel even een punt..
de oude hardeschijf, van de pc die nu wijlen is :9
was een 200 GB hd, hierop staan nogal wat dingen die even niet wegmogen, zoals foto's en documenten.

Ik stak daarnet die 200 gig schijf in een andere pc hier, maar windows wilde niet opstarten direct BSOD...

Nu vind ik dit niet raar als je als os ineens een andere chipset etc te verwerken krijgt...
Maar hoe kan ik nou op de beste manier alles behouden?

De belangrijkste dingen staan op de D en E partitie, echter mails enzo staan allemaal op de c...

Wat is de beste oplossing?
ik heb ook nog een 40 gig schijf liggen, misschien kan ik die erin doen, windows opzetten
en later die 200 gig erbij steken?

[ Voor 45% gewijzigd door Jackbq op 06-05-2006 22:52 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

ff in veilige mode booten, werkt dat niet?

Mooie systeem.

@PartizaN
Hij heeft nog 512MB van zijn oude systeem.

[ Voor 52% gewijzigd door mad_max234 op 06-05-2006 23:45 ]

Verwijderd

Sorryy niet goed gelezen
leuk systeem ik zou er aleen nog 512 MB bij in doen ...

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2006 23:25 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Sja. Even Windows op een andere harddisk installeren, die oude disk erbij hangen, en je data overbrengen (evt. naar een DVD).

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04 10:12
Anders stop je een of andere live cd/dvd er in met Linux of Windows PE.

• Jackbq
oke gaan we iets in die richting proberen :-)
vandaag besteld, maandag hopelijk package and handling, dus dinsdag thuis :-)

hoop ik..
hoop ik...
hoop...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kom op, dit gaat intussen nergens over...

Als je hulp wilt met je K7S5A hadden we die graag geboden (zie de warme reacties voor hoeveel mensen nog positieve ervaringen met dat bord hadden), maar "Hoe is dit systeem?" vragen kun je te allen tijden zelf met fatsoenlijke inzet beantwoorden :o

Mbt die HDD die niet wil starten - nogal logisch aangezien het geinstalleerd is met een andere IDE controller. Herinstallatie is aan te raden, er zijn andere mogelijkheden, maar die zijn ondertussen lastig, sowieso niet aan te raden. Zoek er zelf naar als je per se wilt, maar herinstallatie is een veel beter idee :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.