1024x768 breedbeeld output

Pagina: 1
Acties:

• Don Tom
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-01-2023
Ik heb een plasmascherm gekocht met een resolutie van 1024x768. Hier wil ik een pc op aansluiten (via normale vga of dvi-hdmi). Op zich geen probleem zou je zeggen, elke pc/videokaart kan 1024x768 aanbieden. Echter, dit is normaal gesproken een 4:3 resolutie, dus zal alles worden uitgerekt op het plasma scherm (16:9).

Zij er videokaarten (of progjes) die 1024x768 aangepast als breedbeeld kunnen uitzenden, zodat er niets wordt uitgerekt, of zijn hier andere oplossingen voor?

• JorisPenders
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-02 19:54

JorisPenders

Designer & Coder

1024x768 blijft 4:3, hoe je het ook wend of keert.

SystemSpecs -- WebArea - Your Online Home -- Webdesign

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:39

SeatRider

Hips don't lie

DJ_Jorizzz schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 16:09:
Ja, of wil je pixels die breder zijn dan dat ze hoog zijn?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:55
Maar als het plasmascherm (breedbeeld, neem ik aan) die resolutie heeft, worden de pixels toch rechthoekig, en maakt het toch niet meer uit wat de PC uitstuurt?

Verwijderd

Je zult je videokaart zover moeten zien krijgen dat ie 1024*576 oid. output.
Dan heb je een 16:9 resolutie. Dit is meen ik wel te doen met Powerstrip (bestaat dat nog?)

• Don Tom
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-01-2023
DJ_Jorizzz schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 16:09:
Klopt, behalve als de pixels niet vierkant zijn, zoals blijkbaar bij de plasma het geval is. Ik zoek dus een manier om dit te compenseren.

Enige andere manier die ik kan bedenken is de HDMI ingang van de tv gebruiken en hier een andere breedbeeld-resolutie heen sturen (via dvi naar hdmi kabel), als het goed is zal hij hem zelf dan gaan (down)scalen, dit doet hij immers ook met een 1080i signaal. Ik weet alleen niet of hij dit ook kan met willekeurige andere resoluties.

Het lijkt me echter niet ideaal om met computersignalen te gaan lopen scalen, krijg je toch beetje wazig beeld van (wil het niet alleen voor films gebruiken).

[ Voor 50% gewijzigd door Don Tom op 05-05-2006 16:45 ]

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Als het gaat om films afspelen via de PC dan kan het precies wat je wilt. Zorg dat je software DVD speler de horizontal squeeze niet uitvoert bij anamorphic widescreen DVD's (bijna allemaal tegenwoordig).

Je kan dit doen door tegen je DVD softwarespeler te zeggen dat ie op een 16x9 scherm werkt [wat je dus ook wilt!]. Het effect zal zijn dat als je op een normale 4x3 PC-monitor kijkt dat de film horizontaal uitgerekt wordt. Maar op je 't 16x9 TV-scherm zal deze uitrekking weer worden gecompenseerd door in feite een verticale uitrekking. En dan heb je precies het beeld wat je zoekt.
Pagina: 1