Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Spaarloonregeling: studenten met bijbaan = 200 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stephane
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-10 08:44
Wat heb ik een spijt dat ik dit niet eerder heb ontdekt. Ik denk dat vele mede tweakers in hetzelfde schuitje zitten... voorwaarden:
* je bent student
* je hebt een bijbaan
* je betaald belasting over je loon

In dat geval kun je 613 euro bruto per jaar omzetten in 613 euro netto. Je hoeft over dat bedrag dan geen belasting te betalen en dat scheelt dus meestal zo'n 200 euro !

Het voordeel dat je hebt als student is dat je geen 4 jaar hoeft te wachten voordat je mag opnemen. Voor studiekosten mag je het namelijk direct opnemen. Dit geldt niet als je klaar bent met studeren en nog een schuld af wil lossen.

Wie weet levert deze post je dus wel 200 euro op :) Mij is het zojuist in ieder geval gelukt :D

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 20:34

Spotter

Lichtnicht

hebben ze daar niet gewoon heffingskorting voor uitgevonden?

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Stephane schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 15:36:
* je betaaldbetaalt belasting over je loon
Lijkt me dus dat je dan ook over je HK moet gaan ;)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Stephane schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 15:36:
Wat heb ik een spijt dat ik dit niet eerder heb ontdekt. Ik denk dat vele mede tweakers in hetzelfde schuitje zitten... voorwaarden:
* je bent student
* je hebt een bijbaan
* je betaald belasting over je loon

In dat geval kun je 613 euro bruto per jaar omzetten in 613 euro netto. Je hoeft over dat bedrag dan geen belasting te betalen en dat scheelt dus meestal zo'n 200 euro !

Het voordeel dat je hebt als student is dat je geen 4 jaar hoeft te wachten voordat je mag opnemen. Voor studiekosten mag je het namelijk direct opnemen. Dit geldt niet als je klaar bent met studeren en nog een schuld af wil lossen.

Wie weet levert deze post je dus wel 200 euro op :) Mij is het zojuist in ieder geval gelukt :D
Kun je ook uitleggen wat je dan precies hebt gedaan en bij wie je dat geregeld hebt?

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Spotter schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 15:43:
hebben ze daar niet gewoon heffingskorting voor uitgevonden?
Inderdaad. Je moet wel een flinke bijbaan hebben wil je boven die 1900 euro heffingskorting + arbeidskorting + studieaftrek uitkomen.

Even een rekensommetje:
Algemene Heffingskorting 2006: 1.990,--
Arbeidskorting: 100,-- euro ofzo, bij een bijbaan
Studiekostenaftrek (collegeld en boeken): 32% x (1496 + 200 - 500) = 382,--

Totale vrijstelling: 2472,--
Dan moet je dus al 2472 / 0,32 = 7725,- euro per jaar (643 / maand) verdienen, voordat je deze truc nodig hebt. Niet veel studenten die dat halen, denk ik?

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:41

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Ware het niet dat je bij uitbetaling van het spaarloon meteen 25% belasting mag afdragen over het uitgekeerde bedrag ;)
... Even nader onderzoeken, heb ik laatst nog gedaan maar inmiddels is het al wat gezakt...

[ Voor 30% gewijzigd door Twee Dee op 05-05-2006 17:43 ]

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

SG -> WI

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Twee Dee schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 17:38:
Ware het niet dat je bij uitbetaling van het spaarloon meteen 25% belasting mag afdragen over het uitgekeerde bedrag ;)
Waar haal je die wijsheid vandaan? :? (De werkgever moet 25% eindheffing betalen, maar die mag hij niet op de werknemer verhalen)

[ Voor 15% gewijzigd door Pooh op 05-05-2006 17:41 ]

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:41

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Pooh schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 17:40:
[...]

Waar haal je die wijsheid vandaan? :? (De werkgever moet 25% eindheffing betalen, maar die mag hij niet op de werknemer verhalen)
Zie boven, ik weet het niet zo zeker meer, heb het een tijd terug nog uitgezocht. Ik zal het thuis nog eens nagaan (heb een belastingdeskundige fulltime in huis ;) ).

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:15
enig idee hoe ik dit nu moet regelen?
ik studeer namelijk ook maar verdien wel meer dan 9000 netto per jaar. betaal hier idd dus een zooi belasting over.

moet ik dit nu met mn werkgever regelen of wat?
snap er niet veel van

CISSP! Drop your encryption keys!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

laurens0619 schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 12:32:
enig idee hoe ik dit nu moet regelen?
ik studeer namelijk ook maar verdien wel meer dan 9000 netto per jaar. betaal hier idd dus een zooi belasting over.

moet ik dit nu met mn werkgever regelen of wat?
snap er niet veel van
9000 netto? Krijg je dan geen problemen met je beurs?

Als je een 'zooi' belasting betaalt, doe je iets goed fout. Je weet dat je al je studiekosten mag aftrekken (behalve de eerste 500 euro), en dat je recht hebt op een aantal heffingskortingen?

Maargoed, spaarloon zal wel gunstig voor je zijn ja. Inderdaad een kwestie van naar je werkgever stappen, en 't eens aankaarten. Wat je nodig hebt: een spaarloonrekening bij een bank (vaak regelt werkgever die). Je werkgever stort dan maandelijks een bedrag daarop, en houdt dat in van je bruto-loon. Als je er geld af wilt halen, ga je naar de bank, bewijs je dat je 't voor bepaalde doeleinden gebruikt, en krijg je je geld. Simpel genoeg?

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Pooh schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 12:54:
[...]

9000 netto? Krijg je dan geen problemen met je beurs?

Als je een 'zooi' belasting betaalt, doe je iets goed fout. Je weet dat je al je studiekosten mag aftrekken (behalve de eerste 500 euro), en dat je recht hebt op een aantal heffingskortingen?

Maargoed, spaarloon zal wel gunstig voor je zijn ja. Inderdaad een kwestie van naar je werkgever stappen, en 't eens aankaarten. Wat je nodig hebt: een spaarloonrekening bij een bank (vaak regelt werkgever die). Je werkgever stort dan maandelijks een bedrag daarop, en houdt dat in van je bruto-loon. Als je er geld af wilt halen, ga je naar de bank, bewijs je dat je 't voor bepaalde doeleinden gebruikt, en krijg je je geld. Simpel genoeg?
De beurs kun je gewoon stop zetten in de maand voordat je de grens van €10.000 bruto passeert, de overige maanden hou je nog gewoon tegoed. Problemen met de beurs krijg je dus nooit, mits je de zaken goed regelt.

Het aftrekken van studiekosten is voor veel studenten geen mogelijkheid. Je moet namelijk de ontvangen beurs en de drempel van de gemaakte kosten aftrekken. Wanneer je dus 12 maanden een uitwonende beurs ontvangt dan is er pas een aftrekmogelijkheid wanneer jij meer dan 12*230+500=€3270 aan studiekosten hebt gemaakt.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Verwijderd

argro schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 16:06:
[...]
De beurs kun je gewoon stop zetten in de maand voordat je de grens van €10.000 bruto passeert, de overige maanden hou je nog gewoon tegoed. Problemen met de beurs krijg je dus nooit, mits je de zaken goed regelt.

Het aftrekken van studiekosten is voor veel studenten geen mogelijkheid. Je moet namelijk de ontvangen beurs en de drempel van de gemaakte kosten aftrekken. Wanneer je dus 12 maanden een uitwonende beurs ontvangt dan is er pas een aftrekmogelijkheid wanneer jij meer dan 12*230+500=€3270 aan studiekosten hebt gemaakt.
hoe zit dat met die studiekosten nou precies? als je boven de 500 euro + stufi (in mijn geval zo'n 1000 e ofzo :p) als inkomen hebt kan je je studiekosten van je belastbare inkomen aftrekken ofzo?
waar komt die 32% dan vandaan die iemand hier eerder noemde?

ik ben echt een complete belastingnoob :+

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2006 16:15 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 17:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 16:12:
[...]

hoe zit dat met die studiekosten nou precies? alles wat je boven de 500 euro + stufi (in mijn geval zo'n 1000 e ofzo :p) als inkomen hebt kan je je studiekosten van je belastbare inkomen aftrekken ofzo?
waar komt die 32% dan vandaan die iemand hier eerder noemde?

ik ben echt een complete belastingnoob :+
Uhm, nee, al je studiekosten min de 500 euro drempel en min je studiefinanciering kan je aftrekken van je inkomen.

[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 06-05-2006 16:15 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

doe je dat dan aan het einde van het jaar? die heffingskorting van eerder wordt toch al "automatisch" toegepast?
En hoe zit dat voor de hierboven genoemde "arbeidskorting" (gaat dat vanzelf? of moet je dat zelf aangeven bij je T-biljet ofzo?)
Vind dit interessant! moet nu helaas werken ;)
Orion84 schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 16:14:
[...]

Uhm, nee, al je studiekosten min de 500 euro drempel en min je studiefinanciering kan je aftrekken van je inkomen.
ja dat bedoelde ik ook :) vraag me nog steeds af waar die 32% vandaan komt.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2006 16:18 ]

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Verwijderd schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 16:17:
doe je dat dan aan het einde van het jaar? die heffingskorting van eerder wordt toch al "automatisch" toegepast?
En hoe zit dat voor de hierboven genoemde "arbeidskorting" (gaat dat vanzelf? of moet je dat zelf aangeven bij je T-biljet ofzo?)
Vind dit interessant! moet nu helaas werken ;)

[...]

ja dat bedoelde ik ook :) vraag me nog steeds af waar die 32% vandaan komt.
Die 32% is (ongeveer, kan ook 34 zijn) het belastingtarief in de eerste schijf. Voor elke 1000 euro die je dus van je bruto inkomen mag aftrekken, hou je 320 euro belastingvoordeel over. (Tot 17.000 bruto, daarboven begint ergens de 2e schijf)

[ Voor 3% gewijzigd door Pooh op 06-05-2006 17:39 ]

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 21:19
Is het niet zo dat HK maar voor 1 baantje geld? En dat ik deze spaarloonregeling volgend jaar dan misschien voor mijn tweede baantje kan gebruiken?

I see red pixels.

Verwijderd

Pooh schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 17:39:
[...]

Die 32% is (ongeveer, kan ook 34 zijn) het belastingtarief in de eerste schijf. Voor elke 1000 euro die je dus van je bruto inkomen mag aftrekken, hou je 320 euro belastingvoordeel over. (Tot 17.000 bruto, daarboven begint ergens de 2e schijf)
ah okay, dan bereken je dus je voordeel.
Ik begreep al niet wat die 32% te maken had in het sommetje van het bedrag dat je van je belastbaar inkomen mocht aftrekken in box 1.

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

wwwhizz schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 21:57:
Is het niet zo dat HK maar voor 1 baantje geld? En dat ik deze spaarloonregeling volgend jaar dan misschien voor mijn tweede baantje kan gebruiken?
De heffingskorting geldt voor 't totaal aan belasting dat je moet betalen. Maar je kunt hem op 2 manieren krijgen: doordat je hem het jaar daarop terugkrijgt (aanvragen met aangifte of T-biljet) of doordat je werkgever hem meteen verrekend met de in te houden loonheffing. Dat laatste mag slechts 1 werkgever tegelijk doen. (Maar wel meer achter elkaar in een jaar, want ze verrekenen per maand 1/12e)

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 20:17

ALH

Dit jaar wilde ik inderdaad meedoen met de spaarloonregeling als student zijnde met een bijbaan. Het moet echter precies in januari starten dus ik was te laat :(
Hou er rekening mee dat niet veel studenten 4 jaar of langer dezelfde bijbaan houden, ik weet niet hoe het zit als je na 2 jaar ontslag neemt?

Wat betreft het maximale bedrag wat je mag bijverdienen van de IB-groep, dit was in 2005 €10.461,-- dus het zal iets zijn gestegen voor 2006. Het gaat om een netto bedrag!

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

ALH schreef op maandag 08 mei 2006 @ 09:43:
Dit jaar wilde ik inderdaad meedoen met de spaarloonregeling als student zijnde met een bijbaan. Het moet echter precies in januari starten dus ik was te laat :(
Dat is een beperking van je werkgever, niet van de wet. Je mag elk moment instappen, alleen niet bij meer dan 1 werkgever in 1 jaar. Ook mag je elk willekeurig bedrag sparen, zolang je per jaar maar niet over die 613 euro uitkomt. Je kunt dus gewoon in december 613 euro laten storten, als je wilt.

• Stephane
het is uiteraard alleen nuttig voor studenten die daadwerkelijk belasting verschuldigd zijn. Dus inderdaad... het is een een extra aftrekpost van 600 euro, maar ik denk dat velen deze vergeten.

extra voordeel voor studenten is dat ze het direct weer mogen opnemen en zo zijn er wel meer voorbeelden.

Maar inderdaad, ik had er beter bij kunnen zetten wat je minimaal dient te verdienen.

Overigens zijn studiekosten pas af te trekken zodra je geen studiefinanciering in de vorm van een gift ontvangt.

Wat betreft de het maximum dat je mag verdienen... je mag ook 60000 netto op jaarbasis verdienen van de ib-groep, zolang je er maar voor zorgt dat je na 2 maanden je stu-fi stop zet ;) in januari kun je het vervolgens weer aanvragen.

Hoe dan ook, ik hoop toch stiekem iemand blij te hebben gemaakt met deze post... ik had mijn geinvesteerde 600 euro binnen 1 maand weer terug :)

• Stephane
ALH schreef op maandag 08 mei 2006 @ 09:43:
Hou er rekening mee dat niet veel studenten 4 jaar of langer dezelfde bijbaan houden, ik weet niet hoe het zit als je na 2 jaar ontslag neemt?

Wat betreft het maximale bedrag wat je mag bijverdienen van de IB-groep, dit was in 2005 €10.461,-- dus het zal iets zijn gestegen voor 2006. Het gaat om een netto bedrag!
Ik kreeg verschillende opties en mocht zelf bepalen wanneer en hoe veel ik wil betalen.
Ik koos voor het hele bedrag in 1 keer in maart van mijn salaris af te laten halen en het dit direct weer opgenomen. Heeft ook te maken met het feit dat ik binnenkort geen studiekosten meer maak (bijna klaar). Het is dus niet zo dat je in januari moet opgeven !

-edit- al ben je wel van je werkgever afhankelijk of hij dit wil !

[ Voor 4% gewijzigd door Stephane op 10-05-2006 11:16 ]

Pagina: 1