[dhcpd] Static IP-adres over vast én wireless

Pagina: 1
Acties:
  • 899 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JeRa
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-04-2025
Ik heb mijn LAN uitgebreid met een wireless access point en nu wil ik dat mijn laptop ook over wireless door de DHCP-server (Debian Sarge / dhcp3) wordt herkend en het IP-adres 10.0.0.250 stuurt. Mijn dhcpd.conf ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
host laptop {
        hardware ethernet 00:c0:9f:xx:xx:d2; # Ethernet
        fixed-address 10.0.0.250;
}

Als ik hier een extra regel 'hardware ethernet' met het hardware-adres van mijn wireless client bij zet, dan werkt alleen de laatste regel en wordt de eerste genegeerd. Hoe moet ik dit doen, want ik kan zo geen voorbeeldconfiguraties vinden waarbij zoiets gebeurt. Eigenlijk is dat ook logisch, maar in mijn geval zal wireless nooit tegelijk aanstaan met de vaste ethernetverbinding.

[ Voor 14% gewijzigd door JeRa op 05-05-2006 14:33 ]

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

uhm, ben ik nou zo dom of gaar van de hitte of stel jij je "vraag" tamelijk onduidelijk :)

| Hardcore - Terror |

• JeRa
Hellraizer schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 14:30:
uhm, ben ik nou zo dom of gaar van de hitte of stel jij je "vraag" tamelijk onduidelijk :)
Excuus, had een wat groter verhaal getypt en door een stomme fout (F5 aanraken) ben ik die kwijtgeraakt. In het nieuwe verhaal had ik dus per abuis aangenomen dat ik sommige dingen al had verteld :)

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-01 10:44
Op zich een rare config. Maar waarom niet gewoon je flaptop met een statisch ip instellen als je het zo wilt? Denk niet dat dhcpd dit zo doet, omdat het ip conflicten kan gaan opleveren.

Facebook :: Twitter :: PSN

• JeRa
riotrick schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 14:32:
Op zich een rare config. Maar waarom niet gewoon je flaptop met een statisch ip instellen als je het zo wilt?
Omdat ik op andere plekken een dynamisch IP-adres wil krijgen.
Denk niet dat dhcpd dit zo doet, omdat het ip conflicten kan gaan opleveren.
dhcpd controleert met een ICMP of een IP-adres nog in gebruik is, bij geen respons wordt de lease vrijgegeven. Dit is dus geen probleem omdat, zoals ik al zei, ik nooit wireless en de vaste verbinding tegelijk aan zal hebben staan :)

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-01 16:59

charlie

?*?

Ik vrees dat dit sowieso niet gaat werken.
Jij zegt wel dat je nooit tegelijk kabel en wireless gaat gebruiken, maar in de praktijk kan het toch gebeuren, en dan zit je dhcp server met een probleem...

Kan je één van beide adaptors geen vast ip geven?

• JeRa
Charlie23 schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 14:35:
Ik vrees dat dit sowieso niet gaat werken.
Jij zegt wel dat je nooit tegelijk kabel en wireless gaat gebruiken, maar in de praktijk kan het toch gebeuren, en dan zit je dhcp server met een probleem...
In de praktijk is mijn LAN zo ingericht dat dit echt niet gaat gebeuren. Geloof me. En zelfs al zou het gebeuren, dan is het geen ramp. Geen exploderende servers oid. ;)
Kan je één van beide adaptors geen vast ip geven?
Nee.

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
host laptop {
}
host laptop-wireless {
        hardware ethernet <wifi-mac-address>; # Wireless
}

Dit al geprobeerd?

Mistakes are proof that you are trying...

• JeRa
Seth4Chaos schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 14:39:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
host laptop {
}
host laptop-wireless {
        hardware ethernet <wifi-mac-address>; # Wireless
}

Dit al geprobeerd?
Dat deed de truuk :) jammer alleen dat ik er een aparte host voor moet aanmaken, want simpel gezien is het dezelfde machine natuurlijk. Tnx :)

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

dat is zo, maar het gaat natuurlijk om 2 fysiek vercshillende zaken :)

mss een domme opmerking maar kom je niet in de knel met je leasetijd als je overstapt van cable > wlan ?

/me heeft het warm :)

| Hardcore - Terror |

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-01 10:44
Overigens wordt zelfs een machine met 2 os'en erop (1 mac adres dus) door de dhcp daemon ook al als 2 verschillende clients gezien.

Facebook :: Twitter :: PSN

• JeRa
Hellraizer schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 14:45:
mss een domme opmerking maar kom je niet in de knel met je leasetijd als je overstapt van cable > wlan ?
Dat moet ik nog gaan uitproberen want het is zeker een goed punt ;) maar ik hoop, omdat beide leases 'vast' gedefiniëerd zijn in dhcpd.conf, dat de dhcpd server zo slim is om de lease vrij te geven :)

[ Voor 5% gewijzigd door JeRa op 05-05-2006 14:52 ]

• JeRa
riotrick schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 14:49:
Overigens wordt zelfs een machine met 2 os'en erop (1 mac adres dus) door de dhcp daemon ook al als 2 verschillende clients gezien.
Nee hoor, dat ligt maar net aan wat je naar de DHCP-server stuurt en wat de DHCP-server aan criteria neemt om te bepalen welk IP-adres uitgedeeld moet worden.

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

JeRa schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 14:51:
[...]Nee hoor, dat ligt maar net aan wat je naar de DHCP-server stuurt en wat de DHCP-server aan criteria neemt om te bepalen welk IP-adres uitgedeeld moet worden.
Volgens mij begrijp je het niet helemaal.
Het enige wat een DHCP server interesseert is een mac adres. Met dynamic-dns wordt er ook nog naar de computernaam gekeken maar dat gaat eigenlijk al verder dan dhcp.
het enige wat dhcp binnenkrijgt is ook het mac adres. Je 'stuurt' dus helemaal niets naar die dhcp server behalve je mac-adres en je 'kan' ook niets anders sturen.
De DHCp server is ingericht, en daar doet een client niks anders mee dan data van ontvangen als een ip adres, dns servers, gateway en wins-adres.

• JeRa
possamai schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 16:10:
[...]
Volgens mij begrijp je het niet helemaal.
Het enige wat een DHCP server interesseert is een mac adres. Met dynamic-dns wordt er ook nog naar de computernaam gekeken maar dat gaat eigenlijk al verder dan dhcp.
het enige wat dhcp binnenkrijgt is ook het mac adres. Je 'stuurt' dus helemaal niets naar die dhcp server behalve je mac-adres en je 'kan' ook niets anders sturen.
De DHCp server is ingericht, en daar doet een client niks anders mee dan data van ontvangen als een ip adres, dns servers, gateway en wins-adres.
Dat weet ik ook allemaal wel; maar wat heeft dit te maken met de reactie op dat een DHCP-server twee OS'en met één netwerkkaart (zelfde mac-adres) als verschillend ziet?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is niet zo. DHCPd ziet maar twee dingen: MAC-adressen en de 'DHCP Client ID' waarde. Die laatste kan eventueel wel verschillen tussen OSsen, maar is meestal leeg.

Echter waarom je twee verschillende IP-adressen toegewezen kunt krijgen komt doordat de dhcp clients zelf ook hun leases cachen, en bij het opstarten verzoeken om de vorige lease nog eens te krijgen. De DHCP server geeft daar gewoon gehoor aan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1