Toon posts:

f/16 Sunny Rule Fuji S5600

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs kwam ik deze site tegen http://www.fredparker.com/ultexp1.htm waar een goede uitleg wordt gegeven hoe je zelf je sluitertijd en diafragma kan bepalen.

Vooral het stukje over de f/16 sunny rule vind ik zeer interessant.

Nu ben ik dit vandaag even gaan uitproberen met mijn camera's.
Vanochtend was het volgens mij zonnig genoeg voor de f/16 regel.

1. Pentax SP500 (35mm Film).
Sluitertijd op 1/125 en diafragma op f/16. En idd de spotmeter in de camera gaf een kleine overbelichting aan. Vervolgens nog even op 1/500 en f/8 en idd weer dezelfde waarde als met 1/125 en f/16.

2. Fuji S5600 (Digitaal).
De S5600 gaat niet verder dan f/8 dus ingesteld op 1/500 en f/8 en ISO 100. He, een zwaar onderbelichte foto. Nog een andere f waarde geprobeerd met bijbehorende sluitertijd en precies hetzelfde.

Ok dacht ik. Het werkt dus niet voor digitale camera's. Toch nog even proberen met mijn Canon S30.

3. Canon Powershot S30 (Digitaal).
De Canon gaat ook niet verder dan f/8. Dus ingesteld op 1/500 en f/8 en ISO 100. He, de foto is perfect belicht. Nog even een andere f waarde geprobeerd met bijbehorende sluitertijd en ook dan perfect belichte foto's.

Ik vind het vreemd dat de gevoeligheid van de Fuji zo anders is. Voor een goede belichting zoals met de Canon moet ik de Fuji op 1/125 en f/8 instellen.

Zijn er mensen die dit met een S5600 kunnen reproduceren? Of met een andere digitale camera?

Of is de sensor van de Fuji misschien niet goed?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2006 14:21 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
(Onderstaande allemaal even aangenomen dat je de gevoeligheid op de Pentax goed had ingesteld.)

Bij digicams komt het wel eens voor dat de gespecificeerde gevoeligheid in werkelijkheid niet klopt. Zo schijnt bijvoorbeeld de ISO1600 van een EOS20d in werkelijkheid ergens rond de 2300 te zitten.

Echter, over de situatie die je hier omschrijft, is echter weinig zinnigs te zeggen. Je Pentax spotmeter gaf weliswaar (ongeveer) correcte belichting aan, maar waar heb je dan op gemeten? De lichtmeter in je Fuji is, als ik me niet vergis, een of ander matrix-meetsysteem of een center-weighted meter die heel andere resultaten kan geven dan een spotmeter. Met een spotmeter meet je een klein stukje van je compositie (iets tussen 2,5% en 5% van je zoekerbeeld), terwijl een center-weighted meter de helderheid van het hele beeld meet met extra nadruk op het midden. Een matrix-meter meet op verschillende punten en berekent dan met een voorgeprogrammeerd algoritme een 'correcte' belichting. Het probleem kan dus al zitten in het meten van het geheel.

Een derde issue kan de in-camera nabewerking zijn. De Canon zal wellicht iets anders nabewerken (bv. schaduwpartijen wat meer optrekken) dan de Fuji (die misschien juist highlights naar beneden haalt). Dit soort 'workarounds' worden ontwikkeld om te voorkomen dat mensen zonder fotografie-ervaring gaan klagen dat hun camera niet goed is als ze een keer een compositie schieten met een helderheidsverschil van een stop of 8 en dan een goed belichte zonsondergang krijgen maar een hopeloos zwart dichtgelopen omaatje op de voorgrond.

Ik houd het op een combinatie van de drie bovenstaande factoren. Overigens, als je beschikt over drie camera's met alledrie een prima bruikbare lichtmeter, waarom zou je dan gaan otteren met een sunny/16 regel?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet op iets specifieks gemeten. Gewoon een stuk landschap, geen zoom en focus op oneindig.

De camera's heb ik op hetzelfde stukje landschap gericht. Wat betreft de meting kan ik me voorstellen dat de pentax op een andere manier meet. Maar de S5600 en S30 zijn allebei compact camera's.
De Pentax gaf een kleine + aan met meten, de Canon gaf 0 en soms een 1/3 + aan. De meter van de S5600 gaf op het scherm al een vette - aan. Dus het zal niet aan de nabewerking liggen.

Het lijkt er dus op, zoals je al aangeeft, dat ISO 100 op de Fuji geen ISO 100 is. De Canon heeft blijkbaar een betere benadering van ISO 100.

Wat betreft het otteren. Ik vind het een interessante les. Ik heb namelijk een paar oude camera's met zeer goede lenzen. Deze hebben geen lichtmeter. Als ik deze techniek beheers kan ik daar ook een goed belichting mee bereiken. Ook ben ik lang niet altijd tevreden met de lichtmeters in de digitale compactcamera's. Dus vandaar.

• koraks
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 14:48:
Ik heb niet op iets specifieks gemeten. Gewoon een stuk landschap, geen zoom en focus op oneindig.
Met een spotmeter meet je altijd op iets specifieks, daarom is het een spotmeter ;)
Het lijkt er dus op, zoals je al aangeeft, dat ISO 100 op de Fuji geen ISO 100 is. De Canon heeft blijkbaar een betere benadering van ISO 100.
Zolang de compositie precies hetzelfde is, dan zou dat inderdaad de logische conclusie zijn. Een verschil van meer dan anderhalve stop (wat ik uit je beschrijving opmaak) is alleen wel héél erg off-scale.
Wat betreft het otteren. Ik vind het een interessante les. Ik heb namelijk een paar oude camera's met zeer goede lenzen. Deze hebben geen lichtmeter. Als ik deze techniek beheers kan ik daar ook een goed belichting mee bereiken. Ook ben ik lang niet altijd tevreden met de lichtmeters in de digitale compactcamera's. Dus vandaar.
Tsja, lijkt erg leuk en ik denk dat het tot op zekere hoogte ook wel nuttig is om iets te weten van lichtmeet-theorie, maar verwacht niet dat je straks consequent goed kan belichten met alleen de sunny/16 regel. Met negatieffilm zal het nog wel gaan als je eenmaal veel ervaring hebt opgebouwd, maar met dia's ga je onvermijdelijk tegen problemen aanlopen.

Uit pure nieuwsgiergheid: wat voor oud spul heb je nog liggen?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info.

Ik ga nog wel wat experimenteren met de instellingen van de Fuji en Canon onder verschillende omstandigheden.

Op dit moment heb ik de volgende camera's (de meeste moeten gerestaureerd worden):

- Agfa Silette
- Ilford Sportsman
- Canon Canonet
- Yashica Minister
- Asahi Pentax SP500 (met een verborgen 1/1000 sluitertijd: http://www.photoethnograp...entaxSP500.html~mainFrame )
- Pentor Super TL
- Mamiya M AutoFocus

• pol parasol
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-02-2024
Een pentax SP500 heeft GEEN spotmeter...

• koraks
  • Niet online
Leuk spul, die 'Mamiya M' is een 645AF neem ik aan? Da's wel een mooi apparaat, zeker als je er een paar leuke objectieven bij hebt! Zeker de moeite waard om daar eens wat mee te doen!
pol parasol schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 16:25:
Een pentax SP500 heeft GEEN spotmeter...
Klopt, verwarrend genoeg heet ie wel 'spotmatic'. Wil nog wel eens voor verwarring zorgen. Voor zover ik weet heeft ie ook gewoon center-weighted metering.

[ Voor 54% gewijzigd door koraks op 05-05-2006 16:29 ]

• pol parasol
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-02-2024
Klopt, ja, center-weighted.

@mdd:
voor een 35mm camera meetresultaten opgeven zonder de ISO van de gebruikte film te vermelden heeft weinig zin...

Verwijderd

Topicstarter
Ok.

Het is geen Mamiya 645 helaas. Het is een compactcamera, redelijk onbekend van Mamiya.

Maar ja, ik heb zat te experimenteren met de verschillende camera's.

De Minister ga ik als eerste repareren / restaureren.

Verwijderd

Topicstarter
pol parasol schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 16:34:
Klopt, ja, center-weighted.

@mdd:
voor een 35mm camera meetresultaten opgeven zonder de ISO van de gebruikte film te vermelden heeft weinig zin...
Als het goed is had ik de SP500 ook op ISO 100 ingesteld.

Maar ik ga van het weekend nog even experimenteren. De digicam's hebben uit mijn hoofd 3 instelbare soorten lichtmeting. Ik ga daar wel ff mee spelen, kijken of dat nog verandering geeft.

• koraks
  • Niet online
Ik ben benieuwd naar de restauratie van die oude beestjes! Ik heb geen idee hoe ze optisch zijn, misschien leuk om eens een paar samples te posten tegen de tijd dat ze weer in goede conditie zijn?
Pagina: 1