Toon posts:

Kan ik hier mee starten?

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb afgelopen koninginnedag een camera op de kop getikt met een lens. Ik ben nieuw op het gebied van fotografie, dat wil zeggen ik ben gek op foto's maar heb nog nooit het lef gehad om ze zelf ook te gaan maken als hobby.

Ik vroeg me af of ik een miskoop heb gedaan of een mazzeltje heb gehad.

Ik heb 75€ betaald voor:

Canon 30 EOS (met iets wat focust waar ik heen kijk)
Sigma lens 20-80 (iets in die trend. zit op mijn werk en weet het niet zeker)

Eerste foto's heb ik vanavond terug.

Ik hoop dat ik nog wat kan leren op het forum!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
zeker :)

Is een leuke combi alleen wel met rolletje (weet niet of je dat ook bedoelde)

Heeft ook een computer!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:34
Voor 75 euro heb je zeker geen miskoop gedaan als het apparaat goed werkt en de lens niet bekrast is o.i.d.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

hangt van de conditie af he. Op de rommelmarkt vindt je soms aardig dingen!

Het is natuurlijk wel niet digitaal maar dat kan ook een voordeel zijn... sommige zweren bij analoog!

There is no place like ::1

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Digitaal vs oldskool versie? ;)

specs

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Met een EOS 30 heb je een geile camera hoor :) Daar kun je behoorlijk mee uit de voeten. De Sigma zal mogelijk een eenvoudige lens zijn maar om mee te beginnen zal het heel niet verkeerd zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Het is idd een analoge camera.

Hij maakte foto's, rolletje vol geschoten, rolde weer terug. Nu hopen dat de camera het goed doet. Ik heb deze echt op eigen ricico gekocht.

Ik wilde eigenlijk een digi SLR maar ik bedacht ik ben een beginner en met deze leer ik waarschijnlijk meer dan klick ... delete ect. En het is nu een stuk goedkoper.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
€ 75 voor een goed werkende EOS30 is een koopje. Dat 28-80 (want dat is het ws.) objectief is prima om mee te beginnen, maar heeft amper financiële waarde. Hoe dan ook is het zo wel een prima startersset die je naar hartelust met objectieven en (digitale) bodies kunt uitbreiden!

Verwijderd

Topicstarter
Het was een rommelmarkt in rottedam op Koninginnedag. Hij vroeg er eerst wat meer voor, maar blijkbaar had hij geld nodig..

Verwijderd

Lijkt me een prima setje om mee te beginnen (voor 75 euro)!
En het is een uitstekend setje denk ik om uit te breiden, evt. op termijn naar dSLR.
(Tweedehands aankopen zijn meestal voor eigen risico)
Succes ermee, wellicht tot een meet! :+

Verwijderd

Topicstarter
Leuk om direct zoveel reacties te krijgen!
Ik wil zeker wel een keer naar een meet komen! Ik heb intresse in macro fotografie en hoop daar wat advies over te krijgen qua lenzen. Die dingen zijn best nog prijzig.

• koraks
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 14:50:
Ik heb intresse in macro fotografie en hoop daar wat advies over te krijgen qua lenzen. Die dingen zijn best nog prijzig.
De 28-80 die je nu hebt, is amper geschikt voor macrowerk. De goedkoopste oplossing om eens wat aan te modderen met macro is de aanschaf van een voorzetlensje en/of een setje tussenringen. Een voorzetlens is een lensje wat je op je bestaande objectief kan schroeven. Ze zijn verkrijgbaar in smaken van +1 tot +10 dioptrie. Een lensje van +3 geeft je al aardig wat mogelijkheden en kost niet de hoofdprijs.

Tussenringen plaats je tussen een bestaand objectief de camera. Ze verleggen de focusrange van het objectief naar een gebied dichterbij de lens; je kunt dus veel dichterbij scherpstellen.

Voor zowel voorzetlenzen als tussenringen geldt dat op het moment dat je ze gebruikt, je niet meer op oneindig kan focussen, maar daar kom je vanzelf wel achter :)

Deze pagina geeft wat meer uitleg over macrofotografie: http://www.photo.net/learn/macro/
Met wat googlen kun je tientallen pagina's vinden waarin de ins en outs van macrofotografie uitgebreid worden uitgelegd. Enjoy!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de Info!
Dan heb ik van het weekend wat te lezen.
Ik zal kijken of ik vanavond een van de foto's kan inscannen ben benieuwd wat jullie er van vinden :D

Oh mijn vriendin heeft net een Tamron lens gekregen van haar oom!!! Dat is ff lekker scoren!! ze had het over 80-200. <-- ga ik ook ff info over zoeken, weet niet of ik er blij van moet worden

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2006 15:41 . Reden: Avy heeft een lens gekregen!!! ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 15:35:
Thanks voor de Info!
Dan heb ik van het weekend wat te lezen.
Ik zal kijken of ik vanavond een van de foto's kan inscannen ben benieuwd wat jullie er van vinden :D

Oh mijn vriendin heeft net een Tamron lens gekregen van haar oom!!! Dat is ff lekker scoren!! ze had het over 80-200. <-- ga ik ook ff info over zoeken, weet niet of ik er blij van moet worden
Alles is meegenomen :p
Gewoon mee aan de slag gaan! ;)

(Ben zelf toen ik met SLR begon, begonnen met een 28-85mm lens en een 50-135mm lens)

• koraks
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 15:35:
Tamron 80-200 ken ik niet, of het moet een Adaptall lens zijn, maar een Adaptall ring voor je EOS ga je waarschijnlijk niet vinden. Been there, done that ;)

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

€75 is ongeveer de helft van een gangbare prijs voor een in goede staat verkerende EOS30, dus dat zit wel goed. :)

Verwijderd

koraks schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 16:31:
[...]

Tamron 80-200 ken ik niet, of het moet een Adaptall lens zijn, maar een Adaptall ring voor je EOS ga je waarschijnlijk niet vinden. Been there, done that ;)
Mmmm... raar... ZelfS niet bij Tamron?

Tamron maakt toch ook Canon/EOS-mount objectieven?

• koraks
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 22:25:
[...]
Mmmm... raar... ZelfS niet bij Tamron?
Tamron is de enige die Adaptall converters maakt. Adaptall is dan ook een systeem van Tamron waarmee je dezelfde lenzen d.m.v. een converter kan gebruiken op Praktica, Mamiya, Eos, Nikon, enz. Zelf heb ik een tijdje een Tamron Adaptall 90mm/2.5 (ja, 2.5, niet 2.8; dit is de voorloper) SP macro gebruikt op een Mamiya ZM. Ook heb ik een zeer matige Tamron Adaptall 70-210 zoom, maar die is echt bagger. Hoe dan ook, vandaar dat ik een klein beetje thuis ben in het Adaptall systeem van Tamron.
Tamron maakt toch ook Canon/EOS-mount objectieven?
Ja, maar Adaptall is weer een heel ander beestje. Google er maar eens op. Bij mijn weten heeft er nooit een echte Tamron EF 80-200 bestaan, alleen een Adaptall 80-200/2.8 (manual focus zoals alle Adaptalls), maar zoals gezegd is er niet of nauwelijks aan een Adaptall-EF converter te komen.

[ Voor 18% gewijzigd door koraks op 06-05-2006 12:30 ]

Verwijderd

koraks schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 12:28:
Tamron is de enige die Adaptall converters maakt. Adaptall is dan ook een systeem van Tamron waarmee je dezelfde lenzen d.m.v. een converter kan gebruiken op Praktica, Mamiya, Eos, Nikon, enz. Zelf heb ik een tijdje een Tamron Adaptall 90mm/2.5 (ja, 2.5, niet 2.8; dit is de voorloper) SP macro gebruikt op een Mamiya ZM. Ook heb ik een zeer matige Tamron Adaptall 70-210 zoom, maar die is echt bagger. Hoe dan ook, vandaar dat ik een klein beetje thuis ben in het Adaptall systeem van Tamron.

Ja, maar Adaptall is weer een heel ander beestje. Google er maar eens op. Bij mijn weten heeft er nooit een echte Tamron EF 80-200 bestaan, alleen een Adaptall 80-200/2.8 (manual focus zoals alle Adaptalls), maar zoals gezegd is er niet of nauwelijks aan een Adaptall-EF converter te komen.
Jupz... had al gekeken... wel ergens 1 gezien... (weet niet meer waar) Maar inderdaad... moeilijk aan te komen sinds Tamron gestopt was.

Ben blij dat ik geen Canon heb... :p Tamron heb ik ook maar 1 objectief van en die is gewoon in de mount van mijn cams :p Scheelt weer. Maar ik ken t principe hoor :)
Pagina: 1