Snel multitasking systeem - goede keuze

Pagina: 1
Acties:

• Drosera
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 19:28
Hallo,

Ik ben een config aan het uitzoeken voor een pc die onder de noemer alleskunner valt. Ik heb al heel wat sites doorlezen, en kom tot onderstaande configuratie voor volgende eisen:

-alleskunner: ik ben geen die-hard gamer, en hoef zeker niet de hoogste frps, maar de boel moet wel nog vlot lopen. Daarnaast rip ik regelmatig een cd/dvd-tje, en hou ervan dat dit snel en op de achtergrond gebeurt, terwijl er nog enkele wordbestanden en wat surfvensters openstaan, of terwijl ik een DVD kijk. Ook pakketen als Ideas, CAD, ... moeten losjes kunnen draaien. Dus ik zoek een goede comco tussen grafische en rekenkracht.

-stil: ik slaap in dezelfde ruimte als de pc staat, en wil hem absoluut niet horen wanneer hij enkel simpele taakjes moet doen als winamp of dergelijke. op vollast besef ik dat die eis wat moeilijker ligt. Vandaar ook de keuze van kast en voeding, samen met een extra fancontroller.

-stabiel en vlot: hiermee bedoel ik dat, hoe snel het ding ook is, als niet alles vlotjes en zonder veel hang-ups gebeurt, het al niet meer hoeft. Dus geen overklocking of zo (ken daar trouwens lang niet veel van).

-toekomstgericht: ik wil minstens enkele (2 a 3) jaren verder kunnen met het mobo en de cpu. Liefst had ik ook gezien dat het mobo een volgende generatie cpu's ondersteunt. De gpu is niet de snelste, dus die kan eventueel vroeger vervangen worden.Vandaar ook de prijsbewuste keuze. Kast en voeding moeten ook een upgrade of 3 van het systeem kunnen overleven.

Budget: Max rond de €1400

Welk systeem had ik in gedachte:

-CPU: AMD Athlon X2 4200+: wat betreft prijs nog zeer goed, en als ik het goed heb presteert hij iets beter dan de Intel D840.
-Mobo: ASUS A8N sli
-Ram: 2 x Apacer 1024MB DDR400 - Value CL3 LFT
-GPU: MSI Geforce 6600GT 128MB
-HD: Seagate barracuda 7200.9 200GB/8mb SATA II
-Case: Antec performance P180
-PSU: Seasonic S12 430W ultrasilent
-Extra cooling: cpu - Arctic Freezer 64 pro
gpu - Arctic silencer 6
-Fancontroller: AKASA FAN Controller AK-FC-03 (past deze nog in de p180 met gesloten deurtje?)
-DVD: NECND4550

Alvast bedankt voor de reacties

Bij opstellen van dit alles heb ik gebruik gemaakt van de search, silent pc review, toms hardware en nog enkele andere.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-02 17:07
Grafische kaart zou je denk ik beter voor een 7600 of een x1600 kunnen gaan, niet veel duurder maar wel een stuk sneller en wat moderner weer.

processor upgraden zal sowieso moeilijk worden, binnenkort wordt socket 939 uitgefaseerd maar het is de vraag of jij daar veel last van zult hebben. Een X2 4200+ is al een snelle processor. Als je daadwerkelijk ooit wil gaan upgraden hou er dan wel rekening mee dat het niet beperkt blijft bij een processor maar ook het moederbord en het geheugen zal moeten worden vervangen.

Als je geen echte gamer bent zou ik niet voor een SLI moederbord gaan, de kans dat je er ooit 2 dezelfde kaarten in gaat zetten lijkte me vrij klein.

Neem bij voorkeur een grafische kaart welke van zichzelf al passief of stil gekoeld is, dan hoef je naderhand niet meer te gaan knutselen en heb je garantie op het geheel en niet apart op de koeler en apart op de grafische kaart.

Voor de rest heb ik eigenlijk geen echte op of aanmerkingen, misschien een optie om 2 kleinere harddisks in RAID0 te draaien?

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

GH45T schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 12:50:
Als je geen echte gamer bent zou ik niet voor een SLI moederbord gaan, de kans dat je er ooit 2 dezelfde kaarten in gaat zetten lijkte me vrij klein.
En bovendien geef je aan dat je graag een stil (dus van zichzelf koel) systeem hebt. Dan is een Ati chipset een betere keuze (met alle andere componenten hetzelfde, trekt een systeem met Ati Xpress mobo ongeveer 30W minder dan een met een nForce4 mobo, volgens TechReport).

Verder denk ik dat de P180 kast misschien wel te heftig is voor dit systeem? Zoveel koeling zal je ook weer niet nodig hebben. Je kan bijvoorbeeld de P150 overwegen. Scheelt ook geld.

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Als je voor stilte gaat zou ik de ASUS 6600GT Silencer nemen.

Edit: Specs van deze kaart.

[ Voor 35% gewijzigd door Marck21 op 05-05-2006 13:29 ]

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:04
John_Glenn schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 13:21:
[...]

En bovendien geef je aan dat je graag een stil (dus van zichzelf koel) systeem hebt. Dan is een Ati chipset een betere keuze (met alle andere componenten hetzelfde, trekt een systeem met Ati Xpress mobo ongeveer 30W minder dan een met een nForce4 mobo, volgens TechReport).
Ik ken het artikel, daar worden een A8R32-MVP en A8N32-SLI met elkaar vergeleken en is het verschil idle inderdaad 30W. Maar weet dat er ook 25~30W verschil zit tussen een A8N-SLI Premium en A8N32-SLI Deluxe (de nForce4 SLI X16 chipset is een stroomvreter). Dus in het geval van de topicstarter z'n keuze maakt het niet echt uit :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Drosera
Hey, bedankt voor de nuttige reacties. Zeker ivm die passief gekoelde grafische kaart/ andere gpu keuze. Hoewel ik op tomshardware de gpu vergelijker heb gebruikt, ben ik wel niet zeker of die X1600 nu zoveel beter is? In sommige benchmarks scoort ze beter, in andere dan weer niet...

Een nieuwe optie zou deze kaart zijn: Asus ATi Radeon X1600XT Silent PCI-E 256Mb VIVO. Nog steeds redelijke geprijsd, passief gekoeld, en zou dus iets beter moeten zijn dan de 6600GT. Echter, als ik het goed heb heeft deze geen dual DVI? (Niet dat dat echt een bezwaar hoeft te zijn)

Dan moet ik dus ook wel een nieuw mobo gaan erbij kiezen. Ik koos deels voor de 6600 omdat de nvdia nForce4 chipset nog steeds zeer lovende kritieken krijgt.... Welk zou een goed alternatief zijn voor ati? De Xpres 200? kostprijs van het mobo heb ik liever niet boven de €150.

Wat betreft de kast: idd, op zich is het een nogal grote toren, met te veel ruimte voor wat ik er 'maar ga inzetten'. 2 Redenen om toch de P180 te kiezen: naar de toekomst toe wil ik zeker nog enkele HD kunnen bijsteken, en hoe ruimer de kast, hoe makkelijker het cablemanagement. Ook hou ik enorm van de mogelijkheid om de voeding in een aparte zone te plaatsen, onderaan in de kast. Dit kan bij de andere niet.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-02 12:28
Je zal echt wel RAID0 willen in je PC, want de HDD is meestal de meest ergerlijke bottleneck. Kijk er eens naar, zie FAQ en ervaringen, het zal echt wel schelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Aangezien je een snel multitasking systeem wilt, zou ik voor 2 of meer SATA-schijven in RAID0 gaan. De meeste apps worden hierdoor al 2 keer zo snel geladen en Windows reageert dan toch wel een stuk sneller.

[ Voor 4% gewijzigd door Rhannie op 06-05-2006 12:05 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Voor echt rekenkracht (daar komt CAD en dvd's rippen enzo toch op neer) pak je beter een Intel 900 serie. Ik heb nu zelf een x2 4400 staan, en een P4 3000 prescott, en puur op rekenkracht, dus met je dvd's encoden win je met een x2 niet eens zo extreem veel op een ordinair P4'tje (gaat maar 30% sneller ongeveer).
Een 900 serie zal wel meer dan 30% sneller gaan dan de prescott's, dus als ik opnieuw zou moeten kopen is de keuze rap gemaakt.

(Trouwens geen asus a8r-MVP kopen, ik zit op dat moederbord, het heeft 3 maanden miserie 1ste klas geweest, en nu met een nieuwe bios draait het. Meer kan ik er niet over zeggen, de stabiliteit blijft gewoon belabberd. Is deze week trouwens nog een topic langsgekomen van en a8r met problemen, en een vriend van me heeft hetzelfde bord, ook instabiel draaiend... De A8R32 heeft een andere chipset, dus die draait misschien goed, maar hun ati-instappertje trekt op niets)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Als het qua koeling stil moet zou ik gaan kijken naar Zalman koelers of anders een Arctic Freezer64.
Papst fans als casefans, videokaart voorzien van een een Zalman oplossing (Tostirooster model of een VF900), hardeschijven in een 5.25 disk enclosure.
Daarnaast schijnt de Antec P180 kast lekker stil te zijn, dus dat is ook wel een aanrader.

Als je gek bent op multitasking is een X2, Dualcore Opteron of Dual Opteron (2 fysieke CPU's dus, non-dualcore) ook wel een lekkere oplossing.
Volgens mij kan je met WinXP Pro niet meer dan 2 CPU's/Cores draaien, dus een DualCPU Dualcore oplossing lijkt me niet mogelijk, hoewel dat misschien nog net wel wat meer power oplevert in het multitasking gebeuren.

Misschien dat een dual monitor setup ook nog wel van pas komt. Als je veel multitaskt is veel desktopspace ook erg handig.
De meeste videokaarten hebben tegenwoordig wel 2x DVI of DVI+VGA uitgang, dus 2 schermen mag geen probleem zijn.
Als je een Ati videokaart neemt met een enkele uitgang, kan je ook nog een Matrox Dualhead2Go nemen om alsnog 2 schermen aan te kunnen sturen. (die kastjes schijnen niet te werken op nVidia kaarten)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Inplaats van de X1600XT kun je beter voor de 7600GT gaan, deze kan ook passief gekoeld worden, Intel Versus AMD lijkt me niet al te intressant.
Ik denk dat een AMD en een Intel zou voldoen met bijde hun voordelen, dat Intel beter in video redenering is valt ook echt wel mee en het is AMD die beter is in wetenschappelijke berekeningen.
Dus de X2 4200+ lijkt me een goede keuze, misschien zelfs downgraden naar een X2 3800+

Win XP Pro , kan tot 4 core's aansturen.
Win XP Home zit op 2 maximaal.
De meeste moderne kaarten hebben 2X DVI en daarbij een verloopstukje voor VGA.

Als CPU koeler lekker gaan voor de Zalman 9500 Cu of de 7700, je hoort ze in silent vrijwel niet.
Als HD gaan voor de Samsuns SpinPoint, als dit nog niet genoeg is kan je nexus HD Koelers kopen die de trillingen onderscheppen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2006 13:11 ]

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Een puntje voor de AMD X2 is dat die makkelijker geruisarm te koelen is... verder is het inderdaad niet zo'n groot punt.

Wat die fancontroller betreft in de startpost: er zijn een hoop moederborden met voldoende regelbare fanaansluitingen. Die kan je dan met een tool zoals Speedfan besturen. Vind ik eigenlijk een veel aantrekkelijker oplossing (goedkoper bovendien) dan een paar van die rare knoppen aan je kast, waar je dan weer zelf aan moet draaien als de boel warm wordt...

Verwijderd

Sommige moederborden (vb de Asussen met Qfan) kan je instellen in je bios hoe snel ze moeten draaien op welke temperaturen. Zo kan je vb instellen dat je CPU fan pas begint te draaien vanaf 45° en pas op full speed loopt op 60°, hetzelfde met je casefan. Voordeel is dat dat toch wel het geluidsniveau beperkt (ik draai mee op DPC en toch blijft mijn cpu-koeler hangen op een 1600a1700 toeren (met standaardkoelblok erop)
Fancontroller is dus niet echt nodig, maar je kan er hem evengoed bijnemen als het toch voor je betaald wordt...

• Drosera
Weerom bedankt voor de nuttige info.

Die 7600GT is wel een leuke kaart, en voor een leuke prijs :-). Volgens een bericht op de FP moet ze niet veel schelen met de X1800GTO, dus dan ga ik trg lekker voor het A8N sli moederbord. (Liefst sli, moest ik me ooit bedenken en wat meer grafische kracht nodig hebben). Heb op de site van asus nog niet direct een 'silent' versie gezien, dus zal die artic freezer er trg bij moeten.

Als cpu wil ik toch graag bij die athlon 4200 X2 blijven. Volgens wat ik op tom's hardware lees (in die cpu vergelijker) presteert de amd iets beter dan de intel. (Wel is de intel net in prijs gezakt, dus de 950D is idd een optie - maar voorlopig zegt het gevoel nog AMD. Spreek me rustig tegen als ik mis zit)

Dan, ivm RAID: hoewel ik het wel ken, en ook weet dat HD idd een serieuze bottleneck kan zijn, dacht ik dit (deels) op te lossen door genoeg geheugen te steken. Ook houd ik niet zo van RAID 0 omwille van de betrouwbaarheid. (Ik baseer dit wel op theoretische kennis, en niet op eigen ervaringen - dat is ook beetje het probleem - ik heb zelf geen ervaringen met RAID). Zou dan al 4 HD nodig hebben om en snel en veilig te werken. Op termijn wou ik wat snelheidswinst boeken door eventueel een raptor te steken. Zal me wat meer verdiepen in RAID, maar om niet boven m'n budget te gaan, is het voorlopig geen optie.

Die zalman 9XXX serie cooler is idd goed, maar volgens de best buy guide is de arctic freezer even goed, en veel goedkoper.

Die samsung spinpoints worden zeker overwogen, en de fancontroller vliegt eruit als dat moederbord regeling toestaat. (dadelijk eens uitvissen). Dual monitor is idd leuk (hang nu al aan m’n laptop een crt), maar een 19” tft moet ook volstaan. Weerom, het budget is niet onbeperkt.

De nieuwe config ziet er dus ongeveer zo uit:

-CPU: AMD Athlon X2 4200+: wat betreft prijs nog zeer goed, en als ik het goed heb presteert hij iets beter dan de Intel D840.
-Mobo: ASUS A8N sli
-Ram: 2 x Apacer 1024MB DDR400 - Value CL3 LFT
-GPU: Geforce 7600GT 256MB
-HD: Seagate barracuda 7200.9 200GB/8mb SATA II (worden eventueel samsungs)
-Case: Antec performance P180
-PSU: Seasonic S12 430W ultrasilent
-Extra cooling: cpu - Arctic Freezer 64 pro
gpu - Zalman VF900
-Fancontroller: AKASA FAN Controller AK-FC-03 (past deze nog in de p180 met gesloten deurtje?) Valt weg indien sturing via software kan. edit: kan dus
-DVD: NECND4550

[ Voor 4% gewijzigd door Drosera op 06-05-2006 15:53 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-02 17:07
Huh, op de Duitse Asus site staat de 7600 met passieve koeling wel en op de Nederlandse / USA site staat hij niet.

Maar goed, er is dus een EN7600GT SILENT en een EN7600GS Silent waarvan de GT sneller is.
Pricewatch linkjes:
7600GS met 256 MB
7600GS met 512 MB
7600GT met 256 MB
Dit zijn dus de passief gekoelde Asus kaarten :)

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Ik begrijp dat je niet in raid0 wilt draaien maar kijk dan eens naar een raptor schijf.
Hardeschijf is toch echt de bottleneck in nieuwe systemen en zo heb je direct wat extra performance
Meestal wordt gedacht dat een snelle processor helpt (zal wel wat) maar dat merk je meestal lang zoveel niet als een snelle hd.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Pagina: 1