DC-DC voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 1.727 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155031

Topicstarter
hallo, ik zou graag een DC-DC voeding bouwen voor in de auto. Dus de ingang is 12V van de battery, en de uitgangen dus de voltages die ik nodig heb voor de pc-componenten. enig idee hoe ik dit beste opbouw? ik wil geen extreme dingen zoals automatisch opstarten ofzo. Enkel voor de sinus mooi te houden en voltage-lijnen te bekomen.

ideeen?

mvg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 06:36

Atmoz

Techno!!

Dus je wilt eigenlijk een CAR-PC voeding zelf maken?
Ook met 3.3 volt en - 12 en + 12 enzo?
Dat is niet zo heel makkelijk hoor. Daar komt echt wat bij kijken.
Lijkt me veel makkelijker om een bestaande (bijvoorbeeld OPUS) CAR-PC voeding te kopen.

Hij moet ook nogal wat vermogen kunnen leveren. De 5 volt lijn heeft volgens mij wel zeker 10 tot 15 ampere ofzo.

Als je alleen een voeding wilt maken voor je PC componenten (en dan hoop ik dat je bedoeld HD, DVD, CD, etc) dan is het wat eenvoudiger... Daar heb je alleen 5 en 12 volt voor nodig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
atmoz schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 11:23:
Dus je wilt eigenlijk een CAR-PC voeding zelf maken?
Ook met 3.3 volt en - 12 en + 12 enzo?
Dat is niet zo heel makkelijk hoor. Daar komt echt wat bij kijken.
Lijkt me veel makkelijker om een bestaande (bijvoorbeeld OPUS) CAR-PC voeding te kopen.

Hij moet ook nogal wat vermogen kunnen leveren. De 5 volt lijn heeft volgens mij wel zeker 10 tot 15 ampere ofzo.

Als je alleen een voeding wilt maken voor je PC componenten (en dan hoop ik dat je bedoeld HD, DVD, CD, etc) dan is het wat eenvoudiger... Daar heb je alleen 5 en 12 volt voor nodig. ;)
en voor moederbord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Voor 5V: een 7805 (eventueel met een Tor voor extra stroom)
Voor 12V zou ik zeggen hetzelfde maar dan een 7812, het probleem is dan de drop-out, feit is wel dat een acuu van een auto vaak iets meer dan 12V geeft (eerder tegen de 13V), dus dan zou je nog een low-drop out 12V regulator kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 144949 schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 11:38:
Voor 5V: een 7805 (eventueel met een Tor voor extra stroom)
Voor 12V zou ik zeggen hetzelfde maar dan een 7812, het probleem is dan de drop-out, feit is wel dat een acuu van een auto vaak iets meer dan 12V geeft (eerder tegen de 13V), dus dan zou je nog een low-drop out 12V regulator kunnen gebruiken.
weet jij soms online schema's staan?

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/62
Dit is het principe waar je je op kan baseren.

Misschien is het nog het simpelste om een 12V DC -> 230V AC convertor aan te schaffen en daar gewoon een PSU aan te hangen.
Zoiets als dit: http://www.m-99.co.uk/Ele..._240v_mains_power_in.html

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 05-05-2006 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
met die 78xx ic's moet de in 3v hoger zijn dan uitgang. dus ik krijg 12v binnen maar er moet weer 12v uit eh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155031 schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 11:44:
met die 78xx ic's moet de in 3v hoger zijn dan uitgang. dus ik krijg 12v binnen maar er moet weer 12v uit eh...
Vandaar dat ik zei ;) :
Anoniem: 144949 schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 11:38:
Voor 12V zou ik zeggen hetzelfde maar dan een 7812, het probleem is dan de drop-out, feit is wel dat een acu van een auto vaak iets meer dan 12V geeft (eerder tegen de 13V), dus dan zou je nog een low-drop out 12V regulator kunnen gebruiken.
Icm een low drop-out regulator (heeft pakweg een drop-out van 0.1V) ipv een 7812 en een tor heeft een verlies van 0.7V), hierdoor moet je ingang maar pakweg een 0.8V hoger zijn dan de uitgang.
Mja maar gaat nog een nipte zijn, daarom misschien best gewoon een 12->220 zoals ik hierboven heb geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dus in feite best een ac-dc voeding bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DC->AC (met 12V->220V) met daaraan gewoon een computer PSU
Kopen lijkt me beter dan bouwen.

Dit is idd een optie, het zijn maar enkele ideetjes, het kan zijn dat er beter opties zijn (even afwachten op meer reacties van meerdere mensen in dit topic).

Wat de beste optie is, zal ook afhangen van hoeveel vermogen je wil, hoe stabiel en exact de voltages moeten zijn, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 02:18

M14

Wil je dit goed doen, dan moet je een geschakelde voeding bouwen (zoals een pc voeding dus). Geloof me, dat valt echt niet mee. Een vriend van me heeft zelf een geschakelde 12V voeding gebouwd, die iets van 100A kan leveren. Dat is een europrint vol electronica. Werkt opzich niet slecht, behalve dat er een bepaalde ruis opzit. Komt door storing in de schakeling zelf. Daar is ie nu al zeker een half jaar mee aan het experimenteren. En hier haalt ie de spanning uit 230V.

Om een voeding te bouwen die uit een spanning van +/- 12V een stabiele 12V, 5V, 3,3V, -12V, -5V, -3,3V, en wat er verder nog aan spanningen gebruikt wordt, te halen, dat is niet bepaald een middagje hobby'en.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
mij lijkt ook het probleem dat als je de accu zwaar bealst (gebeurt vrij vaak bij een auto) dat de spanningen dan gigantisch inzakken. dit zou je nog wel kunnne compenseren door flinke elco's te kunnne plaatsen

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soul_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-02-2024
hier heb je wat aan:
http://www.roshanindustries.com/mp3pumphouse/powersupply.htm

Ik heb zelf zo mk-4.1 setje gekocht tijdje terug dat je zelf moet solderen en dat is al een hele karwei.
maar is dan ook een super voeding met autom. shutdown enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64539

B_FORCE schreef op maandag 08 mei 2006 @ 22:35:
mij lijkt ook het probleem dat als je de accu zwaar bealst (gebeurt vrij vaak bij een auto) dat de spanningen dan gigantisch inzakken. dit zou je nog wel kunnne compenseren door flinke elco's te kunnne plaatsen
dat is te ondervangen door een inverter circuitje ervoor te zetten, ik heb een DC-DC converter ontworpen voor me boot en auto die kan zichzelf in een berijk van 7 tot en met 34 volt regelen.
achter deze inverter heb ik nog een aantal buck converters zitten voor de rest van me spanningen.
(5 / -5 / 3.3 )
ik heb daarnaast nog een uC zitten die de stroom over de kanalen in de gaten houdt.. voor de kortsluitveiligheid.
De microcontroller kan ook detecteren of het mobo wil dat deze voeding aan gaat (net zoals met een gewone pc) OF hij kan het mobo aanzetten.
tevens meet deze de voedings temperatuur en stuurt deze een fan aan naar gelang van de temp
als je wil kan ik wel het schema ff opsnorren

Ik zou ten STERKSTE afraden welke 78XX versie dan ook te gebruiken... je gaat naar mate je meer energie opneemt steeds meer warmte van de 78xx moeten verwerken.
bovendien kom je in de ellende met je -12

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 64539 op 09-05-2006 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
tevens kan het trouwens sowieso niet zo makkelijk via je auto accu, omdat volgens mij je voeidng (en moederbord zelf) de klok pusle van de wisselspanning gebruikt om wat dingen af te stellen, maar dat weet ik niet helemaal zeker :P

(-12 kan toch met de 79xx serie ? )

[ Voor 8% gewijzigd door B_FORCE op 09-05-2006 02:24 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64539

B_FORCE schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 02:23:
tevens kan het trouwens sowieso niet zo makkelijk via je auto accu, omdat volgens mij je voeidng (en moederbord zelf) de klok pusle van de wisselspanning gebruikt om wat dingen af te stellen, maar dat weet ik niet helemaal zeker :P
nee dat is onjuist , wat een geschakelde voeding doet in eerste instantie is de 230 omzetten in een gespiegelde DC spanning van 110 en -110 volt en die spanning gaan ze dan met 10 khz schakelen.
(-12 kan toch met de 79xx serie ? )
leg me maar uit hoe je dat doet :+
je heb dan op zn minst een spannings verschil van MINIMAAL 24 volt nodig al wil je uberhaubt ook nog 12 volt eruit kunnen halen.
en dan moet je je grond optillen tot 12 v

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 64539 op 09-05-2006 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Anoniem: 64539 schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 07:36:
[...]nee dat is onjuist , wat een geschakelde voeding doet in eerste instantie is de 230 omzetten in een gespiegelde DC spanning van 110 en -110 volt en die spanning gaan ze dan met 10 khz schakelen.[...]
Een smps richt eerst de netspanning gelijk naar 320V gelijkspanning (√2 * 230) die word vervolgens omgezet in een wisselspanning met een frequentie van ca. 50 - 150 kHz.
Die gaat dan een trafo in en daar worden dan (na weer gelijkrichting) +3,3 +5 +12 -12 enz. uit gehaald met aparte wikkelingen op de trafo.

Een smps voeden vanuit 12V boordspanning is erg lastig, omdat de variaties op die spanning veel te groot zijn.
Bij het starten zakt de 12V tot 8 - 10V, of nog lager als je accu in slechte conditie is. Bij het rijden (laden) is de spanning bijna 14V, en als je een oudere auto hebt kunnen daar nog stoorpieken tot meer dan 20V op staan van allerlei motoren (ruitenwisser, blowers enz). Om nog maar niet te spreken over de stoorpulsen van de ontsteking.

Kortom: ik zou het via een 12V -> 220V omvormer doen.

[ Voor 3% gewijzigd door joopv op 09-05-2006 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175534

joopv schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 11:04:
[...]
Dat werkt nog het beste ook oh ja let wel dat je geen goedkope van die dingen neemt want die trekt het totaal niet.

Let ook op de wattage van de voeding. Voor een car pc voldoet een 90 tot 150 Watt voeding. Ik heb zelf een P3 833MHZ 512MB Videokaart met TV out < Maar dat ga ik veranderen en gebruik maken van VGA uitgang. 40GB Laptop HDD met een vanaf IDE naar laptop connector ongeveer 10 euro kost dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

joopv schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 11:04:
[...]

Een smps richt eerst de netspanning gelijk naar 320V gelijkspanning (√2 * 230) die word vervolgens omgezet in een wisselspanning met een frequentie van ca. 50 - 150 kHz.
Die gaat dan een trafo in en daar worden dan (na weer gelijkrichting) +3,3 +5 +12 -12 enz. uit gehaald met aparte wikkelingen op de trafo.

Een smps voeden vanuit 12V boordspanning is erg lastig, omdat de variaties op die spanning veel te groot zijn.
Bij het starten zakt de 12V tot 8 - 10V, of nog lager als je accu in slechte conditie is. Bij het rijden (laden) is de spanning bijna 14V, en als je een oudere auto hebt kunnen daar nog stoorpieken tot meer dan 20V op staan van allerlei motoren (ruitenwisser, blowers enz). Om nog maar niet te spreken over de stoorpulsen van de ontsteking.

Je kunt makkelijk uit een 12V accu een hogere spanning halen dmv een step-up converter. Zelfde princiepe als jou verhaal, alleen gebruik je de inductie die de spoel / trafo opwekt als voedingsspanning. Die is namelijk veel hoger dan de spanning die je er in stopt. Zo kun je ook een -spanning maken.

O ja, er wordt bij een geschakelde voeding niet een wisselspanning gemaakt met een hoge frequentie, maar een blokgolf (pwm-gestuurd).

[ Voor 9% gewijzigd door M14 op 14-05-2006 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
O ja, er wordt bij een geschakelde voeding niet een wisselspanning gemaakt met een hoge frequentie, maar een blokgolf (pwm-gestuurd).
Natuurlijk. Maar een wisselspanning is niet per definitie een sinusvormige spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

joopv schreef op zondag 14 mei 2006 @ 20:21:
[...]
Natuurlijk. Maar een wisselspanning is niet per definitie een sinusvormige spanning.
Weet ik, maar is zowel positief als negatief. Dit gaat wel, maar is niet praktisch. Je moet, voor een beetje vermogen, schakelen met FET's / transistoren. Bij een wisselspanning heb je een altijd problemen met de omschakeling van positief naar negatief.

Daarbij kun je makkelijk een step-up/down convertor maken met een enkele FET die je laat schakelen dmv een pwm-aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 00:05
Mijn Via Epia C3 kwam met een 12V ingang en een externe adapter voor de 220V. Misschien is een voeding uit zo'n doosje een idee?

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 16:05
nee, denk het niet....

het hele probleem is dat de spanning van de auto niet precies 12 volt is... het kan veel hoger (13,8) en veel lager (?) zijn. Verder zakt hij in onder belasting. Dat kan die epiavoeding vast niet hebben

Kijk gebruik de GoT seach eens op "computer in auto".... je hebt veel voorgangers

U vraagt, wij antwoorden.

Pagina: 1