Toon posts:

ATI 9600XT keuzeprobleem!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Forummers,

ik wilde even jullie hulp vragen. Ik heb nu een AMD XP 2400 met 512 MB en een Ge-Force 4 MX 440 SE. Nu hoef ik jullie niet te vertellen dat die grafische kaart niet echt meer mee komt met de huidige standaard. Dat hoeft ook niet, MAAR ik wil wel fatsoenlijk games kunnen spelen. Sinds ik de computer heb(2003) heb ik altijd last van vastlopers gehad bij allerhande spellen als Half-life, Far Cry, Call of Duty, MOHAA, Unreal Tournament en Battlefield. Na wat rondvragen werd mij verteld dat het waarschijnlijk ligt aan het feit dat ik een MSI moederbord heb met daarop een Club 3D videokaart. Klopt dit dat door deze verschillende merken er zulke problemen kunnen ontstaan. (ik heb altijd alle drivers up-to-date, kaart niet overklokt, geen rare fratsen en draai WinXP) Ik ga namelijk een ATI Radeon 9600XT kopen en kan kiezen uit:

MSI 9600XT 128mb, euro 85,-
Sapphire 9600XT 256mb, euro 75,-

Het liefst zou ik gaan voor de Sapphire (er vanuitgaande dat 256mb werkelijk meer toevoegt!) maar heb geen zin in dezelfde vastlopers omdat het moederbord en de kaart wederom niet hetzelfde merk zijn. Kortom, maakt het merk wat uit en welke zouden jullie aanraden? Alvast erg bedankt!!!

Groeten Hans!

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-07 22:03
Die 256MB is een marketingtruc, de core van een 9600 kan die niet effectief en goed gebruiken. Ook is vaak meer geheugen langzamer... zeker bij de wat goedkopere kaarten.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 19:53
Merk zou niet uit moeten maken, volgens mij gebruiken al die fabrikanten gebruik van het standaard PCB ontwerp van Ati. Of die 256mb wat uitmaakt zou ik zo niet durven zeggen. Wat hij hierboven mij zegt klopt volgens mij wel, ik heb toen gekozen voor een kaart met 128 mb sneller geheugen ipv een 256 mb kaart met langzamer geheugen.

[ Voor 32% gewijzigd door urk_forever op 05-05-2006 10:22 ]

Hail to the king baby!

• Kwak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07-2025
Ik zou geen 9600 kopen maar een 9800 Pro/XT. Het scheelt niet heel veel geld maar deze kaart is wel een stuk sneller. Deze heeft namelijk 256 bits geheugen en een snellere core en geheugen.

Specs

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Let op de snelheid van het geheugen. Beter 128MB snel geheugen dan 256Mb langzaam. Fabrikanten "bekostigen" 256MB vaak door goedkoper langzamer geheugen te gebruiken.

• gertjanvdheuvel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-11-2025

gertjanvdheuvel

Magento 2 / WebOptimalisatie

Ik heb allebei in mijn bezit gehad ... ik ben overgestapt van de 9600XT 128MB chipset naar de 256MB chipset van Sapphire. Dat was een heel goed te merken verschil en vooral met bijvoorbeelde de NGO-drivers die ge-optimaliseerd zijn voor 256MB kaarten.

Toch ineens een 40% toename in het aantal fps wat ik bij CoD (UO) had en zelfs Farcry kon in 1024 x 768 heel goed mee (AA-uit).

Het maakt dus echt wel een verschil en de R96-core kan er heel goed mee overweg, mits je wel een goed stel drivers gebruikt (en naar mijn mening) een goede koeler.
Ik had de Zalman VF-700AlCu er op gezet die het stukken beter in bedwang hield dan het originele Sapphire koelertje (4 a 5 cm in diameter).

Ik zou je echt aanraden om de 9600XT 256 te nemen, mijn neef is inmiddels de eigenaar van die bewuste kaart die ik had, en die speelt BF2 er ook mee, weliswaar op Medium detail zonder AA, en hij doet het niet slecht :)

CBD olie kopen , Gezonder Leven , Bumper Beschermer

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:01

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

ik heb nog nooit problemen gehad omdat de graka en mobo niet van het zelfde merk zijn..

maar ik zou voor die van 75 gaan.. dat geheugen maakt op zich geen klap uit.. in call of duty 2 misschien wel maar voor die rest niet

Bedankt alvast

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Dat verhaal hierboven over de 128 MB versie tegenover de 256 MB versie klopt als een bus! Zo draait een 256 MB versie van een 9600XT meestal op 500/300 (600DDR), terwijl mijn oude 128 MB 9600XT van Club3d op 500/340 (680 DDR) draaide.

Dit beantwoordt ook meteen jouw vraag, want deze kaart had ik op een Asus moederbord geprikt en dat werkte prima. Het is dikke onzin dat een pc niet stabiel is, doordat je een kaart en een moederbord van twee verschillende merken hebt. Iedere combinatie zou moeten werken, hoewel er toch wel eens een uitzondering is. Daar zou ik echter niet vanuit gaan in jouw geval.

Wat kan er dan wel mis zijn? Je geheugen is brak (test dit met Memtest86) of je voeding is brak (bekijk de voltlijnen wanneer je aan het gamen bent en bekijk het merk + vermogen), of je moet eens het een en ander veranderen aan je AGP-instellingen.

Geheugen: als je fouten krijgt in memtest, kan dit de oorzaak van je vastlopers zijn.
Voeding: als je een Sweex of Qtec 300 Watt voeding hebt, moet je deze maar eens vervangen. Zelfs voor jouw systeem is dit te weinig, maar eerst moet je even kijken of je voltlijnen stabiel zijn.
AGP-instellingen: zet in het bios de snelheid eens op 4x ipv 8x. Ook kun je Fast-Writes en Sideband Adressing uitzetten. Deze twee instellingen kunnen wel eens voor een instabiel systeem zorgen.

Ook zou ik je willen aanraden om nog even verder te kijken naar een andere grafische kaart. Met een 9600XT ga je zeker een enorm stuk vooruit qua prestaties, maar toch heb je voor iets meer geld een veel snellere kaart. Bijvoorbeeld:

- Sapphire Radeon X1600 Pro 256MB DDR2 (AGP, DVI, ViVo) €120
- MSI GeForce 6600 GT 128MB DDR3 (AGP, DVI) €125
- Leadtek GeForce 6800 LE 128MB DDR (AGP, DVI) €125
- Asus GeForce 6800 XT 128MB (AGP, DVI) €130

Zoek reviews en maak je keuze. Ik zou voor de 6800XT (pipelines unlocken) of X1600 Pro gaan (niet om de 256 MB's ;)).

• Hammetje
  • Laatst online: 11:33
Ik heb de sapphire 256 mb gehad... Prima kaart, kon HL2 er goed mee spelen... Zoals andere ook zeggen , let op het geheugen, hoe sneller hoe beter... Aantal mb's maakt geen drol uit

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Groever
  • Laatst online: 30-07 22:03
Inderdaad, het aantal MB's is het zo belangrijk als MP's bij een digitale camera, je hebt er wel een paar nodig, maar een 8MP camera met een goedkope lens is nutteloos, net als een langzame core met veel geheugen xD

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 06:20

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Je moet even goed kijken wat voor geheugen het is.

Die ik op mijn werk verkocht waren altijd 128 MB DDR geheugen maar de 256 MB versie's waren DDR2 en daar was zeker wel een performance gain.

Maar zoals ze hier al eerder zeiden, als je een kaart uit dat 'era' wil, koop dan een 9800XT of een FX5950.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft een 128mb kaart trouwens meer koeling en voeding nodig dan een 256mb kaart?

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2006 11:56 ]

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-07 18:01

HeepH

Dope Rapper

ik zou nooooiiit nu nog 75 euro aan een 9600 pro / xt uitgeven :O. Ik zou mijn heil voor dat geld 2e hands zoeken, of voor 83 euro die 6600 scoren.

http://specs.tweak.to/16495

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Lijkt mij ook, probeer eens zoiets

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

Pagina: 1