Proliant vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

• eatualive
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02 12:31
Ik heb wat vragen over proliant servers en servers algemeen.
Ik moet namelijk wat advies geven over wat de beste keuze wordt tussen een werkstation server of proliant server alleen ben niet bekend met RACK server.

1.
De proliant servers die ik heb gezien hebben max 16mb videogeheugen aanboord maar er komt een programma op dat minimaal 32MB eist. Ook komen er verschillende PCI kaarten in de proliant. Is dit mogelijk ok eigen PCI kaarten erin te zetten en een betere vga kaart?
Want als ik zie hoe dun zo`n ding is lijk het mijn dat er speciale hardware in moet of speciaal van HP??

2.
Ook vind ik het moeilijk om in te schatten hoe zwaar zo`n server moet zijn. Wat zijn de minimale servers specs als er een ms sql database op komt te staan die ongeveer tussen de 3 a 5gb groot zal worden allemaal data verzameld van 10 machines(data zoals productie aantal en afgekeurde producten) Op de server worden 5 clients op aangesloten (in toekomst mischien 10) Deze trekken de data tegelijkertijd uit de database om a.d.h. van die data grafieken en andere visualiserende schermen weer te geven. Hoe zwaar moet zo`n server zijn of waar moet ik op letten?

3.
Wat houd dat “rack 1U 2U of 4U in? Heeft dat met de dikte van de behuizing te maken?

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

1. Je kan er andere videokaarten in stoppen, maar hou er wel rekening mee dat deze door HP gecertificeerd moeten zijn (bij HP kopen dus, dus duur) anders krijg je geen support als er iets mis gaat.

2. Ik zou er voor DB's véééél geheugen in stoppen. 4 gieg ofzo, dat is toch wel het minste en een Xeon CPU. (Denk HP DL380 ofzo). Misschien zelfs wel dual CPU, hoewel ik denk dat dat een tikkeltje overdreven is. Raid 1 (mirror) voor je OS kan ook geen kwaad en de database kan je het best op een raid 5 set van een stuk of 4 schijven zetten.

3. U is idd de hoogte aanduiding. Een beetje standaard rack is ongeveer 42U hoog. De voorgenoemde HP DL380 is 2U hoog. Wij gebruiken deze server ook als standaard server en ik moet zeggen dat ze uitstekend bevallen (Dual Xeon 3.2ghz + gebruiken wij en minstens 2 Gb ram, en voorgenoemde raid configuraties).

Maar als het vrij belangrijk is zou ik gewoon HP eens bellen. Daar zitten mensen die je precies kunnen zeggen wat je nodig hebt, maar ik denk dat dit wel een redelijke aanduiding is :)

[ Voor 40% gewijzigd door WhizzCat op 05-05-2006 08:12 ]

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:05

Arno

PF5A

Transactionlogs horen ook wel op een raid1 volume hoor ;)

Als het een db server moet worden, pak dan 15k toeren schijven en een raidcontroller met redelijk wat cache, 256mb ofzo.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• eatualive
K raid is leuk en snel maaar is dit echt aan te raden of kan het ook zonder goed werken?

Of denken jullie dat die client te veel trekken als ik 2 enkele HD`s erin zet.

Moeten ook PCI kaarten gecertificeert zijn? want het heeft te maken met een industriele oplossing en ik verwacht niet dat hp dat soort pci kaarten heeft gecertificeert.

[ Voor 34% gewijzigd door eatualive op 05-05-2006 08:25 ]

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
een programma dat 32 MB video geheugen nodig heeft? -dan gaat hij dus ook als "pc" gebruikt worden?
In dat geval is een proliant een slecht keus, ze worden namelijk gemaakt als stabiele snelle server en in rack model ook nog tegen weinig ruimte. Maar ze maken erg veel lawaai!
Uitgesloten dat iemand in de zelfde ruimte wil werken als dat deze server staat.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

eatualive schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 08:24:
Of denken jullie dat die client te veel trekken als ik 2 enkele HD`s erin zet.
Zal misschien wel werken, maar je bent voor geen meter redundant....

Gebruik de tip van Whizzcat; bel een willekeurige HP-dealer op, leg hun deze vragen voor en zij komen wel met een voorstel voor een server-config. Als ik je kennis-niveau inschat (geen offence overigens), lijkt me dit de meest verstandige keuze. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Question Mark op 05-05-2006 08:28 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Toevoegend aan Question Mark's opmerking, die in mijn ogen 100% gelijk heeft:
Specificeer eens wat die database inhoud, wat die clients nou werkelijk trekken en wat voor resources je software gebruikt. Als die database vier tabelletjes met 100.000 records bevat waar elke seconde iets van honderd records in en uit gefloten moeten worden, dan heb je echt geen super stoere machine nodig. Heb je duizenden updates te verwerken elke seconde, dan wil je natuurlijk wel iets met zinvolle RAID oplossingen gaan doen. Net als het advies hier staat of valt het advies van je HP leverancier ook met hoe goed jij hem vertelt wat je gaat doen.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:57

Asteroid9

General Failure

Ben ik nou de enige die zich afvraagt waarom een applicatie video memory op de server vereist?
Moet het dan inderdaan een server en workstation gelijktijdig worden of zien wij het verkeerd?

Vermoedelijk zijn er geen officieel ondersteunde videokaarten voor zo'n Proliant, normaliter hoeft een server grafisch absoluut niet te performen.
Standaard zitten er onboard videochips of en of je die kan uitschakelen vraag ik me af.

De totale vraagstelling vind ik nu vrij onduidelijk, kun je wat meer uitleg geven?

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• eatualive
Mijn kennis qua computers is heel goed alleen qua servers is een heel stuk minder.
Ze kunnen niet zo goed omschrijven wat ze denken te gaan gebruiken

Het programma dat erop komt eist 32mb anders wil hij niet installeren. Er wordt niet op gewerkt ofzo.

Ik zal eens zeggen dat ze naar HP moeten bellen.

Ander vraagje nu dat we nog over servers bezig zijn. Zoals je ziet zal er geen gigantise data opslag plaatsvinden maar er moeten back ups gemaakt worden. Wat raden jullie aan. Buiten dat hij mischien op raid 5 gaat draaien moeten er ook gewone backup methodes gebruikt worden.

Stel de server komt 60GB maximaal vol te staan, wat kan ik het beste gebruiken voor zo`n server?
Ik zelf zat te denken aan zo`n tape streamer en dan met verschillende sets te werken.

Of moet ik hun hiervoor ook naar HP laten bellen.. :)

Daar probeer ik nou ook achter te komen wat de belasting gaat worden van de server alleen weten ze dat zelf niet maar als ik het zo zie en ze zeggen 3 tot 5gb database opslag en er worden maar door 5 clients tabelletjes gegeneerd te worden. (zal zeker gee n1000 maal per seconden zijn) verwacht ik niet dat het een hele krachtige server moet worden.

Ja ze werken met een speciaal programma die erop geinstalleer moet worden die 32mb videomemory nodig heeft. Maar laat die vraag maar links liggen omdat ze twijfelen tussen dat en een ander programma die dit niet nodig heeft, en anders vragen we dit wel aan HP :P.

[ Voor 32% gewijzigd door eatualive op 05-05-2006 08:48 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-02 14:37

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hier kunnen we dus helemaal niets mee.
Er komt _een_ database op met _iets_ van data erin, en jij verwacht dat wij daar advies over kunnen geven :?

If possible zou ik die pruts applicatie naar de ontwikkelaar terug sturen om de setup te laten aanpassen.
Eigenwijze bagger programmeurs die regeltjes aan de install willen leggen (net als elke keer een melding geven dat je reso of aantal kleuren niet goed is) :/

Mijn tip voor de installatie van die app : installeer 'm op een PC en kijk of het afdoende is om de 'program files' directory van die app naar de server te kopieren.
Anders kun je nog even kijken of je de app kunt snapshotten ala SMS.
Een andere optie is om gewoon tijdelijk een PCI kaart uit een desktop erin te vrotten en na de setup weer de originele kaart erin te doen.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.