Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

lm317 + ptc = fancontroller

Pagina: 1
Acties:
  • 555 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
iedereen kent wel een lm317 schema voor een regelbare voeding. deze wil ik gebruiken voor een fan controller. De weerstanden bepalen de Vuit. Maar kan ik de regelbare weerstand veranderen door een PTC? zodat hoe warmer de tempratuur, hoe meer spanning de fan krijgt? maar hoe regel ik dat de maxoutput niet hoger dan 11.5V wordt?

mvg!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 23:04
Dit is wel leuk om te maken, maar ik denk dat je er erg aan gaat storen wanneer constant je fans harder en zachter gaan draaien.

Bovendien moet je je wel even realiseren dat niet de spanning omhoog gaat bij een temperatuurstijging maar de weerstand.

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 02:03:
iedereen kent wel een lm317 schema voor een regelbare voeding. deze wil ik gebruiken voor een fan controller. De weerstanden bepalen de Vuit. Maar kan ik de regelbare weerstand veranderen door een PTC? zodat hoe warmer de tempratuur, hoe meer spanning de fan krijgt? maar hoe regel ik dat de maxoutput niet hoger dan 11.5V wordt?

mvg!
Of je een PTC kan gebruiken hangt af van de weerstand van dat ding, als je het weerstandsbereik weet, kan je namelijk berekenen wat de uitgangs spanning range word van je LM317. Overigens als je 12V in een lm317 doet, dan kan er dus nooit meer dan 12V uitkomen, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Je zou alleen een hogere spanning kunnen krijgen dmv DC-DC converters maar die zitten dus niet in een LM317 ;)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Volgens mij is het hoe hoger de weerstand, hoe lager het hoger het voltage, met een LM317 schakeling.
Dus volgens mij heb je een NTC nodig, ipv een PTC
Kijk gewoon in je schema wat de max weerstand van de gebruikte potentiometer is, en neem dan een NTC met een overeenkomstige maximale weerstand.

(PTC = Positive Temperature Coefficient, meer temp = meer weerstand,
NTC = Negative Temperature Coeffiecent, meer temp = lagere weerstand)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Als je een PTC hebt:
McKaamos schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 08:54:
(PTC = Positive Temperature Coefficient, meer temp = meer weerstand,
Tussen de out en adjust terminal hangen van de LM317

Als je een NTC hebt
NTC = Negative Temperature Coeffiecent, meer temp = lagere weerstand)
Tussen de adjust en ground terminal hangen van de LM317

En verder inderdaad kijken, hoe de PTC og NTC zich gedraagt en hoe zijn weerstand aangepast wordt bij een veranderlijke temperatuur. Hierop je berekeningen van de benodigede vaste weerstanden baseren.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 10:07:
Als je een PTC hebt:

[...]

Tussen de out en adjust terminal hangen van de LM317

Als je een NTC hebt

[...]

Tussen de adjust en ground terminal hangen van de LM317

En verder inderdaad kijken, hoe de PTC og NTC zich gedraagt en hoe zijn weerstand aangepast wordt bij een veranderlijke temperatuur. Hierop je berekeningen van de benodigede vaste weerstanden baseren.
Volgens mij moet je een PTC juist wel tussen de adjust en de gnd hangen. nl een LM317 heeft een vaste IAdj als er hier een R tussen komt gaat er door de formule U= I x R dus bij een hogere R een hogere U komen op de adjust pin van de LM317 waardoor de uitgangspanning hoger komt te liggen.
Of kijk ik er nu helemaal verkeerd naar? :X

[ Voor 3% gewijzigd door kluyze op 05-05-2006 20:02 ]

Verwijderd

Eens even nagezien, het is inderdaad net omgekeerd.
Afbeeldingslocatie: http://img392.imageshack.us/img392/589/lm3178bw.png
Dus bij hogere temp, moet Vout hoger, dus
- moet R2 hoger (kan je PTC gebruiken voor R2 + een vaste weerstand voor R1)
of
- moet R1 lager (kan je NTC gebruiken voor R1 + een vaste weerstand voor R2)

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2006 23:33 ]

Pagina: 1