Toon posts:

Sli versie verschil.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,
Ik ben na lang puzzelen erachtergekomen dat ik een probleem heb.
Het zit als volgt:
Ik heb sinds gister in mijn SLI systeem 2 kaarten zitten. 2x een XFX 6800GT. De prestaties zijn slecht. De computer herkent de kaarten wel en verder klopt alles.
Ik ben er dus achter gekomen dat de ene kaart versie 2.3 heeft en de ander 2.1. Het enige wat ik over die versies kan zeggen is dat er een stickertje achter op de doos zit. Dit is de sticker met warranty en streepjescodes. Hier staat dus tussen ver. 2.1 bij de ene en 2.3 bij de ander.
Verder is de ordering code wel identiek.
Aan de garantie te zien zit hier 1 maand verschil in.
Ik vroeg me af wat ik nu het beste kan doen en of die versies hét verschil maken.

Specs:
Asus p5nd2 SLI
P4 630 2ghz 800mhz
1GB ramm
480w Tagan voeding
Brander en 80gb sata schijf

Temp. van de videokaarten: als ik op bureaublad zit is die al aan de hoge kant, rond de 60C

Ik heb gezocht op google enz. Na 2 dagen niks gevonden. Ik weet dus dat je twee identieke kaarten nodig hebt. En heb dus nu ondekt dat de versies verschillen. Is dit het probleem en zo ja wat kan ik het beste doen?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2006 00:12 ]

Verwijderd

Voordat je begint met je topic, geef eens duidelijk aan wat je wilt

jij zegt dat je pc heel instabiel is, wat is er instabiel aan (bluescreens? spontane herstart?)

dan zeg je dat ''iets'' 60graad is, je cpu of je videokaart?

dan heb je het over versie 2.1 en versie 2.3, bedoel je de bios versies van je videokaart?

geef eens de temps van de videokaarten, cpu, kijk eens je ram na,

Een beetje googlen kan soms ook helpen maar onduidelijk uitleggen, daarmee schiet je dus niets op.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-07 14:04
Als de pcb's enzo hetzelfde zijn, wat waarschijnlijk zo is, dan kan je gewoon het nieuwste bios flashen naar beide kaarten, en dan zou het moeten werken. Nu lijkt het me zowiezo wat meer werk om een sli opstelling goed werkend te krijgen. (in vergelijking met normaal 1 kaartje, gezien de drivers, je mobo instellingen, etc.)

Verwijderd

Topicstarter
Kunnen jullie een link of zo geven waar ik kan zien hoe ik moet flashen?

• warcow
Misschien handig eerst even kijken of de kaarten hetzelfde zijn. Het moet dacht ik zowiezo precies hetzelfde pcb zijn. (dus de kaarten moeten precies hetzelfde zijn)
Ik weet zo niet of dit met het oog te zien is, maar misschien kan je er op het internet ook wel wat over vinden.
Als ze hetzelfde zijn, dan zou ik gewoon het nieuwste bios vinden voor de PCI-e versie van je kaart, en die erop te flashen.
Het flashen kun je zelf wel uitzoeken lijkt me, het lastigste zal misschien zijn een goed bios te vinden.
(FLASH GEEN AGP BIOS OP JE KAART!)

edit: ik heb zelf nooit me videokaart geflashed, maar ik weet wel dat de bios versie's hetzelfde moeten zijn, en dat dat dus wel problemen zou kunnen geven.

[ Voor 13% gewijzigd door warcow op 05-05-2006 00:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Voorderst zijn inderdaad alle nummers enz hetzelfde. Ik kan alleen nog niet zoveel vinden over bios flashen.

• warcow
Kijk anders even op onderstaande website, daar probeert er ook iemand zijn 6800 GT van XFX dacht ik te flashen. (ook pci-E)
Je zou zowiezo lijkt mij wel dezelfde bios versie moeten kunnen zetten zelfs al verschillen de kaarten kwa bouw. Je kan dus altijd proberen te flashen. (doe het flashen zowiezo wel voorzichtig, want je kan je kaart ermee verprutsen, als je verkeerde bios gebruikt ofzo)
linkje:
http://www.xtremesystems....ve/index.php/t-49949.html

Verwijderd

Topicstarter
Is het verstandig om dit te gaan doen als je er geen verstand van hebt? Mischien een domme vraag. Of is het makkelijk te leren.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 06:20

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik snap jou probleem niet.

Al pak ik een Asus 6800Gt met een XFX 6800Gt, met compleet verschillende BIOSsen en revisie;s en whatever dan is dit probleem er nog niet.

Al eens goed naar je instellingen en drivers gekeken voordat je iets riskants gaat doen als een bios flash?

Ik kan je ten eerste al zeggen dat die processor een redelijke bottleneck is.

Kijk ook je 12 volt lijn eens na. (Tijdens een 3dmark run als je de kaarten belast dus...).
Tagan voedingen komen al tijden als matige voedingen uit de bus.
(Dit is eigenlijk altijd mijn mening al geweest, al ruim voordat er reviews en meer klachten kwamen).

[ Voor 40% gewijzigd door Da_maniaC op 05-05-2006 00:29 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Topicstarter
Maar moet een kaart dan niet exact dezelfde bios hebben?
En ik ben teruggegaan naar de winkel met mijn voeding. Zij hebben hem gechekt en zeiden dat ie helemaal inorde was.
Ik zal nog even duidelijk vertellen wat nu het probleem is:
Voor SLI: BF2 alles op hoog (incl. anti alaising) behalve shadows en light die staan op medium.
Liep goed soms schokte die een beetje.
Met SLI: BF2 alls op hoog echt alles. En ik kan het spel niet meer spelen en dat zou je toch wel verwachten van deze SLI opstelling.

Ik had trouwens eerst 1 6800GT kaar op mijn SLI mobo omdat ik bij de aanschaf van deze pc geen twee kaarten kon betalen €€€!
Ik heb dus 2 dagen geleden een 2de kaart gekocht via marktplaats.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2006 00:36 ]

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-07 09:45

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Kijk hier voor een tooltje om je SLI biossen te backupen en te flashen.
Succes!

• warcow
Heb je inderdaad wel even goede nieuwe drivers van de nvidia website gehaald? En deze ook even netjes geinstalleerd. (niet verkeerd om je chipset drivers ook even te vernieuwen, dus de drivers van je moederbord, wel te vinden op de website ervan)

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik moet wel gaan flashen of niet?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb moeite met vinden van een site waar ik .rom files kan krijgen.

[ Voor 153% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2006 00:50 ]

• Tweak-Freak

Tweak-Freak

Hier staan een hele hoop XFX BIOS Files. stata vast wel een goede bij.

Verwijderd

Topicstarter
Dus het maakt niet uit welke versie ik van de bios neem als ik maar dezelfde neem (wel voor de 6800gt natuurlijk)
Ik heb nog een ander programmatje, nibitor. Daarmee kan ik ook flashen moet ik dan nog met floppies werken?
en welke is makkelijker: die genoemd is door tweak freak of nibitor?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2006 01:16 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Is het niet beter beide bios-sen te backuppen en dan de 2.3 over de 2.1 te kopieëren? Dan weet je zeker dat je dezelfde bios hebt en hoef je nergens iets van rom files e.d. te downen.

Roep ook maar wat hoor, maar makes sense to me...

[ Voor 29% gewijzigd door RobIII op 05-05-2006 01:18 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Dus moet ik van 1 single kaart er bijv. 2.1 afhalen en dan die op 1 single kaart flashen?

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 01:20:
Dus moet ik van 1 single kaart er bijv. 2.1 afhalen en dan die op 1 single kaart flashen?
Lijkt me dat je van beide een backup maakt en dan de nieuwste (2.3) over de oude schrijft (2.1). Dan heb je dus 2 kaarten met een 2.3 bios.
Als je zorgt dat je beide backups van de bios-sen bewaart kun je altijd terug naar de originele situatie.

Ik weet geen zak van SLI (weet nog nét dat het iets te maken heeft met 2 gekoppelde vga-kaarten) maar dit lijkt mij gewoon boerenverstand gebruiken. Anderzijds zeg ik misschien wel iets heel doms.

[ Voor 32% gewijzigd door RobIII op 05-05-2006 01:24 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
klinkt wel logisch. Ik moet alleen nog uitzoeken hoe het flashen nou werkt want met die floppy files die ik van freak-tweaker had moet je dus booten en hoe kun je dan dat .rom bestandje flashen ofzo :P

• Da_maniaC

Da_maniaC

Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 00:31:
Maar moet een kaart dan niet exact dezelfde bios hebben?
En ik ben teruggegaan naar de winkel met mijn voeding. Zij hebben hem gechekt en zeiden dat ie helemaal inorde was.
Ik zal nog even duidelijk vertellen wat nu het probleem is:
Voor SLI: BF2 alles op hoog (incl. anti alaising) behalve shadows en light die staan op medium.
Met SLI: BF2 alls op hoog echt alles. En ik kan het spel niet meer spelen en dat zou je toch wel verwachten van deze SLI opstelling.

Ik had trouwens eerst 1 6800GT kaar op mijn SLI mobo omdat ik bij de aanschaf van deze pc geen twee kaarten kon betalen €€€!
Ik heb dus 2 dagen geleden een 2de kaart gekocht via marktplaats.
Hoe hebben ze je voeding getest?

Lijkt me sterk dat wat hun doen kan tippen aan de belasting van een SLI systeem.

Zelf een regelbaar weerstandje van 400 watt dissipatie eraan hangen komt niet in de buurt bij een belasting van elektrotechnische apparaten.

En nee, je hebt helemaal niet dezelfde BIOSsen nodig.
Je kunt met ieder merk kaart uit dezelfde serie een SLI setup opbouwen.
Je kan zelf eens 6800LE en een 6800Ulta in SLI zetten.
(Alleen heb je dan de performance van de zwakste kaart).

en de spelervaringen die je beschrijft zeggen dus helemaal niets he. :)
Een beetje lopen hier.. een beetje schokken daar.
Daar heeft niemand wat aan, post dan op zijn minst een 3DMark score.

[ Voor 10% gewijzigd door Da_maniaC op 05-05-2006 01:51 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Tweak-Freak

Tweak-Freak

Je Download dus MVKTech Flash V1.2
-Vervolgens pak je het zip bestandje uit en kopier je alles naar een diskette.
-Je start je computer op nieuw op (in bios instellen dat hij eerst probeert te booten van a:)
-Vervolgens zou het programmatje automatich moeten starten en krijg je een menutje te zien.
-Hier selecteer je: 2. Dual Backup PCI-E SLI Cards BIOS (je maakt een backup van bijde biossen.)
-Nu haal je de floppy even uit de diskette drive en ga je naar windows. Nu open je de folden BACKUP op je disketten en hier zouden nu 2 bios files in moeten staan. De nieuwse hiervan kopier je naar je hoofd directory van de floppy (dus gewoon A:) en rename dit rom bestant voor het gemak even naar newbios.rom
- Wanneer je dit gedaan hebt start je weer op vanaf de disketten en selecteer je optie 3 alsje weet welke kaart je moet hebben. Of voor de zekerheid optie 4. Dual Flash PCI-E SLI Cards BIOS .
Als dit gelukt is heb je op bijde kaarten precies dezelfde bios.
Als je dan nog steeds prestatie problemen hebt dan zal het waarschijnlijk ergens anders aan liggen.
Ik hoop dat het nu allemaal duidelijk is. :+
Ik ga nu slapen :O , succes!

ps. in het readme.txt bestand welke op de booddisk staat, staat ook nog het een en ander aan informatie voor als het toch niet wil werken.

Ik denk echter zelf ook niet dat dit nu heel veel verschil zal (mogen)maken. Maar het kan geen kwaat om de nieuwste bios op je kaart te zetten. Ik raad je aan om ook eens wat testen te gaan doen om te zien hoeveel snelheids winst je sli setup nou geeft. En ga die resultaten ook eens controleren met die van anderen. (met 3dmark bijvoorbeeld) Want een gevoel zegt natuurlijk lang niet altijd alles en het kan ook per spel nogal eens verschillen.

[ Voor 15% gewijzigd door Tweak-Freak op 05-05-2006 01:57 ]

• Da_maniaC

Da_maniaC

Sowieso, blijft het een feit dat de CPU wel degelijk een bottleneck is.

Verwijderd

Topicstarter
Ze hebben bij die zaak 2 raptor schijven en een gewone hd eraan gehangen en met zoon metertje gemeten. Alles was goed zij hij.
Ik ga zo de bios updaten en ik moet nog mijn 3dmark meten omdat ik dat programmatje aan het downe was. Aangezien mijn pc zoveel herrie maakt heb ik hem vanacht niet aanlaten staan. Nog een halfuurtje en dan zal ik het meten.
Maar kan een bios zorgen dat de fan zachter draait?

Groetjes!

• Da_maniaC

Da_maniaC

ja 3 HDD's kan echt niet tippen aan een Prescott CPU + 2 nVidia 6800 serie kaarten hoor.
Dat zijn alle 3 stroomvreters.
Maar als je het zelf niet goed wil doen, moet je het zelf weten. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Da_maniaC op 05-05-2006 11:54 ]

• Marck21
  • Laatst online: 14-11-2011
LEES nou eerst even wat er staat:
En nee, je hebt helemaal niet dezelfde BIOSsen nodig.
Je kunt met ieder merk kaart uit dezelfde serie een SLI setup opbouwen.
Je kan zelf eens 6800LE en een 6800Ulta in SLI zetten.
(Alleen heb je dan de performance van de zwakste kaart)
Waarschijnlijk zit je probleem ergens anders. Beetje schokken etc. is geen omschrijving op basis waarvan iemand ook maar een zinnig woord kan zeggen. Toon eens wat scores, voltages etc. voordat je dingen gaat doen waar je misschien spijt van krijgt. Met een verkeerde BIOS kun je best eens je garantie kwijt raken.

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-07 18:01

HeepH

Dope Rapper

Marck21 schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 12:34:
LEES nou eerst even wat er staat:

[...]
ONZIN

je kan geen 6800 ultra en LE combineren, dit kan alleen met ati's crossfire.

http://specs.tweak.to/16495

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
DJ_The_SP schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 00:28:
Kijk ook je 12 volt lijn eens na. (Tijdens een 3dmark run als je de kaarten belast dus...).
Tagan voedingen komen al tijden als matige voedingen uit de bus.
(Dit is eigenlijk altijd mijn mening al geweest, al ruim voordat er reviews en meer klachten kwamen).
offtopic:
Ik lees juist overal terug dat Tagan kwaliteitsvoedingen levert?

• Da_maniaC

Da_maniaC

rippance schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 14:11:
[...]

offtopic:
Ik lees juist overal terug dat Tagan kwaliteitsvoedingen levert?
Dan kijk die grote review van (wie was het Anandtech?) maar eens na.

er zijn iets van 20 voedingen getest en Tagan kwam bijna als een van de slechtste uit de bus.
(Dan nog wil ik niet vervelend doen, maar praktijkervaring zegt mij meer dan al die user reviews).

Dit neemt nog steeds het feit niet weg dat de TS toevallig net een slechte voeding kan hebben.

Dat terzijde heeft hij nog steeds niet geprobeerd wat ik voorstelde, dus helpen is wel nutteloos zo he. :)
Heephstan schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 12:51:
[...]

ONZIN

je kan geen 6800 ultra en LE combineren, dit kan alleen met ati's crossfire.
Een vriend van me heeft dit toevallig een keer getest aangezien hij 1 systeem had met een 6800 LE en de andere met een Ultra.

Dit werkte gewoon alleen was de performance complete bagger.
(Aangezien er zo weinig van het principe scaleable link interface overblijft).

Er zijn veel gekkere dingen mogelijk hoor geloof me.

Ik weet niet of je mijn posts laatst hebt gezien in het Grote Geforce 7 Topic, maar je kan dus zelfs met gemodde drivers SLI aan de gang krijgen op een Crossfire board.
(Iemand op Xtremesystems heeft het draaien toevallig).

Wat ik zei klopt dus als je goed gelezen had.
De 6800 Ultra zal amper iets doen, om de LE bij te benen.
En omdat je dus een totale bagger scaling hebt is je performance bijna slechter dan met enkel de LE.

[ Voor 70% gewijzigd door Da_maniaC op 05-05-2006 19:12 ]

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 00:31:
... Ik zal nog even duidelijk vertellen wat nu het probleem is:
Met SLI: BF2 alls op hoog echt alles. En ik kan het spel niet meer spelen en dat zou je toch wel verwachten van deze SLI opstelling...
Om Battlefield 2 met alles op high vloeiend te kunnen spelen, moet je minimaal 2 GB RAM hebben. Dit komt doordat de textures erg groot zijn. Echter heb jij "slechts" 1 GB RAM in je pc zitten, waardoor het spel wat schokkerig overkomt. Dit komt doordat je pc gaat swappen (= extra geheugen aanmaken op de hardeschijf). De oplossing hiervoor is of 1 GB erbij zetten of de texture quality op medium te zetten. Waarschijnlijk zal Battlefield 2 dan een stuk soepeler lopen.

Om te kijken of je systeem verder goed presteert, moet je even 3dmark 05 (03 of 06 kan natuurlijk ook) draaien. Als je dan je score post, kunnen anderen kijken of het klopt. Natuurlijk kun je ook zelf een review opzoeken en je score daarmee vergelijken ;).

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik weet niet wat het "verschil" is tussen 2.1 en 2.3, maar kan het niet zo zijn dat er in de 2.1 ofzo een bug zit die is opgelost in 2.3 en dat het daarom ruk loopt? Ik roep maar wat, maar wat ik wil zeggen is dat ik zowieso, verbetering of niet, twee dezelfde versies zou willen gebruiken. No point in 2.1 gebruiken als je een (originele) 2.3 hebt liggen. En wellicht dat het iets oplost. Zo niet, dan zoek je gewoon verder. Is 10 minuten werk en dan weet je het. Die 2.3 maken ze natuurlijk niet voor niks (dus er zou een verschil met 2.1 moeten zijn, anders heette het ook geen 2.3 maar 2.1 ;) )

[ Voor 14% gewijzigd door RobIII op 05-05-2006 20:45 ]

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal even vertellen wat er vandaag gebeurt is.
Vanochtend was mijn pc erg slecht aan het presteren en was hij heel heet. Alles schokte etc. Waarschijnlijk was die tweedehands kaart fout. Hij werd te heet terwijl de oude graden koeler was. Dus heb ik de bios gebackuped (van de oude kaart dus) en heb ik die geflashed.
Hier zit (denk ik) de fout. Er is iets misgegaan waardoor mijn pc heel heel heet werd. SLI werkten wel beter maar door de hitte ging vermoedelijk de cpu zichzelf downclocken als beveiliging.
De PC is dus nu bij de intensive care:P waar ze vanalles gaan doen. Ik had zelf ook al geplanned om de twee kaarten stuk voor stuk om tegaan wisselen maar nu doen zij het.
Dus afwachten wat er uitkomt en het ligt dus niet aan de voeding (denk ik)

Groetjes

Verwijderd

Topicstarter
anton121 schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 19:23:
[...]

Om Battlefield 2 met alles op high vloeiend te kunnen spelen, moet je minimaal 2 GB RAM hebben. Dit komt doordat de textures erg groot zijn. Echter heb jij "slechts" 1 GB RAM in je pc zitten, waardoor het spel wat schokkerig overkomt. Dit komt doordat je pc gaat swappen (= extra geheugen aanmaken op de hardeschijf). De oplossing hiervoor is of 1 GB erbij zetten of de texture quality op medium te zetten. Waarschijnlijk zal Battlefield 2 dan een stuk soepeler lopen.

Om te kijken of je systeem verder goed presteert, moet je even 3dmark 05 (03 of 06 kan natuurlijk ook) draaien. Als je dan je score post, kunnen anderen kijken of het klopt. Natuurlijk kun je ook zelf een review opzoeken en je score daarmee vergelijken ;).
Het schokt ook bij COD2 en hij start langzamer op.

Verwijderd

Klinkt er na, dat je wat om zeep hebt geholpen ;p Of de koelers op die ene videokaart was niet al te best. Ben benieuwd wat de "intensive care" mensen vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Die tweedehands kaart is gewoon fout. En tijdens het bios flashen is iets fout gegaan wat ik vreemd vind want ik weet zeker dat ik de bios van die oude kaart op die tweedehands kaart heb gezet. Dus kun je nu iniedergeval een gratis sauna nemen want die pc is heel heet. Ik zou dus nog kunnen proberen een internet bios op de kaarten zetten. Maar ja ik heb hem nu niet.

EVEN HEEL offtopic ik zit nu naar talpa te kijken en daar komt in de reclame de nieuwe cd van de elfjarige danny voorbij vre_se_lijk! :p

dus die kaart was al heel heet!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2006 21:15 ]

Pagina: 1