[auto] Fake Alarm-LED stoort carkit

Pagina: 1
Acties:
  • 963 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:52
Mijn "probleempje" is gerelateerd aan mn auto, maar aangezien het meer om de electronica gaat post ik het toch maar hier:

Afgelopen week heb ik een bluetooth carkit gekocht en netjes ingebouwd in mijn auto. Hij bleek alleen niet goed te werken.
De 1e keer starten gaat alles goed, de 2e keer zegt de carkit van "doe het nu zelf maar".
Zodra de stroom er volledig af gaat (kabels los), en er weer op werkt ie weer voor 1 keer.

Vanavond ben ik maar eens gaan meten wat er met de stroom aan de hand is.
De constante power levert netjes 12 volt, of het contact nu uit of aan staat.
De geschakelde power levert 12volt als ie aanstaat, en tot mijn verbazing tussen de 1,5 ~ 2 volt als ie uit staat!

Het enige wat ik kon bedenken wat het veroorzaakte was mijn "Alarm LED" op mn dashboard, die knippert als het contact uit staat.
Deze heeft 2 draadjes: 1 op de constante power en 1 op de geschakelde.

Na het loskoppelen van dit LEDje was de geschakelde power netjes 0volt als het contact uit staat.
De carkit werkt nu dus ook zoals hij hoort te werken.

Maar... Nu is het LEDje niet meer operationeel, en ik wil dit eigenlijk wel weer.
Nu ben ik zelf niet echt technisch (op componentniveau) aangelegd, dus vroeg me af of er iemand is die mij kan vertellen of ik dit op een simpele manier kan oplossen.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Tja da's de wet van .... ehhh <insert name here>.

Misschien helpt een pull-down weerstand je om die spanning naar beneden te krijgen. Hang eens een weerstand van (natte vinger) 1kOhm tussen de geschakelde power en de massa. Wellicht trekt hij de geschakelde power dan naar 0 V toe.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabiballetje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2024
Murphy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
En als die pull-down weerstand niet werkt zou je eens een diode in serie met het "geschakeld contact draadje" van je alarm LED zetten. Dus dat er wel stroom naar je alarm LED kan lopen, maar niet terug kan sturen (wat blijkbaar het probleem is)

[ Voor 4% gewijzigd door _Jeffrey_ op 04-05-2006 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

_Jeffrey_ schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 23:53:
En als die pull-down weerstand niet werkt zou je eens een diode in serie met het "geschakeld contact draadje" van je alarm LED zetten. Dus dat er wel stroom naar je alarm LED kan lopen, maar niet terug kan sturen (wat blijkbaar het probleem is)
Dat zal niet gaan werken, Er loopt 'stroom' vanaf de continu 12V aansluiting, door de led naar de geschakelde 12V aansluiting.
Als je een diode in sper zet, dan heb je inderdaad weer 0V op de geschakelde voeding maar dan gaat de LED ook niet meer branden.
Als je de diode omdraait, dan gaat de LED weer branden maar dan heb je ook weer die spanning op de geschakelde voeding.

@TS:
Een optie die zeker werkt:
Koop een 12V relais en laat die aansturen door de geschakelde 12V voeding. Dat relais bijft van die 1,5 V echt niet plakken dus valt dan netjes af. Met dat relais schakel je de 12V voeding naar je carkit aan en uit.

[ Voor 17% gewijzigd door remco_k op 05-05-2006 00:14 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
remco_k schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 23:48:

Misschien helpt een pull-down weerstand je om die spanning naar beneden te krijgen. Hang eens een weerstand van (natte vinger) 1kOhm tussen de geschakelde power en de massa. Wellicht trekt hij de geschakelde power dan naar 0 V toe.
Hmm.. Ok, dus die weerstand plak ik gewoon tussen de 2 pootjes van mn ISO connector? Klinkt simpel, dus dat zou dan mn 1e poging zijn.
remco_k schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 00:12:
[...]

@TS:
Een optie die zeker werkt:
Koop een 12V relais en laat die aansturen door de geschakelde 12V voeding. Dat relais bijft van die 1,5 V echt niet plakken dus valt dan netjes af. Met dat relais schakel je de 12V voeding naar je carkit aan en uit.
Bovenstaand is dan zeker de dure oplossing, of valt dat opzich ook wel weer mee? Zijn daar nog verschillende soorten in of kan ik gewoon de locale electroboer binnenlopen voor zo'n ding? (Van Hove Electronica in Amersfoort is voor mij het dichtstbij).

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

DaLass schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 08:24:
[...]
Hmm.. Ok, dus die weerstand plak ik gewoon tussen de 2 pootjes van mn ISO connector? Klinkt simpel, dus dat zou dan mn 1e poging zijn.
Yep.
[...]
Bovenstaand is dan zeker de dure oplossing, of valt dat opzich ook wel weer mee? Zijn daar nog verschillende soorten in of kan ik gewoon de locale electroboer binnenlopen voor zo'n ding? (Van Hove Electronica in Amersfoort is voor mij het dichtstbij).
Duur is een relatief begrip. Een weerstand kost 10 eurocent, een relais kost 5 euro (natte vinger).
Dus ja, een relais is de dure oplossing. :)

Elke zichzelf respecterende electroboer heeft een 12V relais. Dus dat moet geen probleem zijn.
Installatie ervan is wat lastiger dan de weerstand, maar niet onmogelijk iig.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Ok, dan ga ik dat eerst maar eens proberen van't weekend.
Duur is een relatief begrip. Een weerstand kost 10 eurocent, een relais kost 5 euro (natte vinger).
Dus ja, een relais is de dure oplossing. :)

Elke zichzelf respecterende electroboer heeft een 12V relais. Dus dat moet geen probleem zijn.
Installatie ervan is wat lastiger dan de weerstand, maar niet onmogelijk iig.
5 euro is ook nog wel te overleven, zat bij duur meer aan bedragen van 20+ euro te denken om een simpel LED-probleem op te lossen. ;)

Tnx voor de tips. Zal het wel ff posten als 1 van beide oplossingen mijn "probleem" heeft verholpen!

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
remco_k schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 23:48:

Voordat ik me aan bovenstaande ga wagen heb ik er toch nog een vraag over:

Die Pull-Down Weerstand, trekt dus de spanning waarschijnlijk naar de 0volt toe, omdat het afvloeit via de massa.
Maar.. als nu mn contact aangaat, komt er 12Volt op te staan. Krijgt die weerstand dan geen enorme opdoffer, of vloeit er niet teveel af naar de massa?

(Sorry voor mijn n00b vraag, maar wil het gewoon ff zeker weten. ;) )

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

DaLass schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 21:54:
[...]

Voordat ik me aan bovenstaande ga wagen heb ik er toch nog een vraag over:

Die Pull-Down Weerstand, trekt dus de spanning waarschijnlijk naar de 0volt toe, omdat het afvloeit via de massa.
Maar.. als nu mn contact aangaat, komt er 12Volt op te staan. Krijgt die weerstand dan geen enorme opdoffer, of vloeit er niet teveel af naar de massa?

(Sorry voor mijn n00b vraag, maar wil het gewoon ff zeker weten. ;) )
Kijk hier even naar: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Ohm

Als je een weerstand van 1kOhm hebt dan gaat daar:
I=U/R = 12/1000 = 12 mA doorheen lopen (=144 mWatt)

Daar zou hij tegen moeten kunnen. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
remco_k schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 22:32:
[...]

Kijk hier even naar: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Ohm

Als je een weerstand van 1kOhm hebt dan gaat daar:
I=U/R = 12/1000 = 12 mA doorheen lopen (=144 mWatt)

Daar zou hij tegen moeten kunnen. :)
Ok, ik ga er morgen ff 1 halen en dan knutselen we die er eens tussen. Tnx!

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Hoef je niet te doen, er hangen al meerdere weerstanden aan die geschakelde lijn in de vorm van diverse verbruikers. Weerstandje parallel daaraan zal geen effect hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 05-05-2006 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:46

Illusion

(the art of)

Anoniem: 26576 schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 23:36:
Hoef je niet te doen, er hangen al meerdere weerstanden aan die geschakelde lijn in de vorm van diverse verbruikers. Weerstandje parallel daaraan zal geen effect hebben.
En Exter gaat door voor de magnetron!!!!
Probeer het relais maar, want die weerstand gaat idd niet helpen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Damn.. das minder.. Het klonk als een simpele oplossing. :'(
Achja, dan leg ik die net gekochte weerstand maar weg, misschien komt ie ooit nog van pas.
Illusion schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 23:48:
[...]

En Exter gaat door voor de magnetron!!!!
Probeer het relais maar, want die weerstand gaat idd niet helpen.
offtopic:
En van wie gaat ie die magnetron krijgen? Niet van mij.. ;)

In dat geval kan ik het beter nog anders aanpakken en het LEDje dan over mijn centrale deurvergrendeling schakelen. Die geeft dus een signaaltje af om de deuren op slot/open te doen, waar vervolgens de LED op moet reageren en moet starten/stoppen met knipperen. Is zoiets haalbaar?

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Niet helemaal mee eens. Als de TS de LED losmaakt is het probleem over. Als er werkelijk zoveel verbruikers zouden zijn, dan was die spanning met LED ook wel 0V.
DaLass schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 12:34:
offtopic:
En van wie gaat ie die magnetron krijgen? Niet van mij.. ;)
offtopic:
En van mij helemaal niet!
In dat geval kan ik het beter nog anders aanpakken en het LEDje dan over mijn centrale deurvergrendeling schakelen. Die geeft dus een signaaltje af om de deuren op slot/open te doen, waar vervolgens de LED op moet reageren en moet starten/stoppen met knipperen. Is zoiets haalbaar?
(ik ben geen automonteur of kenner dus de eerstvolgende zin is gebasseerd op een aanname)
Je centrale deur vergrendeling krijgt een puls om op slot te gaan, en een puls om open te gaan.
Als je je LED daarop aan gaat sluiten, knippert hij alleen even op het moment dat jij je deur op slot doet of niet. Als je dat wilt omzeilen moet je iets veel ingewikkelders maken dan het relais wat ik eerder voorstelde.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 12:57

SA007

Moderator Tweaking
Denk dat je beter kan uitzoeken waarom zo'n ledje 1-2 volt op je geschakelde lijn zet, want in principe doet zo'n ding niks

[ Voor 7% gewijzigd door SA007 op 06-05-2006 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is heel simpel, de stroom van het knipperLEDje vloeit via de verbruikers van de geschakelde lijn naar massa, bv door het oliedruklampje. De oliedrukschakelaar is gesloten bij geen druk, dus de LEDstroom veroorzaakt een spanning over het lampje. Die spanning staat dan dus meteen over die hele groep.
Die spanning zal nog wel wat dalen als je bij afgeschakeld contakt de schakelaar van enkele verbruikers aanzet, waardoor de totale weerstand daalt.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 06-05-2006 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Anoniem: 26576 schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 16:51:
Dat is heel simpel, de stroom van het knipperLEDje vloeit via de verbruikers van de geschakelde lijn naar massa, bv door het oliedruklampje. De oliedrukschakelaar is gesloten bij geen druk, dus de LEDstroom veroorzaakt een spanning over het lampje. Die spanning staat dan dus meteen over die hele groep.
Die spanning zal nog wel wat dalen als je bij afgeschakeld contakt de schakelaar van enkele verbruikers aanzet, waardoor de totale weerstand daalt.
Bijvoorbeeld met dat weerstandje dus, of wordt die niet gezien als "verbruiker" op de geschakelde lijn?

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jawel, maar met een waarde van 1k heeft het geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Die alarm-led is een wan-product en moet je eigenlijk met een grote boog in de vuilnisbak mikken.

Wie bedenkt er nou toch in godsnaam iets wat moet gaan werken op lekstroom? Je zou die fabrikant een proces moeten aandoen :( , zoiets kan heel veel ellende veroorzaken in een complexe electronische omgeving die een moderne auto is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is inderdaad een bijzonder onelegante manier om een schakeling te laten werken en ipv een oplossing te zoeken voor de rest van je electronica kan je beter een goed alarmschakelingetje kopen of maken..

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 09-05-2006 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
joopv schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 11:36:
Die alarm-led is een wan-product en moet je eigenlijk met een grote boog in de vuilnisbak mikken.

Wie bedenkt er nou toch in godsnaam iets wat moet gaan werken op lekstroom? Je zou die fabrikant een proces moeten aandoen :( , zoiets kan heel veel ellende veroorzaken in een complexe electronische omgeving die een moderne auto is.
Ja, misschien heb je wel gelijk en moet ik dat ding gewoon vergeten. Maar toch wil ik weer een knipperend LED'je terug. ;)
remco_k schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 15:38:
[...]
(ik ben geen automonteur of kenner dus de eerstvolgende zin is gebasseerd op een aanname)
Je centrale deur vergrendeling krijgt een puls om op slot te gaan, en een puls om open te gaan.
Als je je LED daarop aan gaat sluiten, knippert hij alleen even op het moment dat jij je deur op slot doet of niet. Als je dat wilt omzeilen moet je iets veel ingewikkelders maken dan het relais wat ik eerder voorstelde.
Dat klopt helemaal. de CDV heeft 3 draden: 2x een + en 1x een - draad. Op de + draden wordt dus een puls gegeven voor het openen en sluiten van de deuren.

In dat geval zou ik dus een schakeling moeten hebben die bij het ene pulsje 12v door gaat laten, en bij de andere puls de stroomtoevoer stopt.
Volgens mij kom ik dan op een onderstaande situatie uit:
Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/d.lassche/schakeling_led.png
Maar.. wat komt in het gele vak met het vraagteken?

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een flipflop..

Maar er zal gerust een simpeler manier zijn om een LEDje te laten knipperen als je je wagen van het contakt zet...

zoiets bv:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/new4/fake_alarm_1.PNG

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 09-05-2006 14:13 ]

Pagina: 1