Printer strepen door prints

Pagina: 1
Acties:
  • 2.456 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sebastiaan_2005
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-08-2021
Ik heb een paar weken geleden een grote printer aangeschaft: een designjet 755cm A0. Het bandje dat de printkoppen aandrijft moest vervangen worden. Deze heb ik uit Duitsland laten overkomen omdat er erg moeilijk aan te komen is.

Nu heb ik deze belt (zoals dat bandje heet) met veel moeite kunnen aanbrengen in de printer. Maar als ik nu ga printen gebeurd er iets heel raars. Door de print heen zitten allemaal horizontale strepen die de texture hebben van de belt die ik net vervangen heb. Je moet goed kijken om de texture te zien, maar de strepen zijn sowieso van een afstand te zien.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Ik heb echt geen flauw idee. Als ik er niet uitkom bel ik HP, maar zij rekenen 42 euro voor een telefonisch consult, voor printers die buiten de garantie vallen.

Misschien dat iemand een idee heeft.

Afbeeldingslocatie: http://www.leiden12.nl/DSCF0765.JPG

De foto bewust even niet verkleint.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-02 06:59
Even kijken of je inkcartridges nog goed zijn. Het is best mogelijk dat, wanneer die een tijdje stil heeft gestaan, dat er wat inkt aan gekoekt is. Deze kun je wel weer schoonmaken met wat wattenstaafjes en water of alcohol. Ik weet even niet welke van de 2 ook al weer het beste is (alcohol kan namelijk ook je cardridges slopen). Maar er is vast een andere GoT-er die je dat wel kan vertellen :)

Edit: waarschijnlijk staat er ook in de handleiding precies hoe je het schoonmaken moet aanpakken.

[ Voor 12% gewijzigd door ShadowLord op 04-05-2006 22:16 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Sebastiaan_2005
ShadowLord schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 22:15:
Even kijken of je inkcartridges nog goed zijn. Het is best mogelijk dat, wanneer die een tijdje stil heeft gestaan, dat er wat inkt aan gekoekt is. Deze kun je wel weer schoonmaken met wat wattenstaafjes en water of alcohol. Ik weet even niet welke van de 2 ook al weer het beste is (alcohol kan namelijk ook je cardridges slopen). Maar er is vast een andere GoT-er die je dat wel kan vertellen :)
Dat was ook het eerste wat ik dacht, maar waarom geeft ie dan van die rare strepen die iets weg hebben van dat bandje dat ik net vervangen heb. Ik vind dat erg raar, de strepen zijn precies dezelfde dikte en hebben dezelfde struktuur als die belt...

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Tip 1: Originele cartridges als die er al niet in zitten*

Tip 2: Schoonmaken met wat alcohol en wattenstaafje kan geen kwaad (kop van cartridge dus)

Tip 3: Maak de stang waarover het wagentje "glijdt" super-super schoon door er een doekje omheen te vouwen en over de hele lengte (of breedte, wat jij wil) langs te "raggen" (desnoods met wat alcohol of ander reinigend middel). Als die stang niet schoon is wil het wagentje wel eens gaan "stotteren" bij het "op-en-neer glijden". Whatever you do: Ga nooit die stang "smeren"/"invetten" of andere dingen mee doen, je maakt het alleen maar erger. Reinig ook de plaats waar het wagentje parkeert. Dit doe je door de printer uit het stopcontact te trekken als het wagentje in het midden staat, op die manier kun je het wagentje vrij bewegen.
Hoe weet je of je dit moet uitvoeren? Simpel: Schone vinger 1 keer over lengte van de stang vegen en naar vinger kijken: vinger niet schoon? -> Stang schoonmaken.

Tip 3b: Heb je die stang gereinigd, beweeg het wagentje dan een paar keer op en neer, om resten die "in het wagentje" zitten op de stang "uit te smeren" en reinig de stang opnieuw, net zo lang tot de stang schoon blijft.

Tip 4: (Niet van toepassing op jou (afgaande op je foto), maar algemeen HP-deskjet tipje): Controleer het wagentje of er geen pluisjes of stof onder hangen die door de net-natte inkt slepen als 'ie aan het printen is. Dit geeft strepen.

Tip 5: (Niet van toepassing op jou): Reinig af en toe de "rubberen rollen" waarmee 'ie het papier "afpakt" (als het papier slecht of met 2 / 3 vellen tegelijk wordt gepakt) met een schuurpapiertje of een vochtig schuursponsje om zo het rubber wat "op te ruwen" zodat 'ie weer beter "grip" heeft op het papier.

Als geen van bovenstaande meer werkt is het 9 van de 10 keer niet de moeite waard om je printer te (laten) repareren. Vaak is een nieuwe dan goedkoper (tenzij je volhardend bent en jezelf als échte tweaker beschouwt).

Aan je print te zien zou tip 2 en anders tip 3 moeten helpen. Probeer voor de zekerheid daarna tip 1 (nieuwe cartridge) om het probleem uit te sluiten.

Ik heb jaaaaren die dingen onder handen gehad, en in 99 van de 100 gevallen hielp 1 van bovenstaande tips. In de paar andere gevallen bleek het een paperclip of pinda te zijn die verdwaald was in de printer, of gewoonweg niet de moeite waard om nog te repareren (tenzij je een superduur model hebt ofzo).

* Vooral "hervulde" of "eco-cartridges" doen, in mijn ervaring, meer "slecht" dan goed. Then again kreeg ik natuurlijk alleen maar defecte printers te zien en niet alle gevallen waar het wél goed ging.

[ Voor 68% gewijzigd door RobIII op 04-05-2006 22:34 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54
Zitten er geen rubbere rollers in die nadat de inkt op het papier is gespoten eroverheen rolt oid? Ik vind het namelijk zo raar dat de afstand tussen de strepen ongelijk is.

Wat je ook nog zou kunnen proberen is Microfix, misschien dat zij je telefonisch de gouden tip kunnen geven, of het probleem voor je kunnen oplossen.

• Sebastiaan_2005
Kijk daar heb ik wat aan, ik ga het morgen meteen proberen. Als het werkt laat ik het hier meteen weten. De cartridges die erin zitten zijn wel origineel, maar volgens mij zijn ze over datum. Heb van iemand gehoord dat dat geen kwaad kan (ongeveer een half jaar over datum).

Ik ga morgen ff een stofdoekie kopen en die hele stang ff schoon maken. Ben erg benieuwd, ik denk dat als die strepen weg zijn dat het een super printer is.

Zonder jou advies had ik waarschijnlijk die stang een dezer dagen gesmeerd, met een mooie olie ;)

Erg bedankt!

[ Voor 64% gewijzigd door Sebastiaan_2005 op 04-05-2006 22:34 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Sebastiaan_2005 schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 22:33:
[...]
Kijk daar heb ik wat aan, ik ga het morgen meteen proberen. Als het werkt laat ik het hier meteen weten. De cartridges die erin zitten zijn wel origineel, maar volgens mij zijn ze over datum. Heb van iemand gehoord dat dat geen kwaad kan (ongeveer een half jaar over datum).
Mwo, moet kunnen. Maar je zult net zien dat jouw exemplaar wél uitgedroogd/gehard is. Je kunt dat maar op 1 manier uitsluiten: andere cartridge proberen (koop een nieuwe, of leen er ergens 1 waarvan je weet dat 'ie goed is)
Ik ga morgen ff een stofdoekie kopen en die hele stang ff schoon maken. Ben erg benieuwd, ik denk dat als die strepen weg zijn dat het een super printer is.
Een zakdoek of oude (schone :P ) onderbroek (niet de pluizige varianten!) werken ook prima.
Zonder jou advies had ik waarschijnlijk die stang een dezer dagen gesmeerd, met een mooie olie ;)
Als je dat maar uit je hoofd laat. Ik heb dat, toen ik niet beter wist, eens geprobeerd met wat (geloof ik) naaimachineolie en daarmee een perfect goede printer vernield (die wat herrie maakte om een andere reden). De HP man, die regelmatig bij ons kwam om de duurdere laserjets etc. op te halen voor reparaties @HP, lachte me nog nét niet uit :D Geleerd: Die stang moet Schoon zijn, met hoofdletter S, dikgedrukt, schuin en onderstreept ;)
You're welcome ;)

edit:

Ik zie trouwens nu pas welk model (designjet 755cm). Nu is dat natuurlijk niets anders dan een uit de kluiten gewassen deskjet, maar voor dit model zou het misschien nog lonen om er eens iemand naar te laten kijken mits dat rendabel zou zijn (aanschafprijs en kosten die gemaakt moeten worden langs elkaar houden ;) )

[ Voor 18% gewijzigd door RobIII op 04-05-2006 22:46 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Sebastiaan_2005
Metale staaf helemaal schoongemaakt, ook het tanwieltje dat de belt aandrijft, maar ik zie nog steeds geen verbetering...
Zou het aan de electronica kunnen liggen...?

• Sebastiaan_2005
Probleem opgelost het was de encoder strip (de strip waarop het printkopwagentje afleest waar ie zich bevindt) waar een paar deuken en vouwen in zaten.
Ik had nog een andere printer staan van hetzelfde formaat, daar heb ik hem uitgehaald en vervangen met die verneukte en hij print nu als een rolletje.

Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken _/-\o_
Pagina: 1