Toon posts:

probleem met computer

Pagina: 1
Acties:
  • 924 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dit probleem is eerder beschreven in een ander forum daarom zal ik alle posts die belangerijk zijn quoten.
Mijn computer loopt sinds 1,5 jaar ofzo telkens vast. Normaal viel het wel mee en had je het maximaal een paar dagen, maar nu blijft dat ding dus maar vastlopen. Uiteraard heb ik vanalles geprobeerd en ben ik er al achter dat het niet de videokaart, geheugen of HD is en waarschijnlijk ook niet de voeding (ik heb een voeding van iemand geleend wat overigens een qtec was). Nu vraag ik me dus af wat het is. Behalve vastlopen krijg je soms ook van die lange piepen bij het aanzetten van de computer of dat er niks op het beeldscherm verschijnt. Dit is het vaagste probleem dat ik ooit met mijn computer gehad heb.

Zou iemand mij kunnen helpen?

Hier mijn specs:
fsp group inc. Fortron/source voeding (250W)

Medion radeon 9600 TX

seagate HD 120GB

512MB ddr 2700 geheugen

een dvd-rw en een dvd lezer

pentium IV 2,66GHz

Alvast bedankt.
Ik denk wel dat het aan een van die onderdelen ligt, draai een prime95 (torture test, middelste keuzevakje), daarna memtest86+(moet je een floppy maken, wijst zich vanzelf), en ati-tool (artifact scanning).
Als een van die programma's ook maar een fout geeft dan post je dat hier zodat wij kunnen zien wat het is(draai ze allemaai minstens een uur), check trouwens ook eens je temps met speedfan en je voltages met het zelfde programma en post die dan hier (kijk even in het bios om zeker te zijn dat ze kloppen).
memtest al gedaan geen errors... maar over dat andere kunnen die gedraaid worden bij boot? omdat ik de computer niet opgestart krijg... (loopt telkens vast)
Dan word het lastig testen denk ik, kijk eens of alle koelers draaien en of de koelblokken warm worden.
Alle ventilatoren draaien, maar dit kan een stomme vraag zijn.
Hoe ziet een koelblok er uit?
haal alle onderdelen die je kan missen eens uit je mobo zoals geluidskaart, 1394kaart en andere onderdelen die je pc niet per se nodig heeft om te booten, boot hij nu wel? dan ga je een voor een de kaarten ed. weer terug plaatsen totdat hij het niet meer doet (dit werkt natuurlijk alleen als het daadwerkelijk aan een van de verwijderde onderdelen ligt)
Met al die onderdelen eruit doet hij het nog steeds niet...
Zo'n aluminium of koper ding wat op je proc., videokaart, northbridge etc. zit (makkelijker dan dit kan ik het niet formuleren).
Nadat het een uur heeft aangestaan voelde het niet zo heel erg warm aan, een klein beetje warmte maar bijna niks.
Het gaat hier dus om een medion pc, waarvan ik de HD anders heb geformateerd dus de garantie zal wel weg zijn.

Mijn vraag is dus: Wat is het probleem?
Alvast dank aan diegene die me verder helpt

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Zonder gelijk de voeding de schuld te geven, is ie niet een beetje aan de krappe kant??

Heb je de mogelijkheid om even een zwaarder exemplaar te lenen?

Edit: Zie net dat je al een Q-tec van iemand had geleend. Kan je niet ergens een zwaardere regelen?
Die Q-tec is nou niet echt veel beter dan wat je al had, ongeacht het Wattage wat die geeft.

[ Voor 40% gewijzigd door Banshee op 04-05-2006 21:09 ]

• ram.con
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-01 16:21

ram.con

non-profit ram

Allereerst: welkom op GoT

En dan: wat is precies vastlopen. Waar loopt hij vast? Is de hele bios-procedure al doorlopen (dan checkt hij de harddisk e.d.), al iets van een besturingssysteem begonnen met laden? Geeft hij foutmeldingen? Of blijft het scherm altijd zwart?
Sinds wanneer loopt je PC vast - een bepaalde gebeurtenis?

Ondanks dat deze vragen nog onbeantwoord zijn lijkt het toch een hardwarematig probleem, waardoor je bios ladingen foutmeldingen-piepen-etc geeft en er verder mee stopt. Maar een oplossing kan ik zo niet geven. Dat blijft een kwestie van verschillende onderdelen vervangen en opnieuw proberen.
Heb je de mogelijkheid om even een zwaarder exemplaar te lenen?
Heeft hij reeds gedaan! Althans, een andere voeding. Verder is het een medion pc, die dus af-fabriek deugdelijk zou moeten zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door ram.con op 04-05-2006 21:20 . Reden: spelvout ]

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Nou ja eh, noem mij eens een Q-tec look-alike die beter is dan die hij nu al heeft (NOFI ;) )
Volgens mij is de zwaarste daarvan een 650, en die doet het geen haar beter dan wat er in zit.

• ram.con

ram.con

non-profit ram

Banshee schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 21:14:
Nou ja eh, noem mij eens een Q-tec look-alike die beter is dan die hij nu al heeft (NOFI ;) )
Volgens mij is de zwaarste daarvan een 650, en die doet het geen haar beter dan wat er in zit.
Ok, maar dan zou het alsnog een door medion gemaakte 'fout' moeten zijn om er een te lichte voeding in te zetten, tenzij TS flink geklungelt heeft aan zijn PC, en dat kan ik niet aan zijn post aflezen. Maar inderdaad, op zich is een zwaardere voeding sowieso slim!

Verwijderd

Topicstarter
Met vastlopen bedoel ik freeze.

Soms krijg ik dus helemaal geen scherm, dan staat het het lampje van de monitor te flikkeren. Verder loopt hij soms vast tijdens dat hij die dingen aan het checken is (biosprocedure). Maar vaak loopt het dus vast tijdens een herinstalatie van windows (al die keren opnieuw opstarten is waarschijnlijk niet goed voor de software) of tijdens het laden van windows of gewoon tijdens dat ik op windows zit. Ik heb linux niet geprobeerd omdat op de één of andere manier dat niet wilt installeren op mijn computer.

Ik kan volgende week de voeding van mijn broertje proberen als dat nodig is die schijnt dus van een iets beter merk te zijn.

Ik hoop genoeg informatie te hebben gegeven.

Ow ik heb daarvoor nog nooit met de computer geklungeld :O, de eerste keer dat ik de plaat er vanaf schoof was toen met 1 of ander vaag probleem maar het vastloop probleem was al veel eerder.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2006 21:24 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Bekend (warmte + VGA-) probleem van de Medion. Heb dit vaker gezien maar altijd binnen de garantieperiode. Dat de HD geformateerd is mag geen probleem zijn zolang je het niet vooraf meldt, Medion zet standaard toch altijd een nieuwe image op een HD.

Heb je nog garantie, bellen en op laten halen. Is het een 8080XL?

Lees anders dit deel van de FAQ eens door. Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 18% gewijzigd door Guardian Angel op 04-05-2006 21:33 ]

ARME AOW’er

• ram.con

ram.con

non-profit ram

Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 21:22:
(...) Ik heb linux niet geprobeerd omdat op de één of andere manier dat niet wilt installeren op mijn computer.
Dat heeft er gelukkig niets mee te maken... Alhoewel een live knoppix-cd'tje wellicht handig zou zijn voor tests, maar nee, dit terzijde

Verdere info is OK, maar helaas ben ik nu nog niet in staat bevredigend antwoord te geven ben ik bang. Ik heb zelf nl geen ervaring met deze specifieke pc :/
Laatste tip (maar denk dat je dit al wel gedaan hebt) zoek op fora en heel internet naar je typenummer PC en vind mensen met meer specifieke ervaring. Anders zul je moeten terugvallen op Trial&Error, alhoewel je dat dus al 1.5 jaar doet :|

Edit: Ah, een Angel from heaven met ervaring voor U. Toch warmte. Veel plezier met de garantieservice van medion na meer dan 1.5 jaar!

[ Voor 9% gewijzigd door ram.con op 04-05-2006 21:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bekend (warmte + VGA-) probleem van de Medion. Heb dit vaker gezien maar altijd binnen de garantieperiode. Dat de HD geformateerd is mag geen probleem zijn zolang je het niet vooraf meldt, Medion zet standaard toch altijd een nieuwe image op een HD.

Heb je nog garantie, bellen en op laten halen.
Ik denk niet dat dat het probleem zou zijn, ik heb geprobeerd een andere videokaart erin te doen (radeon VE) waarbij de computer nog steeds vast bleef lopen, terwijl die dat niet op de andere computer deed.

Overigens wel bedankt voor deze reply, ik zal zien of ik het garantiebewijs kan vinden.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2006 21:35 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Zet anders alles terug naar de oorspronkelijke staat met behulp van de bijgeleverde CD's. Zou ik sowieso doen voordat je Medion belt.

Serienummer en naam is voldoende. Als het goed is heb je ooit het garantiecertificaat opgestuurd.

[ Voor 49% gewijzigd door Guardian Angel op 04-05-2006 21:36 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Al geprobeerd, de computer loopt gewoon telkens vast tijdens dit proces.

Trouwens kunnen ze daar ook zien of ik nog garantie heb? ik weet dit dus niet uit mijn hoofd.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2006 21:38 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dan is ook de HD gaar. Seagate heeft een tool om dit te controleren.

Bij een kennis van mij is dus binnen een jaar de HD, daarna 3 x de VGA-kaart, 1 x het moederbord en de voeding vervangen.

Zowaar werkt hij nu redelijk goed en dat al een maand of 5-6.

ARME AOW’er

• ram.con

ram.con

non-profit ram

Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 21:36:
Trouwens kunnen ze daar ook zien of ik nog garantie heb? ik weet dit dus niet uit mijn hoofd.
Als je een aardige juffrouw hebt, en wat telefoontikken? Ja, moet lukken, maar voor garantie zijn ook certificaatjes (ingestuurd - naam bekend maken etc) nodig...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal, ik zal morgen wel even de HD formateren op een andere computer en ik zal bellen vor dat garantie, dat is in ieder geval beter dan de computer naar inia brengen.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de dubbelpost maar ik ben er achter gekomen dat de moederbord niet begint te piepen als ik het geheugen of de videokaart eruit haal, terwijl hij dat normaal wel doet.

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
'piepen' is een begin, ga je nu ook nog vertellen -hoe- hij precies piept?

kick-off:

AMI BIOS BEEP CODES

Below are the AMI BIOS Beep codes that can occur. However, because of the wide variety of different computer manufacturers with this BIOS, the beep codes may vary.

Beep Code Descriptions
1 short DRAM refresh failure
2 short Parity circuit failure
3 short Base 64K RAM failure
4 short System timer failure
5 short Process failure
6 short Keyboard controller Gate A20 error
7 short Virtual mode exception error
8 short Display memory Read/Write test failure
9 short ROM BIOS checksum failure
10 short CMOS shutdown Read/Write error
11 short Cache Memory error
1 long, 3 short Conventional/Extended memory failure
1 long, 8 short Display/Retrace test failed

AWARD BIOS BEEP CODES

Below are Award BIOS Beep codes that can occur. However, because of the wide variety of different computer manufacturers with this BIOS, the beep codes may vary.

Beep Code Description
1 long, 2 short Indicates a video error has occurred and the BIOS cannot initialize the video screen to display any additional information
Any other beep(s) RAM problem.

PHOENIX BIOS BEEP CODES

Below are the beep codes for PHOENIX BIOS Q3.07 OR 4.X

Beep Code Description / What to Check
1-1-1-3 Verify Real Mode.
1-1-2-1 Get CPU type.
1-1-2-3 Initialize system hardware.
1-1-3-1 Initialize chipset registers with initial POST values.
1-1-3-2 Set in POST flag.
1-1-3-3 Initialize CPU registers.
1-1-4-1 Initialize cache to initial POST values.
1-1-4-3 Initialize I/O.
1-2-1-1 Initialize Power Management.
1-2-1-2 Load alternate registers with initial POST values.
1-2-1-3 Jump to UserPatch0.
1-2-2-1 Initialize keyboard controller.
1-2-2-3 BIOS ROM checksum.
1-2-3-1 8254 timer initialization.
1-2-3-3 8237 DMA controller initialization.
1-2-4-1 Reset Programmable Interrupt Controller.
1-3-1-1 Test DRAM refresh.
1-3-1-3 Test 8742 Keyboard Controller.
1-3-2-1 Set ES segment to register to 4 GB.
1-3-3-1 28 Autosize DRAM.
1-3-3-3 Clear 512K base RAM.
1-3-4-1 Test 512 base address lines.
1-3-4-3 Test 512K base memory.
1-4-1-3 Test CPU bus-clock frequency.
1-4-2-4 Reinitialize the chipset.
1-4-3-1 Shadow system BIOS ROM.
1-4-3-2 Reinitialize the cache.
1-4-3-3 Autosize cache.
1-4-4-1 Configure advanced chipset registers.
1-4-4-2 Load alternate registers with CMOS values.
2-1-1-1 Set Initial CPU speed.
2-1-1-3 Initialize interrupt vectors.
2-1-2-1 Initialize BIOS interrupts.
2-1-2-3 Check ROM copyright notice.
2-1-2-4 Initialize manager for PCI Options ROMs.
2-1-3-1 Check video configuration against CMOS.
2-1-3-2 Initialize PCI bus and devices.
2-1-3-3 Initialize all video adapters in system.
2-1-4-1 Shadow video BIOS ROM.
2-1-4-3 Display copyright notice.
2-2-1-1 Display CPU type and speed.
2-2-1-3 Test keyboard.
2-2-2-1 Set key click if enabled.
2-2-2-3 56 Enable keyboard.
2-2-3-1 Test for unexpected interrupts.
2-2-3-3 Display prompt "Press F2 to enter SETUP".
2-2-4-1 Test RAM between 512 and 640k.
2-3-1-1 Test expanded memory.
2-3-1-3 Test extended memory address lines.
2-3-2-1 Jump to UserPatch1.
2-3-2-3 Configure advanced cache registers.
2-3-3-1 Enable external and CPU caches.
2-3-3-3 Display external cache size.
2-3-4-1 Display shadow message.
2-3-4-3 Display non-disposable segments.
2-4-1-1 Display error messages.
2-4-1-3 Check for configuration errors.
2-4-2-1 Test real-time clock.
2-4-2-3 Check for keyboard errors
2-4-4-1 Set up hardware interrupts vectors.
2-4-4-3 Test coprocessor if present.
3-1-1-1 Disable onboard I/O ports.
3-1-1-3 Detect and install external RS232 ports.
3-1-2-1 Detect and install external parallel ports.
3-1-2-3 Re-initialize onboard I/O ports.
3-1-3-1 Initialize BIOS Data Area.
3-1-3-3 Initialize Extended BIOS Data Area.
3-1-4-1 Initialize floppy controller.
3-2-1-1 Initialize hard-disk controller.
3-2-1-2 Initialize local-bus hard-disk controller.
3-2-1-3 Jump to UserPatch2.
3-2-2-1 Disable A20 address line.
3-2-2-3 Clear huge ES segment register.
3-2-3-1 Search for option ROMs.
3-2-3-3 Shadow option ROMs.
3-2-4-1 Set up Power Management.
3-2-4-3 Enable hardware interrupts.
3-3-1-1 Set time of day.
3-3-1-3 Check key lock.
3-3-3-1 Erase F2 prompt.
3-3-3-3 Scan for F2 key stroke.
3-3-4-1 Enter SETUP.
3-3-4-3 Clear in-POST flag.
3-4-1-1 Check for errors
3-4-1-3 POST done--prepare to boot operating system.
3-4-2-1 One beep.
3-4-2-3 Check password (optional).
3-4-3-1 Clear global descriptor table.
3-4-4-1 Clear parity checkers.
3-4-4-3 Clear screen (optional).
3-4-4-4 Check virus and backup reminders.
4-1-1-1 Try to boot with INT 19.
4-2-1-1 Interrupt handler error.
4-2-1-3 Unknown interrupt error.
4-2-2-1 Pending interrupt error.
4-2-2-3 Initialize option ROM error.
4-2-3-1 Shutdown error.
4-2-3-3 Extended Block Move.
4-2-4-1 Shutdown 10 error.
4-3-1-3 Initialize the chipset.
4-3-1-4 Initialize refresh counter.
4-3-2-1 Check for Forced Flash.
4-3-2-2 Check HW status of ROM.
4-3-2-3 BIOS ROM is OK.
4-3-2-4 Do a complete RAM test.
4-3-3-1 Do OEM initialization.
4-3-3-2 Initialize interrupt controller.
4-3-3-3 Read in bootstrap code.
4-3-3-4 Initialize all vectors.
4-3-4-1 Boot the Flash program.
4-3-4-2 Initialize the boot device.
4-3-4-3 Boot code was read OK.

Ik vind het echt droevig dat er met zoveel reply's niemand het uberhaupt over het 'piepen' gehad heeft maar dat iedereen zomaar dingen beginnen te blaten over de voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals je in mijn vorige post kunt zien is het probleem juist dat het NIET piept ;) .

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2006 16:07 ]

• Dysmael
Zoals je in je eerste post kan zien is het probleem dat hij WEL piept.
Als dat niet het geval is dat moet je het ook niet zeggen:
Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 20:58:
Behalve vastlopen krijg je soms ook van die lange piepen bij het aanzetten van de computer
Of ga je straks ook nog vertellen dat je helemaal geen Medion PC hebt ??

Verwijderd

Topicstarter
Oh sorry ik dacht dat je het nu had over mijn laatste posts, het probleem is dus dat hij nu helemaal niet piept als je iets eruit haalt (geheugen of videokaart). Daarbij kan ik die nummers onder Phoenix Bios niet vertalen...

• Dysmael
Heb je een Phoenix BIOS dan?

En nog steeds is het onduidelijk hoe je computer precies piept als hij dat wel doet ;-)

Verwijderd

Topicstarter
De piep is dan vrij eenvoudig, het is gewoon 1 lange piep, dan krijg je een tijdje niks en dan weer dezelfde lange piep wat blijft doorgaan tot je de computer uitzet.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor weer een dubbelpost, maar het blijkt nu dat de garantie is verlopen.
Pagina: 1