Wat voor een (486) cpu voor winamp?

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WouZz
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

WouZz

Elvis is alive!

Topicstarter
Hela!

Ik heb zojuist mn ISA geluidskaart in een oude 486 SX gepropt. Ik dacht dat ie nog wel mp3'tjes kon afspelen, maar alleen over de demo.mp3 van winamp doet ie al een minuut!! :( Ik heb het nog niet onder Linux geprobeerd met XMMS, maar ik denk dat dat ook niet goed genoeg is. Dus... Wie weet er wat voor een cpu ik minimaal nodig heb om winamp of XMMS lekker mp3's of Shoutcast te laten afspelen?? Als je er nog een over hebt kan je het ook zeggen... :)

Groetz..

Bdw, ik heb 'wel' 16 mb werkgeheugen :)

On track

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
Winamp is de beste speler die je kan gebruiken qua processorkracht.
Op mijn P3-560 gebruikt ie 5-6% processorkracht en op een P133 35% ofzo.
Een 486 gaat MP3'tjes dus niet echt trekken..

Ga er vanuit dat je minimaal een pentium nodig hebt.

Verwijderd

MPXplay (DOS) doet het redelijk op mijn 486 (100 mhz, 32 mb ram). Ik heb nog nooit shoutcast geprobeerd, ik weet ook niet of mpxplay dit wel kan. Winamp hoef je niet eens te proberen.

486 SX is denk ik toch echt te langzaam voor dit soort dingen

Verwijderd

Ik meende me te herrineren dat een p90 het minimum is..

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 12:02

Nietzman

Woei!

kan zeker wel op een 486, maar dan in DOS, scheelt heel wat werkgeheugen......

ik dacht dat het minumum een DX-2 66mhz was ofzo....

• WouZz
  • Niet online

WouZz

Elvis is alive!

Topicstarter
Hmmz..
Dit staat er op winamp.com:
A fast 486 or (optimally) a Pentium or better, running Windows 95, 98, 2000, or NT 4. Or, perhaps, WINE under XWindows. :)
En een quote van http://www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=10324 :
Nou hier vreet Winamp toch echt 30-40% van mijn p166. Terwijl als ik linux boot en
hetzelfde met xmms speel het zo'n 5% is (alle threads bij elkaar).
Twijfelachtig... ik denk dat ik het eerst maar eens met Linux ga proberen. Maar het probleem is dat ik geen Linux drivers voor mijn Maxi Sound 64 Dynamic 3D kan vinden :(

On track

Verwijderd

Onder Linux kun je mpg123 op de prompt draaien. Dit zal op een 486 wel te doen zijn.

Marcel

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Als je mp3's onder dos wilt gaan afspelen heb je minstens een dx4-100mhz nodig (punt) een 80 mhz geval trek het net niet, en 100 echt net wel (eigen ervaring)

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Verwijderd

Vriend van me:
P75 windows geen succes
P75 Linux: perfect

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:41
Ja, een dx4-100 is goed genoeg. Dit heb ik niet uit eigen ervaring, maar heb ik ergens gelezen (nee, niet hier) en dat was wel slim om te onthouden vond ik

• Cyberdeck
  • Laatst online: 07-01-2024

Cyberdeck

bizar

Het hangt niet alleen van je processor af, maar ook van je moederbord en combinatie met geheugen.
Als je een slechter moederbord hebt met wat meer dataleaks of met echo's over de kanalen (ja dat kan echt) dan wordt een computer trager. Een fatsoenlijk mobo is dan een pre.
M'n buurjongen met een ibm aptiva p166 heeft een hogere cpu belasting met mp3 dan de p120 met een intel babyat board (zelfde geheugen).
Verder speelt ook de geluidskaart mee. Het aansturen van een geluidskaart kost ook rekenkracht. Waarschijnlijk dat dat het verschil is tussen die p120 en die p166 van me buurman. Hij heeft zo'n combinatie kaart: modem & sound van ibm.. Zal wel een cpu vreter zijn.

Voor de p120 (die m'n vader nu heeft) had ik een p90 met hetzelfde moederbord --> cpu belasting met win98 en mp3 afspelen op 60%.
Dus een beetje fatsoenlijk moederbord, geluidskaart met een p60 en win95 moet net gaan denk ik.

Over die dataleaks/ echo's te praten.. Een computer bij m'n vrijwilligers werk een tijd terug had een moederbord genaamd merk topgun ofzo. Dat ding was absoluut niet vooruit te branden (p100 met 32mb geheugen). Ongeveer 4x zo traag dan m'n oude p90 met 24mb.

• MNM(tm)
  • Laatst online: 04-09-2025
Yep, 'n DX is een must! :P
't Verschil met 'n SX: d'r zit 'n co-pro in. :)
En dat maakt MP3 spelers 't werk een stuk gemakkelijker. ;)

...With a touch of magic¿

• technopeuter
  • Laatst online: 23:32
Op m'n dx-4 120Mhz (AMD) liep winamp net niet. Ik ga kijken of het op een dx4 100 (intel) wel kan

diskeltische lurker

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

just Linux it!

Verwijderd

Wat dacht je van DOS?/
Las laatst nog iets wat op 486SX alles perfect liet werken

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
MNM:
Yep, 'n DX is een must!
't Verschil met 'n SX: d'r zit 'n co-pro in.
En dat maakt MP3 spelers 't werk een stuk gemakkelijker.
Euhmm.... in een 486SX zit ook een coprocessor hoor (487)! Die sx duidt op een minder brede databus.

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Mastermind: In een 486SX zit geen FPU, in een DX wel. Bij de 386 heeft de DX een 32 bits brede databus en de SX een 16 bits brede databus

• WouZz
  • Niet online

WouZz

Elvis is alive!

Topicstarter
Thanx voor alle reply's!

Het lijkt er dus op dat ik in ieder geval een snellere 486 nodig heb. Als iemand er nog een in de aanbieding heeft kan ie me melen... :)
Verder ga ik het toch eerst ook nog ff met Linux proberen. Ik las net dat Redhat m'n ESS1868 AudioDrive chipset standaard ondersteund, dus dat zit wel knak :)

Cyberdeck -> Ik heb een oud Compaq Prolinea 4/33S systeem, dus die combinatie mobo, proc en geheugen zit wel goed. En mn geluidskaart is van Guillemot: een Maxi Sound 64 Dynamic 3D

Bloody-Titan -> Heel erg cool, alleen weet je er iets meer over? Hoe het heet of waar ik het kan downen bijvoorbeeld? :)

Groetz..

On track

Verwijderd

Was ergens Maart ofzo in de PC-Active, jah, ik las het blaadje bij kennis.

TIMPIE2000!!! Als je dit leest! Bij welke PC-Active stond op de voorkant over @hoe gebruik je je oude 486-PC?@

die moet je hebbe

• Mastermind
  • Laatst online: 02-08 20:09
Ja, je hebt gelijk, coppertop

• Roy
  • Laatst online: 28-08 15:58

Roy

Hobbies?

Ik heb sinds kort een mp3-computertje, namelijk een P75 16mb, eerst draaide ik in DOS met het proggie mpxplay toen had ik een cpu belasting van 37% :). Toen heb ik maar eens win95 met winamp geprobeert, en dat draait lekker joh !! Schokt nooit, kan ondertussen nog zoeken in de playlist (>1000 songs) en zelfs bladeren op de hd lukt nog !! :) :) :)

Dus met een beetje mazzel moet het lukken, en anders dat mpxplay voor DOS is ook een heel goed proggie, werrukt heel makkelijk. Ik heb het even online gezet voor diegene die geinteresseerd is ( hier kun je hem naar beneden halen)

suc6 ermee :) :)

Inderdaad...

• MNM(tm)
  • Laatst online: 04-09-2025
Roy: dan heb je die iP-75 vast niet op 'n Intel mobo zitten :)

...With a touch of magic¿

• Wimpy006
  • Laatst online: 27-08 00:46
Niet zeiken en koop die mp3-cd speler bij www.eynstein.nl
Ik heb een 486 DX2/66 die het @80mhz met dosamp op MONO een kwartier volhoudt en dan een pauze nodig heeft van een kwartier voordat hij weer verder wil zonder stoten. Het rare is dat hij wel gewoon speelt maar dan met haperingen (na een tijdje dus). Er zit al een koeler op... maar om nou in dat ding alpha fans te gaan bouwen om fatsoenlijk DOSAMP te kunnen spelen :( nee dus

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

MPxplay kon het allemaal net niet aan op mijn AMD486/100 met 8 MB en ASUS PVI-SP3-plank en Opti 82c929 geluidskaart (ISA). Het ging niet trager maar het haperde wel allemaal na 5 minuten zuiver gespeeld te hebben. mpg123 is wel wat zwaarder dan MPxplay. Hiervoor ben je minimaal een 486/133 nodig (voorzover die bestaan). Of een P75. De mpg123 engine is trouwens ook beter dan die van WinAmp (Nitrane). Zie deze link:
http://lame.sourceforge.net/winamp/winamp.html

Er zijn voor zover ik weet geen snellere spelers dan MPxplay. Wat je wel kunt doen is downsamplen (de samples om en om afspelen). Maar met een 33/SX wordt het sowieso nix

• Roy
  • Laatst online: 28-08 15:58

Roy

Hobbies?

Het beste kun je een computer van een of ander bedrijf over kopen. Zo ben ik ook aan mijn computer gekomen, koste ƒ 100,-- voor een P75, 16mb, 8xCD, Creative 128pci, dynalink 56k V90 modem. :) :) :) En dat allemaal op een of ander vaag PA2005 mobo met VIA chipset.

Die bedrijven kunnen niets met die computers, meestal worden ze gewoon weg gemieterd, dus dan kun je ze lekker goedkoop overkopen, voor 100 gulden heb ik nu een mooi stereo-computertje !

Inderdaad...

Pagina: 1