Toon posts:

[XP] Gezeur met een S-ata HDD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als er iets word geschreven of gelezen van en naar mijn SATA schijf gebeurd er één van deze vreemde dingen:
1. De computer freezed volledig
2. De HDD tikt een paar keer
3. XP raakt de HDD kwijt (drive letter weg, staat niet meer in hardware etc)

In de event viewer van XP staan een heleboel error waar ik wat aan heb. Enkele voorbeelden zijn;
The device, \Device\Harddisk2\D, has a bad block.
The device, \Device\Ide\IdePort2, did not respond within the timeout period.
The system failed to flush data to the transaction log. Corruption may occur.
{Delayed Write Failed} Windows was unable to save all the data for the file . The data has been lost. This error may be caused by a failure of your computer hardware or network connection. Please try to save this file elsewhere.
The device 'WDC WD1600JD-00HBB0' (IDE\DiskWDC_WD1600JD-00HBB0_____________________08.02D08\4457572d4143394c373136343634_030_0_0_0_0) disappeared from the system without first being prepared for removal.

Volgens de XP troubleshooter moet ik onder andere de kabel vervangen en checkdisk uitvoeren. Ik heb nu een andere SATA kabel gepakt, maar nog steeds dezelfde problemen. Checkdisk lukt niet want dan freezed de PC.
Ik heb de HDD ook al terug gebracht naar de winkel, daar hebben ze hem getest en hij deed het perfect. Ook heb ik een andere SATA poort geprobeerd en de PC op stock speeds laten lopen.

Waar kan ik nog meer naar kijken? Dode/halfgare controller? SATA kabels die je op 1 richting kan aansluiten :?

Verdere specs:
Asus P4P800S-X
Celeron D 320
Dane-Elec DDR400, 2x512MB
WD 160GB SATA
Hitachi 80GB IDE 2x
XFX 6600GT 256MB AGP
AOpen 300w voeding (11,98 en 5,07v idle, 11,80 en 5,04v tijdens gamen)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Heb je al eens met een tooltje van de harddisk fabrikant (in jouw geval Western Digital zo te zien) - tooltjes staan in de Opslagmedia & I/O Controllers FAQ - geprobeerd je harddisks te controleren op fouten?

Alles wat je nu aangeeft duid namelijk op een hardware matig probleem? :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 23:05:
Heb je al eens met een tooltje van de harddisk fabrikant (in jouw geval Western Digital zo te zien) - tooltjes staan in de Opslagmedia & I/O Controllers FAQ - geprobeerd je harddisks te controleren op fouten?

Alles wat je nu aangeeft duid namelijk op een hardware matig probleem? :)
Ik heb een WD tool geinstalleerd, en die vertelde me doodleuk dat schijven groter dan 137GB niet fully compatible waren. Vervolgens deed het een aanpassing in de registry en reboote. Misschien dat hier het probleem lag. Nu ga ik even het één en ander testen.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je hebt toch wel XP met SP2 geinstalleerd staan? Dan hoef je normaal die 137gb registry edit niet te doen ...

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 23:23:
Je hebt toch wel XP met SP2 geinstalleerd staan? Dan hoef je normaal die 137gb registry edit niet te doen ...
Ik heb XP met SP2 ja. Het gekke is dat de schijf altijd werkte, dit gebeurde zomaar ineens. Misschien dat er iets corrupt is geraakt?
Tot nu toe nog geen freeze of getik gehad tijdens checkdisk :)

Edit: Helaas weer een freeze. Waarschijnlijk is de halve partitie naar de klote gegaan. Ik probeer nog even een checkdisk buiten XP. Als dat niet werkt formatteer ik hem opnieuw.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2006 23:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update: Ik heb een nieuwe SATA schijf erbij gekocht en deze gaf dezelfde kuren. Vanmiddag een nieuw mobo gekocht en alles werkt weer, de controller was dus dood.
Pagina: 1