Hallo,
Ik ben al een tijdje bezig met JAVA aan het leren
Nu ben ik bij de GUI aangekomen....
Dit deed ik eerst zonder swing , hier stond ook verder niets over in mijn eerste boek(en dan is er....JAVA)
Nu heb ik een extra boek(JavaT All-in-One Desk Reference For Dummies) , omdat daar wat meer instaat over de GUI , en deze gebruiken Swing ipv de java.awt.*; zoals ik het uit mijn eerste boek geleerd heb
Nu wil ik heel graag met swing straks gaan werken , dus wil me hier erg graag in verdiepen...Alleen ik heb al redelijk wat internet site's afgestruint , want in het boek kom ik niet meer verder....
Als ik een simpele frame maak dmv onderstaande code , dus zonder knoppen oid dan is er niks aan de hand.
Maar ik loop nu al een paar dagen vast op het toevoegen van een simpele knop aan dit venster.
Ik kom er maar niet aan uit omdat ik steeds een error krijg , en dit is toch gewoon een voorbeeldje uit een dummy boek.
Dit produceert in mijn IDE(NetBeans) een error
En een vrij ingewikkelde namelijk:
Ik krijg wel gewoon een venster te zien , maar dus niet de toegevoegde knop.
Zette zij mij op het verkeerde spoor ? of zie ik gewoon iets over het hoofd?
Hopelijk kunnen jullie mij weer een beetje opweg helpen...word nu een beetje para van heel het swing gebeuren...en wil het toch heel graag leren
Gr
Nick
Ik ben al een tijdje bezig met JAVA aan het leren
Nu ben ik bij de GUI aangekomen....
Dit deed ik eerst zonder swing , hier stond ook verder niets over in mijn eerste boek(en dan is er....JAVA)
Nu heb ik een extra boek(JavaT All-in-One Desk Reference For Dummies) , omdat daar wat meer instaat over de GUI , en deze gebruiken Swing ipv de java.awt.*; zoals ik het uit mijn eerste boek geleerd heb
Nu wil ik heel graag met swing straks gaan werken , dus wil me hier erg graag in verdiepen...Alleen ik heb al redelijk wat internet site's afgestruint , want in het boek kom ik niet meer verder....
Als ik een simpele frame maak dmv onderstaande code , dus zonder knoppen oid dan is er niks aan de hand.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| import javax.swing.*;
public class test extends JFrame
{
public static void main(String[] args)
{
new test();
}
public test()
{
this.setSize(400,400);
this.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);
this.setTitle("Java Swing App");
this.setVisible(true);
}
} |
Maar ik loop nu al een paar dagen vast op het toevoegen van een simpele knop aan dit venster.
Ik kom er maar niet aan uit omdat ik steeds een error krijg , en dit is toch gewoon een voorbeeldje uit een dummy boek.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| import javax.swing.*;
public class test extends JFrame
{
public static void main(String[] args)
{
new test();
}
private JButton knoppiej;
public test()
{
JPanel framepiej = new JPanel();
knoppiej = new JButton("Klik Me!");
this.setSize(400,400);
this.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);
this.setTitle("Java Swing App");
this.setVisible(true);
add(framepiej);
framepiej.add(knoppiej);
this.setVisible(true);
}
} |
Dit produceert in mijn IDE(NetBeans) een error
En een vrij ingewikkelde namelijk:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| java.lang.Error: Do not use test.add() use test.getContentPane().add() instead
at javax.swing.JFrame.createRootPaneException(JFrame.java:465)
at javax.swing.JFrame.addImpl(JFrame.java:491)
at java.awt.Container.add(Container.java:307)
at test.<init>(test.java:21)
at test.main(test.java:7)
Exception in thread "main"
BUILD SUCCESSFUL (total time: 2 seconds) |
Ik krijg wel gewoon een venster te zien , maar dus niet de toegevoegde knop.
Zette zij mij op het verkeerde spoor ? of zie ik gewoon iets over het hoofd?
Hopelijk kunnen jullie mij weer een beetje opweg helpen...word nu een beetje para van heel het swing gebeuren...en wil het toch heel graag leren
Gr
Nick
www.degroot-it.nl