sinds de vorige keer dat ik advies vroeg over mijn computer is er inmiddels weer flink wat veranderd. Ik heb mijn pc nu helemaal samengesteld, maar ik wil graag nog even weten of alles wel verstandig is, en dat ik geen dingen over het hoofd heb gezien.
mijn budget is onveranderd, namelijk maximaal 1800 euro, echt geen cent meer.
ik plan mijn computer te gebruiken voor: games, af en toe wat 3d modeling en rendering, soms wat schoolwerk enne, games.
De prijzen heb ik gebaseerd op empc solutions, omdat ik daar mijn computer plan te kopen
de configuratie ziet er nu als volgt uit:
moederbord ASUS A8N32-SLI Deluxe 185,81
processor AMD Athlon 64 X2 3800+ 308,31
geheugen Corsair TwinX1024-3200C2 400MHz 1GB 94,50
videokaart XFX GeForce 7900GT XXX 350,38
kast CoolerMaster Centurion 532 53,41
voeding CoolerMaster RS-550-ACLY SLI ATX 102,72
koeling CoolerMaster 120mm blue LED 5,62
harde schijf WesternDigital 250GB SATA II 16mb cache 90,12
dvd-speler LG DVD 16x52x GDR-8164B Black 19,61
floppydrive SONY diskettestation 7,46
scherm Samsung Syncmaster 730BF 279,27
speakers Creative I-Trigue 3330 59,86
toetsenbord Logitech UltraX 22,31
muis Logitech pilot optical wheel mouse 10,51
software windows XP pro OEM 142,28
switch Edimax ES-3108P 20,28
assembleren 17,50
TOTAAL 1769,82
Mijn moederbord heb ik gekozen omdat ik zoveel mogelijk performance wil voor zo min mogelijk geld. Dit bord is duurder dan andere borden vanwege de SLI mogelijkheid, maar ik zie het als een eenmalige hoge investering voor de toekomst, gezien later een tweede exemplaar van de videokaart die ik heb gekozen stukken goedkoper is dan een hele nieuwe videokaart
Als processor had ik liever de 4200+ gehad, maar dat kon ik net niet meer betalen, waardoor ik nu kies voor de 3800+
1GB ram lijkt me voorlopig nog wel voldoende, en later is het makkelijk upgraden als ik meer wil.
De videokaart die ik koos kwam erg goed uit deze benchmark: http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1945658,00.asp Daarom heb ik deze gekozen, ook omdat het nog net in mijn budget past. Ik had natuurlijk ook een goedkopere kaart kunnen nemen en hem dan tot dezelfde cijfers overclocken, maar dat doe ik liever niet.
De kast is mooi en lijkt me ook best functioneel
De voeding, ik weet niet of dit overkill is, maar misschien is het wel nodig als ik later SLI wil draaien, en dezelfde fabrikant als mijn kast, gewoon omdat ik te lui was om naar een andere te zoeken.
Een extra casefan kan nooit kwaad, dacht ik zo, en daarom nog eentje bijgenomen.
harde schijf is ook niets op aan te merken
dvd-speler: goedkoop en goed genoeg. Geen brander omdat dat te duur wordt.
floppydrive is altijd nog handig.
scherm: mooi scherm met overal positieve beoordelingen. Ik ben alleen ff vergeten te vragen wat dead-pixel garantie kost, dus er zal nog een klein beetje bovenop de prijs komen.
deze speakers zijn mooi
en niet extreem duur. een 5.1 systeem is leuk, maar ik heb geen idee waar ik de achterste speakers dan moet laten. Daarom dit 2.1 systeem.
Het toetsenbord is mooi en niet duur, pas bovendien bij mijn monitor.
Dan nog de muis, deze is goedkoop en goed genoeg.
besturingssysteem lijkt me weinig aan uit te leggen...
De switch daarentegen behoeft wel enige uitleg. Ik wil graag in het netwerk bij mij thuis, maar alle poorten op de router zijn bezet, dus moet ik een switch bijkopen om er ook in te kunnen. Het is geen 1000MB/s switch, want die zijn een stuk duurder en de router is toch maximaal 100Mb/s, dus 1000 is hier zinloos.
Tot slot het assembleren. Ik was er niet helemaal zeker van of ik wel genoeg van computers wist om zelf een duur systeem te bouwen, dus laat ik het door professionals doen, en als er dan iets mis is, geef ik ze de schuld. Mijn huidige computer is zo oud (echt geen moderne game op te spelen: 2mb onboard video
), daar durf ik wel aan te knutselen, maar bij een nieuw systeem was ik er toch iets minder gerust op.
Wat ik nog wil weten is wat voor voeding ik moet nemen met het oog op de toekomst, of of deze al goed genoeg is.
Dit is de pc zoals ik hem nu heb samengesteld en ik wil hem zo snel mogelijk kopen, maar advies over wat eventueel nog anders kan is altijd welkom. Ik wil immers de hoogste snelheid voor de laagste prijs.
andere opmerkingen zijn ook welkom
alvast bedankt
mijn budget is onveranderd, namelijk maximaal 1800 euro, echt geen cent meer.
ik plan mijn computer te gebruiken voor: games, af en toe wat 3d modeling en rendering, soms wat schoolwerk enne, games.
De prijzen heb ik gebaseerd op empc solutions, omdat ik daar mijn computer plan te kopen
de configuratie ziet er nu als volgt uit:
moederbord ASUS A8N32-SLI Deluxe 185,81
processor AMD Athlon 64 X2 3800+ 308,31
geheugen Corsair TwinX1024-3200C2 400MHz 1GB 94,50
videokaart XFX GeForce 7900GT XXX 350,38
kast CoolerMaster Centurion 532 53,41
voeding CoolerMaster RS-550-ACLY SLI ATX 102,72
koeling CoolerMaster 120mm blue LED 5,62
harde schijf WesternDigital 250GB SATA II 16mb cache 90,12
dvd-speler LG DVD 16x52x GDR-8164B Black 19,61
floppydrive SONY diskettestation 7,46
scherm Samsung Syncmaster 730BF 279,27
speakers Creative I-Trigue 3330 59,86
toetsenbord Logitech UltraX 22,31
muis Logitech pilot optical wheel mouse 10,51
software windows XP pro OEM 142,28
switch Edimax ES-3108P 20,28
assembleren 17,50
TOTAAL 1769,82
Mijn moederbord heb ik gekozen omdat ik zoveel mogelijk performance wil voor zo min mogelijk geld. Dit bord is duurder dan andere borden vanwege de SLI mogelijkheid, maar ik zie het als een eenmalige hoge investering voor de toekomst, gezien later een tweede exemplaar van de videokaart die ik heb gekozen stukken goedkoper is dan een hele nieuwe videokaart
Als processor had ik liever de 4200+ gehad, maar dat kon ik net niet meer betalen, waardoor ik nu kies voor de 3800+
1GB ram lijkt me voorlopig nog wel voldoende, en later is het makkelijk upgraden als ik meer wil.
De videokaart die ik koos kwam erg goed uit deze benchmark: http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1945658,00.asp Daarom heb ik deze gekozen, ook omdat het nog net in mijn budget past. Ik had natuurlijk ook een goedkopere kaart kunnen nemen en hem dan tot dezelfde cijfers overclocken, maar dat doe ik liever niet.
De kast is mooi en lijkt me ook best functioneel
De voeding, ik weet niet of dit overkill is, maar misschien is het wel nodig als ik later SLI wil draaien, en dezelfde fabrikant als mijn kast, gewoon omdat ik te lui was om naar een andere te zoeken.
Een extra casefan kan nooit kwaad, dacht ik zo, en daarom nog eentje bijgenomen.
harde schijf is ook niets op aan te merken
dvd-speler: goedkoop en goed genoeg. Geen brander omdat dat te duur wordt.
floppydrive is altijd nog handig.
scherm: mooi scherm met overal positieve beoordelingen. Ik ben alleen ff vergeten te vragen wat dead-pixel garantie kost, dus er zal nog een klein beetje bovenop de prijs komen.
deze speakers zijn mooi
Het toetsenbord is mooi en niet duur, pas bovendien bij mijn monitor.
Dan nog de muis, deze is goedkoop en goed genoeg.
besturingssysteem lijkt me weinig aan uit te leggen...
De switch daarentegen behoeft wel enige uitleg. Ik wil graag in het netwerk bij mij thuis, maar alle poorten op de router zijn bezet, dus moet ik een switch bijkopen om er ook in te kunnen. Het is geen 1000MB/s switch, want die zijn een stuk duurder en de router is toch maximaal 100Mb/s, dus 1000 is hier zinloos.
Tot slot het assembleren. Ik was er niet helemaal zeker van of ik wel genoeg van computers wist om zelf een duur systeem te bouwen, dus laat ik het door professionals doen, en als er dan iets mis is, geef ik ze de schuld. Mijn huidige computer is zo oud (echt geen moderne game op te spelen: 2mb onboard video
Wat ik nog wil weten is wat voor voeding ik moet nemen met het oog op de toekomst, of of deze al goed genoeg is.
Dit is de pc zoals ik hem nu heb samengesteld en ik wil hem zo snel mogelijk kopen, maar advies over wat eventueel nog anders kan is altijd welkom. Ik wil immers de hoogste snelheid voor de laagste prijs.
andere opmerkingen zijn ook welkom
alvast bedankt