Toon posts:

Temperatuur processor & fanspeed..

Pagina: 1
Acties:
  • 5.647 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey ik ben nieuw op dit forum en hoop hier wat meer te leren over hardware...
Gisteren hebben ik en mn broer vrijwel een geheel nieuwe pc geinstalleerd, heb erg veel in 1x besteld en wil voortaan wat meer weten ipv alleen spelletjes...

Ik heb een vraagje over het programma :PC Probe 2 dat meet de temperatuur van bijv je ram geheugen of de processor..... Mijn threshold heb ik net ingesteld op 70c hij stond default op 60c maar na t opstarten alleen al springt hij al over de 60 dus lijkt me dat te laag..

Ik heb een P4 3.6 800mhz 1024 RAM

Wat is de max temp die hij mag hebben? Op welke temp moet ik die threshold instellen? De CPU QFAN heb ik in de bios verzet van Optimal naar Performance....

Graag jullie ideeën hierover.. :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

P4tjes staan erom bekend dat ze nogal heet kunnen worden. Wat voor mobo heb je? en wat zijn de temps als je die in de bios uitleest (mijn ervaring is dat progsels er nog wel eens naast willen zitten vwb de sensor die ze moeten hebben enzo).

kijk even op balusc.xs4all.nl voor wat je cpu max mag hebben kwa temp en adhdv kun je wel de treshold bepalen.

Verwijderd

Topicstarter
Op bios 1x eerder gekeken en toen zat ie dus ook in de 60c... Maar dat is dus ook tijdens opstarten, ik heb nu nadat ik CSS heb gespeeld net geen 60 maar ik vermoed dat ie tijdens wel in de 80 heeft gezeten. Als je snel daarna Probe draait is ie in de 70.

Het ram geheugen staat de threshold op 45... Ik neem aan dat t met ram altijd t zelfde heeft?

Verwijderd

Topicstarter
ik kan op die site geen gegevens vinden mbt die threshold.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

temperatuur van geheugen is niet zo heel boeiend vind ik zelf (tenzij je extreem aan het OCen bent).
Ik zou gewoon in de bios een temp van 80C instellen waarop het systeem moet uitschakelen (of het hele uitschakelen achterwege laten) en gewoon daar op vertrouwen. Aan zo'n prog heb je imho nooit zo heel veel.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn mobo is trouwens een p5ld2 deluxe, die 80 haal ik denk ik makkelijk tijdens spellen als CCS en Q4...

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2006 18:23 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
Sorry hoor maar ik zou bij intel de goede temp opzoeken van de cpu en dit instellen, en niet zomaar 60 of 70 of 80, of heb je graag dat de cpu doorbrand.
Zelf vermoed ik dat het 70 graden is, maar dit is een gok.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

jan99999 schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 19:36:
Sorry hoor maar ik zou bij intel de goede temp opzoeken van de cpu en dit instellen, en niet zomaar 60 of 70 of 80, of heb je graag dat de cpu doorbrand.
Zelf vermoed ik dat het 70 graden is, maar dit is een gok.
Intels kunnen prima werken op hoge temps, ze fikken iig niet zomaar door. dus wat dat betreft hoef je niet bang te zijn dat een hete cpu gelijk dood gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Hey de CPU FAN speed threshold staat automatisch op 1000 rpm :S

weten jullie waar een P4 3.6 qua rpm moet staan???

plz help

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik weten wat voor type fan er op de cpu zit? Ik weet niet hoe ik de juiste rpm nu moet opzoeken..?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 16:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

de processor tempratuur kun je gewoon opzoeken...
vanuit de faq hier:

http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-p4.php

P4 3600 voor zo berkend een temp van 70-72 C (er zijn meerdere P4's met die snelheid)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Betekend dat ik de threshold op 70 kan laten of kan ik m beter op 65 of 60 zetten? Hij gaat nu tijdens spellen als BF2, Q4 en CSS zeker over de 70 (ik denk zelfs dat ie de 80 haalt :( ) Dit kan dus liggen aan --->

btw wat me nu meer dwarszit is die CPU FAN rpm... 1000 klopt nix van natuurlijk t is een behoorlijke speedbootmotor ;) 'r staat gewoon Intel op qua merk en verder Nidec corp.. Qua type lees ik dit af:

D34017-001
N 6225D 01
F09A-12B1S1 06AC1H2

Weet iemand wat deze qua rpm haalt??

;(

Verwijderd

Topicstarter
Mijn mobo heeft Socket 775

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Op dit forum leer vooral veel door te zoeken en veeeeeeeel te lezen. Meteen een topic openen is natuurlijk het makkelijkst maar wordt niet echt gewaardeerd. Kijk hier maar eens. Zie je ook dat er een 'edit'-knop is.

Wat je hier vraagt moeten anderen net zo goed opzoeken. Google is your friend!

Laat die treshhold lekker op 80 staan.

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

dat je fan op 1000 draait kan toch ?
je zegt zelf dat je de QFAN in de bios aan hebt staan, deze regelt dus de snelheid van de fan aan de hand van de warmte of dat ie meer te doen krijgt.
als je opstart draait ie dus 1000 en als je een spel gaat spelen moet ie sneller gaan draaien.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
Ok i get your point. Alleen mijn hardware vertand van dit is nihil! Ik heb op google al gezocht op die types maar iets zinvols krijg ik r niet uit.. Ik heb hier geen ervaring mee en als ik iets verkeerd instel loopt mn pc nog schade op ook!
Hmm 80c op die link die leuk_he gaf staat dat m'n processor max of lekker draait op 72c? Als die 72c max is dan is 80 toch te hoog?

iig bedankt voor je inbreng.

Verwijderd

Topicstarter
chucky666 schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 17:00:
dat je fan op 1000 draait kan toch ?
je zegt zelf dat je de QFAN in de bios aan hebt staan, deze regelt dus de snelheid van de fan aan de hand van de warmte of dat ie meer te doen krijgt.
als je opstart draait ie dus 1000 en als je een spel gaat spelen moet ie sneller gaan draaien.
Klopt ja dat merk ik ook als ik een spel draai! alleen threshold betekend toch dat ie niet meer mag dan dat? en als die op 1000 rpm staat lijkt me dat niet goed? T is een grote fan dus ik denk/gok dat zn max eerder bij 4k 5k ligt miss 6k? Maarja ik heb hier dus geen kaas van gegeten daarom vraag ik t hier ook..

(ik heb t hierover mbt t prog PC Probe 2)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2006 17:04 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-05 18:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 17:00:
Ok i get your point. Alleen mijn hardware vertand van dit is nihil! Ik heb op google al gezocht op die types maar iets zinvols krijg ik r niet uit.. Ik heb hier geen ervaring mee en als ik iets verkeerd instel loopt mn pc nog schade op ook!
Hmm 80c op die link die leuk_he gaf staat dat m'n processor max of lekker draait op 72c? Als die 72c max is dan is 80 toch te hoog?

iig bedankt voor je inbreng.
Als die pc in elkaar is gezet door iemand die er verstand van heeft, en je niet van plan bent om over te gaan klokken dan hoef je weinig in te stellen om de boel gewoon op acceptabele temperaturen te houden. Die dingen waar jij het nu allemaal over hebt zijn gewoon instellingen van programma's die alarm slaan op het moment dat die waardes overschreden worden. Wat betreft die fanspeed betekent dat dus dat ie gaat piepen ofzo als je fan te langzaam draait. Je stelt dus helemaal niet je fan, of je moederbord of je CPU in, maar gewoon het alarmprogramma.
Moderne processoren en dergelijke schakelen echter sowieso al wel uit op het moment dat het echt te warm wordt, en dat punt ligt nog wel wat hoger dan 80 graden volgens mij.

Die programma's zijn leuk, als je er verstand van hebt enzo, maar voor een leek voegen ze niet heel veel toe.

Mocht je echt het idee hebben dat je cpu te warm wordt dan kan je eens gaan kijken of je wel genoeg luchtstroming door je kast hebt enzo. Probeer ook eens om met je vinger te voelen aan het koelblok terwijl je een spel aan hebt staan ofzo, want die sensors en software willen nog wel eens flink ernaast zitten. Dat is soms op te lossen met een BIOS update.

En gebruik aub nu eens de edit knop: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif, ipv steeds een extra post toe te voegen!

[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 05-05-2006 17:09 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 17:03:
[...]

Klopt ja dat merk ik ook als ik een spel draai! alleen threshold betekend toch dat ie niet meer mag dan dat? en als die op 1000 rpm staat lijkt me dat niet goed? T is een grote fan dus ik denk/gok dat zn max eerder bij 4k 5k ligt miss 6k? Maarja ik heb hier dus geen kaas van gegeten daarom vraag ik t hier ook..

(ik heb t hierover mbt t prog PC Probe 2)
hij zal ook wel sneller draaien dan 1000 in spellen hoor.
alleen als je opstart of als je niet veel belasting hebt draait ie 1000.

en tja pc probe. :(
dat proggie heeft nog nooit goed gewerkt bij mij.
klopte meestal geen #@$% van als ik wat wilde uitlezen.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Een Pentium 4 schakelt zichzelf uit bij een temp. van 90 graden. Maak je daar maar niet druk om. En dan het verhaal dat P4's heethoofden zijn vind ik wel mee vallen. 38 idle en 55 als je spellen speelt bij het gebruik van de standaard koeler en een enkele outtake (80mm fan die de lucht er uit blaast) aan de achterkant. Voor de rest zou ik PCprobe eraf gooien en speedfan installeren. Als je geen games speelt zet je de fan wat lager en als je ze wel speelt op 100%. Een Arctic freezer is een mooie CPU koeler met 4 pins (S775) en je proc blijft lekker koel. Een Zalman 7700CNPS is stil en heeft 3 pins ( je moet dan wel een jumper overzetten op je moederbord omdat je van 4 pins naar 3 pins gaat). En hoe heet je ram wordt weet ik niet maar ik denk dat het best wel wat kan hebben. Zorg voor een goede "airflow".
Dit alles om je PC koel en stil te houden. Als je niet overclocked etc. dan zou ik het gewoon zo laten als het nu is al moet ik wel zeggen dat die boxed koelers van Intel slecht zijn. Het is al meerder malen voorgekomen tijdens topics dat mensen hiermee problemern kregen na 1 jaar. Waaronder ik zelf.
Lees anders even wat topics door om je kennis op te krikken ;) .

En als je je settings naar "optimaal" zet in je bios dan probeert die de processor koel te houden (lijkt mij althans). Gewoon lekker op performance zetten aangezien je processor met 4 jaar verouderd is en hij echt niet stuk zal gaan als je je settings op "performance" zet. Het kan allemaal best wat hebben wat temp. betreft en zo niet dan schakelt die zichzelf uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2006 23:06 . Reden: spelvouten ]

Pagina: 1