Toon posts:

IP-adres blokkeren

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier op een studentenkot (6 studenten) waar internet via een router gedeeld wordt. Er zit echter een ietwat malafide persoon tussen, waarvan ik liever zou hebben dat die volledig geen toegang meer heeft tot mijn bestanden. Wij (de 5 anderen) delen steeds een aantal mappen om oa. renderen via het netwerk mogelijk te maken. Iedereen heeft hier recht op internet, dus die ene persoon volledig van het netwerk kegelen is geen mogleijkheid :) .
Daarom vroeg ik mij af of het mogelijk is om die persoon zijn ip-adres volledig te blokkeren op de 5 andere pc's? Of bestaan er andere manieren?
Het is wel de bedoeling dat wij (de 5 bonafiden...) hetzelfde gebruiksgemak kunnen behouden onderling.

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-04 10:06
Wat vind je van gebruikersnaam en wachtwoord instellen voor je shares en die alleen uitgeven aan degegen aan wie je dat wilt...

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Er zijn meerdere mogelijkheden.. Firewall ertussen die je kunt configureren, op elke machine een firewall/portfilter, of je zou er ook NOG een routertje tussen kunnen zetten (waarop jullie 5 zitten achter een NAT)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je eigen firewall instellen dat alle verkeer van dat IP geblockt wordt?

offtopic:
Thanks, Axis, nu ben ik een spuit elf... ;)

[ Voor 29% gewijzigd door MAX3400 op 04-05-2006 16:22 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Je kunt de rechten van je gedeelde mappen zo instellen dat alleen een persoon met jouw gebruikersnaam en wachtwoord toegang heeft (in win XP) je kunt dit met geavanceerd bestanden delenb doen. Je moet dan 'iedereen' ook geen leesrechten geven.

Edit: is al gezegd; dus zoiets als spuit 11 :X

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2006 16:24 ]

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-04 11:10
Of per user de zaak instellen?
Is hier niet het hele windows share systeem op gebaseerd?

/edit

Spuit 11 dus.

[ Voor 13% gewijzigd door _eXistenZ_ op 04-05-2006 16:23 ]

There is no replacement for displacement!

Verwijderd

Topicstarter
Allen bedankt voor de snelle reacties. Wachtwoord instellen is inderdaad een mogelijkheid, maar dit zie ik in dit geval als inboeten aan gebruiksgemak... Ik ga voor de firewalloptie kiezen.

• Fidai
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-03 09:25

net use z: \\computernaam\share1 password /user:username
net use y: \\computernaam\share2

net use /persistent:no

Dit kan je in een .bat bestand zetten die je automatisch bij het opstarten uitvoert, dan hoef je nooit een password in te typen maar toch kan je de netwerkschijven gebruiken.

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:12
Check je wel even of je NIET met dhcp werkt? Anders kan het straks voorkomen dat je een van je vrienden juist blokkeert omdat de router het IP wat eerder aan de malafide persoon was uitgedeeld aan hen geeft na het verlopen van de lease.

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-04 18:47
Bij sommige routers kan je verschillende subnetwerken maken (op basis van ipadres of MAC). Als je daar het geld voor over hebt is dat het overwegen waard. Voordeel is dat niet iedereen die ene persoon af hoeft te schermen, maar dat de persoon wordt geisoleerd.

Het blokkeren van een ip-adres heeft geen enkele zin, want het is geen kunst om een ander ip, handmatig, in te stellen. :)

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Dus is het beveiligen van de bronnen de beste optie.

En dat hoeft geen enkele beperking van het gebruiksgemak te betekenen.
Je maakt de toegestane users aan op de machine's die de bronnen beschikbaar stellen, en geeft ook het juiste wachtwoord mee.

Zolang de gebruikers op hun eigen pc, met de bekende username, en een niet leeg wachtwoord inloggen kun je ook op de andere machine's omdat die users daar ook bekend zijn.

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1