[feat] oplichtingstopics

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Hoi,

misschien op t eerste gezicht wat onzinnig, maar het valt me echt op hoe ontzettend vaak mensen in SG en HK een vraag stellen over een product wat ze op marktplaats hebben aangeboden en waar ze vervolgens de bekende nigeriaanse western union mailtjes over krijgen. Vanmiddag was het ook weer eens raak --> [rml][ serieus]Oplichting?[/rml]

In dat topic opperde ik al:
kamstra schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 13:45:
ik ga een feature request doen denk ik....

Elke keer als in een topicstart het woord "nigeria" "money transfer" of "western union" staan automagisch doorsturen naar een stukkie FAQ waarin staat dat het FAKE en OPLICHTING is.
Is dat niet serieus een idee, en is het haalbaar in de zin van kan het überhaupt? En mocht het niet haalbaar zijn, kan het niet ergens terugkomen in een FAQ?

Nou ja, zomaar even een hersenspinsel van mij, ben benieuwd :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Moet kunnen... of men het ook wil is een tweede ;)

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Pietert schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 15:31:
Moet kunnen... of men het ook wil is een tweede ;)
precies, en als men het niet wil ga ik hier wel pleiten voor een stuk in de FAQ :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Wat je in feite dus wilt is een soort van censuurachtig filter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:05
Tsja, tis tegenwoordig echt te gek met marktplaats. Ik raak mijn telefoon niet meer kwijt met bieden. Ik laat mensen me nu maar gelijk mailen, en als het engels is weet ik hoe laat het is, en krijgen ze van mij een dikke haatmail terug. Vandaag ook weer een reactie van iemands vrouw die op vakantie is in Nigeria, pleur toch op :(

Er mag misschien wel een soort van stukje in de faq komen te staan oid.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hmm, ja, dus iemand die zegt dat ie in Nigeria op vakantie gaat dit jaar, krijgt een dikke waarschuwing voor zijn neus? ;)

Scripts kunnen niet begrijpend lezen, en het heeft een toegevoegde waarde van 0. Als zo'n topic echt niets te zoeken heeft op GoT, dan gaat het toch snel genoeg dicht. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-10 20:07

Beaves

Usque ad Finem

Erkens schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 15:32:
Wat je in feite dus wilt is een soort van censuurachtig filter ;)
Wie heeft het over censuur? Je wordt alleen door gestuurd, meer niet.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badeend
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:23
Beaves schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 15:36:
[...]

Het gaat niet om censuur, het gaat erom dat het op dezelfde manier zou moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

't staat wel in de FAQ van Marktplaats zelf. Ik wordt er trouwens ook niet goed van, ik probeer wat spullen kwijt te raken maar die scammers verzieken de boel gewoon. Tegenwoordig zet ik maar in m'n aanbiedingen "NO SHIPPING TO NIGERIA/West-Africa". Scheelt wel reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Beaves schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 15:36:
[...]

Als ik niet vrij dergelijke woorden kan gebruiken dan is dat in principe een soort van censuur ;)
-NMe- schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 15:36:
Scripts kunnen niet begrijpend lezen, en het heeft een toegevoegde waarde van 0. Als zo'n topic echt niets te zoeken heeft op GoT, dan gaat het toch snel genoeg dicht. :)
precies, ik denk dat dit "probleem" dus ook beter in LA past dan er meteen een feature request van te maken.

[ Voor 41% gewijzigd door Erkens op 04-05-2006 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:18

crisp

Devver

Pixelated

idd, onwenselijk wmb

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badeend
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:23
-NMe- schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 15:36:
Hmm, ja, dus iemand die zegt dat ie in Nigeria op vakantie gaat dit jaar, krijgt een dikke waarschuwing voor zijn neus? ;)

Met combinaties van woorden kun je m.i. al behoorlijk ver komen in het herkennen van een slecht topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Badeend schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 15:46:
[...]

Met combinaties van woorden kun je m.i. al behoorlijk ver komen in het herkennen van een slecht topic.
Je kunt ook te ver gaan met het modereren van een forum.. komop zeg, scripts schrijven die automatisch waarschuwingen uitdelen, dat wil je toch niet? :o

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

[...]

Maar met een topicreport/post in SM weet je zeker dat het altijd goed gaat ;)
Je hoeft iets niet altijd met techniek op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Lijkt me ook niet echt iets om mee te gaan beginnen. Als we dit doen met dit soort topics, waar is dan het einde zoek?
Het lijkt me dat users dit dan gewoon kunnen negeren en de moderators er een slotje op zetten of wat dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
  • Laatst online: 09:33
Je kan er wel automatisch een TR aan hangen? Dan heeft de gebruiker er geen last van, en hebben de modjes het wat gemakkelijker om deze evil topics er uit te pikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Geen enkel script is 100% waterdicht. Ouderwets handwerk lijkt me in dit geval een stuk beter werken. :)
Skaah schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 16:00:
Je kan er wel automatisch een TR aan hangen? Dan heeft de gebruiker er geen last van, en hebben de modjes het wat gemakkelijker om deze evil topics er uit te pikken.
Dat is op zich wel weer een leuk idee, maar meestal zie je het in dat geval ook wel aan de topictitel. In dit geval zal zo'n topic 9 van de 10 keer een titel hebben als "[Marktplaats] Oplichting?" en dan gaat er bij een mod ook zonder TR wel een belletje rinkelen. :P

[ Voor 47% gewijzigd door NMe op 04-05-2006 16:03 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Dat gaat er niet komen als script, dat kan ik je zo wel verzekeren :P Maar misschien ziet een HK modje er wat in om het in een faq te dumpen, daarom maar ff naar Lieve Adjes hiermee.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
mja idd, ok, script afgefakkeld, jammer maar helaas. Maar dan ga ik me toch echt hard maken voor een verhaaltje ergens in een FAQ.

Kritiek is ongetwijfeld dat mensen die niet zoeken ook de FAQ dus niet bekijken, prima, maar waarom is er dan een FAQ. Kortom, het lijkt me helemaal niet raar om er even een kopje in te bouwen met daarin kort hoe en wat over nigeriaanse meuk. Geen idee of het helpt, maar je hebt t iig geprobeerd dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Een toevoeging aan de faq hierover lijkt me een uitstekend idee.
En wat betreft een script dat scant op woorden: daarvoor hebben we al users en moderators :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Shailesh schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 15:34:
Tsja, tis tegenwoordig echt te gek met marktplaats. Ik raak mijn telefoon niet meer kwijt met bieden. Ik laat mensen me nu maar gelijk mailen, en als het engels is weet ik hoe laat het is, en krijgen ze van mij een dikke haatmail terug. Vandaag ook weer een reactie van iemands vrouw die op vakantie is in Nigeria, pleur toch op :(

Er mag misschien wel een soort van stukje in de faq komen te staan oid.
Speurders is ook niet meer wat het geweest is, niet echt qua scams, maar meer domme mensen (daarvoor was speurders altijd beter, er waren er simpelweg minder van..) Heb ik een mooie (bijna ongebruikte) BMX te koop staan, krijg ik een mailtje van iemand die 'enorm geïnteresseerd' is, en € 35/€40 biedt, blijkt het een 11-jarig ventje te zijn :/

ontopic/ Het is idd een goed idee ja..

[ Voor 4% gewijzigd door TheZeroorez op 04-05-2006 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Zou een mooie feature zijn.
Dan nog het filter uitbreiden met verwijzingen naar BestBuyGuides als er weer vragen komen over "welke pc moet ik kopen" en een standaard melding van : "Heb je zelf al gezocht ?" want het valt mij op dat het zelf zoeken steeds vaker nagelaten wordt.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Trouwens, het is dat ie nu verplaatst is naar LA, maar niet al te lang geleden werd dat FAQ verhaal afgefakkeld in een topic van Hezik...(nou ja, afgefakkeld, het werd iig voorgesteld en er werd niets mee gedaan, laat ik het dan zo zeggen)

"marktplaatstopics"; wow superdeal uit nigeria; niet op Got?

[ Voor 21% gewijzigd door kamstra op 04-05-2006 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:04

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik kan wel een balletje opgooien om zoiets in de SG richtlijnen op te nemen, de meeste topics hierover komen toch in SG voor.

Overigens wil het feit dat het in een faq of wat ook staat niet zeggen dat dergelijke topics daarmee ongewenst zijn geworden. Het is uiteraard niet de bedoeling dat je door de Nigeriascam topic SG niet meer ziet zegmaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
SmartDoDo schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 17:24:
Ik kan wel een balletje opgooien om zoiets in de SG richtlijnen op te nemen, de meeste topics hierover komen toch in SG voor.

Overigens wil het feit dat het in een faq of wat ook staat niet zeggen dat dergelijke topics daarmee ongewenst zijn geworden. Het is uiteraard niet de bedoeling dat je door de Nigeriascam topic SG niet meer ziet zegmaar :)
Dat laatste stukkie volg ik niet?
Het lijkt me dat dergelijke topics wel ongewenst zijn geworden op het moment dat je zoiets al in de FAQ zet? Dus dan komt er überhaupt niks meer in SG te staan?

Ik nie snap nie? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

kamstra schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 17:35:
[...]

Het lijkt me dat dergelijke topics wel ongewenst zijn geworden op het moment dat je zoiets al in de FAQ zet? Dus dan komt er überhaupt niks meer in SG te staan?

Ik nie snap nie? :P
Ik ben van mening dat door een vermelding en relevante links in een faq te zetten, je daarmee niet automatisch een stop moet zetten op dergelijke topics. Wel krijg je zo de mogelijkheid om bij een 13 in een dozijnentopic te verwijzen naar de faq. Oplichtingstopics per definitie niet meer toestaan ómdat het in de faq staat, staat mij tegen. SG is een discussieforum, in principe moet dat ook blijven staan tenzij je de eenheidsworst krijgt van heel veel gelijke topics. Om die tegen te gaan vind ik een verwijzing in de faq dan wel van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

volgens mij ga je dan voorbij aan de 3 letters waar FAQ voor staat SmartDoDo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Ja nee, wat smartvogel dus zegt is dat je niet alles wat met oplichting te maken heeft moet verbieden, enkel die marktplaats nigeria meuk, met een verwijzing naar een FAQ dingie....Correct me if I'm wrong :)

dat lijkt me idd een mooie oplossing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

moto-moi schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 17:52:
volgens mij ga je dan voorbij aan de 3 letters waar FAQ voor staat SmartDoDo..
Frequent asked Questions wil nog niet zeggen dat een vraag over dat onderwerp niet meer mogelijk is. Het dient ervoor om bepaalde triviale vragen te voorkomen, niet om vragen over het onderwerp zelf onmogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Misschien een script maken wat gewoon de First Post doorzoekt na posten op een aantal keywoorden ( in dit geval markplaats / oplichting / nigeria ) en dan automagisch een post plaatst met een beschaafde link naar de faq.

Dus alleen bij first post ( meende dat die toch al apart was in react ) en dan een scriptje waarin mods zelf een aantal keywoorden kunnen opgeven die moeten voorkomen zoja dan een beschaafde post naar een faq.

In de slechte gevallen scheelt dit een hoop TR's / overbodige posts ( omdat iedereen al ziet dat er een verwijzing naar de faq is ) en in de goede gevallen staat er 1 post meer, boeien.
Hangt het alleen nog maar aan de discipline van de mods om er geen puinhoop van te maken ( keywords als de / het / een zijn altijd leuk voor 1 april )

[ Voor 29% gewijzigd door Gomez12 op 05-05-2006 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Los van het feit dat al is aangegeven dat zoiets niet gaat komen, moet ik er niet aan denken dat je als user zijnde met zoiets geconfronteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

SmartDoDo schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 18:28:
Frequent asked Questions wil nog niet zeggen dat een vraag over dat onderwerp niet meer mogelijk is. Het dient ervoor om bepaalde triviale vragen te voorkomen, niet om vragen over het onderwerp zelf onmogelijk te maken.
Sinds wanneer is een entry in een faq een reden om er geen topic meer over te openen?
Nogmaal, weet je uberhaupt wel wat een faq inhoudt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

moto-moi schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 00:56:
Sinds wanneer is een entry in een faq een reden om er geen topic meer over te openen?
Niet, dat is toch precies wat hij zegt? :D
Waar wil je nou heen met je laatste twee posts? FAQ = Frequently Ased Questions. Een lijst met vragen die veel gesteld zijn en daar dan de antwoorden bij. Dat weten we ongetwijfeld allemaal. MAAR WAT WIL JE NU ZEGGEN?!?! :P

Ik snap het niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Lijkt mij, als zoiets in de FAQ komt dat je users daar op kunt wijzen en nav z'n (/haar) posthistory of zo'n topic openblijft. In de Tweakers Huiskamer zag ik laatst ook een thread voorbij komen waar ze zo'n scammer zelf proberen te kloten. :)

Als je een vraag ala 'Is dit oplichting?' tegen zou komen zou ik idd wijzen op de SG/HK FAQ wijzen, om het topic vervolgens te sluiten. :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
moto-moi schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 00:56:
[...]

Als er expliciet in een FAQ staat omtrent hoe en wat te doen met belachelijke biedingen van Nigeriaanse lieden, die je vervolgens via Western Union of weet ik veel wat voor wazige methode de boel willen laten afhandelen. Dan is DAT een reden om over DAT bepaalde onderwerp geen topic meer te openen imo. En iets minder uit de hoogte mag wat mij betreft ook wel, je hebt t wel niet tegen mij, maar t komt op mij over alsof je een kind vermanend toespreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra