booten zonder diskdrive, cdrom of usb

Pagina: 1
Acties:
  • 526 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jarwo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-01 01:15
Hallo. Wij hebben een laptop met een defecte cdrom. Hij heeft geen diskettestation en kan ook al niet booten vanaf de usb ingang.
Heeft iemand misschien een suggestie hoe ik nu een schone installatie van Windows op deze laptop kan installeren?

Verwijderd

Kijken voor bios upgrade zodat je wel kan booten vanaf usb is een mogelijkheid?

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:16

DefLite

Why so serious?

zit er al windows/ander OS op want dan kan je mischien of een netwerk installeren.(weet ik niet zeker :P )

• labtech
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-04-2019
Harddisk eruit halen, met een 2,5 inch hdd naar 3,5 inch HDD convertor aansluiten aan een gewone PC. Vervolgens formateren met de optie /S. Je creert dan iets van een MS-DOS opstartsector.
Vervolgens kun je in een aparte directory de installatiebestanden van, bijvoorbeeld, Windows 98 kopieren.
Je zet de HDD weer in de laptop, je zet hem aan en als het geod is start deze dan in DOS op. Vervolgens ga je naar de gekopieerde directory en typ je " SETUP" in.

• CBass
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-12-2022
zie boven

[ Voor 92% gewijzigd door CBass op 04-05-2006 14:38 ]

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 20:07
Haal de harddisk eruit en sluit deze dmv een adapterkabeltje aan op een desktop pc. Vervolgens de inhoud van de windows installatiecd er naartoe kopieëren.

Harddisk terugzetten, booten naar Dos en dan de setup starten.

grr, te laat. :(

[ Voor 5% gewijzigd door Atomsk op 04-05-2006 14:42 ]

_██_
(ಠ_ృ)

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 20:10

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

zet in je bios anders netwerk boot aan

Beste film ooit

• Jarwo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-01 01:15
Atomsk schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 14:41:
Haal de harddisk eruit en sluit deze dmv een adapterkabeltje aan op een desktop pc. Vervolgens de inhoud van de windows installatiecd er naartoe kopieëren.

Harddisk terugzetten, booten naar Dos en dan de setup starten.

grr, te laat. :(
Bedankt voor het advies, alleen:
is het niet bijster lastig om een hdd uit een laptop te halen? Het is niet zoals met een pc even de zijkant eraf duwen, neem ik aan.
Adapterkabeltje? ik denk dat ik die in huis heb, of is dat echt een huis,tuin of keuken kabeltje?
installatie cd kopieren? dat krijg ik er op dit moment met een usb/netwerk connectie ook wel op, maar dan? booten naar dos?
Hoe doe ik dat nou juist, zonder floppydrive, cdrom of usbstick?

en die andere tip:
network boot, dat kan ik instellen... wat gebeurt er dan?

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 20:10

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Dan activeer je je bootrom op je netwerkkaartje, en kun je via een service via het netwerk opstarten. moet je die natuurlijk wel instaleren.

Beste film ooit

Verwijderd

harddrive eruit halen bij een laptop hoeft niet moeilijk te zijn, vaak heb je onderin aparte klepjes voor geheugen en/of hdd's.

• labtech
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-04-2019
Jarwo schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 15:46:
[...]

Bedankt voor het advies, alleen:
is het niet bijster lastig om een hdd uit een laptop te halen? Het is niet zoals met een pc even de zijkant eraf duwen, neem ik aan.
Adapterkabeltje? ik denk dat ik die in huis heb, of is dat echt een huis,tuin of keuken kabeltje?
installatie cd kopieren? dat krijg ik er op dit moment met een usb/netwerk connectie ook wel op, maar dan? booten naar dos?
Hoe doe ik dat nou juist, zonder floppydrive, cdrom of usbstick?

en die andere tip:
Sja, het uitelkaar halen van een laptop is niet zo moeilijk. Het weer inelkaar krijgen is moeilijker. Wat voor soort/type laptop is het ? Googlen op "<naam laptop> + disassembly guide" wil nog wel eens helpen.

een adapterkabeltje kun je bij iedere goede PC zaak voor nog geen 20 euro halen.

En als je de HDD eruit hebt gehaald en van een bootable systeem zoals MS-DOS hebt voorzien, heb je geen CD/Flop/USBstick meer nodig.

Welke Windows ga je er eigenlijk opzetten ?

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 20:07
Jarwo schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 15:46:
[...]
Wat Labtech zei: "een 2,5 inch hdd naar 3,5 inch HDD convertor".
Ik neem aan dat de huidige windows installatie (XP?) het nog wel doet. Dan kun je dus het opstarten onderbreken door F8 ingedrukt te houden en naar veilige modus te gaan. Best mogelijk dat de setup ook vanuit gewoon Windows werkt trouwens. Gewoon even uitproberen en dan een nieuwe install kiezen die de oude overschrijft.
en die andere tip:
Dan probeert de laptop vanaf een server opstart bestanden te downloaden. Geen idee hoe dat werkt.

_██_
(ಠ_ృ)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Jarwo,

Ik mis in jouw topic een aantal punten die wiij wel belangrijk vinden op GoT. Zo belangrijk zelfs dat we ze in talloze FAQ's en andere stukken informatie (bijvoorbeeld die tekst bovenaan je scherm als je een topic start) hebben neergezet. Ik pak de belangrijkste punten er eventjes uit:
  • Kies een goede topic titel die je probleem helder omschrijft. Dat heb je gedaan - maar in Windows Clients willen wij ook graag de Windows versie tussen vierkante haakjes vooraan je topic titel zien staan.
  • Geef voldoende rand informatie - in dit geval bv. hoe oud je laptop is (ivm netwerkboot) etc :)
  • Vertel wat je zelf al geprobeerd en zelf al gedaan hebt om je vraag te beantwoorden. Waar heb je zoal al eens op gezocht en wat heb je gevonden? Wat lukte er niet aan die gesuggereerde antwoorden?
Let hier aub in de toekomst op - en geef nu nog even aan over welke Windows versie het hier gaat :)
Pagina: 1