Asus A8N-SLI Deluxe POST beep probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kiphaas7
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-05 17:25
System specs:

Asus A8N-SLI Deluxe
2 x512 MB RAM Kingston Value
1 7800GT
Audigy 2 ZS
160 GB SATA maxtor HD (Ik geloof dat het de 9 serie is)
AMD 64 3500+
Vage tv kaart
dvd-rom en dvd-brander
400 watt voeding (merk moet ik nog ff opzoeken)

Sinds enige tijd heb ik best een vreemd probleem: Op totaal willekeurige momenten (heeft blijkbaar niets te maken met of de pc een week heeft uitgestaan of nadat ie net 3 dagen 24 uur is gebruikt), wil mijn pc niet verder opstarten (dus totaal geen beeld output), het mobo laat alleen maar herhaaldelijk 1 lange piep horen. (Voor de duidelijkheid: Beeeeep, beeeeep, beeeeep, beeeeep enz. ;) )

Na een tijdje (en ook dat is behoorlijk random) start de pc gewoon weer op, alsof er niets aan de hand is geweest. Dat kan dus een paar minuten, een paar uur of een dag of wat zijn. Vandaag is het dus weer zover (na toch een dikke 4 weken gewoon stabiel gedraaid te hebben). Ik ben het langzaam spuugzat aan het worden. :|

Dusch, ik eerst op onderzoek uit wat voor bios erop zit. Phoenix dus. Ik gegoogled op beep codes ervoor (in de handleiding van m'n mobo werd geen tabel gegeven met beepcodes), maar daar werd ik ook niet wijzer van, aangezien ze alleen maar beepcodes geven die in series van 4 komen. Heel anders dan mijn continue lange beep.

Ik dus maar naar de asus website gegaan. Nou zijn die troubleshootings daar best aardig, maar een aantal kan ik daarvan niet uitvoeren, bv omdat ik geen "known-working parts" hier heb.

Wat ik tot dusver gedaan heb(en wat het probleem dus NIET oploste/veranderde):
- tv kaart eruit gehaald
- geluidskaart eruit gehaald
- harde schijf losgekoppeld
- videokaart eruitgehaald
- Opgemerkt dat de groene led op mijn mobo brand (=het moederbord krijgt stroom van de PSU)
- GPU-fan, CPU-fan, NB-fan, PSU-fan draaien
- CMOS gecleared
- En deze: "Perform a power supply reset by unplugging the power cord, then push the power button in and hold for 10 seconds. Re-plug the power cord, and try to power on the computer."

Wat voor mij overblijft is dat het of een RAM probleem is, of een MB probleem, of een PSU probleem. Hier ben ik niet zeker over, ergo, vraag ik dus advies aan de almachtige opper-tweakers. ;)

bvd. :)

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Daar kom je maar op één manier achter, testen. Regel andere RAM plankjes en test of je systeem stabiel is, meet je voeding door met behulp van een multimeter. Test ook de onderdelen op een ander mobo.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:24
Waarschijnlijk heb je kingston plankjes met infineon geheugen en dat wordt niet lekker ondersteund, wat je kan proberen is even 1 plankje er in zetten en die dan ook in het uiterst rechtse bankje te doen (zover mogelijk van de CPU) dan zal hij wel starten denk.

Maar er staat in de handleiding welke plankjes gecertificeerd zijn voor die mainboard ik zou zeggen op zoek naar andere ramplankjes.

[ Voor 1% gewijzigd door SpoekGTi op 04-05-2006 13:39 . Reden: typos ]

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• Kiphaas7
SpoekGTi schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 13:39:
Waarschijnlijk heb je kingston plankjes met infineon geheugen en dat wordt niet lekker ondersteund, wat je kan proberen is even 1 plankje er in zetten en die dan ook in het uiterst rechtse bankje te doen (zover mogelijk van de CPU) dan zal hij wel starten denk.

Maar er staat in de handleiding welke plankjes gecertificeerd zijn voor die mainboard ik zou zeggen op zoek naar andere ramplankjes.
Plankje(allebei geprobeerd) in het uiterst rechtse bankje gezet, geen effect.

Die plankes worden wel ondersteund, sowieso omdat ik maanden zonder probleem heb gedraaid, tot een maand of 2 geleden. En toen ik ze kocht heb ik volgens mij erop gelet dat ze ondersteund zouden worden.

Verwijderd

Op welke controller heb je je HD staan de nForce4 (Zwart) 4x sata aan de rand van het moederbord of de SIL3114 (rood) 4x sata?

Heb zelf twee Maxtor 9 in RAID-0 op de SIL3114R van mijn A8N-SLI Deluxe staan en dat werkt prima.

Wissel anders de schijf naar de SIL3114R als hij daar al niet op staat natuurlijk?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2006 17:46 ]

• Kiphaas7
Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 17:44:
Op welke controller heb je je HD staan de nForce4 (Zwart) 4x sata aan de rand van het moederbord of de SIL3114 (rood) 4x sata?

Heb zelf twee Maxtor 9 in RAID-0 op de SIL3114R van mijn A8N-SLI Deluxe staan en dat werkt prima.

Wissel anders de schijf naar de SIL3114R als hij daar al niet op staat natuurlijk?
Hij stond op de zwarte; ook na hem omgewisseld te hebben op de rode brengt dat geen verandering met zich mee.

Zojuist ook nog even de graka omgewisseld met een oude die ik hier nog wel had liggen, ook niets.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Heb je het merk van je voeding al opgezocht? ;)

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-05 22:28
als je in bios kijkt, zet dan even de speech configuratie aan (blz 4-33 van je handleiding) en luister wat er wordt gezegt (blz 3-3 van de handleiding!!) dit geeft altijd wel duidelijkheid.

m.v.g. Mcdeath

p.s. lijkt er mogelijk op dat je mobo dood is, gaan de lampjes op je mobo de hele tijd knipperen of niet?

[ Voor 21% gewijzigd door Sijhtam op 04-05-2006 19:08 ]

huidige opstelling

• Kiphaas7
Mcdeath schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 19:06:
als je in bios kijkt, zet dan even de speech configuratie aan (blz 4-33 van je handleiding) en luister wat er wordt gezegt (blz 3-3 van de handleiding!!) dit geeft altijd wel duidelijkheid.

m.v.g. Mcdeath

p.s. lijkt er mogelijk op dat je mobo dood is, gaan de lampjes op je mobo de hele tijd knipperen of niet?
ik krijg geen beeld dus kan ik ook niet in de bios komen. ;)

Het groene lampje ergens links onderin brandt gewoon zodra de stekker erin gaat, geen knipperen.

Over de PSU:
Macron MPT 401, 400 watt.

[ Voor 15% gewijzigd door Kiphaas7 op 04-05-2006 19:29 . Reden: PSU + mb lampje ]

• Kiphaas7
En ja hoor, na een aantal keer gefrusteerd op de reset knop te hebben geduwd, werkt ie nu ineens weer. Toch wel vreemd, en dit is natuurlijk geen oplossing voor het probleem. :|

Speech heb ik maar direct aangezet.

Verwijderd

Als je 'm nou op de SIL3114R (rood) hebt staan, laat hem daar dan. Ik ben namelijk benieuwd of dan het "gedrag" van je computer veranderd?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2006 22:29 ]

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-05 22:28
Kiphaas7 schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 19:55:
En ja hoor, na een aantal keer gefrusteerd op de reset knop te hebben geduwd, werkt ie nu ineens weer. Toch wel vreemd, en dit is natuurlijk geen oplossing voor het probleem. :|

Speech heb ik maar direct aangezet.
en nu wachten wat de speech zegt, zoals ik al eerder vermelde staat op die pagina 3-3(?) een lijst. Ik ben benieuwd.... laat het even weten, heb ongeveer de zelfde specs als jij, en ook problemen gehad..(bij mij was het de grafka, moest er weer uit en in gedaan worden)

edit/: het is in iedergeval al een goed teken dat de lampjes niet knipperen. (op mijn oude asus a8n knipperde die wel, bleek er kortsluiting te zitten)..

m.v.g. Mcdeath

[ Voor 12% gewijzigd door Sijhtam op 05-05-2006 00:05 . Reden: knipperen lampjes ]

huidige opstelling

• Kiphaas7
En ja hoor... Vandaag is het weer prijs. Pc aangezet, wat gesurft, kom 2 uurtjes later terug: pc hangt vast. Reset, geen piep. Nog een keer reset: pieeeeeep, pieeeeeep...........

:(

Speech weigert tegen me te praten blijkbaar. (Terwijl het toch aan staat, alle 3 de opties op enabled gezet dacht ik!)

Vreemde (ja nog vreemder) dat na een aantal keren wederom gefrusteerd(=snel achter elkaar) op de reset knop te hebben geduwd ik nu een continue beep kreeg. Na 1 keer wederom te resetten kreeg ik weer de "vertrouwde" continue lange piep.

Dit probleem begint hoe langer hoe vreemder in mijn oren te klinken..... Ik heb tot nu toe altijd gedacht dat het een specifiek hardware probleem zou zijn maar ondertussen voelt het alsof er een poltergeist in die behuizing zit. (tis namelijk niet de eerste keer dat er wat mis is :/ )

Wederom bedankt als iemand probeert mee te denken wat nou het probleem zou kunnen zijn. :)

[ Voor 1% gewijzigd door Kiphaas7 op 12-05-2006 23:39 . Reden: typo ]

Verwijderd

ik heb hetzelfde probleem sinds gisteren!
ik heb alles al geprobeerd en niks werkt (ik kan zelf niet meer booten)
erg vreemd want alles heeft een half jaar perfect gewerkt...

maandag stuur ik hem op voor rma (als ze hem willen terug nemen, ik heb er een zalmann cpu cooler opgezet)

• Kiphaas7
Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 13:35:
ik heb hetzelfde probleem sinds gisteren!
ik heb alles al geprobeerd en niks werkt (ik kan zelf niet meer booten)
erg vreemd want alles heeft een half jaar perfect gewerkt...

maandag stuur ik hem op voor rma (als ze hem willen terug nemen, ik heb er een zalmann cpu cooler opgezet)
Ach na een paar uur werkt die van mij weer. Meestal nadat ik de helft opnieuw geinstalleerd heb.

Verwijderd

heeya.
jullie probleem klinkt bij bekent in de oren.
3 vrienden hebben alle 2 het zelfde probleem gehad en aangezien ze niet zulke pc kenners zijn heb ik het mogen oplossen.
en ik heb het heel makelijk gedaan.
naar de winkel waar die gekocht is gegaan en het hele rambam uitgelegt.
hun stuurde hem op naar asus en ze kregen een nieuwe mb vergoedt.
ze hebben me alleen nooit vertelt wat de rede was voor dit.
ik kan jullie helaas niet vertellen welke winkel maar probeer het gewoon uit.
meestal zit er 1 a 2 jaar garantie op. ookal is hij voorbij mag dit moederbord niet zo snel kapot gaan.(na 2 jaar vind ik snel want me ouwe 84 66Mhz doet het nog steeds. al 13 jaar lang :D)
maargoed probeer dit even uit.

met vriendelijke groeten

Stefan

• Kiphaas7
Das nou leuk: dit is mijn tweede moederbord al. Het vorige (hetzelfde model) had IRQ problemen. En nu dit.

Asus kwaliteitsmoederborden? Mischien, maar niet hier.......,
Pagina: 1