Linux Install zonder cd-rom speler?

Pagina: 1
Acties:

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Ik wilde graag een beetje gaan experimenteren met Linux en ik heb de keus laten vallen op Mandrake. Ik heb een Pentium I pc met 2 HD's. 1 daarvan is nu in gebruik voor win98 en die ander is nog leeg.
Het enige wat ik van Mandrake heb gedownload zijn die iso's.

Het nadeel is dus dat in die pc geen cdrom speler zit. Ik kan de pc nu wel via het netwerk benaderen dus ik zou eventueel die iso's naar die lege HD kunnen extracten over het netwerk, maar wat dan:? ?? Iemand een tip of een site waar ik weer een stapje verder kom?? Of kan ik in Windows met die iso's een "Linux boot flop" maken ofzo?
vast bedankt!

Ook

Wees consequent, maar niet altijd

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Als die ISO's op schijf staan, moet je ze kunnen lezen en vanaf daar installeren. Moet je natuurlijk wel genoeg ruimte hebben!
Zorg dat ze op een aparte partitie staan!

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Als ik die inhoud van die Linux cd's op schijf zet, kan ik ze dan vanuit DOS starten?
Ik bedoel, moet ik dan met een opstartdiskette gewoon de goede .exe starten ofzo??

Ook

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:41

Valium

- rustig maar -

op de compu waar de iso's staan laat je een FTP-servertje draaien.
Dan kun je een FTP-install doen. Werkt erg makkelijk.

Of je kopieert de hele mikmak naar die cd-loze compu en doet een HD-install.
de executable( .exe is vloeken) zit in de boot-diskette. De CD's zijn in zo'n geval (HD-install) puur de data-bestanden.

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Op donderdag 25 januari 2001 13:23 schreef Valium het volgende:
op de compu waar de iso's staan laat je een FTP-servertje draaien.
Dan kun je een FTP-install doen. Werkt erg makkelijk.
Daar draait al een ftp server op dus dat scheelt. Hoe moet ik dan precies te werk gaan? Via opstart disk in dos inloggen op die ftp ofzo? En dan in de boot-diskette map kijken?
Of je kopieert de hele mikmak naar die cd-loze compu en doet een HD-install.
de executable( .exe is vloeken) zit in de boot-diskette.
Dus gewoon vanuit DOS zoeken in de Mandrake map naar de boot-diskette map??

tnks alvast!
Ook

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:56

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Je moet flopje maken en dan daarmee booten vanaf je beoogde linuxbakje. Daarna moet het zichzelf wijzen. Let wel op, hij springt naar een klikkerdeklik interface en als je videokaart dat niet kan (zoals de mijne..) kan je het daarna vergeten :(

I have usernames older than you.

• asusk7m550
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08 11:49

asusk7m550

Athlon 550@500

Als je klikerdeklak interface hebt, en geen muis. Gebruik dan je TAB toets. Werkt ook wel.

It takes only a minute to get a crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone, but it takes a lifetime to forget someone.

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
En die bootflop dan?? Hoe maak ik die?? Vanaf de Mandrake cd op 1 van de pc's met cd-rom??
Ook

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Ik heb het met mandrake nog nooit geprobeerd, maar ik heb net twee apparaten zonder cdrom van Debian voorzien. Je maakt floppen (rescue disk, root disk, 3x drivers) en daarmee doe je dingen zoals partitioneren van je harddisk en laden van drivers voor je netwerkkaart.

Vervolgens configureer je je netwerk, en dan doet-ie de rest van de install via het net. Net zo makkelijk als via CD, voordeel is dat je de nieuwste versies van alles hebt, nadeel is dat het ietsje langer duurt. Het was in totaal 2x 100 Mb bij mij, maar als je X enzovoorts wilt misschien iets meer.

Oh ja en floppen hebben een nadeel: ze zijn onbetrouwbaar. Ik had voor de zekerheid alle diskettes dubbel gemaakt, en er bleken er dus inderdaad 2 onleesbaar te zijn :(

[edit] Voor het maken van floppen: de 'standaard' hiervoor is het programmatje rawrite, daarmee kan je disk images naar een flop schrijven. Meestal heten die .bin en kan je ze ergens op je cd vinden.

Verwijderd

ff tijdelijk je cdrom speler in je pentium pleuren is ook een oplossing (als die ook nog kan booten zeker)

bootdisk maken staat denk ik wel in de mandrake guide (zie link hier direct onder)

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Tnks boys! Ik kan weer ff stoeien..
Tot volgende week (of eerder... :) )
Ook

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:56

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Op donderdag 25 januari 2001 20:27 schreef asusk7m550 het volgende:
Als je klikerdeklak interface hebt, en geen muis. Gebruik dan je TAB toets. Werkt ook wel.
Nou, de trident isa kaart loopt gewoon vast met als gevolg dat alles vastloopt ;-) Weet iemand een andere linuxdistro die met ftp te installeren is ? (slack is nfs, bijvoorbeeld :( en turbo etc. zijn allemaal klikklik installeer maar als je dus geen cd speler hebt ..)

I have usernames older than you.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Debian dus. Had ik al genoemd toch?

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Voor bootdisks ga je naar www.bootdisk.com
Zo ongeveer alle OS'en zijn daar vertegenwoordigd!!!

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

Pagina: 1