Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Overwerken: wat mag wel en wat niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 629 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de laatste tijd weer aan het werk. Productiewerk, en het bevalt me prima, op een ding na: in de vier weken dat ik er nu werk, heb ik maar twee dagen gehad dat ik niet hoefde over te werken. Omdat het om een bedrijf gaat dat etenswaren maakt, is het van groot belang dat de producten op dezelfde dag verwerkt worden en ingevroren worden als ze geslacht worden. Storingen _moeten_ dus overgewerkt worden. Het wordt in principe wel doorbetaald (meestal 150%, omdat het vaak 's nachts is), maar het is wel vervelend...

Ik vroeg me af hoe dit CAO/wettelijk gezien zit. Mag een werkgever mij verplichten elke dag over te werken, ook al is het doorbetaald? En zo nee, hoe kan ik dit dan het beste aanpakken? Ik werk namelijk via een uitzendbureau, dus het is voor hen heel makkelijk om mij te ontslaan op het moment dat ik lastig ga doen, maar ik vind het wel erg vervelend.

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 15:38

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Buiten het feit wat mag en niet zal je, zodra je het aankaart, ook 'ontslagen worden' verwacht ik. Ook al sta je 100% in je recht. Dat is het voordeel wat ze hebben. Je zou daarna naar de ARBO en dergelijke kunnen gaan, maar je baan krijg je er denk ik niet mee terug

(Ik weet overigens verder weinig over de arbeidstijdenwet)

[ Voor 4% gewijzigd door Jaspertje op 04-05-2006 13:38 ]

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-11 16:15

mulder

ik spuug op het trottoir

Gevalletje 'Comes with the job' lijkt mij. Zou jij als enige niet gaan overwerken?

oogjes open, snaveltjes dicht

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Overwerk mag je niet weigeren, behalve als het boven X aantal uur komt geloof ik. Las het toevallig ns ergens op www.fnv.nl

Verwijderd

Topicstarter
Don Facundo schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 13:46:
Gevalletje 'Comes with the job' lijkt mij. Zou jij als enige niet gaan overwerken?
Nee, maar ik ben niet de enige die ervan baalt...het komt er tot nu toe op neer dat we elke dag langer moeten werken dan gepland, en als je 's nachts moet werken, wil je op een gegeven moment wel naar huis...

edit: als ik het zelf zo lees, ben ik wel een beetje aan het zeuren. Laat maar, ik was nog wat chagrijnig van gisteravond. :P

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2006 14:06 ]

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Don Facundo schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 13:46:
Gevalletje 'te lage bezetting' lijkt mij.

Als overwerk structureel wordt, klopt er iets niet.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:06

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 13:19:

[..]

Ik vroeg me af hoe dit CAO/wettelijk gezien zit. Mag een werkgever mij verplichten elke dag over te werken, ook al is het doorbetaald? En zo nee, hoe kan ik dit dan het beste aanpakken? Ik werk namelijk via een uitzendbureau, dus het is voor hen heel makkelijk om mij te ontslaan op het moment dat ik lastig ga doen, maar ik vind het wel erg vervelend.
Bron: http://www.arbeidsrechter.nl/h/h633.htm#6335b
6.3.3.5.B. Overwerk

Algemene opmerkingen

Overwerk is het werken op uren waarop normaal gesproken geen arbeid in de onderneming wordt verricht (avonduren, zondag en feestdagen en eventueel op zaterdag), alsmede het langer werken dan de gebruikelijke arbeidsduur van fulltimers. Als overwerk wordt niet gezien: het langer werken dan de overeenkomen uren door een parttimer, op uren die voor fulltimers als gebruikelijk zijn aan te merken (2.6.2.).

Toegestane vormen van overwerk

De arbeidstijdenwet brengt naast de algemeen grenzen die voor arbeids- en rusttijden gelden, specifieke regels voor overwerk met zich mee (5.3.). Daarbij wordt overwerk gezien als noodzakelijke, incidentele afwijkingen van de gebruikelijke arbeidstijden in verband met een onvoorziene wijziging in de omstandigheden, dan wel doordat bepaalde arbeid dit met zich meebrengt (art 5:9 ATW).

Voor de grenzen aan overwerk is in eerste instantie de standaardregeling van de wet van belang. Deze brengt met zich mee, dat overwerk mogelijk is voor medewerkers van 18 jaar en ouder, als het gaat om maximaal:
- 11 uur per dienst.
- 54 uur per week.
- Gemiddeld 45 uur per week in een kwartaal (art 5:9-1 ATW).

Van deze regeling kan collectief afgeweken worden. De collectieve regeling brengt dan de grenzen met zich mee waarbinnen het overwerk moet blijven. Daarbij gaat het maximaal om:
- 12 uur per dienst.
- 60 uur per week.
- Gemiddeld 48 uur per week in een kwartaal (art 5:9-2 ATW).

Is er een verplichting om over te werken of niet?

Is het overwerk in de arbeidsovereenkomst of cao geregeld, dan zal een medewerker tot overwerk gehouden zijn. Anders is een medewerker hiertoe verplicht, als dat gebruikelijk is in de onderneming of branche waarin de medewerker werkzaam is. Bestaat een dergelijk gebruik niet, dan kan de werkgever een medewerker ook aan overwerk houden, als het bedrijfsbelang dit met zich meebrengt.

Is er loon en een toeslag verschuldigd voor het overwerk?

In veel gevallen zal de werkgever een medewerker gedurende het overwerk loon moeten doorbetalen en is de werkgever mogelijk ook een overwerktoeslag verschuldigd. Dit geldt zeker als dit overeengekomen of gebruikelijk is. Overwerk wordt doorgaans in een CAO geregeld, hetgeen vaak een standaard of minimumregeling is waarvan niet of slechts tengunste van de medewerker afgeweken mag worden (1.5.). Het is mogelijk dat er voor overwerk geen extra loon wordt betaald, maar dat de medewerker later minder uren hoeft te werken, over welke uren hij wel loon ontvangt. Overwerk wordt dan gecompenseerd met vrije tijd, waarbij het loon in beginsel gelijk blijft. In bepaalde gevallen kan de werkgever stellen dat: in het loon dat de medewerker per tijdvak krijgt (week of maand) ook een vergoeding voor overwerk zit begrepen (hoewel dit niet uitdrukkelijk is bepaald). Een dergelijk all-in salaris komt wel voor als het gaat om een vrij hoog loon, bijvoorbeeld van leidinggevenden. Deze medewerkers kunnen dan gehouden zijn om overwerk te verrichten zonder dat zij daarvoor een vergoeding krijgen.

Verwerken van het recht op vergoeding van overwerk

Een partij kan een recht verwerken, wanneer het voor de andere partij zeer onredelijk is als er op dat recht een beroep wordt gedaan. Dat doet zich evenwel slechts bij hoge uitzondering voor, namelijk als het inroepen van dat recht strijdig is met eerder doen en nalaten, waarmee het vertrouwen was gewekt dat er op dat recht geen aanspraak gemaakt zal worden. Deze rechtsverwerking kan van belang zijn als een medewerker zijn werkgever confronteert met een (hoge, niet verjaarde) loonvordering, in de vorm van het uitbetalen van alle overwerk-uren (7.). Dit recht op loon kan een medewerker verwerken, in het bijzonder als hij over meerdere jaren (vaak) overwerkt, daarbij steeds genoegen nam met loon zonder vergoeding van overwerk, geen toezegging kreeg dat overwerk uitbetaald zal worden, de medewerker nooit om een overwerkvergoeding heeft gevraagd en bovendien blijft overwerken zonder daarvoor een tegenprestatie te vragen. Het gaat dan om rechtsverwerking van het uitbetalen van overwerk-uren die (maandelijks) in geld betaald worden (die niet gereserveerd worden). Die rechtsverwerking geldt in beginsel niet voor overwerk dat gecompenseerd wordt in vrije tijd, waarvan het juist wel de bedoeling is dat die uren gespaard worden en pas (veel) later als vrije-uren worden opgenomen (met doorbetaling van loon).

Een recht kan natuurlijk alleen verwerkt worden als eerst vast staat dat een medewerker dat recht heeft. Staat er vast dat een medewerker recht op (een maandelijkse) vergoeding van overwerk heeft en liet hij dat recht verwerken door zijn eigen doen en nalaten, dan kan hij (in beginsel) nog wel vergoeding vragen voor toekomstig overwerk. Hij geeft dan aan dat hij aanspraak maakt op het (maandelijks) uitbetalen van overwerk, zodat zijn werkgever er niet langer op mag vertrouwen dat de medewerker dit recht niet zal opeisen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 04-05-2006 15:29 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De tekst van Wildfire is idd zeer compleet, maar om die voor de case van Asmodius samen te vatten:

Als ik het goed begrijp werk je in de vleesverwerking. De fabriek verwerkt x kilo vlees per dag, en is ook verplicht die te verwerken, anders moet het worden weggegooid. Door een storing kan er bijvoorbeeld een uur lang niet gewerkt worden. Hierdoor is het voor het bedrijfsbelang verplicht om dat uur diezelfde dag nog in te halen, anders moet je een flinke hoeveelheid vlees in de vuilnisbak gooien. Het lijkt mij dus, als leek, wel duidelijk dat in dit geval het overwerk inderdaad verplicht is. Zoals iemand eerder al zei, it comes with the job.

Wel staat er in de tekst van Wildfire, in de definitie van overwerk, dat het incidenteel moet zijn. Als het overwerk dus structureel begint te worden, is er iets mis. Als er bijvoorbeeld te veel incidenten zijn door slecht onderhoud, dan zal je werkgever toch echt dat onderhoud moeten doen. Maar ik denk in ieder geval niet dat je zonder dwingende reden onder zulk overwerk uit zou kunnen komen...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 13:19:
Ik ben de laatste tijd weer aan het werk. Productiewerk, en het bevalt me prima, op een ding na: in de vier weken dat ik er nu werk, heb ik maar twee dagen gehad dat ik niet hoefde over te werken. Omdat het om een bedrijf gaat dat etenswaren maakt, is het van groot belang dat de producten op dezelfde dag verwerkt worden en ingevroren worden als ze geslacht worden. Storingen _moeten_ dus overgewerkt worden. Het wordt in principe wel doorbetaald (meestal 150%, omdat het vaak 's nachts is), maar het is wel vervelend...

Hehe, dit herken ik in mijn vroegere bijbaantje bij een slachterij, vaak storingen, daardoor kon de schoonmaak pas later beginnen, en waren wij dus vaak paar uren later thuis :s

Denk niet dat je hier veel aan kunt doen, want het werk moet toch allemaal gebeuren.
Mischien denken aan een andere baan?

Verwijderd

Overwerk hoort hier duidelijk bij de baan; echter, op het moment dat je van de 20 werkdagen er 18 moet overwerken, deugt het personeelsbeleid van je baas gewoon niet. Die heeft te weinig mensen in dienst om alledaagse problemen die bijna elke dag optreden, op te vangen. Er is dus structureel iets mis, en daarmee is het vragen van overwerk niet gerechtigd.

En uiteraard lig je eruit op het moment dat je op je recht gaat staan: dat is de hele reden dat er constructies zoals uitzendbureaus zijn. Misschien dat je, afhankelijk van het karakter van je baas, nog iets kan bereiken dmv dialoog. Maar dat moet je zelf beoordelen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2006 12:31 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 12:29:
Overwerk hoort hier duidelijk bij de baan; echter, op het moment dat je van de 20 werkdagen er 18 moet overwerken, deugt het personeelsbeleid van je baas gewoon niet. Die heeft te weinig mensen in dienst om alledaagse problemen die bijna elke dag optreden, op te vangen. Er is dus structureel iets mis, en daarmee is het vragen van overwerk niet gerechtigd.

En uiteraard lig je eruit op het moment dat je op je recht gaat staan: dat is de hele reden dat er constructies zoals uitzendbureaus zijn. Misschien dat je, afhankelijk van het karakter van je baas, nog iets kan bereiken dmv dialoog. Maar dat moet je zelf beoordelen.
Bij ons is er het systeem dat je tot 20 extra uren kan opsparen die je later kan opnemen buiten de vaste werktijden, dit wordt niet als overuren gezien.
Overuren mag je pas doen na uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van uw directe manager en moet je daarna later opnemen als vrije dag of wordt je uitbetaalt, naar gelang wat overeengekomen wordt tussen werkgever en werknemer.
In de hogere loonschalen is het wel de gewoonte om sommige weken tot 10 uur per week extra te werken zonder dat dat als overuren gezien wordt. Dan staat het tellerke uit mijn eerste zin gewoon permanent op 20 uur.
Maar wanneer men teveel mensen laat overwerken of te lang laat werken zonder dat ze extra betaalt worden dan zijn de vakbonden daar direct gezet om de boel eens recht te trekken. Bij ons werken meer dan 1000 mensen in Belgie en nog eens zoveel in onze diverse afdelingen in het buitenland.

Persoonlijk heb ik de indruk dat problemen met teveel overwerk vooral voorkomen bij kleinere bedrijfjes waar de kost van een extra personeelslid direct zwaar doorweegt op het totale kostenplaatje van het bedrijf.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 07 mei 2006 @ 09:47:
[...]

Persoonlijk heb ik de indruk dat problemen met teveel overwerk vooral voorkomen bij kleinere bedrijfjes waar de kost van een extra personeelslid direct zwaar doorweegt op het totale kostenplaatje van het bedrijf.
Overwerk moet ook betaald worden hoor, en vaak tegen een hoger tarief.

Het is meer een laksheid van management om iets concreets aan de situatie te doen. Mensen laten overwerken vereist namelijk de minste inspanning.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Als er vaak storingen zijn klopt er iets niet aan de planning,

Goede planning gaat uit van een bezittingsgraad van 70-80% , stel je voor dat er iets misgaat, dan kun je alsnog in dezelfde dienst het goed maken en/of met kort overwerk. Als het zo is dat de storingen langdurig zijn, moet er maar iets gedaan worden met bijscholing van de technische dienst, of servicecontract verbeteren.
Bij ons is het zo dat er binnen 3 uur dienst van buiten aanwezig als het nodig is, vaak kan de technische dienst het euvel oplossen, en in het weekend 6 uur.

Ik denk een gevalletje van amehoela, de pot op met je overwerk. Kijk overigens ook wat het vast personeel doet als je als inlener werkt. Vaak zijn die als die eerste weg bij overwerk. En let op je eigen gezondheid.
Vleesindustrie staat niet bekend als het meest ontspannen baantje.
Pagina: 1