PC boot niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 330 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:35

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Van de 1 op de andere dag zonder aanleiding bootte mijn pc niet meer.
Ik verdacht de Chieftec voeding hiervan en deze heb ik opengemaakt en zag dat een print enigszins zwart was uitgeslagen en 2 condensatortjes en weerstandjes die op het koellichaam van de voeding waren geplaatst.

Ik had alle hardware ontkoppeld, maar niets maakte uit. Ik hoorde alleen een klik in de voeding that's all. Wanneer ik de 4 polige CPU power supply loskoppelde spinde de fan van de CPU heel even op en ging daarna weer uit.

Hierop heb ik de voeding vervangen met een Seasonic S12 500W (die ik toch wilde kopen), alles netjes aangesloten en pc boot niet.

En zelfde verhaal als boven met de Chieftec fan.

Wat heb ik allemaal gedaan:

- BIOS clear gedaan
- alle hardware ontkoppeld dus ook geheugen
- pc op andere plaatst aangesloten
- voeding vervangen

Wat werkt wel:

- LED indicatie lamp van het mobo gaat altijd aan als er spanning op het mobo staat
- fan spint heel even op wanneer de 4 polige connector van de CPU niet is aangesloten

Hardware:

Asus P4P800 deluxe
P4 2.6C
Sapphire 9700 Pro
2* 512MB DDR TwinMos
Seasonic S12 500W

(de rest van de hardware is irrelevant)

Nu ben ik dus bang dat het mobo eventueel defect is, maar waarom brand dan de LED wel, waarom spint de CPU fan en PSU fan even op als ik de CPU power connector loskoppel?

Op het mobo is niets vreemds te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik heb net ook nog de CPU koeler eraf gehaald en de CPU bekeken, maar ziet er normaal uit. Ook was de Artic Silver3 laag intact en lijkt er dus geen sprake te zijn van overhitting van de CPU.

Als ik de CPU fan stekker lostrek van het mobo dan reageert de pc helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNightmare
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-10-2023
Mss dat door je brakke voeding je mobo en/of ram is gaan hemelen. Heb ik ook een keer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik hoop dan als dat gebeurt is, dat het tot die onderdelen beperkt is gebleven. Helaas heb ik geen testsysteem waarop ik dit al op kan testen :(

Ik zou bv wel een nieuw mobo kunnen kopen... maar stel het mobo blijkt niet defect te zijn maar de CPU... ik heb echt geen idee, heb dit zelf nooit eerder meegemaakt.

Als ik trouwens mijn CPU van het mobo haal en de powerknop indruk, gaat de PSU fan draaien en staat er spanning op het mobo, als ik dan de powerknop ingedrukt hou blijft de fan draaien (superstille PSU trouwens :) dat is het enige positieve van alles).

Als het alleen mijn mobo is, kan ik deze natuurlijk vervangen alleen is het wel een vreselijk slecht moment om nieuwe onderdelen te kopen. Ik wilde zelf wachten met upgraden tot de Conroe uit was gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Net met een andere pc de rest van mijn hardware kunnen testen.
Alles werkt juist. CPU en Mobo heb ik niet kunnen testen. Mijn CPU wordt vanavond door een ander persoon getest.

Als die wel werkt heeft mijn voeding blijkbaar mijn mobo gesloopt of andersom. Ik vraag mij dan ook af of ik Chieftec of Asus aansprakelijk kan stellen voor de schade :?

Daarnaast baal ik, omdat ik wel wilde upgraden maar pas na de zomer. Als mijn mobo kapot is, is het eigenlijk weggegooid geld om een nieuw mobo te kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
De processor werkt nog volgens een maat van mij (die heeft hem op zijn P4 mobo getest).

Het probleem zit hem dus nu nog in het mobo, echter weet ik niet of mijn chieftec voeding de mobo heeft gesloopt of andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat die voeding je mobo heeft gesloopt,
Denk niet dat je mobo zo snel je voeding kan slopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWickedD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-04-2024
hmm, koop anders een of ander goedkoop moederbordje (2e hands?) waar je het de zomer nog wel mee uithoudt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ja ik zit dus nu een hoop te lezen mbt mijn mobo: P4P800 deluxe, maar ik kom veel problemen met een doorgebrande southbridge tegen en lekkende condensatoren...

Er staat mij iets bij dat er ook iets was met soldeer in de buurt van de CPU, maar kan het even niet meer vinden.
TheWickedD schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 10:22:
hmm, koop anders een of ander goedkoop moederbordje (2e hands?) waar je het de zomer nog wel mee uithoudt...
Ja daar dacht ik ook aan, alleen 2ehands was het op tweakers al duurder dan nieuw in de winkel...

Ik lees iets positiefs op de Asus site:
All ASUS motherboard purchased after November 1st, 1999 will carry 3 year limited warranty services. One year limited warranty is given to purchase made prior to this date.

Note: Warranty void for user removing serial number sticker on the motherboard

[ Voor 59% gewijzigd door n00bs op 05-05-2006 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Heeft iemand ervaring hoe lang het RMA proces duurt bij Asus? anders ben ik toch genoodzaakt een ander mobo te kopen. Helaas is de P4P800 deluxe niet meer te krijgen, alleen de P4P800se is vrij makkelijk nog te krijgen.

En ik heb dus echt geen zin om Windows etc opnieuw te moeten installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-07 13:37
Zolang je het bij de i865 chipset houdt acht ik de kans klein dat je windows opnieuw moet installeren.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

Kom op zeg, je zit hier al lang genoeg om te weten dat je niet je topic binnen 24u moet schoppen, toch presteer je dat 3x te doen. Dat was weliswaar een paar dagen terug, maar alleen al daarom schreeuwt deze topic om een slotje.

Bovendien is de houding die uit een regel als dit spreekt totaal niet des tweakers:
En ik heb dus echt geen zin om Windows etc opnieuw te moeten installeren...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.