Wat voor software heb ik nodig voor testomgeving?

Pagina: 1
Acties:
  • 342 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ontwikkel software voor klanten. Als ik iets uitrol wil ik graag even de installatie testen (en daarmee dus ook of ik alle bestanden meestuur). Op de pc waarop ik ontwikkel staat al een hoop geinstalleerd (denk bijv. aan dll's die de software nodig heeft om ergens te draaien). Bij mij werkt het dan automatisch goed. Als ik dan iets uitrol blijkt dat er dan nog een bepaalde dll naar de gebruiker gestuurd moet worden.
Wat ik nu dus eigenlijk wil is een soort testomgeving opzetten op dezelfde machine. Deze omgeving moet ik vrij makkelijk helemaal terug kunnen zetten tot een kale Windows XP omgeving (voor een volgende test). Ik wil er eigenlijk niet een aparte partitie voor reserveren en dan met ghost iets terugzetten. Nu heb ik e.e.a. gelezen over VirtualPc en VMWare, maar kom er niet helemaal uit.
Moet ik dan officieel twee XP-licenties hebben? En moet ik eerst XP nog een keer ergens installeren of wordt deze tweede omgeving geemuleerd?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik wil.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Veel van je vragen worden beantwoord op de Microsoft site en de VMWare site. Probeer daar eerst eens te kijken. Denk ook aan Virtual Server van Microsoft, deze is sinds kort gratis.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• ione
  • Niet online
Ok, ik ga eens kijken bij Microsoft. Thanks!

Ai, Virtual Server draait niet op XP Home. Valt dus af.

Zijn er ook ervaringen met freeware of opensource toepassingen?

[ Voor 59% gewijzigd door ione op 04-05-2006 12:51 ]

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-07 18:28

doc

Ook vmware server is tegenwoordig gratis. Alleen voor workstation en ESX moet je nog betalen

Me Tarzan, U nix!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-07 21:30

@r!k

It is I, Leclerq

Vmware server raad ik je van harte aan. Even registreren, de laatste beta downloaden en gaan.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-03 12:54
Vmware is inderdaad een goeie om te gebruiken. Maak, voor je je eigen software installeert, wel even een backup van de vmware instantie, op die manier heb je altijd een kale, versie, XP installatie.
En ja, eigenlijk heb je een extra windows xp licentie nodig op je vmware. Het is namelijk een nieuwe computer.

Copy.com

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

ione schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 12:47:
Ok, ik ga eens kijken bij Microsoft. Thanks!
Met Virtual PC zou je voor jouw toepassing prima mee uit de voeten kunnen overigens.
Ai, Virtual Server draait niet op XP Home. Valt dus af.
Had ik niet verwacht, draaid probleemloos op XP MediaCenter... Maar ja die is ook gebaseerd op Pro...
Zijn er ook ervaringen met freeware of opensource toepassingen?
VMWare draait ook op Linux, en daar is ook een gratis versie van.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• ione
  • Niet online
Als ik bij microsoft kijk zij ik bij de supported operating systems XP pro en een aantal server-versies. Hmm, als XP MCE werkt ga ik het misschien proberen met Home.

Is Virtual Server veel zwaarder dan Virtual PC? Virtual PC is trouwens niet gratis, he?

Hoe werken deze systemen globaal?
Ik heb een laptop met XP Home. Daarop installeer ik dan bijv. Virtual Server of VMWare. Dan start ik de software op en geef ik aan welke OS er virtueel moet draaien. Of moet ik een virtuele machine aanmaken en daarbinnen dan zelf nog eens XP installeren? En zou dit dan elke keer moeten gebeuren, of wordt er een soort image bewaard, zodat ik de volgende keer alleen de machine hoef aan te maken?

[ Voor 62% gewijzigd door ione op 04-05-2006 14:04 ]

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

ione schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 13:50:
Als ik bij microsoft kijk zij ik bij de supported operating systems XP pro en een aantal server-versies. Hmm, als XP MCE werkt ga ik het misschien proberen met Home.
Ik denk ook dat het wel zal werken, misschien moet je wat services handmatig starten.
Is Virtual Server veel zwaarder dan Virtual PC? Virtual PC is trouwens niet gratis, he?
Als Virtual PC niet gratis is, zou ik zeker voor Virtual Server gaan ;)
Hoe werken deze systemen globaal?
Kan je in de handleiding lezen...
Ik heb een laptop met XP Home. Daarop installeer ik dan bijv. Virtual Server of VMWare. Dan start ik de software op en geef ik aan welke OS er virtueel moet draaien.
Klopt
Edit: En /Edit moet ik een virtuele machine aanmaken en daarbinnen dan zelf nog eens XP installeren?
Juist ja
En zou dit dan elke keer moeten gebeuren, of wordt er een soort image bewaard, zodat ik de volgende keer alleen de machine hoef aan te maken?
Je kan na de eerste keer installeren een kopie van de bestanden van Virtual PC/Server bewaren die aangemaakt zijn voor die image. Maar lees de handleiding even...

• ione
  • Niet online
Wat zouden jullie adviseren voor mijn doel: Virtual Server van MS of VMWare Server?

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Ik was altijd een vervent gebruiker van VMWare Workstation. Heb die ook gekocht, maar sinds Virtual Server gratis was, heb ik die gedownload en gebruik ik die. Weet niet waarom, maar ik denk dat ik VMWare ooit wel weer zal gebruiken. Heeft ook zijn voordelen.

Kijk zelf even op de sites en zet de voor en nadelen naast elkaar en beslis voor je zelf.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zou zeker als software ontwikkelaar liever XP Pro gebruiken.
ten eerste vanwege de betere beschikbaarheid van voornoemde Virtualiseringssoftware,
ten tweede omdat je dan in verschillende user-configuraties kan testen (limited user, power user, admin) en veel sneller ACLs kan zetten/controleren..

Of ga je er doodleuk vanuit dat iedereen toch admin is?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1