Toon posts:

100% CPU Load met X1800XT

Pagina: 1
Acties:
  • 331 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de titel al zegt, krijg ik door mijn X1800XT random 100% cpu loads in windows en zelfs daarvoor al (het opstarten gaat erg traag). Het ligt niet aan de processen, virusscanner, programma's etc. die draaien, want nadat ik windows xp sp2 opnieuw geinstalleert had, gebeurde precies hetzelfde. Ook ligt het niet aan andere hardware, puur de X1800XT. Ik heb de kaart al ongeveer 1 week en het draait perfect allemaal, tot gisteravond.

Mijn systeem:
Amd 64 2500mhz
DFI Lanparty Nforce 4 non SLI
Zalman 400W
2x 512mb Kingston 3200
Audigy 2
Hauppauge tvkaart
1 Western Digital Raptor 26g
1 Maxtor Diamondmax 10 200g
1 IBM 30g

Iemand enig idee?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:06

Haan

dotnetter

En als je een andere videokaart er in prikt is het probleem over?

Weet je zeker dat het geen virus/spyware kan zijn?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Drivers goed geinstaleerd, spyware?
Chipset drivers?

Verwijderd

Topicstarter
Haan schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 12:04:
En als je een andere videokaart er in prikt is het probleem over?

Weet je zeker dat het geen virus/spyware kan zijn?
Ja, nu zit mijn 6600GT erin en alles werkt prima.

Verwijderd

Topicstarter
FiXeR.nl schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 12:04:
Drivers goed geinstaleerd, spyware?
Chipset drivers?
Alles is goed geinstalleert. Windows is zelfs overnieuw erop gezet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 12:15:
[...]

Ja, nu zit mijn 6600GT erin en alles werkt prima.
Heb je de Nvidea drivers goed verwijderd met drivercleaner etc. voordat je de ATI kaart erin stak?

• JvW
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Welk proces genereert de 100% belasting? Weet je zeker dat het is gerelateerd aan de X1800?

Misschien een recentere driver voor je kaart, dan wel een omega-driver?

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 12:20:
[...]

Heb je de Nvidea drivers goed verwijderd met drivercleaner etc. voordat je de ATI kaart erin stak?
Ik heb windows overnieuw gedaan met mijn ATi kaart.

Verwijderd

Topicstarter
MediJack schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 12:20:
Welk proces genereert de 100% belasting? Weet je zeker dat het is gerelateerd aan de X1800?

Misschien een recentere driver voor je kaart, dan wel een omega-driver?
Welke processen? Het is random, dus de ene keer explorer, dan weer svghost, dan weer msn etc. etc. Een recente driver heb ik ook geprobeert, de 6.3 omega's, maar daarmee kreeg ik precies hetzelfde.

Verwijderd

Zou het niet komen omdat het een combinatie is van ati en nvidia mobo ;)
denkt dat dit niet goed gaat. dat verklaard ook jou probleem met 100% cpu denk ik

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2006 12:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 12:35:
denkt dat dit niet goed gaat. dat verklaard ook jou probleem met 100% cpu denk ik
Wat? Ik heb jaren een nvidia nforce 2 moederboard gehad met een ATi kaart. Dit moet echt niet uitmaken?

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Met ^^.
Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 12:35:
Dat hoort echt geen fuck uit te maken :)

Heb je overigens al meerdere versies uitgeprobeerd van de Ati drivers? Miss de Catalyst driver proberen? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Satch op 04-05-2006 12:58 ]

Verwijderd

Bios update???

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 20:04
Zoals gezegd zou ik ook even de normale Catalyst gebruiken (hoewel ik ook de Omega's draai, al 1.5 jaar en nooit problemen). Heb je ook een reinstall gedaan met die ati kaart erin ? Beter lezen |:(

Probeer de X1800 ook even in een ander systeem als dat mogelijk is.

[ Voor 26% gewijzigd door geez op 04-05-2006 13:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Metal schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 12:58:
Met ^^.

[...]

Dat hoort echt geen fuck uit te maken :)

Heb je overigens al meerdere versies uitgeprobeerd van de Ati drivers? Miss de Catalyst driver proberen? :)
Ik heb de officiele nieuwste geprobeert, 6.4 volgens mij met CCC en de omega's 6.3. Bij de eerste kon ik 1 weekje spelen voordat het probleem kwam. Bij de 2e niet eens 1 minuut.

Verwijderd

Topicstarter
Van mijn moederboard bedoel je? Ik heb geloof ik wel een redelijk recente, 623.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 13:03:
[...]

Ik heb de officiele nieuwste geprobeert, 6.4 volgens mij met CCC en de omega's 6.3. Bij de eerste kon ik 1 weekje spelen voordat het probleem kwam. Bij de 2e niet eens 1 minuut.
Nieuw wil niet altijd zeggen beter ;) Kleine moeite om even een wat oudere drivers uit te proberen lijkt me :)

Verwijderd

Metal schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 13:12:
[...]

Nieuw wil niet altijd zeggen beter ;) Kleine moeite om even een wat oudere drivers uit te proberen lijkt me :)
Ik zou misschien ook even je bios waarden op default zetten om te proberen of je daar iets in hebt. Verder is de kaart misschien ook gewoon kappot dat kan ook nog.

• JvW

JvW

On my way home...

Toch merkwaardig. Waarom zou een kapotte videokaart 100% belasting veroorzaken in processen zoals MSN.
Het lijkt me in elk geval handig de kaart in een ander systeem te proberen om te zien of je de problemen daar kunt reproduceren. dan weet je waar je het moet zoeken.

En misschien kun je eens zo kaal mogelijk opstarten, zowel qua hardware (niet gebruikte kaarten/drives etc loskoppelen) en software (via msconfig dan wel taakbeheer onnodige zaken zoals msn etc uitschakelen)

Edit: typo.....

[ Voor 3% gewijzigd door JvW op 04-05-2006 13:43 ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Verwijderd

Topicstarter
MediJack schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 13:42:
Toch merkwaardig. Waarom zou een kapotte videokaart 100% belasting veroorzaken in processen zoals MSN.
Het lijkt me in elk geval handig de kaart in een ander systeem te proberen om te zien of je de problemen daar kunt reproduceren. dan weet je waar je het moet zoeken.

En misschien kun je eens zo kaal mogelijk opstarten, zowel qua hardware (niet gebruikte kaarten/drives etc loskoppelen) en software (via msconfig dan wel taakbeheer onnodige zaken zoals msn etc uitschakelen)

Edit: typo.....
Andere hardware en software moet toch helemaal niks uitmaken? Ik prik mijn 6600GT erin en het probleem gaat weg. Het ligt 100% aan de X1800XT. Misschien dat mijn voeding niet genoeg kan leveren op de 12V lijn?

• Haan
  • Laatst online: 09:06

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 13:59:
[...]

Andere hardware en software moet toch helemaal niks uitmaken? Ik prik mijn 6600GT erin en het probleem gaat weg. Het ligt 100% aan de X1800XT. Misschien dat mijn voeding niet genoeg kan leveren op de 12V lijn?
In dat geval zou je voeding het probleem zijn, en niet je videokaart ;) Dus die gedachte is zo gek nog niet.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Net een nieuwe bios update van mijn moederboard gedaan. Het DFI logo heeft eindelijk kleur _/-\o_ De 6.2 driver met control panel ook geinstalleert. Tot nu toe nog geen probleem, maar ik wacht af.

Edit: en ja hoor, Cpu load vliegt weer naar de 100% :( Dus een driver probleem lijkt het mij ook niet en of het een voeding probleem is? Denk het ook niet. Mijn pc loopt nu niet overgeklokt dus op 1800mhz en mijn videokaart loopt nu op 1.1V/1.9V bij 400/400 met Fan op 100% en nog steeds 100% cpu load :( Wordt hier een beetje strontziek van.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2006 14:22 ]

• JvW

JvW

On my way home...

Toch maar even de kaart in een ander systeem proberen? Eventueel bij de winkel waar je 'em hebt gehaald?

Verwijderd

Topicstarter
MediJack schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 14:32:
Toch maar even de kaart in een ander systeem proberen? Eventueel bij de winkel waar je 'em hebt gehaald?
Ik heb de kaart bij alternate.nl bestelt. En ik kom nu windows helemaal niet meer in (alleen safe mode), Ik krijg dan een blauw "stop" scherm :(

• JvW

JvW

On my way home...

Met de X1800Xt erin? Of nu ook met de 6600GT?

alternate heeft trouwens best een redelijke technische service. Verder is het niet echt "mijn" winkel, maar ik weet zeker dat ze er wel naar willen kijken.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 06:20

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Als het goed is moet je hem gewoon kunnen retourneren en dan word ie onder garantie nagekeken.
Met een beetje mazzel sturen ze gelijk een ander exemplaar af.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Sluit eerst eens een driver probleem uit. (ati-evxx processen willen wel eens problemen opleveren).
GEEN ATI drivers, gebruik eens standaard VGA en kijk dan nog eens.
Ik denk eerder aan een combinatie probleem: nforce drivers/ati drivers/windows xp.
Heb je dezelfde problemen als je een ander OS gebruikt ?

[ Voor 11% gewijzigd door KillerAce_NL op 04-05-2006 15:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
MediJack schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 14:39:
Met de X1800Xt erin? Of nu ook met de 6600GT?

alternate heeft trouwens best een redelijke technische service. Verder is het niet echt "mijn" winkel, maar ik weet zeker dat ze er wel naar willen kijken.
Met de 6600GT is er niks aan de hand.

Verwijderd

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 15:00:
Sluit eerst eens een driver probleem uit. (ati-evxx processen willen wel eens problemen opleveren).
GEEN ATI drivers, gebruik eens standaard VGA en kijk dan nog eens.
Ik denk eerder aan een combinatie probleem: nforce drivers/ati drivers/windows xp.
Heb je dezelfde problemen als je een ander OS gebruikt ?
Het is geen driver probleem, 100%. Ik gebruik al jaren windows xp, nooit geen problemen mee gehad. Daar ligt het ook 100% niet aan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 12:30:
[...]

Ik heb windows overnieuw gedaan met mijn ATi kaart.
Dan blijven toch nog steeds drivers achter? Behalve als je geformat hebt.

Flikker eens al je drivers eraf, draai driver cleaner en install dan pas je ATI kaart.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2006 16:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 15:58:
[...]

Dan blijven toch nog steeds drivers achter? Behalve als je geformat hebt.

Flikker eens al je drivers eraf, draai driver cleaner en install dan pas je ATI kaart.
Ja dat heb ik al gedaan. Ook in windows gewerkt met alleen de standaard VGA driver, maar dan krijg ik nog steeds hetzelfde probleem. Voor de zoveelste keer, het is geen driver probleem.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:46

Bever!

3

voeding. 400w zalman is karig

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-07 17:28
Tja zoals andere ook al zeggen, probeer hem in een ander systeem, probeer m eens met een andere voeiding, retourneer hem desnoods.

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:46

Bever!

3

standaard voeding langzaam naar de klote.

ding moet steeds op 110% draaien en dan geeft ie de geest.

Verwijderd

Topicstarter
Ok het probleem is opgelost. De Tagan 480 voeding van Bever! erin gezet en alles loopt prima. Niet zozeer het aantal wattage was het probleem, maar de 12V lijn.

• TNO
  • Laatst online: 31-07 18:24

TNO

cake.

Ik vind het zonde om hier een nieuw topic voor te maken, dus denk dat de vraag hier wel bij kan..

Ik heb zelf hetzelfde probleem met mijn "nieuwe" 9800 XT, ik vraag me alleen af of het aan m'n voeding zou kunnen liggen..

Volgens meneer speedfan, die ook voedingspanning uit kan lezen, haalt mijn +12 volt lijn zo'n 11,67 volt.. Zie ook screenshot

Afbeeldingslocatie: http://img434.imageshack.us/img434/7102/speedfan0uf.jpg

Als ik kijk op een voeding calculator, zou ik aan een ~ 270 watt voeding genoeg hebben.

Ik dacht even slim te zijn, en trek mijn onderste harde schijf er uit om te kijken of dit ook helpt, niet dus.. Nuja. Nog even de specs van de pc dan voor de volledigheid..

Huntkey 300 watt voeding, amd 2400+, 1536 mb intern geheugen (1 x 512, 1x 1024), Ati 9800 XT (128 mb).. 1 dvd brander, 2 harde schijven en 2 case fans..

Hiervoor had ik een FX 5700 en had dus geen problemen. Kunnen jullie bevestigen of dit inderdaad mijn voeding is, aan de hand van de gegeven informatie?

Het aparte is dat in 3d spellen (lineage 2, 3d mark 2005) de prestaties wel goed zijn (2863 3dmarks..)

Verwijderd

Kijk ook eens in de logboeken van windows.
Ik had ook eens last van afentoe 100% cpu usage. bleek dat mijn graka drivers soms in een infinet loop kwamen.

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:33
sorry hoor, dan snap ik jouw probleem niet... Als jij het gewoon in spellen doet is er niets met je kaart/voeding aan de hand (lijkt mij)

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• TNO

TNO

cake.

Dat leek mij inderdaad ook..

Ik heb nog geen reinstall van windows geprobeerd. En uit de logboeken kan ik ook niets wijsworden.

Ik heb WEL netjes de vid kaart drivers deinstalled met drivercleaner etc ( van m'n nvidia )

Maargoed, dan binnenkort maar ff windows reinstallen ;(

Verwijderd

Dat logboek is simpel.

Druk met je rechtermuisknop op het mijn computer icoon en kies voor beheren
Dan krijg je een nieuw menutje en kiest voor de logboeken en dan systeem.
Daar Als daar geen warnings staan dan kan het daar niet aan liggen nee. ;)

ik had die van mijn ook nettjes geinstalleerd maar ging van ATI naar Nvidea en dat slikte hij niet 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2006 20:25 ]

• TNO

TNO

cake.

Het probleem was niet om in de logboeken tek omen, maar meer om te begrijpen wat er mee wordt bedoelt, gekke cryptische omschrijvingen 8)7

ik upload wel even screenshots van de 2 voorkomende meldingen,

Afbeeldingslocatie: http://img187.imageshack.us/img187/2586/foutje15rv.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img187.imageshack.us/img187/9243/foutje28an.jpg

Verwijderd

Hier kan je ze nakijken war het betekend. Die tweede heeft met je netwerk te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 19:10:
Ok het probleem is opgelost. De Tagan 480 voeding van Bever! erin gezet en alles loopt prima. Niet zozeer het aantal wattage was het probleem, maar de 12V lijn.
Wat ik nog wel wil zeggen is dat ik bij het systeem logboek dit zag. Iemand een idee wat het inhoud?
The driver ati2dvag for the display device \Device\Video0 got stuck in an infinite loop. This usually indicates a problem with the device itself or with the device driver programming the hardware incorrectly. Please check with your hardware device vendor for any driver updates.

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 20:04
TNO schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 20:07:
Ik vind het zonde om hier een nieuw topic voor te maken, dus denk dat de vraag hier wel bij kan..

Ik heb zelf hetzelfde probleem met mijn "nieuwe" 9800 XT, ik vraag me alleen af of het aan m'n voeding zou kunnen liggen..

Volgens meneer speedfan, die ook voedingspanning uit kan lezen, haalt mijn +12 volt lijn zo'n 11,67 volt.. Zie ook screenshot

Als ik kijk op een voeding calculator, zou ik aan een ~ 270 watt voeding genoeg hebben.

Ik dacht even slim te zijn, en trek mijn onderste harde schijf er uit om te kijken of dit ook helpt, niet dus.. Nuja. Nog even de specs van de pc dan voor de volledigheid..

Huntkey 300 watt voeding, amd 2400+, 1536 mb intern geheugen (1 x 512, 1x 1024), Ati 9800 XT (128 mb).. 1 dvd brander, 2 harde schijven en 2 case fans..

Hiervoor had ik een FX 5700 en had dus geen problemen. Kunnen jullie bevestigen of dit inderdaad mijn voeding is, aan de hand van de gegeven informatie?

Het aparte is dat in 3d spellen (lineage 2, 3d mark 2005) de prestaties wel goed zijn (2863 3dmarks..)
Met mijn amd2000+, 1024, 9800SE@Pro@OC, 2 opticals en 5 hdd's vernaggel ik binnen 1 dag een 300W, dus het zou nog best kunnen gezien je CPU. Daarom heb ik zelf een Zalmann 400W, welke het al jaren perfect doet. Zeer stil ding ook trouwens.

[ Voor 8% gewijzigd door geez op 05-05-2006 00:21 ]

Verwijderd

K schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 22:10
Wat ik nog wel wil zeggen is dat ik bij het systeem logboek dit zag. Iemand een idee wat het inhoud
Dat je driver waarschijnlijk niet goed geinstalleerd is. Dit komt vaak voor als je van kaart verwisseld bent en geen reinstall van windows het gedaan. Je kan een driver cleaner progje gebruiken om alle vidio driver helemaal weg tehalen en opnieuw te installeren. Maar bij mij heeft dit niet geholpen ik moet het doen met een reinstall van windows

Verwijderd

Heb je al geprobeerd om je tv kaart Of alle kaarten)er is uit te halen misschien geeft die een conflict heb dit namelijk ook een keer gehad in een oude pc. Hebben we het trouwens over AGP of PCI-e

• TNO

TNO

cake.

Ik ga vandaag windows er ff opnieuw opgooien, misschien dat het ergens in onzichtbare drivers zit ofzo :P Zo niet, dan denk ik dat ik toch eens een andere voeding moet proberen..
Gaat het me toch weer meer geld kosten dan verwacht :(

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 09:05:
Heb je al geprobeerd om je tv kaart Of alle kaarten)er is uit te halen misschien geeft die een conflict heb dit namelijk ook een keer gehad in een oude pc. Hebben we het trouwens over AGP of PCI-e
Nee dat heb ik niet geprobeert, maar ik houd liever mijn tv kaart dan de X1800 ;)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

TNO schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 20:07:
Die calculator klopt van geen kant. Een 9800 Pro trekt zo 80Watt onder load.

• TNO

TNO

cake.

Goed, verse windows staat er op, en met de standaard windows ATI drivers, heb ik tot nu toe nog geen problemen gehad.. Ik moet er nog even nieuwere drivers op gooien lijkt me..

Ik heb even de nieuwste NGO drivers gedownload, geinstalleerd en nu geen 100% cpu load :)

Bij mij lag het waarschijnlijk aan windows

[ Voor 29% gewijzigd door TNO op 05-05-2006 14:15 . Reden: update :) ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 19:10:
Niet te geloven. Nu heb ik weer hetzelfde probleem MET de Tagan erin. Volgens mij is de X1800XT gewoon defect :( Alles werkt perfect totdat ik de ATi drivers installeer en cpu load schiet naar 100% :r
Pagina: 1