Toon posts:

[Discussie][XP/2000][NTFS]Tweaken is zinloos of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 353 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil hiermee een volwaardige discussie starten over de zin van het tweaken van je systeem.

• Graag geen opmerkingen van "waarvoor bestaan die programma's dan anders :? "
  • Graag geen opmerkingen van "Mijn supergetweakte systeem is snel(ler) :7 " of vertel dan wélke tweaks je gebruikt en wat je mat.
  • Licht toe waarom je een tweak zo goed vindt in plaats van naar sites te verwijzen zonder onderbouwing
  • Licht toe waarom je die tweak niet goed vindt en tweaks die geen verschil maken in snelheid
  • Geef je mening over mijn schrijven en dat van een ander, maar als je dat doet onderbouw het dan goed om flamewars en off-topic te voorkomen.

Ik zou de moderator willen vragen om onnodige informatie te verwijderen. In verband met een zelfstudie met 3 anderen open ik deze topic en ik verwijs ook naar 'gasten' die eens voorbij komen.
Ik zal de naam van dit forum geen schade berokkenen omdat tweaks een breder aspect heeft!

Ik trap af:

Als eerste wil ik zeggen dat ik op het idee ben gekomen na deze site: XP MYTHS.

Zelf prefereer ik geen tweaks in het besturingssysteem dan sommige tweaks die Nlite aanbiedt. Ik beperk me hier dan tot grafische tweaks en geen performance tweaks.
Mijn vorige installatie was tot op de naad getweakt volgens de overgebleven tweaks van de opgegeven link. Echter heb ik nooit het idee gehad van "wat is mijn systeem ineens sneller geworden". Echter merkte ik na het testen van WindowsCare dat mijn systeem niet meer liep zoals het moest lopen. Het programma veranderd een hoop zonder te vermelden wát het veranderd :o
Na meerdere tweaks kreeg ik een heel ander bootpatroon en duurde het opstarten eerder langer dan korter. Ook het opstartgeluidje was weg en kon ik niet meer gebruiken en aanpassen! Ik wordt graag musicaal begroet (eigen opstartmelodie).

Gisteravond een goede back-up getrokken van alles en eens aan de slag gegaan met een kersverse installatie van de grond af. Nu zal ik geen enkele tweak gebruiken en het systeem laten werken zoals het afgeleverd wordt (wel met de nodige beveiligingsmaatregelen).
Anders dan normaal wanneer ik meteen begin te tweaken zodra Windows setup klaar is heb ik nu niets veranderd en ik heb nu al het idee dat ik mezelf lang voor de gek heb gehouden. Ik merk niets in performance en alle drivers staan er al op (Nlite DVD patchrelease 28-03-06). Mijn NliteDVD bevat weinig tweaks en de tweaks die zijn toegepast zijn geen performance of service tweak.

Ik begin te geloven dat heel dat tweaken meer overbodig is. Wat denken jullie ervan en wat ervaren jullie?

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
OS Tweaken, Tips en Trucs

Kijk daar eens ;)

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Tweaken voor lager PI tijden is algemeen gebruikt en levert ook winst.

tweaken voor 3dmark is ook algemeen gebruikt en levert veel winst op.

Tweaken voor 24/7 gebruik heeft imo niet veel nut omdat je dan geen specifieke applicatie hebt om je op te focussen (elke game reageert anders op een tweak) en je stel je hebt een goede tweak voor COD2 gevonden (noem maar iets) maar die vertraagt wel je bootproces.. Is het dan nog nuttig?

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:27

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Toch zijn er wat standaard OS tweaks, die absoluut een betere allround performance bieden, zo heb ik standaard een batch op me c drive die de prefetch map leegmikt, en doe ik na iedere windows install het virtueel geheugen aanpassen en plaatsen op een andere HDD. Ook zijn er wat registertweaks voor sneller afsluiten, en bij voldoende RAM systeembestanden direct in t geheugen laten laden.

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Verwijderd

Topicstarter
Nee, topic heeft een net wat andere doelstelling. Hier gaat het over ofdat tweaks zinnig zijn en waarom. Vermeld dan ook even graag wélke tweaks je dan gebruikt.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 15:59:
[...]

Nee, topic heeft een net wat andere doelstelling. Hier gaat het over ofdat tweaks zinnig zijn en waarom. Vermeld dan ook even graag wélke tweaks je dan gebruikt.
Dat was alleen ter info ;)

Ik gebruik zelf bijna geen tweaks, alleen sneller afsluiten en iets sneller killen als de app hangt.

Wat is die prefetch map?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:15

sapphire

Die-hard pruts0r

El Snorro schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 13:34:
Tweaken voor lager PI tijden is algemeen gebruikt en levert ook winst.

tweaken voor 3dmark is ook algemeen gebruikt en levert veel winst op.

Tweaken voor 24/7 gebruik heeft imo niet veel nut omdat je dan geen specifieke applicatie hebt om je op te focussen (elke game reageert anders op een tweak) en je stel je hebt een goede tweak voor COD2 gevonden (noem maar iets) maar die vertraagt wel je bootproces.. Is het dan nog nuttig?
Ben ik neit emt je eens...kijk ik game zo goed als niet dus is mijn systeem ook absoluut gaar in 3d aps.....:P
Ik vind eht weer belangrijk dat ik snel met minimale wacht tijd bepaalde files kan openen of het kan zijn dat je snelle file transfers wil of liever betere beeld kwaliteit ipv snelheid in games oid..Dus het tweaken voor 24/7 heeft wel degelijk zin imho.

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
Na wat bloedprikken vond men toch tweakerdeeltjes in mijn bloed ofwel ik kon een paar tweaks toch niet laten. Nu merk ik wél snelheidsverschil, zeker als het systeem veel moet outpagen (swappen).

1. De pagefile blijft bestaan maar wordt vastgezet op RAM+2MB. In mijn geval dus 1026-1026. Crashdumps kunnen nu geschreven worden en Windows XP gaat efficienter om met de pagefile dan als deze kleiner zou zijn. Waarom weet ik niet, maar met een eigengemaakte MMC snapin kon ik dat dus zien.

2. Automatic updates staat voortaan uit en autopatcher heeft de taak overgenomen om 2 redenen. Automatic updates zat hier laatst rustig 34 MiB RAM te verkwisten zonder dat het wat deed. Automatic updates zorgt voor veel IO verkeer op de schijf omdat het telkens af moet tasten wélke updates het moet downloaden. Automatic updates handmatig op elke week zetten helpt niet want bij elke opstart gaat hij weer. Aargh! Kill, kill, kill ;)

3. Een paar services op manual gezet.
  • Wat heb ik aan de Wireless network service als ik die niet heb?
  • Wat doet Print Spooler hier als ik geen printer heb en mijn werk elders print?
  • Error reporting gaat bij voorbaat al uit.
  • Automatic updates....
  • Fast user switching kan weg.
  • Help en support kan ook op manual (hoe vaak gebruik je die?)
  • Whoppa, 42 MB rijker, gratis en voor niets als een echt hollander.
4. NTFS structuren zoals $Mft, $Bitmap, $Logfile en pagefile strak bij elkaar en niet verspreid over de partitie/schijf wat de I/O snelheid bij het swappen verhoogt.

• Vagabonding
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
sain onez schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 13:53:
Toch zijn er wat standaard OS tweaks, die absoluut een betere allround performance bieden, zo heb ik standaard een batch op me c drive die de prefetch map leegmikt, en doe ik na iedere windows install het virtueel geheugen aanpassen en plaatsen op een andere HDD. Ook zijn er wat registertweaks voor sneller afsluiten, en bij voldoende RAM systeembestanden direct in t geheugen laten laden.
Prefetch map leeghalen heeft totaal geen nut. In het ergste geval vertraagt het alleen maar. Lees Dit en Dit maar eens. :)

Verwijderd

Topicstarter
...(Diskeeper is the best)..., auw!

Geen énkele defragmenter die de Windows API's gebruikt zal de beste kunnen zijn.

Wil je een echt goede defragmentatieronde dan zal de partitie volledig off-line moeten zijn en dat kan via een boottrap defrag die aparte drivers aanroept. Een voorbeeld is Paragon Partition Manager 7. Het defragmenteerprogrammaatje lijkt geen moer voor te stellen, maar het is een kitten met leeuwenklauwen! Zelden zo'n goed en klein onderdeel gezien.
De truuk is dat Paragon een eigen Universal File System driver gebruikt en de Windows API laten voor wat ze zijn.

• Vagabonding
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik gebruik voor het defragementeren een Bart PE CD met Raxco PerfectDisk 7 erop. Zo hoef ik zelf geen defragmentatie programma te installeren en worden er geen bestanden bezet gehouden door Windows en word de pagefile.sys efficient gedefragmenteerd. Ik doe dit overigens alleen op de partitie waar Windows op zit. :)

Verwijderd

Topicstarter
Pinata schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 13:55:
Ik gebruik voor het defragementeren een Bart PE CD met Raxco PerfectDisk 7 erop. Zo hoef ik zelf geen defragmentatie programma te installeren en worden er geen bestanden bezet gehouden door Windows en word de pagefile.sys efficient gedefragmenteerd. Ik doe dit overigens alleen op de partitie waar Windows op zit. :)
Een voorbeeld waar geen Windows API's gebruikt worden en er niets in de weg staat. Ik heb ook een PPM 7 recoveryCD die de defragmenter ook beschikt. Dat dingetje verstouwd ongeveer 700 meg per minuut dus het defragmenteren van 80 gig aan data is een kwestie van 2 uurtjes. Een overnight defrag is hier niet gauw nodig. Het beste is altijd nog de schijf compleet ongemoeid te laten tijdens een defragmentatieronde en deze programma's hebben heel de schijf voor zich alleen zodat ze zich lekker uit kunnen leven :)

Maar om verder te kletsen: [NTFS][XP][Any]MFT reserved area discussie

Tweaken van NTFS is bij mij niet van toepassing

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2006 18:28 ]

Pagina: 1