Toon posts:

[FCP] Hoe downscale ik video met kleine tekst lossless?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik probeer een Mov bestand te downscalen in Final Cut Pro. Het bestand is opgenomen met een screencapture programma, dat je beeldscherm (800x600 of 1024x768) in 5 frames/seconde opneemt. Het is dus eigenlijk een videofilmpje van wat je op dat moment op je PC aan het doen bent. Als ik dat importeer in Final Cut Pro en daarna downscale naar het juiste FCP formaat 720x576, wordt de tekst (zoals de tekst in de explorerbalk) wazig. Op 100% scale is hij wel gewoon scherp. Denk dat het te maken heeft dat je van square naar non-square pixels gaat?
Ik heb deze manieren geprobeerd:
- "Show as square-pixels" of "show as non-square pixels": geen verbeterd resultaat
- "Pixel aspecty ratio: square": geen verbeterd resultaat
- "Video processing: Render all in YUV material in high-precision YUV"
met als optie "Motion filtering quality: best": geen verbeterd resultaat.

Kan iemand mij vertellen hoe ik video met kleine tekst in FCP kan downscalen zonder dat het wazig wordt?
Misschien moet ik het bestand eerst downscalen met een ander programma die dat lossless kan?

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-01 18:02
Square pixel heeft alleen invloed op de verhouding van de resolutie (720x576 is namelijk geen 4:3 resolutie, maar word meestal wel op 4:3 apparaten weergegeven, waardoor dingen er vervormd uit kunnen gaan zien).

Wat jij zoekt is een ander resize-algoritme waardoor je beeld er niet wazig uit gaat zien. Voorbeelden hiervan zijn bicubic resize, Mitchell of B-Spline resize (even snel wat dingen opgenoemd, er zijn er veel meer, en lang niet alle methoden zijn in programma's geïmplementeerd). Kijk dus in je opties of je ergens kunt instellen of er op een andere manier geresized kan worden en experimenteer hier wat mee. Maar je zult altijd pixels verliezen en dus nooit dezelfde scherpte overhouden als het origineel.

Je spreekt jezelf tegen: resizen => kwaliteitsverlies => niet lossless

[ Voor 16% gewijzigd door OnTracK op 04-05-2006 10:36 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

downscalen kan nooit lossless, je hebt gewoon minder pixels. Je text is op de pixel, dus als je dat downscaled hou je minder dan een pixel over -> wazigheid. Hier doe je gewoon niks aan, behalve niet downscalen, of je scherm eerst op 720 x 576 zetten voordat je gaat capturen